Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaitsev
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 17:03

Zaitsev

Investigator.

Topicstarter
Goedendag,

Al een aantal jaren vraag ik mijzelf af of ik de juiste studiekeuze heb gemaakt, dat begon tijdens mijn HBO studie Human Resource Management (bachelordiploma in bezit). Ik vind het vakgebied wel 'oké' maar ik zou er niet mijn hele leven in willen werken, ben ik steeds meer achter.

Wat dan wel? Ik ben al vanaf mijn zesde/zevende jaar zeer veel met hardware/software bezig, hierbij moet je denken aan systemen uitpluizen, alle mogelijke soorten en maten van games modden/spelen, altijd bezig met allerlei ICT zaken op een effectievere en efficiëntere manier voor elkaar krijgen, custom pc's bouwen. Ik ben in general altijd enorm geïnteresseerd geweest in tech, waar ik eigenlijk het allerliefste ook mijn beroep van zou willen maken. Door mijn ICT-ervaring van zeer jongs af aan begrijp ik de meeste systemen in één oogopslag, daarmee bedoel ik de lay-out, mappenstructuur, verbanden en codering van een systeem.

Kortom, ik heb een HBO diploma, heb enorm veel affiniteit met ICT/tech en zou graag die sector in willen. Ik heb op dit moment een HR-functie bij een bedrijf dat ICT/tech niet als core business heeft en sta er voor open om ergens anders te beginnen. Ik wil niet onvermeld laten dat ik zeer gemotiveerd ben om deze switch te maken.

Ik heb al rondgekeken waar ik eventueel zou kunnen beginnen, waarna ik meestal op detachering uitkom maar dat is tot nu toe nog weinig concreets. Nu is mijn vraag, zijn er meerdere mensen die vanuit deze situatie een carrièreswitch hebben gemaakt richting ICT, zonder ICT werkervaring?

Ik sta open voor alle tips en stel alle hulp enorm op prijs! O+

Groet,
Bart

i7 6700k - Asus Z170 Pro Gaming - Palit Gtx 1070 Jetstream - Corsair Vengeance LPX 3200 Mhz 2x8 - XFX 550W Pro - Fractal Define S - Crossover 2795QHD 1440P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Misschien goed om te beginnen met het bekijken wat je nou daadwerkelijk wilt dóén.

Ik begrijp dat je heel gemotiveerd bent om 'iets' in de ICT te doen, maar heb werkelijk geen idee of je netwerken aan wilt leggen, websites wilt bouwen, mobiele games wilt programmeren, machine learning modellen wilt ontwikkelen, projecten wilt managen of op een helpdesk wilt zitten.

Pas als je weet waar je heen wilt, kan je kijken hoe je daar kan komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zijn tientallen vergelijkbare topics op Tweakers, jouw situatie is verre van uniek. Die topics al eens door gespit?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Bart, ik zou zeker zoals Tsurany even in andere topics kijken. Wellicht heb je hier ook wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Gezien je geen specifieke ict functie in gedachte hebt en spreekt over studie en dus waarschijnlijk nog niet zo lang werkend bent. Mij lijkt de makkelijkste weg om in de advies/applicatiebeheer hoek van hrm software te zoeken. Een google zoektocht van een minuut geeft al een traineeship bij een grote leverancier van hrm sofware, waar hrm ervaring een pré is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
MBvB schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:40:
Gezien je geen specifieke ict functie in gedachte hebt en spreekt over studie en dus waarschijnlijk nog niet zo lang werkend bent. Mij lijkt de makkelijkste weg om in de advies/applicatiebeheer hoek van hrm software te zoeken. Een google zoektocht van een minuut geeft al een traineeship bij een grote leverancier van hrm sofware, waar hrm ervaring een pré is.
Hier aan toevoegende… HEb ik veel mensen gezien, vooral tijdens Studie. Die dachten "JA, ICT Is iets voor mij! Want dan kan ik de hele dag met computers bezig zijn, dit is echt een Hobby van mij!"

