Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 17:12
Hoi,

Heb net m'n nieuwe PC in elkaar gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 135,90€ 135,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 493,87€ 493,87
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 74,04€ 74,04
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 96,90€ 96,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 122,90€ 122,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.206,42

Hierbij heb ik een wat oudere monitor, pricewatch: Samsung Syncmaster BX2235 Zwart, met DVI-aansluiting die ik eerder altijd op m'n Xbox aansloot via een DVI naar HDMI kabel.

Nu dacht ik deze zo ook aan te kunnen sluiten op de Powercolor Red Devil RX 5700 XT.

Maar helaas, geen beeld. De monitor lijkt helemaal geen signaal te krijgen. Deze switcht tijdelijk tussen Analoog en Digitaal en valt daarna in slaapstand.

Wat ik al heb geprobeerd is het volgende:
- Nieuwe kabel gekocht (DVI naar DisplayPort) die op alle 3 DisplayPorts geprobeerd met tussentijdse reboot.
- Mobo handleiding erbij gehaald voor debug-indicaties. Gaat via piepjes, en ik heb er geen gehoord.
- Reviews van mobo gecheckt voor hints/tips.
- Kabel van GPU naar monitor gecontroleerd.
- De 2 voedingskabels naar de GPU gecontroleerd (2x 6+2pins connecters. gelabeld VGA1 & VGA2)
- GPU toont ook z'n RGB-kleuren.
- CPU-ondersteuning: Mobo heeft sticker met 'Ryzen 3000 ondersteuning', dus ook Ryzen 2000 ondersteuning.
- Gecheckt of de fan van de CPU op de CPU-fanheader zit.
- Geheugen staat op de QVL lijst en toont z'n RGB-kleurtjes wanneer het systeem aan staat.
- Geheugen zit in de aangeraden sloten: A2 en B2.
- Geheugen modules apart gecheckt in aangeraden slot B2.
- CMOS gereset (als 't goed is, kan 't niet controleren).

Iemand een idee? Bedankt alvast voor het meedenken!

[ Voor 8% gewijzigd door scriptician op 23-10-2019 21:36 . Reden: Lijst bijgewerkt wat ondertussen is geprobeerd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eens een andere monitor, om te zien of dat niet gewoon een gevolg is van je probleem.
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door als guide om je te helpen het probleem van je PC te achterhalen, als het ook niet werkt met een andere monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Je monitor zou het op de HDMI aansluiting gewoon moeten doen, dus er is iets anders aan de hand ;)
Kabels nagelopen of alles er echt goed inzit, de extra voedingen op je videokaart aangesloten?
Gaan er ledjes/fans aan op je moederbord of blijft alles donker? > sluiting ergens?

[ Voor 10% gewijzigd door keur0000 op 23-10-2019 16:33 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
TERW_DAN schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:25:
Probeer eens een andere monitor, om te zien of dat niet gewoon een gevolg is van je probleem.
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door als guide om je te helpen het probleem van je PC te achterhalen, als het ook niet werkt met een andere monitor.
Ik heb op moment geen andere monitor, maar ik zal de TV eens proberen anders. Goed punt.

De monitor zelf is trouwens niet defect, die werkt nog steeds prima met dezelfde kabel op de Xbox One.

Maar ik zat te denken of het misschien aan een de refresh rate output zou kunnen liggen, dat de GPU sneller wil dan deze ouwe monitor? Of zou dit geen probleem moeten zijn?

Ik ga het topic ook even doorneuzen, dank voor de tip!
keur0000 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:32:
Je monitor zou het op de HDMI aansluiting gewoon moeten doen, dus er is iets anders aan de hand ;)
Kabels nagelopen of alles er echt goed inzit, de extra voedingen op je videokaart aangesloten?
Gaan er ledjes/fans aan op je moederbord of blijft alles donker? > sluiting ergens?
Kabels goed erin gedrukt inderdaad. Alle ledjes (CPU-fan, ram, GPU) en fans gaan draaien, behalve de GPU-fans maar die staat ook op de silent-bios. Andere bios ook geprobeerd trouwens, maakt geen verschil.

GPU heeft beide voedingkabels inderdaad erin.

[ Voor 28% gewijzigd door scriptician op 23-10-2019 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
Sluit je monitor is aan je moederbord kijk of je dan beeld hebt?

Kans bestaat dat je videokaart wordt overruled door de onboard videokaart. ( dit kan je aanpassen in Bios zodra je beeld hebt )

Zoals hier onder gezegd wordt, CPU heeft geen intergraded video. Fout van mij :)

[ Voor 19% gewijzigd door corporalnl op 23-10-2019 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

corporalnl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:37:
Sluit je monitor is aan je moederbord kijk of je dan beeld hebt?

