Ik ben gewoon voor de fun eens een basic geldautomaat aan het maken in Python. Ik ben nog bezig om alles onder de knie te krijgen maar dit gaat me al redelijk af.
Nu is mijn vraag hoe ik ervoor zorg dat wanneer je kiest om terug te gaan naar het hoofdmenu nadat je gestort hebt, dat het daadwerkelijke saldo ook meebeweegt naar de rekening.
En hoe zou deze code beter, makkelijker en mooier gemaakt kunnen worden?
Ik zat zelf te denken aan het maken van functies voor elke opdracht, maar ik raak daar nog een beetje zoek in.
Momenteel is deze geldautomaat niet interactief genoeg, de basis functies zijn er, maar zodra het geld is gestort of is opgenomen stopt het programma.
Nu is mijn vraag hoe ik ervoor zorg dat wanneer je kiest om terug te gaan naar het hoofdmenu nadat je gestort hebt, dat het daadwerkelijke saldo ook meebeweegt naar de rekening.
En hoe zou deze code beter, makkelijker en mooier gemaakt kunnen worden?
Ik zat zelf te denken aan het maken van functies voor elke opdracht, maar ik raak daar nog een beetje zoek in.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| saldo = 5000 pin = int(input("Voer uw pincode in: ")) tries = 3 if pin == 1234: invoer = int(input("Maak een keuze uit het volgende menu:\n1: Saldo bekijken \n2: Geld opnemen \n3: Geld storten\n ")) if invoer == 1: print(saldo) elif invoer == 2: opnemen = float(input("Voer handmatig het op te nemen bedrag in: ")) if opnemen < saldo: print("U neemt",opnemen,"euro op, het resterende saldo is: ",saldo - opnemen,"euro.") else: print("Onvoldoende saldo") elif invoer == 3: storten = float(input("Voer handmatig het te storten bedrag in: ")) saldo += storten print("U heeft", storten,"euro gestort, uw saldo is: ",saldo,"euro") else: while tries != 1: tries -= 1 print("Pincode onjuist,",tries,"pogingen over") pin = int(input("Voer uw pincode in: ")) if tries == 1: print("Pas geblokkeerd.\nNeem contact op met uw bank") |
Momenteel is deze geldautomaat niet interactief genoeg, de basis functies zijn er, maar zodra het geld is gestort of is opgenomen stopt het programma.
[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 23-10-2019 11:00 . Reden: [code] => [code=python] geeft syntax highlighting \o/ ]