Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-06 23:23
Op het moment zit ik in het tweede jaar van mijn MBO opleiding als ICT-/Netwerkbeheerder.

Ik ben vanaf jongs af aan al geïnteresseerd geweest in nieuwe technology en gadget's. Uiteindelijk ook aantal pc's gebouwd om wat meer prestaties te krijgen tijdens gamen. Ik vond het heel leuk om te doen en toen ik op het moment kwam om een keuze te gaan maken met wat ik wou doen ben ik maar voor ICT gaan kiezen.

3/4 van mijn eerste jaar op de opleiding "off to a rough start" een lastige docent gehad wat voor veel drop-outs heeft gezorgd in de klas en mensen die nog zitten te twijfelen. Uiteindelijk ook de school overtuigd om er wat aan te doen, nu hebben wij een nieuwe docent. Ook dacht ik dat het wat meer in het praktijk zou uitvoeren maar ik doe overigens ook Niveau 4. Het zag er allemaal wat anders uit dan dat ik verwacht had.

Ondertussen zit ik op stage en werk ik bij servicedesk. (Volgens mij heb ik gewoon ongeluk) Maar mijn stagebegeleider is er vaak niet en mijn andere collega op de afdeling is heel druk dus kan ook niet veel aan hem vragen. Uiteindelijk zit ik vast en is het niet echt leuk.

Ik ben gewoon heel gedemotiveerd geworden en twijfel of ik dit nog wel leuk vindt en het mijzelf nog wel zie doen in de toekomst. Ik weet dat er meer aan toe is dan alleen een servicedesk en werken met Windows servers maar graag hoor ik jullie ervaringen en meningen hierover. Misschien is er wel iets leuks te doen met een ICT diploma wat mij ook echt aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 16:38
Ik snap dat de vorm heel belangrijk is, maar na je eerste alinea heb je het eigenlijk niet meer over de inhoud.

Vind je het in de kern nog de werkzaamheden te doen als ICT-/Netwerkbeheerder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even vanuit gaande dat je net met je stage bent begonnen, gezien begin schooljaar.

Je kunt nu helemaal gaan twijfelen over je schoolkeuze of je kunt ervoor kiezen om de meest badass servicedeskdude te zijn en zorgen dat je daarnaast een verbeterproject kunt oppakken.

Niet klagen, maar zorgen dat jezelf leiding neemt in je stageperiode. Later zal ook niet alles leuk en cool zijn.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:25

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kleine introductie: Ik hobbel nu zo'n 24 jaar mee in de ICT en bij vroeg per ongeluk de ICT ingerold. Andere achtergrond, ander pad, andere tijden. Begonnen op de servicedesk, altijd doorgegroeid, veel verschillende dingen gedaan en inmiddels is mijn functie die van "Business IT Consultant, Senior Systeembeheerder".

Hoe dan ook, je begint nu tijdens je opleiding op de servicedesk. Ik denk dat dat een heel goede start is en je daar veel dingen leert (ook veel softskills) die je later heel erg van pas gaan komen. Alleen, ze moeten je wel de kans geven dingen te leren. Als ze dat niet doen, zou ik kijken naar een andere stageplek. Het idee van een stageplek is dat je dingen leert, niet als goedkope kracht word ingezet. (Daarom hebben wij onze stageplaats ingetrokken. We gaan de hele ICT uitbesteden en daarmee kunnen we dus een stagiair geen interessante stageplek meer bieden.)

Maar, wat is het dat je op dit moment tegen staat? Weet je waar je heen wil en is het een kwestie van tijd? Of heb je gewoon een ongelukkige start waardoor het ICT vak er op dit moment minder aantrekkelijk uit ziet dan je had gehoopt, terwijl het misschien domweg een kwestie van tijd en door de zure appel heen bijten?

Waar loop je tegenaan?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
reb3lzrr schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:52:
Ik snap dat de vorm heel belangrijk is, maar na je eerste alinea heb je het eigenlijk niet meer over de inhoud.

Vind je het in de kern nog de werkzaamheden te doen als ICT-/Netwerkbeheerder?
Ik vind het nog redelijk lastig vooral sinds het heel veel mogelijkheden heeft en alle kanten op gaat. Ik weet dat als ik mij verdiep in een bepaalde subject dat ik er wel makkelijker doorheen kan en wat meer lol erin kan zien.
Falcon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:06:
Even vanuit gaande dat je net met je stage bent begonnen, gezien begin schooljaar.

Je kunt nu helemaal gaan twijfelen over je schoolkeuze of je kunt ervoor kiezen om de meest badass servicedeskdude te zijn en zorgen dat je daarnaast een verbeterproject kunt oppakken.

Niet klagen, maar zorgen dat jezelf leiding neemt in je stageperiode. Later zal ook niet alles leuk en cool zijn.
Haha, ja je wordt wel snel gezien als een god hier 8).