Totdat ze daadwerkelijk in de IT Belanden. PC's bouwen, zelden. Kost te veel tijd.
Start je op de helpdesk: Elke dag hetzelfde truukje herhalen met die irritante gasten aan de telefoon.
Ga je werken als beheerder bij een ISP: Elke dag diezelfde controles, dat kost me een halve dag man.
Ga je werken als Beheerder bij een interne organisatie: Gvd ben ik nou Systeembeheerder of applicatie beheerder? Die gasten snappen er niets van.
etc
etc

bezint eer ge begint; bedenk eerst waarom jij denkt dat je de IT leuker vind dan HRM... WAt vind je wel leuk aan HRM, wat niet? Misschien eens met een carriere coach afspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:50
Er zijn genoeg bedrijven die zoeken naar HBO'ers(ook MBO'ers) die affiniteit met ICT/tech hebben en die in een Microsoft studie traject te gooien(van een paar weken). Vervolgens zullen die je wegzetten als tech support/1e lijn beheer medewerker oid. Het zullen geen top salarissen zijn maar je krijgt wel een gestroomlijnde studie die je niet zelf hoeft te betalen en gegarandeerd werk. En na een jaar of 2 kan je serieuze stappen maken. Google is your friend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenEHV
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-09 19:10
Zoals hierboven al aangegeven is het volgens mij vooral belangrijk om te bepalen wat je precies wilt. Er zit nogal een verschik in een beheer functie, softwareontwikkelaar, enzovoorts. Met een HBO diploma wordt je volgens mij niet blij van een functie op een helpdesk (tenminste niet als eerste lijns). Als software ontwikkelaar heb je waarschijnlijk meer uitdaging, maar dat moet je wel liggen.

Inderdaad een keer de andere topics doorlezen. Er zijn veel IT bedrijven (waaronder o.a. mijn eigen werkgever) die best een zijinstromer willen aannemen, als je maar een duidelijk beeld voor jezelf hebt wat je wilt bereiken en hoe je daar wilt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

"De ICT" is absurd breed en weinig mensen houden lang voldoening aan het dagelijks in elkaar schroeven van PC's. (Da's ook meteen niet het best betaalde werk.)

Ik zou in eerste instantie online kijken welke beroepen er binnen de ICT zijn en nadenken over wat je daarin aan spreekt en waarom. Ga praten met mensen die een beroep uitoefenen dat je aan spreekt, vraag ze wat ze aan trekt en kijk of jou dat ook aan spreekt.

Als je een en ander hebt versmald, kun je kijken hoe je richting zo'n beroep kunt groeien en of de overstap uberhaupt realistisch is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
Er zijn (detacheerders) die je juist een opleidingstraject aanbieden voor mensen buiten de IT.

Ook zou ik eens concreet kijken of je je je ervaring kunt combineren. Je hebt bijvoorbeeld de "geliefde" recruiter. Wat ook mogelijk is om op de HR afdeling van detacheerders te werken. Ik werk zelf voor een blauwe detacheerder (PM maar als je details wilt) waarbij ik weet dat ook op HR er juist gekeken word naar inzet van nieuwe technologie. Je bouwt het niet, maar je zit dan wel dichter bij de ontwikkeling.

Wat dan de kleinste stap is, is functioneel beheer. Mogelijk kun je vanaf daar doorgroeien.

Als je echt systeembeheer/development in wilt zoek een partij die je een opleidingstraject aanbied. IT-ers zijn momenteel schaars genoeg dat dat echt wel bestaat. Je ervaring laten zien zal helpen. Kijk wel even uit hoe je het verwoord. Modden is interessant als je scripttalen laat zien (en ow ja, het is een game, maar laat mensen daar later achter komen). Maar als je het hebt over gaming word je niet serieus genomen. Dan ben je gewoon counterstrike aan het spelen waarbij je in een config file de damage van je wapen hebt verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
Grote detacheerders hebben vaak traineeships die je in kort tijd klaarstomen (volgens hun dan) voor een beroep als tester, functioneel beheerder of zelfs programmeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:33:
Grote detacheerders hebben vaak traineeships die je in kort tijd klaarstomen (volgens hun dan) voor een beroep als tester, functioneel beheerder of zelfs programmeur.
Ik vind dat wel een risico.
Mijn, wellicht gekleurde, gevoel is dat dat niet de beste ICTers oplevert.

