Een hele goedenavond! Nieuwe Tweaker, oude lurker hier. Ik lees vaak artikelen en discussies op Tweakers. Nu ik zelf aan het overwegen ben om mijn computer van een upgrade te voorzien en voorheen heb gezien dat verschillende mensen goed geadviseerd werden in dit subforum leek het mij verstandig ook een topic hiervoor aan te maken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk en met afstand hetgeen het meest van mijn computer zal gaan eisen: gamen. Denk hierbij aan bijv. Red Dead Redemption 2 dat binnenkort uitkomt of The Witcher 3: Wild Hunt die ik van plan ben opnieuw te spelen als ik een computer heb die dit op minimaal 60 fps kan.
Verder simpele zaken als films kijken, docs open hebben staan etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade zo'n €800-€900.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Oude PC:
In de Tweakers Pricewatch kan ik mijn interne geheugen niet vinden, dit is 2 x 4 GB van Kingston KHX3000C15D4/4GX
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe GPU, CPU en 8 GB nieuw RAM-geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat GPU's betreft lichtelijk in dubio. Aan de ene kant weet ik dat een aftermarket model (Sapphire/Powercolor) 5700 XT een betere prijs/fps biedt dan de RTX 2070 Super, aan de andere kant zit ik absoluut niet te wachten op gezeur met drivers, spellen die vastlopen, een warme kaart en vooral een kaart die veel geluid maakt en wat dat betreft lijkt de 2070 voor mij ook de voorkeur te hebben. Wat de CPU betreft; mits stabiel, prijs/kwaliteitverhouding. Wat RAM betreft; ik heb van deze soort RAM al 2 x 4 GB in mijn computer zitten, ik twijfel (en neig naar niet) of een compleet nieuw setje 16GB RAM de prijs waard is.
Upgrade-idee:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afgezien van het voorgaande speel ik op dit moment op een 1080p, 60Hz monitor. Ik ben van plan om rond de jaarlijkse Black Friday/kerstaanbiedingen een 1440p 144Hz monitor aan te schaffen. Ik upgrade mijn PC dan ook al met deze overstap in het achterhoofd.
Ga je overklokken?
Jazeker!
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op een goede second (of meer uiteraard
) opinion over mijn ideeën hoe het best mijn computer up te graden. Wellicht dat een mede-Tweaker mij op nieuwe/betere opties wijst.
Bij voorbaat dank!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk en met afstand hetgeen het meest van mijn computer zal gaan eisen: gamen. Denk hierbij aan bijv. Red Dead Redemption 2 dat binnenkort uitkomt of The Witcher 3: Wild Hunt die ik van plan ben opnieuw te spelen als ik een computer heb die dit op minimaal 60 fps kan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade zo'n €800-€900.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Oude PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 135,- | € 135,- |
| 1 | Moederborden | Asus Prime B350-Plus | € 115,28 | € 115,28 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce 3G | € 233,- | € 233,- |
| 1 | Interne harde schijven | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 68,- | € 68,- |
| 1 | Monitoren | Samsung Syncmaster S27B350H Rood | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock | € 31,47 | € 31,47 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V Series V750 | € 108,85 | € 108,85 |
| 1 | Solid state drives | Adata Ultimate SU800 1TB | € 115,05 | € 115,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 806,65 | ||
In de Tweakers Pricewatch kan ik mijn interne geheugen niet vinden, dit is 2 x 4 GB van Kingston KHX3000C15D4/4GX
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe GPU, CPU en 8 GB nieuw RAM-geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat GPU's betreft lichtelijk in dubio. Aan de ene kant weet ik dat een aftermarket model (Sapphire/Powercolor) 5700 XT een betere prijs/fps biedt dan de RTX 2070 Super, aan de andere kant zit ik absoluut niet te wachten op gezeur met drivers, spellen die vastlopen, een warme kaart en vooral een kaart die veel geluid maakt en wat dat betreft lijkt de 2070 voor mij ook de voorkeur te hebben. Wat de CPU betreft; mits stabiel, prijs/kwaliteitverhouding. Wat RAM betreft; ik heb van deze soort RAM al 2 x 4 GB in mijn computer zitten, ik twijfel (en neig naar niet) of een compleet nieuw setje 16GB RAM de prijs waard is.
Upgrade-idee:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,- | € 195,- |
| 1 | Moederborden | Asus Prime B350-Plus | € 115,28 | € 115,28 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 3X 8G | € 560,- | € 560,- |
| 1 | Interne harde schijven | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 68,- | € 68,- |
| 1 | Monitoren | Samsung Syncmaster S27B350H Rood | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock | € 31,47 | € 31,47 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V Series V750 | € 108,85 | € 108,85 |
| 1 | Solid state drives | Adata Ultimate SU800 1TB | € 115,05 | € 115,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.193,65 | ||
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afgezien van het voorgaande speel ik op dit moment op een 1080p, 60Hz monitor. Ik ben van plan om rond de jaarlijkse Black Friday/kerstaanbiedingen een 1440p 144Hz monitor aan te schaffen. Ik upgrade mijn PC dan ook al met deze overstap in het achterhoofd.
Ga je overklokken?
Jazeker!
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op een goede second (of meer uiteraard
Bij voorbaat dank!