Maar ja ik probeer ook zoveel mogelijk te doen om ook zoveel mogelijk te leren, ook heb ik al aangegeven bij het bedrijf dat ik het lastig vind als mijn stagebegeleider weg is en ik niet weet hoe ik bepaalde tickets moet afhandelen.
unezra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:09:
Kleine introductie: Ik hobbel nu zo'n 24 jaar mee in de ICT en bij vroeg per ongeluk de ICT ingerold. Andere achtergrond, ander pad, andere tijden. Begonnen op de servicedesk, altijd doorgegroeid, veel verschillende dingen gedaan en inmiddels is mijn functie die van "Business IT Consultant, Senior Systeembeheerder".

Hoe dan ook, je begint nu tijdens je opleiding op de servicedesk. Ik denk dat dat een heel goede start is en je daar veel dingen leert (ook veel softskills) die je later heel erg van pas gaan komen. Alleen, ze moeten je wel de kans geven dingen te leren. Als ze dat niet doen, zou ik kijken naar een andere stageplek. Het idee van een stageplek is dat je dingen leert, niet als goedkope kracht word ingezet. (Daarom hebben wij onze stageplaats ingetrokken. We gaan de hele ICT uitbesteden en daarmee kunnen we dus een stagiair geen interessante stageplek meer bieden.)
Nu je het zegt voelt het ook wel een beetje zo, alsof ik hier sta als goedkope oproepkracht. Ik moet wel eerlijk toe geven dat ik wel degelijk af en toe wat leer maar ik denk dat als ik kijk naar klasgenoten van mij dat ik dan wel erg achterloop.
Maar, wat is het dat je op dit moment tegen staat? Weet je waar je heen wil en is het een kwestie van tijd? Of heb je gewoon een ongelukkige start waardoor het ICT vak er op dit moment minder aantrekkelijk uit ziet dan je had gehoopt, terwijl het misschien domweg een kwestie van tijd en door de zure appel heen bijten?

Waar loop je tegenaan?
Het is anders dan dat ik mij voorbeeldde. En het is voor mij ook veel en lastige informatie om allemaal te verwerken in zo'n korte periode sinds ik toen ik begon met de opleiding niet eens wist waarvoor een server precies diende of wat een servicedesk nou precies was 7(8)7 . Maar naarmate de tijd leer ik er wel iets makkelijker mee omgaan en wordt het een minder grote struggle. En ja dat ongelukkige start heeft mij en andere niet echt geholpen nee.
Ik weet ook eigenlijk nog steeds niet precies waar ik heen wil, ik wou gewoon "iets in die richting" doen.

Wel ben ik denk ik van plan om mijn diploma te halen zodat ik tenminste ergens kan beginnen mocht dat überhaupt dan wel sin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexxerz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Ik raad je aan om volgend jaar een stage te zoeken (indien je volgend jaar ook stage moet lopen) bij een ander, en wellicht, groter bedrijf. Tijdens mij MBO stages heb ik Werkplek beheer gedaan. Dit vond ik leuk en heb toen ook gevraagd of ik mee kon kijken bij andere funcies. Ze hebben mij toen ook bij de servicedesk gezet en soms betrokken bij projecten. Het bedrijf moet dit echter wel toestaan...

Hierdoor kreeg ik buiten mijn normale stage uren, ook nog eens inzicht in de hele ICT wereld....!

(P.s. ook mijn stage periode was niet altijd geweldig, maar achteraf gezien was het gewoon super voor mijn ontwikkeling..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:54

Nullifiel

╞═══════╡

Ik lees het als "mijn opleiding is k*t, mijn stage is k*t, dus ICT is waarschijnlijk ook k*t".
Nou, dat is volgens mij een foute conclusie.

Wat Falcon zegt: neem de leiding.
En ga daarnaast bepalen wat je wilt. Het pad wat je nu bewandeld werkt kennelijk niet voor je.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:25

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bexxerz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:42:
Ik raad je aan om volgend jaar een stage te zoeken (indien je volgend jaar ook stage moet lopen) bij een ander, en wellicht, groter bedrijf. Tijdens mij MBO stages heb ik Werkplek beheer gedaan. Dit vond ik leuk en heb toen ook gevraagd of ik mee kon kijken bij andere funcies. Ze hebben mij toen ook bij de servicedesk gezet en soms betrokken bij projecten. Het bedrijf moet dit echter wel toestaan...

Hierdoor kreeg ik buiten mijn normale stage uren, ook nog eens inzicht in de hele ICT wereld....!

(P.s. ook mijn stage periode was niet altijd geweldig, maar achteraf gezien was het gewoon super voor mijn ontwikkeling..)
Of juist niet.
Zou TS bij ons stage lopen, dan zou hij álles mogen doen. Niet alleen servicedesk.
Ja, daar zou de focus liggen, maar zodra er ook maar enige kans is, zou hij mee mogen werken aan alles dat we hebben. (We zijn 40 FTE groot met een operationele capaciteit van 100 werkplekken. Hebben voor de omvang een forse ICT omgeving.)

Juist in een kleiner bedrijf mag je vaak meer dan in een groter bedrijf waar je om allerlei redenen, vaak juist heel erg beperkt bent in wat je kunt en mag doen.

