AMD X470 of X570 of toch Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
De vraag is simpel, X470 of X570.
Of toch intel.

Ik als leek wil/moet binnenkort een keuze maken om ook van de Asus cashback te kunnen profiteren.

Een pc in elkaar zetten zou mij wel lukken daar ben ik niet bang voor, maar de software/bios bugs zouden bij mij roet in het eten kunnen gooien.

Een intel pc is meer plug en play wat ik heb begrepen, Ryzen 3000 is net uit dus dit ''geeft'' soms nog wat probleempjes / bugs in de bios, Ram etc.

Ik heb nu een intel G3220 dus alles is al vele malen sneller.

Mij gaat het niet om waarom het gekozen moederbord of processor.
Financieel en wat ik ga doen ermee laat ik even buiten wegen, mijn budget is rekbaar mij gaat specifiek erom op welk platform / chipset zou een leek het meest kans slagen hebben op een succesvolle bouw (werkende pc).

Ik ga in eerste instantie niet overklokken, tzt als alles goed en met name stabiel draait durf ik het best aan om iets te wijzigen in bios, werkt het niet dan is terug naar de vorige settings.

Dit is waar ik over nadenk:
Crosshair hero 7 2700X, hiervan zijn de Biossen up to date. En later pas upgraden naar een Ryzen 3700X / 3900X / 3950X, of de 4000.
Crosshair hero 7, en gelijk al een van de genoemde 3000 processors.

Rog strix X570-E gaming, Ryzen 3000.

Wat ik recent nog mee heb gepikt is dat Gigabyte wat meer up to date is met hun biossen.
Zit ik met een Asus meer te klooien dan een Gigabyte mobo / bios ?
Intel toch maar?

Alle reacties

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb laatst met een zeer dubbel-linkshandige vriend een Ryzen systeem in elkaar gezet. Toen we klaar waren vroeg ie "Maar is dit nou alles?"

Als je ooit met lego hebt gespeeld, kun je dit ook. En als je je zorgen maakt om de bios (denk niet dat het een probleem is) koop er voor 9euro een "bios update" bij vanaf de winkel - dan weet je 100% dat hij in ene keer herkent wordt en kan je gaan voor wat jouw het beste uitkomt 370X, 470X of 570X.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:10

Zenix

BOE!

B450 MSI MAX is een stuk goedkoper dan alle opties en werkt goed met Ryzen 3000 uit de doos. Je kan beter een gelijk een 3700X kopen met de B450 dan een duurder moederbord met een oude processor.

Ik zou ook de 3600 overwegen, dat is al een grote upgrade.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 23-10-2019 00:43 ]

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-01 18:46
De kans bestaat dat je tegen kleine oplosbare problemen kan aanlopen.

Wil je dat niet dan speel je safe en koop een Intel.
Ik ben dit jaar overgestapt van Intel naar amd (z170/i76700k) (x470/3600) en was verbaast dat het niet zo soepeltjes ging.
Maar het is goed gekomen na wat restarts en bios aanpassingen.

Laat dit je keuze niet al teveel beïnvloeden en ga voor het systeem wat je al eerder in gedachte had. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door MaXeRs op 23-10-2019 05:46 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Volgens mij is dit gewoon een verkapt aankoopadvies topic. Laat aub de keuze AMD/Intel niet geruchten zijn, maar koude harde use-cases. Ze zijn allen zowel stabiel, als héél gaar te krijgen (Intel met een gare koeler op een undersized mobo wil ook wel wat problemen geven).

Je noemt bovendien in je post, @Bas Focal , maar liefst twee generaties CPU's door elkaar!

De motivatie "er zit cashback op" is ook niet zo goed. Waarom een €50 cashback op een €200 mobo krijgen als er een plank is van €110 die volstaat?

Begin dus eens met de normale vragen stellen: wat wil je met je PC doen, wat is je budget, etc...

Je gaat namelijk van "last gen" 2700x naar de pseudo-HEDT CPU's in één post!

Tenzij je use case "alleen gamen en dan 240Hz 1440p" is de keuze AMD/Intel eigenlijk niet zo boeiend. En bij AMD heb je X570 als chipset, waar je eigenlijk in maar een paar use cases écht veel aan hebt. De waarheid van het beestje is dat voor veel mensen een MSI Tomahawk B450 gewoon volstaat. Kun je meer geld aan een graka besteden (die je bij AMD overigens nodig hebt, en als je niet oplet: bij Intel ook).

Mijn advies aan medetweakers: stop met adviezen geven. Stabiliteit is als je goed koopt nooit een factor, en wat resteert: wat de TS wil doen, mag hij even komen uitleggen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Verder eens met hierboven. Stabiliteit is nauwelijks een issue. Bij beide merken kan je de plank misslaan. Wat hier het belangrijkste is, is het doel en het budget. Want hier dreig je nu sowieso de plank mis te gaan slaan.

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
RzrBck schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 00:35:
En als je je zorgen maakt om de bios (denk niet dat het een probleem is) koop er voor 9euro een "bios update" bij vanaf de winkel - dan weet je 100% dat hij in ene keer herkent wordt en kan je gaan voor wat jouw het beste uitkomt 370X, 470X of 570X.
MaXeRs schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 05:41:
De kans bestaat dat je tegen kleine oplosbare problemen kan aanlopen.