Als tester, sure, functioneel beheerder, sure. Maar een in een maand klaargestoomde programmeur of systeembeheerder? Nope. Je krijgt in mijn beleving daar one-trick-ponies door.

Maar goed, als startpunt kan het goed zijn. Waar het mis gaat, is dat aan alle kenten vergeten lijkt te worden dat die mensen in korte tijd één truukje leren en dus niet meteen multi inzetbaar zijn. Dat volgt pas na een paar jaar en de nodige praktijkervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
@unezra tja, dat is jouw beleving. Iemand die een maand een programmeercursus heeft gedaan zal zeker niet multi inzetbaar zijn of mee kunnen komen met een afgestudeerde programmeur. Maar zoals bij vrijwel ieder beroep is de juiste mentaliteit / motivatie doorslaggevend voor hoe goed iemand is. Als je maar lol uit je werk haalt en jezelf door wil blijven ontwikkelen is ook een programmeur die een banketbakkersopleiding heeft gedaan na enkele jaren werkervaring heel waardevol en doet opleiding er steeds minder toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 23-10-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:50:
[...]
Totdat ze daadwerkelijk in de IT Belanden. PC's bouwen, zelden. Kost te veel tijd.
Start je op de helpdesk: Elke dag hetzelfde truukje herhalen met die irritante gasten aan de telefoon.
Ga je werken als beheerder bij een ISP: Elke dag diezelfde controles, dat kost me een halve dag man.
Ga je werken als Beheerder bij een interne organisatie: Gvd ben ik nou Systeembeheerder of applicatie beheerder? Die gasten snappen er niets van.
Spreek je uit persoonlijke ervaring? Want ik ken genoeg mensen die hetzelfde hebben gehad.
Ik ondertussen ook, ben nog bezig met mij opleiding en begin het steeds minder en minder leuk te vinden :/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkmeester
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-05 13:14
Hey Bart,

Ik ben zelf een paar jaar geleden overgestapt van de financiële dienstverlening naar de IT. Ik ben echt heel blij dat ik dit heb gedaan en had dezelfde overwegingen als jij. Ik wilde niet mijn hele leven in de financiële dienstverlening en IT/tech sprak me hobbymatig altijd al aan.

De belangrijkste vraag is wat mij betreft hoeveel je bereid bent in te leveren op je salaris. Als je in 1 keer voor ontwikkelaar/programmeur wilt gaan lever je waarschijnlijk veel in. Bij mij kwam de vraag op: Wat kan ik wel in de IT? Ik heb uiteindelijk een redelijk betaalde baan als functioneel beheerder in de financiële dienstverlening gevonden. De business kant kende ik al, de IT kant kon ik daar leren. Inmiddels ben ik applicatie beheerder en denk ik nog steeds na over volgende stappen.

Wat betreft je cv: zet je IT-ervaring bovenaan t.o.v. van je andere werkervaring. In mijn geval bouwde ik bij een werkgever ooit rapporten in Excel en later deels in Visual Basic. Toekomstige werkgevers moeten dat zien. Games modden kun je ook op deze manier gebruiken maar je moet het goed verkopen.

Het allerbelangrijkste: probeer je passie voor IT te laten zien tijdens sollicitatiegesprekken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Spreek je uit persoonlijke ervaring? Want ik ken genoeg mensen die hetzelfde hebben gehad.
Ik ondertussen ook, ben nog bezig met mij opleiding en begin het steeds minder en minder leuk te vinden :/.
Gelukkig niet :-) Ik ben iemand die daadwerkelijk gelukkig word van mijn werk.
Tijdens mijn opleiding had ik er wel last van, totdat ik met de leraren ging praten en uitdagende projecten kreeg om "erbij" te doen. Leren uit de praktijk i.p.v uit een boek.