Aan de andere kant kun je daar soms wel een dagje meelopen met andere afdelingen en er is meer en duurder spul.

In het MKB krijg je sneller de kans overal aan te zitten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Bexxerz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:42:

unezra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Of juist niet.
Zou TS bij ons stage lopen, dan zou hij álles mogen doen. Niet alleen servicedesk.
Ja, daar zou de focus liggen, maar zodra er ook maar enige kans is, zou hij mee mogen werken aan alles dat we hebben. (We zijn 40 FTE groot met een operationele capaciteit van 100 werkplekken. Hebben voor de omvang een forse ICT omgeving.)

Juist in een kleiner bedrijf mag je vaak meer dan in een groter bedrijf waar je om allerlei redenen, vaak juist heel erg beperkt bent in wat je kunt en mag doen.

Aan de andere kant kun je daar soms wel een dagje meelopen met andere afdelingen en er is meer en duurder spul.

In het MKB krijg je sneller de kans overal aan te zitten.
Nou ik werkte/liep stage eerst in een kleine reparatie winkel voordat ik aan de opleiding begon. Het was wel leuk en mocht ook wel redelijk wat dingen doen daar. Dit keer dacht ik "Laat ik eens voor een groter bedrijf werken". Ik zit nu in een kantoor met 100-200 mensen en met nog aantal vestigingen in Europa en Amerika.
En als ik eerlijk moet zijn vind ik het denk ik wel wat leuker om bij een kleiner bedrijf te werken. Wel ben ik blij dat ik alsnog wel even voor een groot bedrijf heb gekozen sinds het wel echt een andere ervaring is. Maar zoals @unezra wel zegt, ik heb een beperking met wag ik mag doen sinds veel fataal kan zijn en het zijn ook allemaal dure apparaten.
Nullifiel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:43:
Ik lees het als "mijn opleiding is k*t, mijn stage is k*t, dus ICT is waarschijnlijk ook k*t".
Nou, dat is volgens mij een foute conclusie.

Wat Falcon zegt: neem de leiding.
En ga daarnaast bepalen wat je wilt. Het pad wat je nu bewandeld werkt kennelijk niet voor je.
In kort kun je het wel zo zien maar zo bedoel ik het niet. Ik heb bijv. ook wel een aantal interessante en leuke opdrachten gedaan met school en klasgenoten maar als ik kijk naar wat ik voor de rest doe op school en wat mijn collega's doen op stage is het niet echt geweldig nee. Het spreekt mij niet echt aan om van de 8 uur 7,5 uur achter de pc te zitten en 0,5 uur rondlopen door het pand om mensen af en toe te helpen (wat ik niet eens zo erg vind sinds ik wel gezellige collega's heb waar ik dan mee praat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
Hey! ;-)

WE hebben elkaar al even kort ontmoet in een ander topic, fijn dat je je eigen hebt gestart.
Zelf denk ik namelijk dat je niet de enige bent die dit denkt. Veel starters zitten hiermee, maar ook mensen die 4+ jaar op dezelfde functie zitten.

Het is een combinatie van: "Ik weet niet hoe ik verder kom" en "Is dit nu alles?" denk ik. Vooral in het begin is het veel, de IT is groot. Als je niet iemand in je family hebt die je al vanaf jongs af aan op sleeptouw neemt is het lasting om te beginnen met alleen je studie. Veel mensen zie ik dan ook starten met :"Ja ik vind Gamen/Computeren leuk, dus dacht dat ICT wel leuk was".

De tip die ik vaak mee geef is dan ook juist meer…. Klopt! ER is heel veel!. Maar, wat vind je nu eigenlijk WEL leuk aan je opleiding/de IT?
Als je die vraag durft te beantwoorden voor jezelf, is er vanalles mogelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:05:
Hey! ;-)

WE hebben elkaar al even kort ontmoet in een ander topic, fijn dat je je eigen hebt gestart.
Zelf denk ik namelijk dat je niet de enige bent die dit denkt. Veel starters zitten hiermee, maar ook mensen die 4+ jaar op dezelfde functie zitten.

Het is een combinatie van: "Ik weet niet hoe ik verder kom" en "Is dit nu alles?" denk ik. Vooral in het begin is het veel, de IT is groot. Als je niet iemand in je family hebt die je al vanaf jongs af aan op sleeptouw neemt is het lasting om te beginnen met alleen je studie. Veel mensen zie ik dan ook starten met :"Ja ik vind Gamen/Computeren leuk, dus dacht dat ICT wel leuk was".

De tip die ik vaak mee geef is dan ook juist meer…. Klopt! ER is heel veel!. Maar, wat vind je nu eigenlijk WEL leuk aan je opleiding/de IT?
Als je die vraag durft te beantwoorden voor jezelf, is er vanalles mogelijk…
Wat ik denk ik leuk vind is de technology en ontwikkeling ervan, maar ook om mensen te helpen met klachten/problemen die ze hebben. En praktijk werk/troubleshooting spreekt mij wel aan DENK ik. Want ik kan er wel enigszins lol uit hebben maar ik zit niet wakker tot 4 uur 's ochtends omdat ik niet kan wachten om weer te werk gaan (behalve voor pc's bouwen en inrichten :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:54

Nullifiel

╞═══════╡

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:18:
[...]