Kans bestaat dat je videokaart wordt overruled door de onboard videokaart. ( dit kan je aanpassen in Bios zodra je beeld hebt )
Een Ryzen 2700X heeft geen integrated video ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@corporalnl @MadMarky Heb het voor de zekerheid getest, maar 2700x heeft idd geen iGPU en geeft dus ook geen beeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Werkt prima met Zen2 (Wel na BIOS update) ................ < dit kan ook de oorzaak zijn, er dient eerst een bios update te worden gedaan

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
keur0000 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:42:
Werkt prima met Zen2 (Wel na BIOS update) ................ < dit kan ook de oorzaak zijn, er dient eerst een bios update te worden gedaan
Op de doos van 't mobo staat "Ryzen 3000 desktop ready", dus wel redelijk up2date? Of is die dan niet meer Ryzen 2000 ready?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

scriptician schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:45:
[...]
Op de doos van 't mobo staat "Ryzen 3000 desktop ready", dus wel redelijk up2date? Of is die dan niet meer Ryzen 2000 ready?
dan zou een Ryzen 2000 ook moeten werken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-09 20:31
Soms moet je volgensmij ook zelf een speakertje aan je mobo hangen om de piepjes te horen, ik weet niet of dat bij dit moederbord ook t geval is?

Weet t niet zeker hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
Je geheugen en CPU wordt in iedergeval out of the box ondersteund. Dat kunnen we in ieder geval uitsluiten. Videokaart krijgt ook extra voeding vanuit de voeding? ( als in heb je ook vanuit de voeding rechtstreeks aangesloten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@rajeckm Daar zeg me wat. Ik zie in de manual idd een aansluiting voor een system warning speaker. En m'n kast heeft die niet. Logisch dat ik niks hoor dus 8)7

Waar vind je nog zo'n losse 4-pins speaker? Net naar de lokale computerwinkel gefietst maar die hebben die dingen niet (eens)... Heb eigenlijk geen zin om een 2 tot 4 weken op een bestelling uit China te wachten :|

@corporalnl Inderdaad, het geheugen staat ook op de QVL. De GPU heeft beide 6+2 pins voedingskabels vanuit de PSU aangesloten ja.

*edit* Zojuist deze Mobo testset besteld: https://www.onlinekabelsh...pc-en-moederbord-test-set Hopelijk morgen of anders vrijdag binnen :)

*edit 2* Ik zie ook verschillende posts (andere fora) van andere mensen met dit mobo en dezelfde symptomen, waarvan bleek dat het DOA was. Misschien toch maar terug sturen en een nieuwe aanvragen.

[ Voor 24% gewijzigd door scriptician op 23-10-2019 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:54

jgj82

Ja, maar = nee

@scriptician heb je al eens een BIOS-reset geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@jgj82 Zojuist geprobeerd: PC uit, kabel eruit. Schroevendraaier tussen 2 pins van Clear CMOS, en tegelijk kabel er weer in. Daarna schroevendraaier er uit, en PC aan gedaan. Helaas geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

keur0000 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:42:
2700X werkt direct zonder bios-update, en TS heeft geen HDMI aansluiting op zijn monitor.

@scriptician Heb je de videokaart wel aangesloten op de voeding met de juiste kabels ?

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 23-10-2019 18:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Zit de fan van je cpu koeler wel op de goede aansluiting?

Ander idee:
Haal alles uit de kast,
Leg het moederbord los op de tafel met alleen de cpu koeler geheugen videokaart en voeding.
Start het systeem dus buiten de kast, 2 power hedders ff verbinden op je mobo en kijk wat er gebeurd

En lees de reviews eens van je moederbord, wellicht staat daar een goede tip tussen 😉

Trouwens bij mijn x570 bord moet het geheugen in slot A2 en B2..... en staat jouw geheugen wel in de supportlijst van de fabrikant? Bordje kan nogal kieskeurig zijn qua geheugen :X

[ Voor 32% gewijzigd door keur0000 op 23-10-2019 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Aangezien je zo'n beetje alles al hebt geprobeerd, blijven er 2 opties:
- een DOA van cpu,
- een DOA van mobo

Optie 1&2 kan je testen als "iemand in de buurt" je even een werkende AM4 cpu kan lenen, of laten testen bij een lokale pc winkel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@keur0000 Dat is een goeie, ik ga eens informeren bij de lokale pc winkel of zij dit kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

scriptician schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:30:
@jgj82 Zojuist geprobeerd: PC uit, kabel eruit. Schroevendraaier tussen 2 pins van Clear CMOS, en tegelijk kabel er weer in. Daarna schroevendraaier er uit, en PC aan gedaan. Helaas geen soelaas.
Ik zou het als volgt proberen:
-Netspanning met psu verbreken
-BIOS batterij verwijderen
-Clear cmos jumper verplaatsen
-Startbutton op je behuizing 5 sec. ingedrukt houden om alle caps leeg te trekken.
-Alles in omgekeerde volgorde terug plaatsen en aansluiten.
-Powerbutton indrukken en kijken wat er gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@jgj82 Dank voor het meedenken. Ik kan het nu even niet testen, want ik heb de computer net afgezet bij de lokale computerwinkel om te kijken of zij het probleem weten te achterhalen. Dus ben in afwachting van wat hieruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

scriptician schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:30:
@jgj82 Dank voor het meedenken. Ik kan het nu even niet testen, want ik heb de computer net afgezet bij de lokale computerwinkel om te kijken of zij het probleem weten te achterhalen. Dus ben in afwachting van wat hieruit komt.
No problem, ik ben oprecht benieuwd waar dit op uit draait.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• scriptician
@jgj82 @keur0000 en andere meedenkers :)