Maar heb veel mensen af zien haken als "techneut" om eerder genoemde redennen. Want "Ja, ik vind computeren leuk" is gewoon geen goede reden om de IT in te gaan. Je moet nieuwschierig zijn naar nieuwe dingen, je moet de "achterkant" leuk vinden etc.etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:54:
[...]
Ik ben een ruwe 24 jaar geleden de ICT in gerold (per ongeluk, gevalletje "opeens heb je het, je bent ICTer") en er zijn zeker momenten geweest dat ik het helemaal zat was.

Maar...

Ik begin mijn werk steeds leuker te vinden. :) Iedere keer als ik op het punt kom dat ik denk "zak d'r in, ik word klompenmaker, putjesschepper, hovenier of iets anders dat echt niets met ICT te maken heeft", vind ik weer nieuwe motivatie om door te gaan en steeds beter te worden in wat ik doe.

Wel veranderd mijn werk. Van uitvoering naar advies. Van externe naar interne. Waar ik vroeger dacht dat ik tot mijn pensioen techneut zou blijven, denk ik daar nu heel anders over en denk ik juist de techniek weer los te laten.

Dus ja, voor sommigen zal ICT na een tijdje "gewoon een baan worden", voor anderen juist niet en veranderd het dusdanig, dat het interessant blijft. De een heeft wat meer behoefte aan verandering dan de ander en de een zal in een andere richting doorontwikkelen dan de ander. Het is heel erg persoonlijk. Toch zie ik ook om me heen mensen die lang in het vak zitten, die toch nog steeds blij zijn dat ze ooit voor dat vak hebben gekozen. (Of het vak voor hen. "You don't choose ICT. ICT chooses you."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Tijdens mijn opleiding had ik er wel last van, totdat ik met de leraren ging praten en uitdagende projecten kreeg om "erbij" te doen. Leren uit de praktijk i.p.v uit een boek.

Maar heb veel mensen af zien haken als "techneut" om eerder genoemde redennen. Want "Ja, ik vind computeren leuk" is gewoon geen goede reden om de IT in te gaan. Je moet nieuwschierig zijn naar nieuwe dingen, je moet de "achterkant" leuk vinden etc.etc.
Ja ik ben zelfs gaan twijfelen maar toen zeiden klasgenoten van mij dat ik gewoon moest afwachten op stage sinds dat een andere ervaring is, etc. Ze hebben gelijk maar het is niet bepaald een andere ervaring. Ik heb er ook nog wel wat plezier in maar gewoon niet zo veel als eerst. Ik ga ook gewoon mijn opleiding afmaken en vanaf daar verder, ik kan dan gelukkig nog wel een aantal verschillende kanten op gaan.
unezra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:07:
[...]

Ik ben een ruwe 24 jaar geleden de ICT in gerold (per ongeluk, gevalletje "opeens heb je het, je bent ICTer") en er zijn zeker momenten geweest dat ik het helemaal zat was.

Maar...

Ik begin mijn werk steeds leuker te vinden. :) Iedere keer als ik op het punt kom dat ik denk "zak d'r in, ik word klompenmaker, putjesschepper, hovenier of iets anders dat echt niets met ICT te maken heeft", vind ik weer nieuwe motivatie om door te gaan en steeds beter te worden in wat ik doe.

Wel veranderd mijn werk. Van uitvoering naar advies. Van externe naar interne. Waar ik vroeger dacht dat ik tot mijn pensioen techneut zou blijven, denk ik daar nu heel anders over en denk ik juist de techniek weer los te laten.

Dus ja, voor sommigen zal ICT na een tijdje "gewoon een baan worden", voor anderen juist niet en veranderd het dusdanig, dat het interessant blijft. De een heeft wat meer behoefte aan verandering dan de ander en de een zal in een andere richting doorontwikkelen dan de ander. Het is heel erg persoonlijk. Toch zie ik ook om me heen mensen die lang in het vak zitten, die toch nog steeds blij zijn dat ze ooit voor dat vak hebben gekozen. (Of het vak voor hen. "You don't choose ICT. ICT chooses you."
Ja daar heb je ook wel gelijk in. Ik denk ook gewoon dat ik misschien even een soort dip momentje heb want ik ben er wel alsnog redelijk gedreven naar maar dus bijv. niet als Servicedesk medewerker (wat ik als stage heb gedaan en met mijn opleiding ook veel mee bezig was) maar misschien wel dus iets anders. Zoals ik hierboven al zei, Ik ga gewoon mijn opleiding afmaken want dan heb ik tenminste iets om mee te starten.

