Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD maakt geluid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-11 19:06
Mijn vraag
Sinds een aantal weken merk ik dat er geluid komt uit mijn laptop, wat voorheen niet het geval was. Meestal is mijn laptop stil en af en toe kun je de fans horen bij zwaardere taken. Ik weet niet zeker of het een van de SSD's is (zou niet weten wat anders). Dit geluid hoor ik trouwens alleen een tijdje na het opstarten van de laptop, of na het openen van de klep als ie uit de slaapstand komt. Na ongeveer 5 minuten klinkt alles weer 'oke'.

Herrie en luid wil ik het niet noemen, maar volgens mij hoort een SSD amper geluid te geven. Ook als dat 'harde' geluid over is en ik luister nog is goed, oor dicht bij mijn toetsenbord, hoor je wel de SSD aan staan als het ware, is dat ook normaal? Of hoort een SSD muisstil te zijn?

https://imgur.com/ROyIoSp <- opname van het geluid, als je het kunt horen...

In mijn laptop zit een Samsung 850 EVO 500gb en een standaard SSD die er al in zat bij aanschaf, en het gaat om een HP Pavilion 15 1050 gtx, 16gb ram. Dan meteen het nadeel van een laptop, dit model gaat nogal moeilijk open om te kijken van hoe het er binnen aan toe gaat dus dit kan ik niet zo 1 2 3 doen, ik had de ram en SSD ook laten installeren door een professional.

Graag advies of tips wat ik hiermee moet, en of het verder geen kwaad kant.
Dank!

Alle reacties

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:14
Een SSD hoort *geen* geluid te geven. Er zitten geen bewegende delen in.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:05
Is het niet een ventilator? Kan zijn dat daar de lagers van zijn versleten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat een SSD geluid maakt zou voor mij voor het eerst zijn. Zelfs iets als coil whine heb ik nog nooit van gehoord bij een SSD.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Mijn EVO 850 maakt enkel een heeeeeel licht knarsend geluid. Maar daarvoor moet je bijna je oor tegen de SSD hebben om dat te kunnen horen.

Verwijderd

Klinkt meer als een rotte ventilator. Als je SSD geluid maakt is er in ieder geval iets heeeel erg mis.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Luchtbakker schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 06:31:
Mijn EVO 850 maakt enkel een heeeeeel licht knarsend geluid. Maar daarvoor moet je bijna je oor tegen de SSD hebben om dat te kunnen horen.
Ja. Gewoon een beetje coil whine. Deden de oudere Crucials ook altijd.
Niets om je zorgen om te maken, betekent gewoon dat de schakelende voeding in hoorbaar bereik schakelt.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:06

LankHoar

Langharig tuig

jeroen3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:29:
[...]

Ja. Gewoon een beetje coil whine. Deden de oudere Crucials ook altijd.
Niets om je zorgen om te maken, betekent gewoon dat de schakelende voeding in hoorbaar bereik schakelt.
Dit klinkt niet als eens schakelende voeding. Eerder een fan die niet helemaal lekker loopt.

Mijn tip is even je apparaat uit elkaar te schroeven, overal het stof wegblazen (als je hem dan toch open hebt :+) en dan even de fan los bekijken. Met perslucht erop ofzo laten draaien en kijken of je dit geluid hoort. Anders verder zoeken, maar grootkans dat dit het probleem is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-11 15:44
Wat er reeds geschreven is; de techniek op een SSD maakt geen geluid, dit is 100% solid state.
Hooguit een schakelende voeding maar of die ook in een SSD aanwezig is betwijfel ik...

Geluiden uit een laptop zijn 99% van de gevallen de fan(s). Die draaien in de meeste laptops vrijwel altijd, ook als de laptop nog koud is draaien ze op een basis toerental.
Wordt een fan vies of heeft deze simpel veel vlieguren dan kan het lagertje rondom de as uitdrogen of verslijten.

Ben je technisch dan haal je de fan(s) er uit, trekt het stickertje er af, maakt het veerringetje los en trekt de schoepen van de behuizing. Alles schoonblazen, de as oppoetsen, een druppeltje olie en alles weer in elkaar zetten. Gaat de fan uiteindelijk toch weer herrie maken dan is de lager versleten en moet je de fan vervangen.

Zijn de fans 100% stil, of hoor je het geluid nog steeds als de fans losgekoppeld zijn dan kan het hooguit een schakelende voeding zijn, voeding voor het mainboard, of de voeding voor het scherm c.q. de schermverlichting.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Westland1940
Oké duidelijk. Een SSD hoort geen geluid te geven (stel het blijkt de SSD wel te zijn, dan is er dus duidelijk iets mis), het zou misschien de fans kunnen zijn.

Dan zit er niks anders op dan dat ik de laptop open moet maken. Ik heb de laptop ongeveer 1,5 jaar dus ik wilde sowieso is kijken hoe het er nu binnen aan toe gaat. Ik ben niet technisch op dit gebied dus ik zal kijken of het mij überhaupt lukt om dit ding te openen, en dan later terug te komen met een update hiervan.

Thanks!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:33

menonv

Beunhazerij?

@Westland1940
Wel.... als je heel goed gehoor hebt dan kun je een SSD Wel horen. Ik heb dit zelf ook al vaker gehoord, was wel een aantal jaar terug bij de oudere SSD's - dus de eerste Intel's en vooral die eerste wat nog 80GB waren.
De nieuwere van tegenwoordig doen dit niet meer, of in ieder geval... deze hoor ik niet (meer). Ouderdom (Samsung 830,840,850,860 whatever).
Inderdaad een hoog knarsend geluid, soms kan het echt "heftig" zijn als de SSD flinkt wordt belast met meerdere IO's. Dus ik kan het zeker beamen dat je niet gek wordt, zijn ook meerdere filmpjes op YouTube van te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door menonv op 23-10-2019 11:17 ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:37 ]

Verwijderd

Muizen in je ssd? :') :')

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:37 ]

• Westland1940
Nou, geen succes. Ik heb zojuist geprobeerd de laptop open te maken, onmogelijk. Schroefjes los etc en dan is die plaat als het goed is al een beetje los zodat je met een klein en smal object hem los kan halen, dus niet! Lijkt wel muur vast, alsof het is vast geluimd door de mensen die de SSD en extra ram erin hebben gedaan.

Ik ga het verder ook niet proberen om niks te beschadigen. Dus helaas, kan nu niet weten wat de reden is voor dit geluidje.
Pagina: 1