Goedenavond mensen,
Ik heb in de zomervakantie een pc gebouwd, mijn tweede ooit. Dit gaat allemaal prima en het spul zit mooi in elkaar. Echter, heb ik sinds dat ik een nieuwe GPU en PSU (deze kwamen een maand later na mijn initiële bouw) erin heb gebouwd dat het systeem af en toe crasht.
Het gebeurt af en toe, zeg een keer per twee a drie dagen.
Als ik ‘m uit hibernate haal, komt het soms voor dat, na het moment dat ik mijn PIN heb ingetoetst, het systeem een soort van freeze krijgt en een ander kleur scherm krijgt. Rood, blauw, zwart. Allemaal gehad. Ook is het twee keer gebeurd dat ik hem “schoon” opstart (dus geen hibernate) en een checkerboard krijg.
Wel benoeminswaardig is het feit dat de pc zichzelf dan afsluit en probeert op te starten, maar dat lukt dan niet. Hij blijft hangen op de eerste seconde van de herstart en alle ventilatoren staan vol aan. Ik moet dan de power knop lang ingedrukt houden en opnieuw opstarten.
Tijdens games werkt het systeem prima en ervaar ik geen vervelende dingen, maar dat iets niet helemaal goed is, zit mij niet lekker. Ik snap hier werkelijk niks van en heb niet genoeg kennis om het probleem verder op te lossen.
Het systeem bestaat uit:
Zelf heb ik al het nodige getest en in Windows Event kan ik niks vinden.
Mijn testen zijn:
Memtest, 4 tests:

Prime95, 55 minuten:
CPU max 79 graden getest
Begin: [Tue Oct 22 18:54:00 2019]
Self-test 36K passed!
Eind: [Tue Oct 22 19:50:53 2019]
Self-test 80K passed!
Furmark 90 minuten stress test:
GPU max 79 graden getest.
Nu wil ik jullie om hulp vragen, omdat ik hier op vast loop.
M.
Ik heb in de zomervakantie een pc gebouwd, mijn tweede ooit. Dit gaat allemaal prima en het spul zit mooi in elkaar. Echter, heb ik sinds dat ik een nieuwe GPU en PSU (deze kwamen een maand later na mijn initiële bouw) erin heb gebouwd dat het systeem af en toe crasht.
Het gebeurt af en toe, zeg een keer per twee a drie dagen.
Als ik ‘m uit hibernate haal, komt het soms voor dat, na het moment dat ik mijn PIN heb ingetoetst, het systeem een soort van freeze krijgt en een ander kleur scherm krijgt. Rood, blauw, zwart. Allemaal gehad. Ook is het twee keer gebeurd dat ik hem “schoon” opstart (dus geen hibernate) en een checkerboard krijg.
Wel benoeminswaardig is het feit dat de pc zichzelf dan afsluit en probeert op te starten, maar dat lukt dan niet. Hij blijft hangen op de eerste seconde van de herstart en alle ventilatoren staan vol aan. Ik moet dan de power knop lang ingedrukt houden en opnieuw opstarten.
Tijdens games werkt het systeem prima en ervaar ik geen vervelende dingen, maar dat iets niet helemaal goed is, zit mij niet lekker. Ik snap hier werkelijk niks van en heb niet genoeg kennis om het probleem verder op te lossen.
Het systeem bestaat uit:
- AsRock B450M PRO
- Ryzen 5 2600
- Corsair 2x8GB 3000mhz (OC naar 3200 d.m.v. XMP) in dual channel
- Sapphire Pulse RX570 8GB
- Riotoro Onyx PSU 750W (op aanraden van Tweakers toentertijd gekocht)
- Samsung 256GB SSD
- WD Blue 640GB
Zelf heb ik al het nodige getest en in Windows Event kan ik niks vinden.
Mijn testen zijn:
Memtest, 4 tests:

Prime95, 55 minuten:
CPU max 79 graden getest
Begin: [Tue Oct 22 18:54:00 2019]
Self-test 36K passed!
Eind: [Tue Oct 22 19:50:53 2019]
Self-test 80K passed!
Furmark 90 minuten stress test:
GPU max 79 graden getest.
Nu wil ik jullie om hulp vragen, omdat ik hier op vast loop.
M.
[ Voor 6% gewijzigd door Phyrozi op 24-10-2019 13:25 ]