(hopelijk vind ik dan misschien ook wel een baan als ICT'er met zo nu en dan wat verandering. Is het bijna altijd wel is wat anders. Thanks voor het delen van jullie reactie ik zal het goed benutten :> .)

[ Voor 48% gewijzigd door JohnnyDon op 23-10-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

Ja ik ben zelfs gaan twijfelen maar toen zeiden klasgenoten van mij dat ik gewoon moest afwachten op stage sinds dat een andere ervaring is, etc. Ze hebben gelijk maar het is niet bepaald een andere ervaring. Ik heb er ook nog wel wat plezier in maar gewoon niet zo veel als eerst. Ik ga ook gewoon mijn opleiding afmaken en vanaf daar verder, ik kan dan gelukkig nog wel een aantal verschillende kanten op gaan.
Laten we deze vriendelijke jongen zijn Topic niet kapen ;-)

Stage is zeker anders, maar bedenk vooral "Wat wil ik doen als ik dalijk werk" want dan moet je het 8 uur per dag doen. Stuur me even een PB als je het er verder over wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:16:
[...]

Stage is zeker anders, maar bedenk vooral "Wat wil ik doen als ik dalijk werk" want dan moet je het 8 uur per dag doen. Stuur me even een PB als je het er verder over wilt hebben.
Idem @JohnnyDon, stuur gerust een PM als je daar over door wil praten. Mag ook met mij én @BennyV natuurlijk. Of een eigen topic en mij en hem even taggen. Met plezier wil ik daar mijn best doen wat zinnige woorden te zeggen waardoor je uit je dip komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:16:
[...]

Ohja oeps mee eens :)
unezra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Idem @JohnnyDon, stuur gerust een PM als je daar over door wil praten. Mag ook met mij én @BennyV natuurlijk. Of een eigen topic en mij en hem even taggen. Met plezier wil ik daar mijn best doen wat zinnige woorden te zeggen waardoor je uit je dip komt.
Misschien dat ik zo dan wel even een topic start, kunnen mensen die hetzelfde hebben ook erover praten.

[ Voor 53% gewijzigd door JohnnyDon op 23-10-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selena81
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
(overleden)
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Dat moet iemand nodig eens gaan uitleggen aan al die mbo studie-adviseurs: er bestaan er nog veel te veel die denken 'oh jij bent game-verslaafd, nou dan heb ik hier een mooie opleiding als helpdesk medewerker'
*facepalm*

Wat betreft TS sluit ik me aan bij alle advies dat zegt 'probeer een iets concreter idee te krijgen van wat je nou precies leuk vind'. Gelukkig is er veel vraag naar ict-ers dus dat maakt dat werkgevers bereid zijn 'met je mee te denken' (vooral de wat minder populaire werkgevers)

Ik weet niet waarom je in de HR bent gegaan maar als dat is omdat je van nature 'goed bent met mensen' dan moet je dat breed uitmeten: daarmee heb je een streepje voor op de 'autistische nerds'. Technische vaardigheden kun je leren, maar een extravert karakter is erg waardevol in een wereld waarin veel collega's in meer of mindere mate voldoen aan het vooroordeel over mensenschuwe kluizenaars.
(Als je slecht bent met mensen en de HR in bent gegaan in de hoop dat je daar socialer van zou worden, tja.. beter ten halve gekeerd. Het is dan misschien een troost dat je echt niet de enige bent die die denkfout heeft gemaakt: de sociale beroepen bevatten in mijn ervaring behoorlijk veel gefrustreerde mensen met spijt van hun studiekeuze)

[ Voor 24% gewijzigd door selena81 op 23-10-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Zaitsev schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:42:
Goedendag,

Al een aantal jaren vraag ik mijzelf af of ik de juiste studiekeuze heb gemaakt, dat begon tijdens mijn HBO studie Human Resource Management (bachelordiploma in bezit). Ik vind het vakgebied wel 'oké' maar ik zou er niet mijn hele leven in willen werken, ben ik steeds meer achter.
Hmmmm.

