Gezocht: oude T65-telefoons voor het goede doel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Dat met die bel is zeker leuk, want dat impliceert dat hij er ook een behoorlijk voltage op heeft kunnen zetten (als ik me niet vergis was dat iets van 48 volt oid).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wonderfoon
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-05-2021
Die van Leo Willems werk ook met USB.
Je steekt een USB stick met bestanden in het kastje, en dan worden deze bestanden automatisch gecopieerd (en zo nodig geconverteerd) naar het kastje. De telefoon gaat daarna over, met de melding dat je de USB stick kunt verwijderen. Werkt Prima.

Als je in bestandnamen laat beginnen met een nummer, dan word de sample onder dat telefoon nummer weggeschreven.

Behalve via USB, kun je inderdaad ook via de web interface draadloos bestanden uploaden naar het kastje.
Daarnaast heb je via de web interface de vrijheid om de bestanden daarna te hernoemen, en/of het bijbehorende nummer aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Crosspost van reviews: Bouw een Wonderfoon voor iemand anders

Mijn vriendin werkt in de ouderenzorg met mensen die dementerend zijn. Ik heb als Tweaker al een stuk of 6 Wonderfoons gebouwd. Dit dan in de variant met een Wemos D1 Mini (ESP8266) en de DFPlayer MP3-module om de kosten laag te houden. De variant die in dit artikel wordt gebouwd is wel makkelijker te bouwen denk ik. Maar mijn uitvoering ziet er meer origineel uit, aan de buitenkant zie je niet dat het toestel is omgebouwd ;) Heb binnenin de componenten goed vastgezet met hotglue, zodat het toestel vrij hufterproof is geworden. In de bouwhandleiding van wonderfoon.eu geven ze aan dat je de luidspreker in de hoorn moet vervangen, dit bleek bij ons echter niet nodig. De standaard T65-luidspreker geeft ook prima geluid. Ik heb respect voor hoe netjes de C++ sketch van wonderfoon.eu is uitgewerkt, het werkt feilloos. Zelfs over het bellen van 112 is nagedacht, je krijgt dan een melding om een andere telefoon daarvoor te gebruiken _O_

De onderdelen heb ik hoofdzakelijk besteld op AliExpress. Verder bij Action een lekker lang en mooi omvlochten micro USB-snoer gekocht. We hebben de USB-voeding in eerste instantie ook bij Action gehaald, maar er bleken er vlak na aankoop al twee kapot (eentje liet zelfs de groep eruit klappen). Daarom overgestapt op USB-voedingen van IKEA. Wel duurder, maar ik heb daar een veel veiliger gevoel bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3tC61IDpK0rgXlT8r6lD8IkX1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhumJ92xFw5eErkShA3r1fK1.jpg?f=user_large
(Dekseltje draaischijf zat niet meer bij de telefoon helaas). Dit is het model in kleur 'Ivoor'.

Het verkrijgen van de T65-telefoon is misschien nog wel het moeilijkste deel! Op Marktplaats e.d. worden woekerprijzen gevraagd, dit waren we zeker niet van plan om te betalen. Ook omdat budgetten van verpleeghuizen erg krap zijn inderdaad. In ons geval bleek een oproep aan de familie van de dementerende bewoners een erg goed idee. Op die manier hebben we de toestellen gratis verkregen. Vermoedelijk kwamen ze bij opa/oma zelf tevoorschijn toen ze werden opgenomen in een verpleeghuis? ;)

Let op met muziekrechten, even wat MP3tjes van internet downloaden en erop zetten klinkt makkelijk, maar kan het verpleeghuis mogelijk financiële consequenties opleveren als ze een controle zouden krijgen door Buma/Stemra. Bij m'n vriendin is er een zgn. 'muziekagoog', dit is iemand die muziek maakt samen met de bewoners. Deze persoon had muziek gekocht voor dit doeleinde en deze muziek konden we dus legaal konden gebruiken voor de Wonderfoon.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 31-05-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MASiR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 08:03

MASiR

battlefield gameplay montages

Zou het mogelijk zijn zo'n telefoon ook weer aan te sluiten op het vaste net? dus omzetting van pulse naar tone? Ik ken iemand die niet dement is maar wel dingen steeds lastiger vindt. Die snapt een oude draaiteleffon wel en kan dan weer makkelijker telefoneren.

k0yagaming - battlefield gameplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
MASiR schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:26:
Zou het mogelijk zijn zo'n telefoon ook weer aan te sluiten op het vaste net? dus omzetting van pulse naar tone? Ik ken iemand die niet dement is maar wel dingen steeds lastiger vindt. Die snapt een oude draaiteleffon wel en kan dan weer makkelijker telefoneren.
Lees de reacties onder het artikel eens door. Daar staan een paar verwijzingen naar een oplossing voor wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 22:40
Paul Hulsebosch schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

Als reactie op @Trommelrem en @WEBGAMING - de opmerking van @ninjazx9r98 is daarin een belangrijk argument. De T65 (T van tafelmodel, 65 van het jaar van introductie, er was ook de hangelde W65, met de W van wand ;) ) is voor de doelgroep ook een herkenningspunt en juist voor dementerende bejaarden is dat belangrijk. Het kan vast met heel veel andere (buitenlandse) toestellen. Maar een Garfield-telefoon lijkt me toch minder herkenbaar ;)

Maar dank voor het meedenken! Laat de ideeën vooral komen!