Wat ik denk ik leuk vind is de technology en ontwikkeling ervan, maar ook om mensen te helpen met klachten/problemen die ze hebben. En praktijk werk/troubleshooting spreekt mij wel aan DENK ik. Want ik kan er wel enigszins lol uit hebben maar ik zit niet wakker tot 4 uur 's ochtends omdat ik niet kan wachten om weer te werk gaan (behalve voor pc's bouwen en inrichten :9 ).
"de technology en ontwikkeling ervan" Wat voor technologie?
"Mensen helpen met klachten/problemen" Wat voor? Te stug wc papier?

Het is sowieso al moeilijk meedenken bij een dergelijk topic, maar je blijft ook wel best vaag.
Ik werk al jaren in de ICT, maar doe echt 0,0 met infra/werkplekbeheer o.i.d.

Misschien moet je eens kijken of een loopbaancoach iets voor je kan betekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nullifiel op 23-10-2019 13:28 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:18:
[...]

Niet elke stage is even leuk, niet elke functie is even leuk, niet alle werkzaamheden zijn leuk.

Als je Technology en ontwikkeling leuk vind kun je ook auto monteur worden, daar gaan de technology en ontwikkeling ook erg hard :+

Probeer specefieker voor jezelf te zijn. Maak +/- lijstjes. Vind je Netwerken leuk, sociaal contact, dingen bouwen(programeren, pc's/servers bouwen/installeren) of juist problemen oplossen, zo ja: Welke problemen, gebruikers problemen of grote storingen op het netwerk/server omgeving?

Bedenk ook voor jezelf waarom je er nu niet met plezier naartoe gaat. Is dat het werk zelf? Zijn dat de collega's? is dat omdat je (nog) niet genoeg kennis heb? omdat je begeleider er nooit is?

[ Voor 4% gewijzigd door garriej op 23-10-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Nullifiel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:28:
[...]

"de technology en ontwikkeling ervan" Wat voor technologie?
"Mensen helpen met klachten/problemen" Wat voor? Te stug wc papier?

Het is sowieso al moeilijk meedenken bij een dergelijk topic, maar je blijft ook wel best vaag.
Ik werk al jaren in de ICT, maar doe echt 0,0 met infra/werkplekbeheer o.i.d.

Misschien moet je eens kijken of een loopbaancoach iets voor je kan betekenen.
Het is ook nog lastig, voor mij is het ook eigenlijk een beetje vaag wat ik bijv. wil/kan doen na mijn opleiding. Want ik denk dat met wat ik net zei mijzelf misschien juist wel sneller in een winkel zie werken om klanten te helpen met aankopen of problemen verhelpen in plaats van een server onderhouden en opstellen. Maar misschien is er wel een andere baan/functie die mij meer zou aanspreken. Dat weet ik dus niet.
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:31:
[...]

Niet elke stage is even leuk, niet elke functie is even leuk, niet alle werkzaamheden zijn leuk.

Als je Technology en ontwikkeling leuk vind kun je ook auto monteur worden, daar gaan de technology en ontwikkeling ook erg hard :+

Probeer specefieker voor jezelf te zijn. Maak +/- lijstjes. Vind je Netwerken leuk, sociaal contact, dingen bouwen(programeren, pc's/servers bouwen/installeren) of juist problemen oplossen, zo ja: Welke problemen, gebruikers problemen of grote storingen op het netwerk/server omgeving?

Bedenk ook voor jezelf waarom je er nu niet met plezier naartoe gaat. Is dat het werk zelf? Zijn dat de collega's? is dat omdat je (nog) niet genoeg kennis heb? omdat je begeleider er nooit is?
Hier heb je wel een sterk punt. Ik ga wel een keer allemaal punten opschrijven, dat maakt het een stukje overzichtelijker en makkelijker.

Als ik jouw reactie snel zou gebruiken om mijn +/- punten wat duidelijker te maken, hier een korte samenvatting:

Netwerken vind ik in principe wel iets hebben maar wil ik liever niet als hoofdzaak.
sociaal contact is iets wat ik met plezier zou doen.
Dingen bouwen lijkt mij ook geweldig, alleen totaal niet gevorderd in server's maar wel een stuk meer in pc's.
problemen oplossen zie ik mijzelf ook wel doen alleen niet zo gauw voor een server, misschien wel met netwerken.

En ja waarom niet echt met plezier naar stage toe ga is denk ik tocht wel collega/stagebegeleider. Kennis op het gebiedt wat ze hier soms doen heb ik ook niet zo heel veel maar ik had nog zelfs aangegeven dat ik graag uitleg zou willen hebben. Ik bedoel maar ik er stage lopen om te leren natuurlijk :P

[ Voor 48% gewijzigd door JohnnyDon op 23-10-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Hebben jullie het ITIL principe al besproken op school?
Ik denk dat daar veel rollen in zitten welke wel aan zullen sluiten bij wat jij zoekt.