Het gehele HRM landschap is heel, heel hard aan het automatiseren. Sowieso heb je binnen dat vakgebied een grote voorsprong met een beetje handigheid op gebied van het digitale. Maareh, als je dat niet aanstaat, dan zou het naar mijn mening een slimme coup zijn om de zaak om te draaien en je HRM achtergrond gebruiken om een voet tussen de deur te krijgen binnen de ICT.

Mijn tip: Ga eens praten met een consultancyfirma op het gebied van HRM software implementaties. Op dit moment zijn de goede consultants op dat gebied niet aan te slepen. De helft van de AEX is bezig met het implementeren van nieuwe software op dat gebied. En, als je dat een paar jaar hebt gedaan (iedereen moet zijn paar jaar ervaring in de arbeidsmarkt betalen om zich daar een positie te vestigen), kun je weer diversiëren en kiezen voor een richting die je wellicht beter ligt of aanstaat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Ik heb een aantal jaar geleden ook de stap richting IT gemaakt vanuit de financiële branche. Er is een tekort in de sector en dat wordt alleen maar meer. Dus als je echt bereid bent om een stap te maken, zijn er genoeg mogelijkheden. Maar je moet wel een beter idee hebben van wat je graag wilt. Zoals hierboven al meer gemeld:
1. Je kunt je business achtergrond gebruiken om een richting op te gaan.
2. Je kunt studies/cursussen volgen in een richting die je op wilt (specifieke talen, front-end, back-end, data analytics, de lijst is eindeloos)
3. Je kunt een baan zoeken met interne opleiding

Iedere keuze heeft voor- en nadelen, maar die kun je alleen afwegen a.d.h.v. je eigen voorkeuren. Ik heb zelf gekozen voor optie 1 om niet echt achteruit te gaan in inkomen en snel op gang te kunnen komen. Ik werk inmiddels met lowcode. Scheelde het leren van specifieke talen en maakt dat ik business kennis maximaal kan inzetten. Als je meer wilt weten, kun je altijd een berichtje sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:09

mwa

Hier zit ik met een soortgelijk dilemma. Dubbel WO diploma, maar beide niet in de richting van ICT. Wel altijd affiniteit gehad met ICT, maar daar nooit wat mee gedaan. Nu ben ik halverwege de 30 en is het tijd voor een ommekeer. Zelf neig ik richting een functie als business analist; stuk ICT met een sociaal karakter (wat mij past). Nu nog de juiste traject hiervoor vinden: doormiddel van cursussen of via een interne opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat loopt iedereen toch over passie te praten. Het is gewoon een kwestie van interesse voor de materie hebben en bereid zijn te leren. Geen wonder dat sollicitatiegesprekken psychologisch naar een vals optimistische inslag worden gemanipuleerd en vervolgens gebakken lucht word verkocht om een slag te slaan. Trust me, i've been there…

Waarom wil je dit doen? Ja, waarom wil ik leven? Waarom draait de zon om de aarde? Wil je dat ik een gouden wikkel om een drol doe? Wat ambieer je? Ambities zijn irrationeel, focus je op het hier en nu en werk vanuit daar verder.

Wist ik dat ik een laboratoriummedewerker wilde worden toen ik op school zat? Nee... ik mag mezelf er een noemen, maar definieert het mij als persoon? Nee... Dit soort materialistisch geneuzel is een fundamenteel filosofisch probleem in de maatschappij.

Je nieuwsgierigheid naar de IT definieert je huidige situatie. Probeer het, kijk of je dit voor langere tijd wilt doen en probeer kansen die je hier naartoe brengen aan te grijpen.

