Stom geweest, hoe verder met thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Dag allen,

Ik wil jullie even wat voorleggen en bevestiging/tips krijgen hoe ik dit misschien goed kan aanpakken cq. veranderen. Hele lap tekst, ik hoop dat jullie er enigszins wijs uit worden.

In September een huis gekocht en dacht 'deze keer ga ik het goed doen!'.
Wilde alles netjes in huis maken via WCD's e.d. aangezien mijn vrouw de kabelbende zat was.
(Kort) Onderzoek gedaan omdat ik een utp/coax punt wilde maken in de woonkamer en in de slaapkamer i.v.m. twee televisies, gekeken naar welke cat kabel ik wilde/moest hebben en overige benodigdheden. Had destijds de sleutel nog niet en helaas toch te weinig of niet diep genoeg onderzocht en al snel een bestelling geplaatst bij een webshop.

Besteld:
- 100m cat6a S/FTP kabel
- 40m coax koka ts9
- 2x WCD coax+rj45
- zootje WCD's 2x r45
- zootje cat6a connectoren en coax connectoren.

Altijd alles zelf gedaan dus dacht, hoe moeilijk kan het zijn, en wat blijkt natuurlijk.. het kan erg moeilijk zijn. Na eenmaal de sleutel in ontvangst genomen te hebben bleken de loze leidingen erg smal, sommige zaten dicht en algeheel drama. De cat kabel zelf is natuurlijk erg dik door de shielding en kon niet naast de coax kabel getrokken worden, believe me I tried.

Afijn, tijdje verder vrede genomen met de situatie, toch wat leidingen kunnen openen en onderzoek gedaan naar wat ik nu eigenlijk gekocht heb. Opties afgewogen om b.v. S/FTP kabel eruit te slopen en alles te vervangen met UTP, wat ik toch erg zonde vond omdat de kabel ruim 100€ kostte of verdergaan met de S/FTP kabel die ik (eindelijk) door heel het huis had liggen.

Uiteindelijk alle 2x rj45 WCD's, coax+rj45 WCD's en connectoren retour gestuurd, want daar had ik niet veel aan met de dikke s/ftp kabel. Uiteindelijk gekozen voor 1x rj45 WCD's voor in elke kamer 1 (6 kamers) en een cat6a 8p patchpanel, 8p gigabit switch. Het patchpanel en de switch in de meterkast geplaatst wat door velen aan te raden was gezien de S/FTP kabel.

Situatie dus nu als volgt:
- Meterkast met daarin 'binnenkomend'7 S/FTP cat6a kabels (2x naar woonkamer, 5x naar slaapkamers) die op de patchpanel gemonteerd zijn, van patchpanel cat6a kabeltjes naar switch en die naar mijn Asus AC66u router, die vervolgens weer naar de Ziggo Connectbox gaat. So far, so good. Alles werkt en initieel gezien dus blij met dat het opgelost was. Na 2 weken ging het echter knagen aan mij.

Ik wilde namelijk ook wat domotica spul gaan gebruiken (Nest V3, Nest Protects, Philips Hue etc). Gezien mijn router in de meterkast staat is het wifisignaal overal drama afgezien van de keuken die naast de meterkast zit en onze slaapkamer die er boven zit. Nu bezig om hier een oplossing voor te verzinnen.

Overal hoor ik mesh-systemen als de heilige graal, maar ik lees ook veel dat het marketing is en denk eigenlijk gezien ik overal cat heb lopen dat het beter is om reguliere AP's te gaan gebruiken. Omdat ik het dus esthetisch gezien zo netjes mogelijk wil houden in huis, wilde ik oorspronkelijk gezien zoiets als de ubiquity AP's op het plafond hangen, al vond ik de in-wall modellen ook mooi.