Zo is een (Goede!)Change Coordinator iemand die de wens van de klant, om kan zetten naar de techneut die het daadwerkelijk uitvoerd.

Is een Project Manager, niet iemand die alleen maar "poppetjes aanstuurd", maar ook met stuurgroepen zit om te kijken of alles wel volgens hun doelstellingen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:39:
[...]

Het is ook nog lastig, voor mij is het ook eigenlijk een beetje vaag wat ik bijv. wil/kan doen na mijn opleiding. Want ik denk dat met wat ik net zei mijzelf misschien juist wel sneller in een winkel zie werken om klanten te helpen met aankopen of problemen verhelpen in plaats van een server onderhouden en opstellen. Maar misschien is er wel een andere baan/functie die mij meer zou aanspreken. Dat weet ik dus niet.
Oke, niet lullig bedoeld. Maar in een winkel mensen helpen en een PC in elkaar schroeven is ver onder je MBO4 nivo. Dat is meer iets voor MBO2 of voor een bijbaan.

Je kan het natuurlijk leuk vinden en als je er blij van wordt, zeker doen. Maar dat is absoluut niet een functie waar mbo 4 en de stages op in zijn gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Geen id tegenwoordig meer, maarja vroeger had je MAVO. Daar zaten veel havo gangers op of wat dan ook. Wat kun je dus, kijk eens of je de havo aan kunt. Is je keuze voor een studie daarna al stuk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-07 10:08
Zelf in het zelfde schuitje gezeten. Elke keer nieuwe docenten die dingen anders overbrengen dan de ander. Niks mis mee maar het stukje structuur mist dan, en dat is gewoon erg vervelend en demotiverend. Je weer niet meer waar je aan toe bent.

Heb dit toevallig op MBO 2/3/4 meegemaakt, uiteindelijk ook in niveau 4 waar ze begonnen over een “Addendum” die iedereen kreeg no matter what je prestaties waren in de klas. Dit gaf school de mogelijkheid om je van school af te kunnen sturen als je teveel aan het kloten was etc.

Uiteindelijk mij dus opgeklommen tot het HBO vanaf MBO 2, en man wat is dat een groot verschil van les krijgen, structuur en vooral het stukje volwassenheid.

Dus om het kort te houden: maak je MBO af en ga op z’n minst HBO proberen en zie dat daar een wereld voor je open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:08
Tja, ik heb het gevoel dat TS dacht dat ICT voornamelijk bestond uit het fixen van pc's en klanten helpen met een virus, echter zijn dat taken voor een ander (lager) niveau. Dat maakt het niet direct slechter, echter heeft dat wel een (behoorlijk) negatief effect op wat je gaat verdienen in de toekomst.

[ Voor 27% gewijzigd door NotSoSteady op 23-10-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Oke, niet lullig bedoeld. Maar in een winkel mensen helpen en een PC in elkaar schroeven is ver onder je MBO4 nivo. Dat is meer iets voor MBO2 of voor een bijbaan.

Je kan het natuurlijk leuk vinden en als je er blij van wordt, zeker doen. Maar dat is absoluut niet een functie waar mbo 4 en de stages op in zijn gericht.
Nee klopt daar was ik ook al bang voor. Ik wil wel gewoon mijn kans om een hogere beroep te kunnen pakken behouden. Ik dacht dat er misschien zoiets vergelijkbaars was maar op een groter gebiedt.
(Ik heb dat toevallig ook als bijbaan gehad in een winkel :))
NotSoSteady schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:59:
Tja, ik heb het gevoel dat TS dacht dat ICT voornamelijk bestond uit het fixen van pc's en klanten helpen met een virus, echter zijn dat taken voor een ander (lager) niveau. Dat maakt het niet direct slechter, echter heeft dat wel een (behoorlijk) negatief effect op wat je gaat verdienen in de toekomst.
In het begin wel maar na een tijdje op de opleiding zitten ben ik wel veranderd van beeld maar nog niet zo zeer van mening. Hoopte iets te kunnen vinden wat mij zou kunnen aanspreken.

[ Voor 30% gewijzigd door JohnnyDon op 23-10-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

Nee klopt daar was ik ook al bang voor. Ik wil wel gewoon mijn kans om een hogere beroep te kunnen pakken behouden. Ik dacht dat er misschien zoiets vergelijkbaars was maar op een groter gebiedt.
(Ik heb dat toevallig ook als bijbaan gehad in een winkel :))

[...]

In het begin wel maar na een tijdje op de opleiding zitten ben ik wel veranderd van beeld maar nog niet zo zeer van mening. Hoopte iets te kunnen vinden wat mij zou kunnen aanspreken.
Die zijn er ook wel hoor :-) Bij een beetje ISP (Outsourcing) heb je "On-site" medewerkers, of EUM Medewerkers (End USer Management). Die veel in die kant op. Pc's opnieuw inspoelen, projecten meedraaien en hele bedrijven voorzien van nieuwe werkplekken etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Zelf al ruim 16 jaar in de IT van servicedesk, senior systeem beheerder, account manager en manager voor een groep engineers en nu in hosted voice.

