Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:03

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben eigenlijk op zoek naar wat meer info over video en het belichten er van. Als fotograaf denk ik dat ik graag een 2 lampjes wil met S-mount, zodat ik mijn bowens materiaal kan gebruiken (softboxes, striplights etc) en ik zou graag zowel kleurtemperatuur als power willen aanpassen, maar ik zie ook dat de meeste lampen hier niet aan voldoen. Dus de markt zoekt vaker iets anders dan wat ik zo snel zou willen. De markt heeft vaak gelijk :P.

Ik doe veel voor het bedrijfsleven qua fotografie en de interesse is er om op een betaalbare manier wat uit te breiden zodat ik wat basic filmpjes kan maken...bijvoorbeeld interview stijl. Een goede microfoon is de basis, samen met 1 of 2 goede videolampen denk ik? Hardware op camera/lens gebied heb ik uiteraard ruimschoots gecovered, inclusief een gimble achtige setup wanneer nodig, dus ik wil voor nu even focussen op het netjes uitlichten van een persoon + ok geluid.

Concrete vraag, er zijn wel videolampen met S-mount, maar ik zie het meerendeel toch met LED panels werken, waarom? Is dat om verlies van output te verminderen of iets anders?

Qua microfoon zit ik er aan te denken om een C-stand van fotografie te gebruiken en zo zoiets te plaatsen net buiten het beeld boven de geinterviewde.

Eigenlijk zou ik voor onder de zeg 800 euro een setup willen creëren zodat ik samen met klanten eens kan spelen met video. In de basis 2x video lamp + microfoon, of mis ik dan iets essentieels?

En hoe nodig is het dat de lampen van kleurtemperatuur kunnen veranderen, best veel lampen hebben die functie niet, terwijl die mij essentieel leek...maar daar vergis ik mij in? Werkt iedereen standaard met kleur gels, of werk je in de praktijk voornamelijk met daglicht kleurtemperatuur?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nomad Onze dochter doet de opleiding creative business/mic aan de HVA.
En zij pikt iedere keer mijn LED lichtbakken in, om die mee te nemen als ze een video/vlog project buiten de deur moeten doen. Blijkbaar bevalt dat licht nogal. :)
Mede studenten en docenten geven iedere keer aan dat de boel goed en natuurlijk uitgelicht is. (terwijl ze niet precies weten hoe dat gedaan wordt).

Ik praat dan over twee van deze jongens:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4916/32430085548_eb7203a824.jpg

'Neewer NL660 LED' Geven een enorme hoeveelheid licht en met een hoge CRI waarde.
Kosten op dit moment zo'n 180 euro per 2 stuks compleet met voedingen, lampstatieven en draagtassen.
Ook per 3 stuks en/of met draadloze afstandsbediening verkrijgbaar.

En dat het natuurlijk licht is, bleek ook wel toen ze een promotiefilmpje voor een schoonheidssalon hadden gemaakt, dat de eigenaar eigenlijk de lampen wilden houden.... "omdat ze zo'n prettig en natuurlijk licht gaven".

Afgelopen week heeft ze Lex Passchier nog geïnterviewd in zijn kantoor.
Ook daar is zo'n lamp gebruikt voor indirect licht, via het plafond. En het kon de goedkeuring van de professional wegdragen. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 23-10-2019 16:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
In een studio met geen andere lichtbronnen is bi-color geen voordeel (alleen nadeel met 50% output op 5600k), maar in een omgeving met ook ander licht is het wel een groot voordeel. In hoeverre belicht je een persoon met 5600k en overpower je normaal gesproken het ambient licht? Of mixen de meeste mensen de kleur zodat het matcht met de ruimte....wat is common practise?

En waarom heb jij gekozen voor een LED paneel ipv een S-mount type lamp @ehtweak ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nomad schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:47:

En waarom heb jij gekozen voor een LED paneel ipv een S-mount type lamp @ehtweak ? :)
Waarom niet?
Die lamp, en vele anderen, hebben gewoon een standaard spigot bevestiging; dat past vrijwel overal op/in.
Afbeeldingslocatie: https://www.benel.eu/images/webshop/falcon-eyes-light-stand-w805-101-235-cm-full-w805-spigot-838-838.jpg
Heerlijk universeel & simpel bevestigingsmechanisme.

Heb trouwens gewoon een lichtbron uitgezocht; het bevestigingsmechanisme is eigenlijk redelijk standaard. Daar heb ik verder niet op gelet.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 23-10-2019 14:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

S-mount is toch het type bevestiging van lichtmodifiers zoals softboxen, octaboxen, striplights, ect aan de flitskop vast?
Niet aan het statief ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
sapphire schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:03:
S-mount is toch het type bevestiging van lichtmodifiers zoals softboxen, octaboxen, striplights, ect aan de flitskop vast?
Niet aan het statief ?
Dat, hoe het aan het statief zit is bij alles gelijk, daar zit geen verschil in. Het gaat om een licht paneel vs een softbox of iets vergelijkbaars. Ik zie de voordelen van softboxes e.d. meteen, maar de markt verkoopt 90% LED panelen en 10% continue koppen die een S-mount hebben. Maar ze zijn er wel, maar geen idee wat in de praktijk fijner is, daar probeer ik dus achter te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Nomad op 23-10-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar je kunt toch ook een softbox rond een LED paneel gebruiken?
Als je vindt dat de gebruikte diffuser niet diffuus genoeg is...