Echter zitten alle WCD's in huis al afgemonteerd met 1x rj45 WCD's, dus vallen de in-wall modellen al af denk ik (tenzij iemand een ander idee heeft?). Wat daarna dan speelt is dat ik lees dat veel modellen via POE werken, ik heb natuurlijk geen POE switch gekocht dus volgens mij zit ik sowieso al met een probleem, al is mijn kennis hier niet uitgebreid van. Het wifi-gebruik is overigens alleen voor de smartphones, tablets en laptops in huis die eigenlijk voor de standaard zaken worden gebruikt zoals FB, YT, Netflix e.d. Niks bijzonders.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer en zou graag een andermans kijk willen hebben op de situatie. Ik weet dat ik een lastige weg heb gekozen en heb dit naar beste weten/mogelijkheid werkbaar gemaakt, maar toch twijfel ik wat ik nu het beste kan doen, twijfel erg aan het gehele plaatje en wat ik nu verder kan doen. Mochten jullie iets visueels nodig hebben dan hoor ik het graag.. dan maak ik even een tekening.

Dank alvast!

Beste antwoord (via CrawlFish op 04-11-2019 15:00)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:39
Je zoekt naar de optimale mogelijkheid voor alles. Maar er is een constraint namelijk dat je een basis hebt die je niet overboord wilt knikkeren. Laten we die constraint eens meenemen.
Is er een mogelijkheid de router aan de buitenkant van de meterkast te hangen? Dan heb je waarschijnlijk al eens veel beter bereik op de begane grond. Als dat werkt, maar de router is lelijk kun je ook een los AccesPoint kopen in de kleur wit en die in de hal hangen. Dan laat je de router de router zijn en de Wifi door het AP doen. Op de plek in huis waar je dan nog steeds geen goede wifi hebt hang je een tweede AP. Dat sluit je gewoon aan op één van de patchpunten die je nu door heel het huis hebt.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:47

lier

MikroTik nerd

Gewoon de UAP-AC-IW gebruiken op de plekken waar hij nodig is en waar een WCD zit. Alle modellen hebben minstens 1 RJ45 aansluiting aan de onderkant waardoor je geen poorten verliest.

PoE is noodzakelijk voor deze oplossing, dat kan je doen door een PoE switch of PoE injectors.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 11:14
Bijna alle in-wall access points hebben netjes een RJ45 passthrough poort waardoor je geen outlet verliest in de kamer.
Zelf ben ik fan van Mikrotik waardoor ik je een access point van dit merk aan zou raden: https://mikrotik.com/product/wsap_ac_lite maar een Ubiquity doet het ook helemaal prima.

Het is nog wat vroeg maar Wifi 6 is echt de moeite waard in een thuis situatie. Misschien nog ff wachten en dan een klein aantal in-wall doosjes halen. Mesh klinkt als de makkelijkste oplossing maar is niet de snelste en stabielste. Zeker omdat je alle kabels al hebt liggen zou ik daar zeker gebruik van maken!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:39
Je zoekt naar de optimale mogelijkheid voor alles. Maar er is een constraint namelijk dat je een basis hebt die je niet overboord wilt knikkeren. Laten we die constraint eens meenemen.
Is er een mogelijkheid de router aan de buitenkant van de meterkast te hangen? Dan heb je waarschijnlijk al eens veel beter bereik op de begane grond. Als dat werkt, maar de router is lelijk kun je ook een los AccesPoint kopen in de kleur wit en die in de hal hangen. Dan laat je de router de router zijn en de Wifi door het AP doen. Op de plek in huis waar je dan nog steeds geen goede wifi hebt hang je een tweede AP. Dat sluit je gewoon aan op één van de patchpunten die je nu door heel het huis hebt.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hans_lenze schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:03:
Bijna alle in-wall access points hebben netjes een RJ45 passthrough poort waardoor je geen outlet verliest in de kamer.
Zelf ben ik fan van Mikrotik waardoor ik je een access point van dit merk aan zou raden: https://mikrotik.com/product/wsap_ac_lite maar een Ubiquity doet het ook helemaal prima.