Ik heb nooit mijn draai en plezier kunnen vinden in IT. Het is overweldigend veel en er is constant bijscholing nodig, als een Windows systeem beheerder moest ik alles weten en er een expert van zijn, Storage, backups, Netwerk, etc etc etc. Gewoon veelste veel in mijn optiek.

Ik zit nu in de voice kant, nu veel bezig met netwerken en voice. Gelukkig is het een stuk minder breed waardoor ik mijn nu kan specialiseren op een gebiedje binnen de IT, waar ik mij vele malen gelukkiger mee voel, hoewel Netwerk beheer wel echt het moeilijkste is voor mij ivm ik dit nu echt van binnen en buiten moet leren op eigen houtje en dat vind ik best lastig en eng.

Ik zit nog in de IT ivm ik geen 16 jaar werk ervaring weg wil gooien, maar vaak genoeg ben ik het spuug zat en wil ik eigenlijk iets compleet anders doen. Nu zit ik denk wel aan de goede kant waar ik mij meer thuis kan voelen, zolang ik maar alles kan blijven bijbenen en mijn netwerk skills op een hoog niveau kan tillen.

Ik vind ook het stukje waar je altijd maar met strakke deadlines, stress en boze klanten/collega`s echt een heel lastig stuk in de IT, zeer weinig voldoening haal je zo uit je werk als je constant voor alles aansprakelijk bent 24/7.

Ik zou zoeizo persoonlijk nooit meer terug gaan naar het systeem beheer en outsourcing/ IT service providers (Hoewel ik er nu bij een zit maar die zit niet in de servers/ werkplek beheer), daar ben ik nu echt helemaal klaar mee, voor mij is het nu telefonie en hopelijk over een enkele jaar een heel stuk sterker op het gebied van netwerk beheer, voor eventuele toekomst perspectieven in die twee hoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wowhead op 23-10-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Kingston schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:55:
Zelf in het zelfde schuitje gezeten. Elke keer nieuwe docenten die dingen anders overbrengen dan de ander. Niks mis mee maar het stukje structuur mist dan, en dat is gewoon erg vervelend en demotiverend. Je weer niet meer waar je aan toe bent.

Heb dit toevallig op MBO 2/3/4 meegemaakt, uiteindelijk ook in niveau 4 waar ze begonnen over een “Addendum” die iedereen kreeg no matter what je prestaties waren in de klas. Dit gaf school de mogelijkheid om je van school af te kunnen sturen als je teveel aan het kloten was etc.

Uiteindelijk mij dus opgeklommen tot het HBO vanaf MBO 2, en man wat is dat een groot verschil van les krijgen, structuur en vooral het stukje volwassenheid.

Dus om het kort te houden: maak je MBO af en ga op z’n minst HBO proberen en zie dat daar een wereld voor je open gaat.
Ik kreeg dit advies ook van een goede collega/vriend van mij oude stageplek. een slimme man die ook zei dat het MBO zo veel anders en soort van beperkt is vergelijke met het HBO. Vandaar dat ik gewoon dus zit te denken om mijn huidige opleiding gewoon af te maken en als ik denk dat ik het aan kan HBO gaan doen. Bedankt voor de tip, dit geeft al wat meer motivatie ;)
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Die zijn er ook wel hoor :-) Bij een beetje ISP (Outsourcing) heb je "On-site" medewerkers, of EUM Medewerkers (End USer Management). Die veel in die kant op. Pc's opnieuw inspoelen, projecten meedraaien en hele bedrijven voorzien van nieuwe werkplekken etc etc.
Dit klink al wel wat meer naar wat ik zocht. Het hoeven niet per se particulieren zijn die ik zou willen helpen maar misschien wel bedrijven, groot en klein. Ik zal mij eens wat gaan verdiepen in deze functie. Top tip dit! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 14:14
JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:15:
Ik kreeg dit advies ook van een goede collega/vriend van mij oude stageplek. een slimme man die ook zei dat het MBO zo veel anders en soort van beperkt is vergelijke met het HBO. Vandaar dat ik gewoon dus zit te denken om mijn huidige opleiding gewoon af te maken en als ik denk dat ik het aan kan HBO gaan doen. Bedankt voor de tip, dit geeft al wat meer motivatie ;)
Sowieso is ook het aanbod kwa banen in de ICT een stuk groter als je HBO hebt. Dus dat betekent ook dat je, als het gaat om leuk werk vinden, gewoon meer opties hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
Wowhead schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:11:
Zelf al ruim 16 jaar in de IT van servicedesk, senior systeem beheerder, account manager en manager voor een groep engineers en nu in hosted voice.

Ik heb nooit mijn draai en plezier kunnen vinden in IT. Het is overweldigend veel en er is constant bijscholing nodig, als een Windows systeem beheerder moest ik alles weten en er een expert van zijn, Storage, backups, Netwerk, etc etc etc. Gewoon veelste veel in mijn optiek.

