Tweede SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keesknd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-01 10:54
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik zoek een tweede SSD naast mijn intel 670p 500gb om opslag met voornamelijk games om op te installeren en op te slaan.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Max 175 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Asus z270-p moederbord
Intel 660p 512 gb ssd

Beste tweakeraars,

Ik bezit nu een int 660p ssd van 500 gb die draait op de Windows versie.
Nu wil ik er een 2e bij nemen om moderne games op te installeren, omdat m'n opslag al snel vol is.

Is de Kingston a2000 een mooie optie? En zou dit passen icm de moederbord?
Ook heb ik nog de vraag of het misschien wel beter is om een snellere ~ 250gb ssd te kopen)(zoals de 870 pro) en hierop Windows te installeren en de huidige ssd dan te gebruiken voor opslag, of heeft dit geen nut?

Graag ontvang ik jullie visie/mening hierover.

Reageren wordt gewaardeerd!

[ Voor 9% gewijzigd door Keesknd op 23-10-2019 13:15 ]

Alle reacties

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:42
Games worden alleen maar groter en groter. Meen dat bv red dead redemption alleen al 150GB nodig heeft...

Je komt net tekort voor een 2TB SSD pricewatch: Intel 660p 2TB Ik zou minstens een 1TB SSD toevoegen. De Kingston is dan wat dat betreft de best geteste voor die prijsklasse.

• Keesknd
Baloes schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:29:
Games worden alleen maar groter en groter. Meen dat bv red dead redemption alleen al 150GB nodig heeft...

Je komt net tekort voor een 2TB SSD pricewatch: Intel 660p 2TB Ik zou minstens een 1TB SSD toevoegen. De Kingston is dan wat dat betreft de best geteste voor die prijsklasse.
Dank voor je reactie. Heb je toevallig nog een antwoord op mijn andere vraag wat betreft het kopen van een snellere SSD met minder geheugen om daar Windows op te zetten? En de 660p te gebruiken als opslag?

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Keesknd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Dank voor je reactie. Heb je toevallig nog een antwoord op mijn andere vraag wat betreft het kopen van een snellere SSD met minder geheugen om daar Windows op te zetten? En de 660p te gebruiken als opslag?
De 660p is met QLC eigenlijk beter geschikt als OS schijf, waar niet al te veel schrijfopdrachten naar gedaan worden (elimineren doe je toch niet).

Voor veel opslag en veel schrijfopdrachten, zoals savegames, foto's, de games zelf, ben je beter af met een TLC ssd, zoals de Kingston.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-01 19:30
Wat een toeval...

https://tweakers.net/reviews/7422/ssd-best-buy-guide-oktober-2019.html

[ Voor 33% gewijzigd door Artifax op 23-10-2019 14:16 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
Wintervacht schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

De 660p is met QLC eigenlijk beter geschikt als OS schijf, waar niet al te veel schrijfopdrachten naar gedaan worden (elimineren doe je toch niet).

Voor veel opslag en veel schrijfopdrachten, zoals savegames, foto's, de games zelf, ben je beter af met een TLC ssd, zoals de Kingston.
Juist een OS-schijf moet tegen veel schrijven kunnen. Hibernation, scratchfile, updates, downloads, logging...

Een opslagschijf/gameschijf doet alleen wat savegames en een maandelijkse update. Daar ligt het zwaartepunt meer bij statische dan dynamische data.

Ik zou eerder een grotere schijf kiezen dan een snellere kleinere. Dan heb je maar 250 GB extra. Ik zou een 1 TB A2000 nemen, die als bootschijf instellen en je 660p als 2e. Dan is je 1e ssd een stuk sneller en een stuk groter.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vraag je wel even af of een SSD hier echt nuttig is.
Voor rond de €175 heb je namelijk ook een 6T grote HDD:
pricewatch: Seagate IronWolf, 6TB (256MB cache)

Terwijl je voor vergelijkbare bedragen (€120 - €175) net 1T SSD's koopt.

Wil je veel opslag voor weinig en is met name IOPS iets minder van belang, kan een HDD nog steeds een prima en goedkope oplossing zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 22:58
unezra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:01:
Maar dan zou ik toch eerder naar prijzen van 2,5 inch HDDs vergelijken, dan van de 3,5 inch. We hebben het wel over een laptop hier. 3,5 inch in een laptop is meestal niet in te vinden.

Dus 4TB (pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB) is min of meer de max voor dat bedrag als je je wel op laptops zou hebben gericht.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Groentjuh schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:25:
[...]
Maar dan zou ik toch eerder naar prijzen van 2,5 inch HDDs vergelijken, dan van de 3,5 inch. We hebben het wel over een laptop hier. 3,5 inch in een laptop is meestal niet in te vinden.

Dus 4TB (pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB) is min of meer de max voor dat bedrag als je je wel op laptops zou hebben gericht.
TS heeft het nergens over een laptop en genoemde z270-p is dit:
pricewatch: Asus Prime Z270-P

Da's gewoon een ATX board. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:01:

Terwijl je voor vergelijkbare bedragen (€120 - €175) net 1T SSD's koopt.

Wil je veel opslag voor weinig en is met name IOPS iets minder van belang, kan een HDD nog steeds een prima en goedkope oplossing zijn.
Voor het laden van games wil je geen HDD meer. Zeker de nieuwste games laden zo enorm veel sneller op een SSD dat je echt geen HDD meer wil. Verder is een 1TB of meer SSD nou ook niet bepaald onbetaalbaar tegenwoordig. Ik heb nog een HDD in mijn PC zitten, maar die is puur en alleen voor video. Voor al mijn andere data en games heb ik SSD's.

• Keesknd
Bedankt allen voor de response!

Persoonlijk heb ik zelf altijd een klein assortiment aan games in bezit, die zijn wel op 1 hand te tellen. Zo'n grote HDD schijf met 4TB is denk ik een beetje overdreven. 1 TB zou prima zijn en wat PilatuS zegt klinkt dat ook wel logisch.

Ik heb trouwens nog een Samsung 860 EVO die in mijn laptop zit en ik kan overzetten naar de desktop.
Denk alleen dat ik hier wel zo'n bracet en stroom/aansluit kabel voor nodig zijn. Kan ik dat gewoon los bestellen, iemand een idee?

Thx!
Pagina: 1