Wat Marktplaats betreft (de opmerking van @WEBGAMING): daar worden er inderdaad best veel te koop aangeboden. Maar men heeft de markt ontdekt. Naar aanleiding van het item op de site van de NOS zien mensen er brood in en wordt er makkelijk € 40,- tot € 80,- per toestel gevraagd. Maar is liefdadigheid, ik maak die dingen voor verzorgingstehuizen die daar geen / nauwelijks budget voor hebben. Dus via die weg gaat het niet lukken...
Als het voor verpleeg en verzorghuizen is neem eens contact op met een activiteiten begeleiding afdeling op zo'n locatie. Als je iets werkend kan laten zien en het lijkt hun wat kunnen ze ongetwijfeld paar tientjes missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MASiR schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:26:
Daar bestaan speciale Pulse-To-Tone converters voor :)

Zie b.v.: https://www.picbasic.nl/f...asic.nl/dtmf-telefoon.htm

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 11:52
In januari 2018 ben ik in het telefonmuseum in Gerolstein geweest, daar hadden ze er nogal wat. De beheerder behoorde zelf ook tot het museum en Ik heb geen idee of hij nog leeft. Fascinerend was het wel. Complete telefooncentrales, werkend en wel uit 19heellanggeleden

https://www.radiomuseum.o...onmuseum-gerolstein/.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TapeRobot
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-10-2024
Beste Paul,
Wat een geweldig initiatief dat je helpt met het inzamelen van deze telefoons. Retecool!
Tot mijn grote spijt kan ik je nu direct niet helpen, maar ik ga toch eens kijken in kringloop winkels en laat eens navragen op rommelmarkten. (Mijn tante staat vaak op rommelmarkten, dus ik ga haar eens vragen.)
Ik kan me deze telefoon heel goed herinneren in onze woonkamer, en iedereen destijds in Nederland had toen hetzelfde toestel. Ik weet niet zeker of de gekleurde toestellen later kwamen, maar ik gok van wel.
Erg sexy wanneer je opeens een gekleurd toestel had.
Ik was ooit Tekenen Handvaardigheid leraar voordat ik IT Consultant werd.
Ik heb tijdens mijn stage op een MBO opleiding mij moeten verdiepen in spellen voor ouderen.
Ik heb toen samen met mijn MBO leerlingen heel lang gewerkt aan meerdere spellen.
Wat mij bijgebleven is, dat we ooit een ganzenbord spel voor ouderen gemaakt hebben.
Ik werd toen geconfronteerd met dingen waar ik nooit over na had gedacht.
Ik moest de pionnen van bezemstelen zagen, om verstikkingsgevaar te voorkomen. Kleine pionnetjes kunnen ingeslikt worden. Het aantal nummers op het ganzenbord moest gehalveerd worden, anders vallen de deelnemers in slaap. Alle plaatjes op het ganzebord moesten aansluien bij "oude" lange termijn geheugen. Dus een oma fiets uit 1960, en geen e-bike van nu. Op een later moment heb ik ook ooit een spel gemaakt voor Autistische kinderen. Allemaal heel specifiek. De verf mag niet giftig zijn en moet speeksel bestendig zijn. (Ik heb toen verf in duitsland gekocht, want die vermelden concreet of verf geschikt is voor kinderspeelgoed of niet.)
Nogmaals, Super dat je dit doet!!!!
Ik hou mijn ogen open voor een T65 Toestel!
Groetjes, Dave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Wat een leuk initiatief! Door gebruik te maken van originele telefoons schaalt het alleen moeilijk. Als er voor elke telefoon gezocht moet worden en hij dan nog uit elkaar moet om te worden schoongemaakt dan is de tijd die dat kost een grote drempel, ook als die tijd wordt gedoneerd.

Ik zie op Alibaba dat een retro rotary telefoon zo'n 15 euro kost bij een MOQ van 200 stuks, is dat misschien een optie? Als je een sample test en dit werkt met de wonderfoon centrale is er misschien wel een fonds of andere sponsor te vinden dat het kapitaal wil voorschieten of doneren om die MOQ te halen.

Er zijn alleen in Nederland al meer dan 2000 verpleeg en verzorgingshuizen en ik kan me zo voorstellen dat de interesse niet tot Nederland beperkt is.