Ik zit nu in de voice kant, nu veel bezig met netwerken en voice. Gelukkig is het een stuk minder breed waardoor ik mijn nu kan specialiseren op een gebiedje binnen de IT, waar ik mij vele malen gelukkiger mee voel, hoewel Netwerk beheer wel echt het moeilijkste is voor mij ivm ik dit nu echt van binnen en buiten moet leren op eigen houtje en dat vind ik best lastig en eng.

Ik zit nog in de IT ivm ik geen 16 jaar werk ervaring weg wil gooien, maar vaak genoeg ben ik het spuug zat en wil ik eigenlijk iets compleet anders doen. Nu zit ik denk wel aan de goede kant waar ik mij meer thuis kan voelen, zolang ik maar alles kan blijven bijbenen en mijn netwerk skills op een hoog niveau kan tillen.

Ik vind ook het stukje waar je altijd maar met strakke deadlines, stress en boze klanten/collega`s echt een heel lastig stuk in de IT, zeer weinig voldoening haal je zo uit je werk als je constant voor alles aansprakelijk bent 24/7.

Ik zou zoeizo persoonlijk nooit meer terug gaan naar het systeem beheer en outsourcing/ IT service providers (Hoewel ik er nu bij een zit maar die zit niet in de servers/ werkplek beheer), daar ben ik nu echt helemaal klaar mee, voor mij is het nu telefonie en hopelijk over een enkele jaar een heel stuk sterker op het gebied van netwerk beheer, voor eventuele toekomst perspectieven in die twee hoeken.
Misschien stel ik mij wel aan en is netwerken wel stukke leuker dan dat ik denk dat het is. Alleen jammer want ik ben in aan het einde van mijn eerste jaar al geforceerd of ik Systeembeheerder wou worden of Netwerkbeheerder. Heb uiteindelijk voor Systeembeheerder gekozen. Maar misschien ga ik HBO doen, dsu dan meer keuze weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:00

drooger

Falen is ook een kunst.

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Misschien stel ik mij wel aan en is netwerken wel stukke leuker dan dat ik denk dat het is. Alleen jammer want ik ben in aan het einde van mijn eerste jaar al geforceerd of ik Systeembeheerder wou worden of Netwerkbeheerder. Heb uiteindelijk voor Systeembeheerder gekozen. Maar misschien ga ik HBO doen, dsu dan meer keuze weer!
Hier hoef je niet al te zwaar aan te tillen, je kan altijd nog switchen in je werk.
Wat belangrijk is, is dat je de basis van de IT leert. Bijv. hoe een netwerk werkt, wat de standaard componenten zijn, het OSI-model etc.

Zodra je de basis van de IT weet kan je ook ontdekken welke velden je meer/minder liggen en gaandeweg een stappenplan maken over hoe je over x jaar in je gewenste rol aan het werk bent.

Voor hetzelfde geld kom je terecht in een rol die over x jaar helemaal hip & happening is, maar waar nu nog amper vacatures voor zijn. :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Idd, dat MBO papiertje is er alleen maar om de HBO deur te openen.

Persoonlijk heb ik MBO niv4 nooit afgemaakt, vond het niet simpelweg verschrikkelijk qua onderwijs (ik zeg onderwijs ik bedoel jeugdgevangenis). Later alsnog via de 21+ methode het HBO ingestroomd en er vrij eenvoudig doorheen gegaan en inmiddels alweer ruim 10 jaar met plezier werkzaam in de IT.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Bossie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Idd, dat MBO papiertje is er alleen maar om de HBO deur te openen.

Persoonlijk heb ik MBO niv4 nooit afgemaakt, vond het niet simpelweg verschrikkelijk qua onderwijs (ik zeg onderwijs ik bedoel jeugdgevangenis). Later alsnog via de 21+ methode het HBO ingestroomd en er vrij eenvoudig doorheen gegaan en inmiddels alweer ruim 10 jaar met plezier werkzaam in de IT.
Ik ben het wel met je eens. Beter dan dat kan je het ook niet verwoorden. Ik bedoel maar. Kom je letterlijk 1 minuut te laat, ook al heb je vertraging wat dan ook, sta je voor een half uur te laat. Het zijn nieuwe regels en het is gewoon absurd. Het is mij nu al 2 keer overkomen en alle 2 de keren ben ik gewoon even langs de supermarkt gegaan en gewoon wat eten gehaald.

Gewoon zo snel mogelijk MBO afmaken en HBO doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:09:
[...]

Ik ben het wel met je eens. Beter dan dat kan je het ook niet verwoorden. Ik bedoel maar. Kom je letterlijk 1 minuut te laat, ook al heb je vertraging wat dan ook, sta je voor een half uur te laat. Het zijn nieuwe regels en het is gewoon absurd. Het is mij nu al 2 keer overkomen en alle 2 de keren ben ik gewoon even langs de supermarkt gegaan en gewoon wat eten gehaald.