Als je iets wilt doe je, een gesprek aan gaan over wat je wel of niet wilt is irrelevant. Op internet is veel informatie te vinden over programmeren of het in elkaar zetten van websites. Je kunt ook penetration testing gaan onderzoeken of eerstelijnshulp gaan doen als je wat meer oppervlakkig bezig wilt zijn met IT. Probeer uit eigen initiatief te zien welke tak van de IT je ligt. Vanuit daar kun je verder gaan, en als je het allemaal maar niks vind ga je gewoon wat anders zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Zaitsev schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:42:
Ik heb al rondgekeken waar ik eventueel zou kunnen beginnen, waarna ik meestal op detachering uitkom maar dat is tot nu toe nog weinig concreets. Nu is mijn vraag, zijn er meerdere mensen die vanuit deze situatie een carrièreswitch hebben gemaakt richting ICT, zonder ICT werkervaring?
Het lastige van een switch naar detachering zonder werkervaring is dat zo'n detacheerder jou niet direct kan plaatsen bij een klant. Een detacheerder werkt in grote lijnen met opdrachten die binnen komen, daar wordt iemand op aangeboden, klant selecteert geschikte kandidaten uit alles wat aangeboden wordt, doet een ronde gesprekken en kiest dan meestal iemand uit. Als je naar die opdrachten kijkt, is dat meestal een omschrijving van de werkzaamheden en wat wensen/eisen rondom diploma's, certificeringen en werkervaring.

Als je geen IT diploma hebt, geen IT certificeringen en relatief weinig werkervaring wordt het lastig om bij klanten binnen te komen. Detacheerders zijn niet snel geneigd om je dan aan te nemen omdat het voor hun lastig is om jou te plaatsen bij klanten. Ik denk dat bijna alle opdrachten van klanten gaan over iemand die een probleem nu op kan lossen, niet zozeer een plek waar je kan leren. Het klinkt misschien hard, maar stel dat jouw dak lekt, zou je dan een dakdekker aannemen zonder werkervaring of diploma, maar die wel heel ambitieus is?

Er zijn een aantal partijen die daar op inspringen en een soort "opleidingstraject" aanbieden van een aantal maanden en je dan voor een paar jaar onderbrengen bij een klant, zodat ze dat opleidingstraject terug kunnen verdienen. Alleen dat moet je wel liggen, en er moet net plek beschikbaar zijn.

Een andere mogelijkheid is om in korte tijd zoveel mogelijk je CV bij te werken met ervaring/certificering waar binnen de IT naar wordt gevraagd, je CV vol te zetten met IT termen, en dan een keer contact opnemen met detacheerders.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaitsev
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 17:03

Zaitsev

Investigator.

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle tips en ideeën, zoveel had ik er niet verwacht, ben er echt heel blij mee!

Ik denk zelf dat de beste stap is om mijn HRM kennis te combineren met het ICT vak. Het vak HRM is zoals eerder gezegd inderdaad zwaar onderhevig aan automatisering wat voor mij denk ik ook kansen bied om op die manier de ICT in te rollen. Ik ga mijzelf inlezen door alle soortgelijke topics op te zoeken op het forum, ik hou van concrete tips en voorbeelden. Daarnaast ga ik proberen de zoektocht nog meer te specificeren en te versmallen zodat ik een zo concreet mogelijk doel voor ogen krijg. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik het nog erg lastig vind om de pro's en con's van elk beroep in kaart te krijgen, maar dat is denk ik een kwestie van tijd en veel lezen.

Als er mensen zijn die nog meer tips of ideeën hebben, ik zie ze graag tegemoet!

i7 6700k - Asus Z170 Pro Gaming - Palit Gtx 1070 Jetstream - Corsair Vengeance LPX 3200 Mhz 2x8 - XFX 550W Pro - Fractal Define S - Crossover 2795QHD 1440P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar als je van zo jong af aan al zo’n interesse had in ICT, waarom ga je dan HRM studeren?

MSX 2 rulez more

Pagina: 1