Zie https://m.alibaba.com/product/60341731927/product.html

Er lijken twee versies van deze telefoon te zijn en het lijkt er op dat bij de simpele het een echte draaischijf is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ba-WfQKIz28YlPWvC8tITIadDU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lh92YOh4qepDkrIZide0UiRO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt8FhOXyfGeh8iJbUuyUKBaLZSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MXBTpOhB9vt0W2FaK8t3VFpr.jpg?f=user_large

Mocht iemand dit willen testen om te kijken of het werkt met de wonderfoon centrale en of de bouwkwaliteit acceptabel is, dan ben ik ben wel bereid om de kosten voor een sample bestelling te doneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• river-cola
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 14:21
beste gast ik werk als monteur bij de kpn en verzamel ze voor de zelfde reden

ik heb ongeveer 10 modellen is het mogelijk dat je hier mee kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
river-cola schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 02:14:
beste gast ik werk als monteur bij de kpn en verzamel ze voor de zelfde reden

ik heb ongeveer 10 modellen is het mogelijk dat je hier mee kan helpen ?
Ha @river-cola ,

Tuurlijk, er zijn nog verzorgingstehuizen genoeg die belangstelling hebben voor een Wonderfoon. Ik stuur een Direct Message, kunnen we wellicht iets afspreken. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 22:56
In 2003? werkte in bij de Primafoon. We kregen toen geregeld T65 toestellen terug omdat mensen er nog huur voor betaalden (die zijn dus goed betaald). Als ik had geweten dat ze 17 jaar later geld waard zouden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 18:56

watercoolertje

Untertitel

jantje112 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:20:
Als ik had geweten dat ze 17 jaar later geld waard zouden zijn :)
Dan had je ze nu (aan mensen die er niet aan hoeven/willen te verdienen) weg gegeven hopelijk :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
watercoolertje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:27:
[...]
Dan had je ze nu (aan mensen die er niet aan hoeven/willen te verdienen) weg gegeven hopelijk :)
Uiteraad, ik bedoelde inderdaad de subjectieve waarde :) En inderdaad je hebt gelijk, dit is een prachtig doel.. allicht goed idee om nog eens bij de kpn winkels navraag te doen? Ze zullen daar nog steeds binnen komen, al dan niet beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
@Paul Hulsebosch Ontzetttend leuk initiatief! Helaas hier al meer dan 30 jaar geen T65 meer in handen gehad en de dementerenden in mijn familie... Ik vrees dat ik de eerstvolgende zal zijn.
Is er een andere manier om jouw project te steunen? Ik zou best wel 1 zo'n toestel willen sponsoren (liefst via Tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
Toff schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:35:
@Paul Hulsebosch Ontzetttend leuk initiatief! Helaas hier al meer dan 30 jaar geen T65 meer in handen gehad en de dementerenden in mijn familie... Ik vrees dat ik de eerstvolgende zal zijn.
Is er een andere manier om jouw project te steunen? Ik zou best wel 1 zo'n toestel willen sponsoren (liefst via Tweakers).
Ha @Toff,

Thx :)
Het is een heel dankbaar project, ook door reacties zoals deze.
Op het moment (ook doort het artikel dat net online is gegaan) heb ik even genoeg telefoons. Eerst daar maar eens allemaal Wonderfoons / TeleJukeboxen van maken en een plekkie voor zien te vinden. Dat laatste komt wel goed en dat eerste vast ook wel :)

Maar thx, als alles weer de deur uit is, weet ik je te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Idee om ze maken met een bedrijfslogo als sponsoring? bedrijf maakt 250 euro over en doneert zo 10 stuks aan een verzorgingstehuis naar keus. " Geschonken door ......" nu staat er soms ook PTT Telecom op denk ik?

Uiteraard tegen reeële kosten 1 op 1? Bedrijf gaat feitelijk de componenten betalen, als je dan wat gezamenlijk aanpakt met een aantal tweakers kan dit wel een succes worden :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 20:57

artificial_sun

Mazda Rx7

Na aanleiding van het artikel op de fontpage ben ik met mijn vrouw ook weer actief aan de gang gegaan. Een jaar of wat geleden heb ik er één met een rPi gemaakt en deze recent nog wat verbeterd.

Na een oproep in de krant heb ik nu ook weer een telefoon of 10 aan te pakken. Uiteraard nu met het printje van tweakers. Vanavond ga ik weer een paar uurtjes klussen. En proberen het script aan te passen. Ik wil namelijk niet opstarten met het menu, maar gewoon direct muziek afspelen. (er staat ook nog een DEBUG regel in het script dat volgens de comment er al uit had moeten zijn).

Stadia was beter....

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Paul Hulsebosch https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Ik moest even aan dit project denken toen ik vandaag deze telefoon op mplaats zag verschijnen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Paul Hulsebosch
Falcon schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:45:
@Paul Hulsebosch https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Ik moest even aan dit project denken toen ik vandaag deze telefoon op mplaats zag verschijnen.
d:)b

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 20:57

artificial_sun

Mazda Rx7

Nette prijs. @Falcon gewoon een proberen te maken

Stadia was beter....

Pagina: 1 2 Laatste