Gewoon zo snel mogelijk MBO afmaken en HBO doen dus.
Ja, balen, maar zorg dan dat je op tijd komt of geef je leraar vooraf een berichtje?

Probeer niet te snel op te geven als je leraren en begeiding tekort schieten. Werkelijk overal in het leven kom je mensen tegen die je teleurstellen. Jouw kans om er wat moois van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Ja, balen, maar zorg dan dat je op tijd komt of geef je leraar vooraf een berichtje?

Probeer niet te snel op te geven als je leraren en begeiding tekort schieten. Werkelijk overal in het leven kom je mensen tegen die je teleurstellen. Jouw kans om er wat moois van te maken.
Daar geef ik jou ook gelijk in. Ik moet reizen voor ongeveer een uur met 2-3X overstappen en dan komt er gewoon soms vertraging en dan heb je ook nog kans dat je de overstap erbij ook mist. Ik reken ook al vertraging erbij maar als ik nog meer vertraging erbij reken kan ik soms wel eens 3 kwartier te vroeg aanwezig zijn (dat gaat af van mijn kostbare slaap O-) ).
En als ik te laat kom stuur ik een Whatsapp berichtje of soms zelfs een e-mail om netter over te komen. Maar ja regels zijn regels.

En ik maak er zeker wat moois van, een mooi ontbijtje bij de appie van de extra 30 min die ik heb :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Daar geef ik jou ook gelijk in. Ik moet reizen voor ongeveer een uur met 2-3X overstappen en dan komt er gewoon soms vertraging en dan heb je ook nog kans dat je de overstap erbij ook mist. Ik reken ook al vertraging erbij maar als ik nog meer vertraging erbij reken kan ik soms wel eens 3 kwartier te vroeg aanwezig zijn (dat gaat af van mijn kostbare slaap O-) ).
En als ik te laat kom stuur ik een Whatsapp berichtje of soms zelfs een e-mail om netter over te komen. Maar ja regels zijn regels.

En ik maak er zeker wat moois van, een mooi ontbijtje bij de appie van de extra 30 min die ik heb :9 .
Vind je dat niet een beetje kinderachtig redeneren? 'Dan gaat het af van mijn slaap'. De leraar wil gewoon op tijd beginnen en kan natuurlijk geen rekening met Johnny gaan houden die soms niet op tijd kan komen omdat hij in bed wil blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:32:
[...]

Vind je dat niet een beetje kinderachtig redeneren? 'Dan gaat het af van mijn slaap'. De leraar wil gewoon op tijd beginnen en kan natuurlijk geen rekening met Johnny gaan houden die soms niet op tijd kan komen omdat hij in bed wil blijven liggen.
Valt best mee als de topper van de klas te laat is mag hij gewoon door lopen. Ook al woont hij zo dichtbij dat hij op de fiets kan komen en anderhalf uur later hoeft op te staan vergeleken met mij. Je zou verwachten dat ze wel een beetje rekening zouden houden als iemand ver moet reizen in tegenstelling tot iemand die maar maximaal een kwartier van school fietsen af woont toch?

Gelukkig komt dat nu niet meer echt voor sinds we een normale docent voor de klas hebben staan.

En precies wat @garriej zegt, elke dag een half uur eerder vertrekken om 1-2 keer in het half jaar te voorkomen dat ik 2 minuten te laat ben. Fijn hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door JohnnyDon op 23-10-2019 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Anoniem: 316512 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:32:
[...]

Ja hoe ver moet je gaan met rekening houden, hij geeft al aan rekening te houden met vertraging. Mijn rit is 30 minuten als het meezit, ik neem er altijd 45 voor uit. als ik dan alsnog te laat ben; jammer dan. ik ga niet elke dag een half uur te vroeg komen om 1 keer in de zoveel tijd niet een 15 minuten te laat te zijn.

offtopic: hoe onthoud je in vredesnaam je username.

[ Voor 4% gewijzigd door garriej op 23-10-2019 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

Ja hoe ver moet je gaan met rekening houden, hij geeft al aan rekening te houden met vertraging. Mijn rit is 30 minuten als het meezit, ik neem er altijd 45 voor uit. als ik dan alsnog te laat ben; jammer dan. ik ga niet elke dag een half uur te vroeg komen om 1 keer in de zoveel tijd niet een 15 minuten te laat te zijn.

offtopic: hoe onthoud je in vredesnaam je username.
Eens, Maar dat is ook waarom we het MBO een Jeugdgevangenis noemen ;-) We gaan uit van mensen met een Niveau van MBO 1/2, en hanteren dat ook op 3/4. Terwijl die zelfstandig genoeg moeten zijn om eigen verantwoordelijkheid te nemen… Als dat niet lukt zakken ze vanzelf af naar 1/2 waar ze blijkbaar thuis horen. Op werk staat ook niemand met een klikje klaar, zolang het niet elke dag gebeurd.

Hmmppppppffffff misschien logtie wel in met zijn e-mail addres ;-)
Pagina: 1