Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jweele
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik overweeg van de nikon d3400 over te stappen naar de Z6. Maar ik twijfel welke lens ik hierbij wil aanschaffen.

Ik ben wel op zoek naar een lens die niet onderdoet voor mijn huidige samenstelling:
Nikon d3400 met een Sigma 17-70 f2.8-4 contemporary (en nog wat andere dx-lenzen, maar het gaat me vooral om deze).

Ik overweeg nu de kitlens die met de z6 meekomt dus de 24-70mm f4 of de sigma 24-70 f2.8 (met de ftz adapter).
De nikon z 24-70 f2.8 is voor mij te duur, dus deze van derhalve sowieso af.

Waarom ik twijfel: ik gebruik nu dus de sigma op mijn dx-body, ik wil hierop niet achteruit gaan qua bokeh/scherptediepte.

Wat zouden jullie mij aanraden? :)

Beste antwoord (via Jweele op 25-10-2019 08:27)

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 18:06
Dat is een leuke en flinke upgrade!

Om de beeldhoek en scherptediepte te evenaren van de D3400 met Sigma 17-70 f/2.8-4 op de Z6, dan zou je grofweg een 25,5-105mm f/4-5.6 lens nodig hebben. Dit is even kort door de bocht, maar geeft wel een goed idee voor de bokeh/scherptediepte.

Alle drie de lenzen die je noemt voor op de Z6 kunnen je dus een gelijkwaardige of zelfs kleinere scherptediepte (meer bokeh) bieden als je die lenzen met compleet open diafragma gebruikt.

De 24-70 lenzen zijn dus een fractie wijder, maar ook een stukje minder tele.
De f/4 versie heeft gelijke scherptediepte op de wijdste stand als dat je nu hebt met de Sigma 17-70. Zodra je met beide gaat inzoomen, is de scherptediepte van de 24-70 f/4 zelfs kleiner (dus meer bokeh) dan wat je nu hebt.
De 24-70 f/2.8 lenzen zullen over het gehele bereik een stuk minder scherptediepte geven.

Wat is dan mijn advies?
1. Hou het bij een mooie en goede f/4 lens op de Z6. Deze zijn meestal een stuk minder zwaar en minder duur dan f/2.8 lenzen. Tenzij je heel graag nog meer bokeh/minder scherptediepte wilt.
Ik heb je niet gehoord dat de huidige Sigma lens te weinig lichtsterk is, dus ik laat de extra lichtopbrengst en andere effecten van een f/2.8 lens op een FF sensor ook even buiten beschouwing.

2. Kijk hoeveel je met de 17-70 op meer dan 47mm fotografeert. De 24-70 lenzen kunnen niet verder zoomen dan dat jouw huidige Sigma 17-70 mm lens doet op 47mm.
Gebruik je de Sigma meestal tussen 17-47mm? Dan zou ik de Nikon Z 24-70 f/4 lens nemen.

Gebruik je vaak meer dan 47mm? Dan zijn de 24-70 lenzen op de Z6 waarschijnlijk te kort voor je en dus niet fijn voor jouw gebruik. Nikon gaat in de toekomst een 24-105mm Z lens uitbrengen, die denk ik f/4 wordt. Dit zou natuurlijk het mooiste zijn en waarschijnlijk ook de beste optiek hebben vergeleken met F-mount lenzen. Maar die is er op zijn vroegst denk ik pas over een half jaar tot zelfs 1,5 tot 2 jaar en daar hebben we op dit moment dus niet zoveel aan ;).
Het alternatieven is dan om F-mount lenzen van om en nabij 25,5-105mm f/4-5.6 met FTZ adapter te gebruiken, waarbij de 24-105 f/4 en 24-120 f/4 lenzen denk ik mooie exemplaren zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• matje500

Om de beeldhoek en scherptediepte te evenaren van de D3400 met Sigma 17-70 f/2.8-4 op de Z6, dan zou je grofweg een 25,5-105mm f/4-5.6 lens nodig hebben. Dit is even kort door de bocht, maar geeft wel een goed idee voor de bokeh/scherptediepte.

Alle drie de lenzen die je noemt voor op de Z6 kunnen je dus een gelijkwaardige of zelfs kleinere scherptediepte (meer bokeh) bieden als je die lenzen met compleet open diafragma gebruikt.

De 24-70 lenzen zijn dus een fractie wijder, maar ook een stukje minder tele.
De f/4 versie heeft gelijke scherptediepte op de wijdste stand als dat je nu hebt met de Sigma 17-70. Zodra je met beide gaat inzoomen, is de scherptediepte van de 24-70 f/4 zelfs kleiner (dus meer bokeh) dan wat je nu hebt.
De 24-70 f/2.8 lenzen zullen over het gehele bereik een stuk minder scherptediepte geven.

Wat is dan mijn advies?
1. Hou het bij een mooie en goede f/4 lens op de Z6. Deze zijn meestal een stuk minder zwaar en minder duur dan f/2.8 lenzen. Tenzij je heel graag nog meer bokeh/minder scherptediepte wilt.
Ik heb je niet gehoord dat de huidige Sigma lens te weinig lichtsterk is, dus ik laat de extra lichtopbrengst en andere effecten van een f/2.8 lens op een FF sensor ook even buiten beschouwing.

2. Kijk hoeveel je met de 17-70 op meer dan 47mm fotografeert. De 24-70 lenzen kunnen niet verder zoomen dan dat jouw huidige Sigma 17-70 mm lens doet op 47mm.
Gebruik je de Sigma meestal tussen 17-47mm? Dan zou ik de Nikon Z 24-70 f/4 lens nemen.