Het is nog wat vroeg maar Wifi 6 is echt de moeite waard in een thuis situatie. Misschien nog ff wachten en dan een klein aantal in-wall doosjes halen. Mesh klinkt als de makkelijkste oplossing maar is niet de snelste en stabielste. Zeker omdat je alle kabels al hebt liggen zou ik daar zeker gebruik van maken!
Ik ben zelf ook fan van Mikrotik, maar vind het altijd lastig om dit merk aan te raden aan mensen. Er zit toch een zekere leercurve aan, zelfs voor relatief simpele zaken zoals CAPsMAN.

Ubiquiti is dan een stuk eenvoudiger op te zetten maar wel flink duurder.

(Heb zelf alles van Mikrotik overigens, met 60 eu per AP echt een koopje die AP's :p)

@lier hieronder: correct :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:47

lier

MikroTik nerd

Glashelder schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:26:
(Heb zelf alles van Mikrotik overigens, met 60 eu per AP echt een koopje die AP's :p)
cAP ac?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
lier schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:56:
Gewoon de UAP-AC-IW gebruiken op de plekken waar hij nodig is en waar een WCD zit. Alle modellen hebben minstens 1 RJ45 aansluiting aan de onderkant waardoor je geen poorten verliest.

PoE is noodzakelijk voor deze oplossing, dat kan je doen door een PoE switch of PoE injectors.
Even mijn lekenblik er op; in alle WCD’s komt nu die stugge S/FTP kabel uit die ik normaliter op de keystone monteer van het WCD. Hoe ga ik dit nu doen? Had begrepen dat een connector eigenlijk niet bedoeld is voor de stugge kabel. Kan wel kijken of keystone + een mini cat6a utp kabel teruggedrukt kunnen worden in de doos.. of andere optie ?
Patrick_6369 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:20:
Kan ik inderdaad ook doen, misschien op de muur monteerden achter het jassenrek zit ik ineens te denken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 09:30
CrawlFish schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:31:
[...]

Even mijn lekenblik er op; in alle WCD’s komt nu die stugge S/FTP kabel uit die ik normaliter op de keystone monteer van het WCD. Hoe ga ik dit nu doen? Had begrepen dat een connector eigenlijk niet bedoeld is voor de stugge kabel. Kan wel kijken of keystone + een mini cat6a utp kabel teruggedrukt kunnen worden in de doos.. of andere optie ?

[...]

Kan ik inderdaad ook doen, misschien op de muur monteerden achter het jassenrek zit ik ineens te denken. Thanks!
Ik heb zelf ook op 2 plaatsen een in-wall van ubiquiti geplaatst (AC-versie). Hier komt ook een stugge kabel uit de muur.
Er zijn speciale connectoren voor stugge kabel. Als je na het krimpen even de kabel test met een tester zit je goed, er zit toch weinig (geen) beweging meer in nadat je deze in de in-wall hebt geplugd.

De in-walls zien er prima uit en hebben nog een rj45 voor vaste apparatuur.
Een kleine gigabit PoE router zijn ook de kosten niet, ik heb er 3 (5 poorts, waarvan 4 PoE) van tp-link, kost iets van 45 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
rinkel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Ik heb zelf ook op 2 plaatsen een in-wall van ubiquiti geplaatst (AC-versie). Hier komt ook een stugge kabel uit de muur.
Er zijn speciale connectoren voor stugge kabel. Als je na het krimpen even de kabel test met een tester zit je goed, er zit toch weinig (geen) beweging meer in nadat je deze in de in-wall hebt geplugd.

Een kleine gigabit PoE router zijn ook de kosten niet, ik heb er 3 (5 poorts, waarvan 4 PoE) van tp-link, kost iets van 45 euro.
Ah top! Heb je de shielding erg ver verwijderd voor je de connector bevestigde of niet? Die connectoren die ik eerst besteld had waren ook shielded en die vereisten ook een speciale tang.. die had ik helaas ook niet. Heb een normale cat5e rj45 tang.

Overigens nog een vraag; die POE switch, hoe ga ik dat doen? Heb er geen ervaring mee.
Hang ik die in de meterkast en wordt het dan even kort geschetst:
modem -> router -> poe switch en poe aansluiting gebruikt -> patchpanel -> IW AP ?

