Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
Sinds gister eindelijk mijn nieuwe speakers binnen.
Het plan is eigenlijk om deze vandaag te gaan ophangen.

Wat ik mij echter afvraag is hoe erg het zou zijn als ik de surround speakers 'achter' tegen de muur hang, vooruit gericht.

De situatie is als volgt:

Een van de twee banken staat met de rug tegen de muur aan, naar de TV gericht.
Links van de bank is een raam, rechts van de bank is de eet-hoek.
Het is dus niet mogelijk om de surround-speakers in een 90 of 110 graden hoek van de bank te zetten, zoals je 9/10 keer online vindt dat de 'juiste' positie is voor de surround speakers in een 5.1.x opstelling.

Hier een mega-paint-skillz schets:
Woonkamerpaint

Wat ik wel kan doen, en momenteel van plan ben, is de speakers dus op te hangen aan de muur waar de bank tegen staat. De speakers hangen dan links en rechts van de bank, naar de TV gericht.

Woonkamer SLSR Paint

Hoe 'slecht' is dit?

De enige andere oplossing die ik zou kunnen bedenken is universele speaker-mounts te halen, of twee zuilen links en rechts van de bank te plaatsen waardoor ik de speakers op 90 graden kan zetten.
In dat geval hou ik mij aanbevolen voor tips. Ik vind vooral veel Speaker-specifieke beugels en mounts, of schijnbaar universele mounts waar je ineens 100-200 kwijt bent voor een setje 'universele' mounts.

Een volledig losstaand, maar extra probleem:
De tweede bank staat dus tegen het raam, links.
Hier ben ik als ik het goed begrijp sowieso f*cked mbt geluid/surround-ervaring?

Het betreft een 5.1.2 set van Onkyo. De Atmos/Height speakers zitte in de front speakers, en weerkaatsen via het plafond voor ATMOS effect.

[ Voor 27% gewijzigd door Darkfreak op 23-10-2019 13:10 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Darkfreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:01:
Het is dus niet mogelijk om de surround-speakers in een 90 of 110 graden hoek van de bank te zetten, zoals je 9/10 keer online vindt dat de 'juiste' positie is voor de surround speakers in een 5.1.x opstelling.
Volgens mij is de x-y positie van die surround speakers in je opzet best ok voor die bank die tegenover de TV staat.
Wat ik wel kan doen, en momenteel van plan ben, is de speakers dus op te hangen aan de muur waar de bank tegen staat. De speakers hangen dan links en rechts van de bank, naar de TV gericht.
Ik heb zelf mijn surrounds op twee 'oorhoogte' kastjes staan link en rechts van de bank, ongeveer op de plek waar jij ze getekend hebt. Maar dan dus minder hoog.

Dus over de x-y positie kan ik uit ervaring oordelen, maar hoe die op ophanghoogte gaat uitpakken niet :P
In dat geval hou ik mij aanbevolen voor tips. Ik vind vooral veel Speaker-specifieke beugels en mounts, of schijnbaar universele mounts waar je ineens 100-200 kwijt bent voor een setje 'universele' mounts.
Ik heb deze kastjes ervoor in gebruik, hoewel die wel een stuk goedkoper waren toen ik ze jaren geleden kocht :/ Bijkomend voordeel is dat je gelijk wat bergruimte links en rechts van je bank hebt ;)
De tweede bank staat dus tegen het raam, links.
Hier ben ik als ik het goed begrijp sowieso f*cked mbt geluid/surround-ervaring?
Ik zou van die bank inderdaad accepteren dat het niet je primaire kijkplek gaat zijn... Sommige inmeetsystemen kan je wel een stuk of 6 zitplekken laten meten, maar de luidsprekers komen natuurlijk in een hele andere oriëntatie te staan daar. Qua kijken is het natuurlijk toch al een onhandige plek omdat je dan de hele tijd opzij moet kijken ;)

Als je van plan bent op die bank liggend te kijken, kan je nog de SL helemaal links in de hoek proberen en dan de inmeting vooral op de linkse plek van de tegenover-bank te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 23-10-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YJTpsUzX1gFDqD9c3mg8yOIH/full.png

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:47
Je hebt het over 5.1.2, maar volgens mij bedoel je 5.1? Met 5.1.2 ga je eerder richting een Dolby Atmos setup.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:01:
Je hebt het over 5.1.2, maar volgens mij bedoel je 5.1? Met 5.1.2 ga je eerder richting een Dolby Atmos setup.
Ik heb een 5.1.2 set, maar de atmos speakers zitten in de front speakers en kaatsen via het plafond

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:47
Darkfreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:04:
[...]

Ik heb een 5.1.2 set, maar de atmos speakers zitten in de front speakers en kaatsen via het plafond
Zeg dat dan in je TS :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
ACM schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:53:
[...]

Volgens mij is de x-y positie van die surround speakers in je opzet best ok voor die bank die tegenover de TV staat.
XY kan dus alleen als ik ze op een zuil (of kastje zoals jij voorsteld) of aan een muurbeugel ophang.
Als ik ze plat aan de muur ophang heb ik geen XY (90-110 graden) en richten ze dus beiden recht vooruit, zoals in mijn tweede tekening. Kastjes op 'oorhoogte' zullen vast bij IKEA te vinden zijn, misschien daar even rondneuzen (ben ik even duur of goedkoper uit dan met een beugel of speakerstand)
Zal het erbij zetten ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Darkfreak op 23-10-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:14
Overweeg anders dipolen als rear speakers. Dat bevalt mij heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Topicstarter
Besloten de speakers niet op te hangen.
Gister (toen alle overige speakers aan de muur gingen) even getest.

Ik had twee tafeltjes, die op elkaar gestapeld precies de juiste hoogte hadden, links en rechts langs de bank gezet.
Hoewel de speakers 180 graden (dus tegen de muur, richting TV) wel te horen waren, was het effect uiteraard veel beter toen ze op 110 graden stonden.
90 graden klonk ook super (nog niet zeker of ik ze op 90 of 110 ga zetten).

Ik ga nu inderdaad zoals @ACM even kijken naar wat kastjes voor links en rechts.
Denk dat de Kallax van Ikea prima gaat passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Darkfreak op 24-10-2019 10:18 ]

Pagina: 1