Heel stom dit... het is al jaren geleden sinds ik een computer in elkaar heb gezet en ik heb er niet bij stilgestaan dat ik er een modulaire voeding in heb gedaan. Ik had wél de aansluiting van de voedingskabels op de GPU gecheckt, maar over het hoofd gezien dat deze aan het andere uiteinde (bij de voeding zelf) ook goed moeten zitten. Daar zat ie dus niet meer goed, ws nadat ik een stukje cable management had gedaan / kabel was wat kort 8)7 Maar omdat de ledjes op de GPU het wel deden dit compleet over het hoofd gezien :X

Veel dank voor jullie tijd en suggesties! Dit is iets dat ik ws nooit weer vergeet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

leermomentje 8)7 gaat je nooit meer gebeuren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

scriptician schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:03:

Heel stom dit... het is al jaren geleden sinds ik een computer in elkaar heb gezet en ik heb er niet bij stilgestaan dat ik er een modulaire voeding in heb gedaan. Ik had wél de aansluiting van de voedingskabels op de GPU gecheckt, maar over het hoofd gezien dat deze aan het andere uiteinde (bij de voeding zelf) ook goed moeten zitten. Daar zat ie dus niet meer goed, ws nadat ik een stukje cable management had gedaan / kabel was wat kort 8)7 Maar omdat de ledjes op de GPU het wel deden dit compleet over het hoofd gezien :X

Veel dank voor jullie tijd en suggesties! Dit is iets dat ik ws nooit weer vergeet ;)
Fijn dat je het hebt opgelost, al kon ik een kleine gniffel niet onderdrukken _O-
Veel plezier van/met je systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 09:27

Roland

Schnitt!

Het is jammer dat je geen tweede monitor met HDMI hebt. Mijn pc draait op een monitro via DP en een via HDMI. Op de DisplayPort krijg ik nooit beeld eer ik in windows ben. Mijn HDMI monitor komt altijd in de bios en toont tevens de post.

...Make every cut count, even if it is one frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@Roland Oke, ja ik had ook ergens iets dergelijks gelezen; dat de Powercolor-kaart bij iemand standaard stond ingesteld op 1 van de DP-poorten, en er eerst geen beeld naar de andere HDMI/DP-poorten zou gaan (hoewel net andersom dan jij aangeeft). Ik heb dit ook als eerste getest door een DP-kabel te halen. Maar het bleek dus niet de monitor of de monitor-kabel te zijn maar 1 van de voedingskabels op de GPU was los gaan zitten in de modulaire voeding.

Als er nu een speakertje op of bij het mobo was geleverd, dan had het sneller duidelijk geweest, enfin... leermomentje. Ondertussen een apart mobo-speakertje binnen en geinstalleerd. Kan nog wel eens van pas komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

scriptician schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:03:

maar over het hoofd gezien dat deze aan het andere uiteinde (bij de voeding zelf) ook goed moeten zitten. Daar zat ie dus niet meer goed, ws nadat ik een stukje cable management had gedaan / kabel was wat kort 8)7 Maar omdat de ledjes op de GPU het wel deden dit compleet over het hoofd gezien :X
Ik vat hem niet helemaal. Bedoel je hiermee dat de kabel aan de psu zijde er niet in had gestopt? Of zat hij er niet goed in?

Enfin, goed dat de boel nu opgelost is. Veel plezier met je nieuwe systeem. *O*

Edit: ik kan me trouwens bijna kwaad maken dat moederborden tegenwoordig zonder dat speakertje van 20 cent geleverd worden. Het kan een hoop ellende schelen en het komt nooit bij me op om die nog los bij een systeem te bestellen.

[ Voor 14% gewijzigd door ZenTex op 02-11-2019 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@ZenTex Ik had de kabel aan de GPU zijde er in eerste instantie zeker wel in gestopt :D Maar kennelijk niet goed genoeg, want waarschijnlijk is na het kabelmanagement is 1 van de 2 GPU-kabels aan die zijde deels of helemaal losgekomen. Dat was althans wat de lokale computerwinkel mij vertelde, toen ik de werkende computer weer terug kreeg :)

Dank je! Eindelijk weer eens een fatsoenlijke computer om te gamen! Ja inderdaad, dat ze zo'n speakertje niet even mee kunnen leveren... onbegrijpelijk.
Pagina: 1