Gebruik je vaak meer dan 47mm? Dan zijn de 24-70 lenzen op de Z6 waarschijnlijk te kort voor je en dus niet fijn voor jouw gebruik. Nikon gaat in de toekomst een 24-105mm Z lens uitbrengen, die denk ik f/4 wordt. Dit zou natuurlijk het mooiste zijn en waarschijnlijk ook de beste optiek hebben vergeleken met F-mount lenzen. Maar die is er op zijn vroegst denk ik pas over een half jaar tot zelfs 1,5 tot 2 jaar en daar hebben we op dit moment dus niet zoveel aan ;).
Het alternatieven is dan om F-mount lenzen van om en nabij 25,5-105mm f/4-5.6 met FTZ adapter te gebruiken, waarbij de 24-105 f/4 en 24-120 f/4 lenzen denk ik mooie exemplaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jweele
matje500 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:14:

Wat is dan mijn advies?
Dit ga ik zeker even nakijken, gevoelsmatig zeg ik van wel, maar het is goed om het toch zeker te weten ;)
matje500 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:14: Gebruik je vaak meer dan 47mm? Dan zijn de 24-70 lenzen op de Z6 waarschijnlijk te kort voor je en dus niet fijn voor jouw gebruik. Nikon gaat in de toekomst een 24-105mm Z lens uitbrengen, die denk ik f/4 wordt. Dit zou natuurlijk het mooiste zijn en waarschijnlijk ook de beste optiek hebben vergeleken met F-mount lenzen. Maar die is er op zijn vroegst denk ik pas over een half jaar tot zelfs 1,5 tot 2 jaar en daar hebben we op dit moment dus niet zoveel aan ;).
Ik heb gelijk even gekeken naar de opties, ik zie bijv. de
Sigma 24-105mm f/4.0 DG OS HSM Art
NIKON AF-S 24-120MM F/4.0G ED VR

Zijn er nog andere waar ik naar zou kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
Niet dat ik zo een, twee, drie weet. Mogelijk oudere lenzen, maar dan zullen de Sigma 24-105 en Nikon 24-120 waarschijnlijk optisch beter presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Waarom overigens perse een Nikon? Je bestaande lenzen kan je toch niet meenemen. Wellicht kan je dan ook een Sony of Canon overwegen, die hebben iig beiden een 24-105mm F4 in het assortiment zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jweele
Hielko schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:58:
Waarom overigens perse een Nikon? Je bestaande lenzen kan je toch niet meenemen. Wellicht kan je dan ook een Sony of Canon overwegen, die hebben iig beiden een 24-105mm F4 in het assortiment zitten.
Ik heb ook de sony a7iii overwogen, maar volgens mij zit deze qua prijs een stuk hoger dan de Z6?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
De A7 III is redelijk in dezelfde categorie, maar inderdaad een paar honderd duurder. Maar als je goedkoper wilt kan je natuurlijk ook kijken naar bijv de A7 II of Canon RP oid. In je topic start geef je niet echt aan wat je wilt en waarom, maar er zijn iig allerlei andere opties te overwegen behalve de Z6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien hier even off-topic als overal elders, en ongetwijfeld voor de zoveelste keer: scherptediepte is kwantitatief, daar kan je meer of minder van krijgen, al naar gelang je diafragma, brandpuntsafstand en afstand van onderwerp en voor- en achtergrond.

Bokeh is kwalitatief. die kan je in vele smaken krijgen, van mooi tot lelijk, van druk tot egaal, van rommelig tot harmonisch - maar het is altijd wat het is, nooit meer of minder.

Ik vind het iedere keer weer een tikje verrassend dat de hoeveelheid bokeh opduikt als overweging om ettelijke honderden euro's voor een lens uit te geven. But that's just me.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bobcom schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:09:
...
Ik vind het iedere keer weer een tikje verrassend dat de hoeveelheid bokeh opduikt als overweging om ettelijke honderden euro's voor een lens uit te geven. But that's just me.
Nee hoor, niet just you... ;)

:X mompelt iets over 'serieus' glaswerk...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een zachte bokeh geeft vaak de indruk dat de achtergrond onscherper is. Met meer bokeh wordt dan dus bedoeld een zachtere bokeh ;) Als we zo beginnen zijn er zo veel dingen waar mijn maag van omdraait.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jweele
Even terug on-topic:

Heeft iemand ervaring met de ftz adapter met het gebruik van bijv sigma lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:00
Jweele schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:38:
[...]

Dit ga ik zeker even nakijken, gevoelsmatig zeg ik van wel, maar het is goed om het toch zeker te weten ;)

[...]

Ik heb gelijk even gekeken naar de opties, ik zie bijv. de
Sigma 24-105mm f/4.0 DG OS HSM Art
NIKON AF-S 24-120MM F/4.0G ED VR

Zijn er nog andere waar ik naar zou kunnen kijken?
Als je even kunt wachten: Nikon heeft een Z-objectief 24-105 (waarschijnlijk F4) aangekondigd voor volgend jaar.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 12:45
Als ik mag vragen, heb je inmiddels de overstap gemaakt en hoe bevalt het?

Ik ben zelf erg benieuwd naar hoe het Z-systeem bevalt (zeker t.o.v. Sony). Als de Z6 matig bevalt zal ik ook minder snel (duurdere) Nikon lenzen kopen voor mijn D3500 aangezien ik die niet mee kan nemen naar ander merk camera.

Alvast dank voor je reactie!

Groetjes Bas

[ Voor 1% gewijzigd door Bas079 op 09-03-2020 09:46 . Reden: zinsopbouw ]

Pagina: 1