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61QDGEZWyAL._SX425_.jpg
dit soort dingen passen rond vierkante/rechthoekige LED panelen.

Ik heb ze zelf ook, maar gebruik het zelden. Ik heb gewoon een extra diffuser layer materiaal (sheet) voor dat LED paneel geschoven. Vind ik zelf minder 'gedoe'.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Als je twee lampen wilt zou je eventueel kunnen kiezen voor een combinatie van een ledpanel en een lamphead met een bowens mount.
Dan heb je het beste van beide werelden.

Voor de lamphead zou ik serieus kijken naar de Aputure 300d: een van de weinige Led lichtbronnen met echt goede lichtkwaliteit en Bowens mount. Nadeel is wel dat deze enkel daglicht is. Dit kan je overigens prima oplossen met een CTO filter, maar je verliest dan wel 1 a 2 stops. Al maakt dat bij deze krachtige lamp weinig uit.

Het ledpanel zou dan een bicolor kunnen zijn. Zoals eerder gezegd moet je hierbij wel op de CRI rating letten. Goedkope ledpanels zijn vaak te paars wanneer ze op daglicht staan en te groen wanneer ze op kunstlicht staan.

Als je zowel de 300d als bi-color ledpanel hebt kun je in elke situatie uit:

Daglicht situatie;
300d als keylicht met softbox. Led-panel als tegenlicht.

Kunstlicht situatie;
Ledpanel als key (want deze kan op matchende kleurtemperatuur) en 300d als tegenlicht met een fresnellens oid. (Deze is dan eigenlijk verkeerde kleurtemperatuur voor deze setting, maar als tegenlicht geeft dit een fijn kleurcontrast. En is anders te corrigeren met een CTO gel).

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
1 LED paneel en 1 S-mount vind ik absoluut geen gek idee.

Hoe is de algemene gedachte over of je Bi-color cq RGB nodig hebt versus gewoon witte lampen die niet kleur instelbaar zijn. Met eventueel CTO gels. Best veel youtubers in ieder geval noemen Bi-color of RGB net zo hard een nadeel (kan minder hard) als een mogelijk voordeel. En los van wat ze testen, gebruiken ze nagenoeg allemaal gewoon daylight kleurtemperatuur.

Maakt het geheel wel simpeler als je Bi-color en RGB buiten de scope houd om wat werkbare start apparatuur te vinden.

Als single continues head met S-mount vind ik o.a. deze https://www.essentialphot...led-studio-light/#image-8, die blijkbaar een relatief stille fan heeft en enorme output heeft. Die zou in een 1.2 m octabox een main light kunnen zijn, met een LED panel net buiten beeld als filler vanaf de andere kant om mee te starten. Ik ga eens neuzen of er bedrijven enigszins in de buurt zijn waar je wat real-life kan zien, om er een beetje gevoel bij te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23

the mod man

iets van beeldmaker

Deze lamp:
https://products.aputure.com/ls-c300d-ii/

En dit even bekijken

[ Voor 57% gewijzigd door the mod man op 24-10-2019 18:37 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Nomad schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:27:
1 LED paneel en 1 S-mount vind ik absoluut geen gek idee.

Hoe is de algemene gedachte over of je Bi-color cq RGB nodig hebt versus gewoon witte lampen die niet kleur instelbaar zijn. Met eventueel CTO gels. Best veel youtubers in ieder geval noemen Bi-color of RGB net zo hard een nadeel (kan minder hard) als een mogelijk voordeel. En los van wat ze testen, gebruiken ze nagenoeg allemaal gewoon daylight kleurtemperatuur.

Maakt het geheel wel simpeler als je Bi-color en RGB buiten de scope houd om wat werkbare start apparatuur te vinden.
Persoonlijk zou ik ver weg blijven van ledpanels met RGB-technologie. De eerste reden hiervoor is dat nog maar weinig merken goede kwaliteit RGB-bronnen kunnen maken. Veel merken werken namelijk met enkel RGB en je hebt RGB(A)WW (RGB + Amber + wit kunstlicht + wit daglicht) nodig voor een betrouwbare lichtbron die een goede colorrendition heeft. Je komt dan al snel op een Arri Skypanel of een Kinoflo Led. En ik vermoed dat die buiten je budget liggen ;) Daarnaast is gekleurd ledlicht zgn. monochromatisch. Dwz. dat veel kleuren niet goed worden weergegeven op camera omdat het lichtspectrum beperkt is. Bijvoorbeeld knalrood licht piekt ook iets op het groene en blauwe kanaal. Bij monochromatisch licht gebeurt dat niet. De video hierboven legt dat mooi uit. Zelf sleep ik iig gewoon twee grote plastic zakken met kleurfilters mee naar de set wanneer ik gekleurd licht nodig heb

Wel kun je prima kiezen voor een normaal bi-color ledpanel, mits een met een hoge cri/tlci waarde. Zowel de dag- als kunstlicht leds bestrijken een groot deel van het kleurspectrum en ik zou dit dan ook niet met filters oplossen wanneer dat niet nodig is (je gaat er altijd een paar stops op achteruit). Het fijne aan een bi-color ledpanel is dat je deze helemaal fine kan tunen voor je setting. Voelt het daglicht iets te koud op bijvoorbeeld iemands huid? Dan draai je er gewoon een tikkeltje kunstlicht bij in. Als je geen bi-color ledpanel hebt zou je dit enkel op kunnen lossen met 1/2, 1/4 en 1/8 CTO.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Pagina: 1