[ Voor 11% gewijzigd door CrawlFish op 23-10-2019 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
CrawlFish schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:18:
[...]

Ah top! Heb je de shielding erg ver verwijderd voor je de connector bevestigde of niet? Die connectoren die ik eerst besteld had waren ook shielded en die vereisten ook een speciale tang.. die had ik helaas ook niet. Heb een normale cat5e rj45 tang.

Overigens nog een vraag; die POE switch, hoe ga ik dat doen? Heb er geen ervaring mee.
Hang ik die in de meterkast en wordt het dan even kort geschetst:
modem -> router -> poe switch en poe aansluiting gebruikt -> patchpanel -> IW AP ?
Gewoon een stukje erafhalen, op dit moment zijn er nog geen (of amper) 10Gb routers voor consumenten.

Ja, je kunt een poe switch gewoon aan je bestaande switch of router hangen. Zou dan wel op de Poe switch de niet-poe-poort gebruiken naar je andere switch.

Ik heb zelf deze switch en deze in wall.

Je zou ook nog deze 8 poort switch kunnen nemen, daarvan zijn er 4 PoE

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 23-10-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
rinkel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Heb jij een AWG23 stugge kabel toevallig? Heb best moeite met het vinden van een juiste connector.
Heb een standaard Rj45 tang die ik paar jaar terug gekocht heb voor cat5e kabels..
Voor een aantal connectoren zie ik dat ik een nieuwe tang nodig heb en die zijn ook aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
CrawlFish schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:04:
[...]

Heb jij een AWG23 stugge kabel toevallig? Heb best moeite met het vinden van een juiste connector.
Heb een standaard Rj45 tang die ik paar jaar terug gekocht heb voor cat5e kabels..
Voor een aantal connectoren zie ik dat ik een nieuwe tang nodig heb en die zijn ook aardig aan de prijs.
Ik heb geen cat6, maar volgens mij cat5e. Deze kabel heeft awg24 dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 23:34
CrawlFish schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:04:
[...]

Ik heb laatst in mijn nieuwbouwwoning 2 UAP IW AC aangesloten op een inbouwdoos met behulp van een toolless connector:https://www.netwerkkabel.eu/nl/detail/index/sArticle/3831
Werkte prima, is wel duurder natuurlijk dan een normale stekker, maar ik vond het zonde om voor 2 AP's een tang aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:32
@CrawlFish ik gebruik vaak deze RJ45 stekkers:
https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Zijn prima stekkers geschikt voor solid kabel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
Bobbika schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 06:48:
[...]

Ik heb laatst in mijn nieuwbouwwoning 2 UAP IW AC aangesloten op een inbouwdoos met behulp van een toolless connector:https://www.netwerkkabel.eu/nl/detail/index/sArticle/3831
Werkte prima, is wel duurder natuurlijk dan een normale stekker, maar ik vond het zonde om voor 2 AP's een tang aan te schaffen.
Top! Altijd fijn om te lezen als iemand er zelf ervaring mee heeft.
De prijs vind ik zeer acceptabel als het om netjes wegwerken gaat, scheelt inderdaad een tang en een hoop geklooi. Dank!
Annuk schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 07:45:
@CrawlFish ik gebruik vaak deze RJ45 stekkers:
https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Zijn prima stekkers geschikt voor solid kabel.
Thanks! Al zit er wel veel verschil in solid kabels heb ik begrepen, heb tot nu toe maar 1 rj45 stekker van die soort kunnen vinden die compatibel was met mijn AWG23 kabel. Zal ze eens bellen of ze dit weten, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:32
CrawlFish schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Thanks! Al zit er wel veel verschil in solid kabels heb ik begrepen, heb tot nu toe maar 1 rj45 stekker van die soort kunnen vinden die compatibel was met mijn AWG23 kabel. Zal ze eens bellen of ze dit weten, dank!
Weet niet of je al contact hebt gehad maar deze stekkers gebruik ik zelf altijd met de bekende Belden 7965E Cat6 kabel, en die is ook AWG23 :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1