Wil je dat niet dan speel je safe en koop een Intel.
Ik ben dit jaar overgestapt van Intel naar amd (z170/i76700k) (x470/3600) en was verbaast dat het niet zo soepeltjes ging.
Maar het is goed gekomen na wat restarts en bios aanpassingen.

Laat dit je keuze niet al teveel beïnvloeden en ga voor het systeem wat je al eerder in gedachte had. ;)
Ben erg onzeker wat betreft het installeren van alle software.
Er word aangegeven dat het principe gewoon moet lukken om de boel werkend te krijgen.
Dan moet ''gewoon'' de stap nemen.
Umbrah schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 05:52:

Je noemt bovendien in je post, @Bas Focal , maar liefst twee generaties CPU's door elkaar!

De motivatie "er zit cashback op" is ook niet zo goed. Waarom een €50 cashback op een €200 mobo krijgen als er een plank is van €110 die volstaat?

Begin dus eens met de normale vragen stellen: wat wil je met je PC doen, wat is je budget, etc...

Je gaat namelijk van "last gen" 2700x naar de pseudo-HEDT CPU's in één post!
Voor mij maakt het niet uit of ik de tweede of derde generatie neem, als ik met de 2700X zo tevreden ben dan laat ik de upgrade naar een derde generatie achter wegen.
Als men zegt tweede generatie bord en derde generatie processor daar zitten nog wat problemen dan doe ik dat niet. Althans komende jaar.
Of ik geef meer uit en neem gelijk de derde generatie, de fan die is in bios met het juiste profiel wel stil te krijgen. Maar het idee van een fan op het mobo staat me iets minder aan, dit is een zwak punt als je zo lang mogelijk met een pc zou willen gaan doen. Zijn die fans op het mobo over x aantal jaren nog los leverbaar mocht die de geest geven???
Er zijn al YouTube fimpjes met fan problemen.
Er waren ook minder goede ervaringen van de fan dat deze weleens de geest gaf naar een x aantal jaren, dit kan ik me goed herinneren bij de introductie van de X570 moederborden dat daar over werd gesproken.

Om toekomst bestendig te zijn is de keuze gevallen op minimaal 8 core's.

Wat breng de toekomst over 5 jaar, is PCI-e 4.0 zeer wenselijk en betaalbaar, is het dan een meerwaarde? Vandaar ik twijfel tussen X470 of X570.
br00ky schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:12:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Verder eens met hierboven. Stabiliteit is nauwelijks een issue. Bij beide merken kan je de plank misslaan. Wat hier het belangrijkste is, is het doel en het budget. Want hier dreig je nu sowieso de plank mis te gaan slaan.
Dan heb ik het misschien verkeerd geïnterpreteerd om het in dit topic te plaatsen. Maar ik denk het niet.
Het gaat mij om de juiste hardware die ik moet aanschaffen waarbij de software makkelijk te installeren is.

Als ik mijn PC incl RGB en waterkoeling zo kan bouwen hoe ik het wil, dan moet het budget echt rekbaar zijn.

De pc word dagelijks veel gebruikt, werk en prive, emails, YouTube, PC word gebruikt om muziek af te spelen, ik wil 1080p films renderen en tzt wat games gaan spelen, geen hoge setting de beleving is er toch wel weet ik uit ervaring.
Daarnaast word het ook een stukje wooning inrichting, gewoon omdat het mooi is, omdat het kan.

Ik heb al een lian li O11 dynamic XL case.
En een witte Corsair RM750x. Over kil maar hij is wit en iets stiller dan een witte RM850x.
Een stapel thermaltake riing trio's fan's.

Over mijn keuze mobo's is nagedacht.

Op elk moederbord kan zelfs probleemloos een 3950X mocht ik dat ooit willen, dus ik snij niet in me vingers met een te zwake VRM die erg warm word. Die upgrade is dus mogelijk.

Voldoende USB aansluitingen aanwezig, op de gekozen moederborden is dit het geval, of het kopen van PCI-e to usb aansluiting als ik een B450 moederborden zou nemen. Dat bedrag tel ik op bij een goedkoper moederbord. Het verschil goedkoop en duurder moederbord word dan kleiner.

Een goede muziek weergave is een must, als dit goed voor elkaar is op het mobo dan kies ik liever daarvoor dat dan een losse kaart. Het kopen van een losse kaart of dac wil ik liever niet, het nkopen van een losse kaart tel ik bij een goedkoop mobo op.

Ik ga 2x NVME aansluitingen gebruiken, een voor windows en een voor het wegschrijven van gerendeerde files.
Ik ga 5 á 6 Sata poorten gebruiken, opslag op HDD's + back up HDD's.

Dit alles incl zeer degelijke VRM's zijn op de gekozen moederborden aanwezig, op de B450 bordjes niet.

Het totaal wat ik uitgeef gaat over € 2000,- dus als een € 100,- duurder mobo alles heeft wat ik wil en mij een beter gevoel geeft is dat op het totaal bedrag geen probleem, mijn budget is zeker rekbaar maar niet eindeloos.

Ik moet als leek na het bouwen waar ik niet bang voor ben de boel wel werkend krijgen. En daar slaat dan de onzekerheid toe krijg ik dit wel voor elkaar.
Pagina: 1