Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Goedemorgen lieve medetweakerts!

Sinds ik over de 30 ben merkte ik dat mijn grote verzameling aan games uit mijn jeugd een beetje in ongebruik aan het raken was. Dit om meerdere redenen maar de belangrijksten waren nog wel technisch. Toffe games als Red Alert 2 of Need for Speed Hot Pursuit 2, of Motocross Madness, of min of meer alles dat op SafeDisk draaide, werkte simpelweg niet meer op Windows 10. Ook miste ik een optische drive!

De wens om deze oude games weer eens op te kunnen starten heeft mij gedreven om een retro systeem te willen bouwen. Dit liep wat uit de hand, in de zin dat ik geen twee computerkasten wilde hebben, zodat ik een compleet nieuw systeem in elkaar heb geknutseld, waar twee volwaardige PC's in zitten. Met custom loop natuurlijk!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 552,97€ 552,97
1ProcessorsIntel Core 2 Quad Q6600€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P5E-VM DO€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 235,05€ 235,05
1VideokaartenHIS HD 7950 IceQ Turbo 3GB€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 432,50€ 432,50
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster X-Fi HD€ 79,30€ 79,30
1BehuizingenPhanteks Enthoo Mini XL DS€ 188,76€ 188,76
1MonitorenGigabyte Aorus AD27QD Zwart€ 549,-€ 549,-
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Red, US)€ 145,05€ 145,05
1MuizenCorsair Dark Core RGB Performance€ 85,05€ 85,05
1Geheugen internCorsair CMW16GX4M2C3600C18€ 144,90€ 144,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR667D2S4P5K2/4G€ 155,99€ 155,99
1Gaming headsetsSennheiser GSP 500€ 159,-€ 159,-
1VoedingenPhanteks Revolt X 1000 Watt€ 244,95€ 244,95
1Solid state drivesIntel 530 2,5" Retail 240GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 1TB€ 171,-€ 171,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.143,52

De videokaart uitzoeken om dit werkend te krijgen was een hels karwei. Ik wilde per se op displayport werken zodat ik met 1 druk op de knop van systeem kon wisselen en niet ook in de monitor de input moest wijzigen. In eerste instantie probeerde ik het met een 7900 GTX en een actieve DVI naar Displayport adapter. Daarmee kreeg ik regelmatig black screens, dat werkte niet goed. Daarna heb ik het geprobeerd met een GTX 550 Ti. Deze had een DP aansluiting, maar deze werkte niet tijdens post. En het gekozen moederbord wil niet posten als er geen scherm aan hangt. :F

Daarna heb ik het getest met een HD6870. Deze zou DP1.2 moeten ondersteunen, maar in de praktijk ging deze over z'n nek boven de 1280x720x60Hz.

Daarna heb ik het werkend gekregen met een HD7950. Met deze kaart kon ik zelfs 1440p op 144Hz werkend krijgen! Ideaal! Dus ik ging gamen! Alleen het volgende probleem diende zich aan. De meeste games onder XP vallen terug op 60Hz in 3D modus. :/ Dat kan natuurlijk niet! Ik wil de volledige mogelijkheden van mijn scherm gebruiken!

144Hz of 120Hz forceren via CCC haalde niks uit... Dus ik ben gaan googlen. Eigenlijk is de enige goede methode om een refresh rate te forceren de lage refresh rates verwijderen met CRU. Alleen CRU werkt niet onder Windows XP. ;(

Dan blijft volgens mij als enige alternatief over zelf een .inf driver voor de monitor maken waarin ik exact specificeer welke modes het scherm ondersteunt, zodat de games gedwongen worden om op een hoge refresh te draaien. Dat schijnt ten dele mogelijk te zijn met powerstrip, maar als ik daar een driver mee maak kan ik alleen een maximum definieren, terwijl ik graag uitsluitend de maximaal ondersteunde modes zou willen selecteren. Het makkelijkst zou zijn is een bestaande inf driver voor mijn monitor bemachtigen en deze aanpassen. Misschien dat @AORUS – GIGABYTE hiermee kan helpen?

Weet iemand misschien hoe je dit kan doen? Weet iemand misschien een alternatieve oplossing?

TDLR; ik wil in windows xp mijn refresh rate in games kunnen vastzetten op 144Hz. Hoe?

Alvast bedankt! :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Update op dit verhaal. Ik heb een aantal ontdekkingen gedaan.

- Opnieuw opstarten zorgt altijd voor een reset naar 60Hz vanaf 144Hz. Daarna verschijnt 144 ook niet als optie in monitor properties, totdat ik CCC een keer heb geopent. Die geeft aan dat 144 het maximale is voor de monitor. Daarna kan ik in monitor properties 144Hz selecteren, mits ik "Hide refresh rates that the monitor cannot display" uit vink. Het lijkt er dus op dat Windows XP de EDID niet goed uit leest.

- Freesync aan of uit zetten heeft geen invloed op het resultaat.

Ik heb de volgende stappen uitgevoerd:

- Tooltje refreshfix geprobeerd. Deze stelt je in theorie in staat om de refresh rate bij elke resolutie vast te zetten in 3D modus. Helaas heeft dit geen effect. Ik vermoed omdat Windows XP 144Hz als standaard refresh weigert uit te lezen uit de EDID.
- Ik heb geprobeerd een custom resolutie aan te maken met powerstrip, maar deze tool functioneert simpelweg niet icm displayport. Het is bedoeld voor DVI en VGA.
- Andere inslag was alle games in borderless windowed spelen. Dit werkt met wat hacks, maar V-sync werkt dan niet en ik krijg af en toe gruwelijke crashes, zoals die alleen mogelijk zijn in XP.

Ik ben na een aantal dagen prullen geen stap verder gekomen. Is er niemand die het verlossende woord kan bieden?

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 25-10-2019 09:01 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AORUS – GIGABYTE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 12:47

AORUS – GIGABYTE

Bedrijfsaccount AORUS - GIGABYTE
Hi Blaat,

We zullen dit vraagstuk doorzetten naar onze technische mensen en kijken of we hier een oplossing voor kunnen vinden.

Groejes,

AORUS - GIGABYTE Benelux Team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AORUS – GIGABYTE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 12:47

AORUS – GIGABYTE

Bedrijfsaccount AORUS - GIGABYTE
Hi Blaat,

We hebben de volgende reply gekregen, misschien kan je hier wat mee:

Windows Xp support is discontinued since lot of years

The user may check this.
https://helping-squad.com...4hz-monitor-successfully/
https://steamcommunity.co...ons/3/490121928343563272/

Hopelijk gaat het hiermee lukken.

Groetjes,

AORUS - GIGABYTE Benelux Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
@AORUS – GIGABYTE

Bedankt voor je antwoorden. Het ziet er naar uit dat Windows XP echt hopeloos is op dit gebied. Ik ga proberen al mijn software onder Vista SP1 32bit werkend te krijgen, die support tenminste DP1.2 en EDID overrides.