CPU, MOBO DDR4 upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Mr_3ppozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02-2025
Hallo allemaal,
Hierbij mijn vraag om hulp bij een upgrade. Alvast bedankt :)

Ik zoek een?
Vervanging van i5-6500 op een gigabyte mobo met ddr3 geheugen.
Minimum van nieuwe ddr4 geheugen toch wel 16gb

Wat is je budget?
Om en nabij de 350

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet direct een voorkeur alleen heb ik me laten verleiden, tijdens het zoeken, om vooral naar AMD ryzen te kijken gezien die (in mijn niet meer up-to-date ogen) een betere prijs/prestatie verhouding heeft

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is bedoeld voor een redelijk gemiddelde game pc... ben niet direct uit op de meest extreme settings maar wil wel de meeste games zonder problemen kunnen draaien op 60fps.
Ik draai zelden meer dan 1 spel en 1 browser tegelijk, dus echt multi tasken hoeft het systeem niet.
De onderdelen komen in een bestaande pc met een RX580 8gb met redelijk standaard invulling verder... 1 ssd schijf en 3hdds, 1 dvd rw drive, en verder de standaard randapparatuur.
De pc word aangesloten op 2 monitoren en 1 tv en hoeft niet meer dan 1920x1080 te draaien aangezien niet van plan ben deze binnenkort te gaan vervangen en ze momenteel niet meer aan kunnen.

De spellen die ik het meest draai op dit moment
- Assassins creed (de hele serie) met origins en odyssey als meest recente
- Fallout 4 en 76, vooral 76 is wat meer veeleisend op mijn huidige systeem (mede door cpu bottleneck)
- Shadow of War/Mordor
Etc etc
Ik draai over het algemeen spellen van 1 of meerdere jaren oud en ben niet heel veeleisend aan de maximale settings. Ik draai wat het systeem aan kan, als dit medium is, dan is dat goed genoeg.

De GPU word zeer waarschijnlijk volgend jaar (of het jaar erop indien die nog afdoende presteerd) vervangen.

Nu ben ik al een tijdje aan t rondkijken en het zoeken, maar ben ondertussen zover uit het hardware wereldje dat ik gewoon de weg kwijt ben :p
Mijn initiële voorkeur gaat uit maar gigabyte hardware, maar dit is puur gebaseerd op wat ik momenteel heb, niet op iets anders zoals merk-vaste instelling

Momenteel heb ik dit op het oog
AMD Ryzen 5 2600 of 2600X
AMD Ryzen 7 2700 of 2700X

Gigabyte B450 Gaming X

2x Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16 (3ghz 8gb dimm)

Dit setje kost me in het totaal zo'n 369e op dit moment. Maar zoals ik eerder meldde... ik ben echt het spoor bijster op dit moment. Iedere hulp en/of advies is welkom.

Met vriendelijke groet,
Mr_3ppozz

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_3ppozz op 22-10-2019 21:07 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mr_3ppozz Er loopt een cashback actie van Asus met oa B450 moederbord en(alleen) Ryzen 2000 serie.

voor grofweg €220,- heb je dan een moederbord met R7 2700X pricewatch: Asus TUF B450M-Pro Gaming

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mr_3ppozz
Ok, nu tijd voor de domme vraag... hoe gaat dat in zn werk xD kan ik om t even bij welke winkel/webshop wat halen en krijg ik dan geld terug? Of moet je dit op een specifieke plek bestellen?

• Jumpman
  • Laatst online: 30-01 14:15
Mr_3ppozz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:14:
Ok, nu tijd voor de domme vraag... hoe gaat dat in zn werk xD kan ik om t even bij welke winkel/webshop wat halen en krijg ik dan geld terug? Of moet je dit op een specifieke plek bestellen?
Zie hier: https://promotion.asus.com/nl/bnl/amdcashback.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mr_3ppozz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:14:
https://promotion.asus.com/nl/bnl/amdcashback

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mr_3ppozz
Super bedankt :)

Dan rest mij nu nog de vraag, is dit setje toereikend voor een redelijk gemiddeld systeem? Dit setje, bestaande uit een Asus b450 pro gaming en een R7 2700X
Of is het niet een combinatie die mogelijk is en/of verstandig is?

Ik heb op verschillende plekken voorbij zien komen dat niet alle am4 slot moederborden compatible zijn met de een x aantal ryzen processoren. Of gaat dit alleen over (nog) oudere moederborden en/of chipsets?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als het niet verstandig is adviseer ik het niet.
(verder kun je zelf ook wat onderzoek doen)
RAM pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK

• Mr_3ppozz
Het probleem met zelf onderzoek doen, is dat ik al maanden aan het zoeken ben naar een combinatie die verstandig is. Maar ik word er geen klap wijzer van xD ik ben zover van het wereldje af dat ik het gewoon niet meer weet wat wel en niet degelijk is.

Ik zal morgen eens kijken om het te bestellen. En bedankt voor de link naar t geheugen :) ook daar is het mij niet meer duidelijk wat waarbij hoort xD (ik kom tegenwoordig niet meer verder dan... hey t is dd4, oh hey die ook -_- xD )

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mr_3ppozz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:40:
Het probleem met zelf onderzoek doen, is dat ik al maanden aan het zoeken ben naar een combinatie die verstandig is. Maar ik word er geen klap wijzer van xD ik ben zover van het wereldje af dat ik het gewoon niet meer weet wat wel en niet degelijk is.

Ik zal morgen eens kijken om het te bestellen. En bedankt voor de link naar t geheugen :) ook daar is het mij niet meer duidelijk wat waarbij hoort xD (ik kom tegenwoordig niet meer verder dan... hey t is dd4, oh hey die ook -_- xD )
Hoop dat je wel in staat bent alles te vervangen/monteren, wat je ook gaat kopen. bij mijn advies hoort het ram in bankje 2en4 (grijze) vanaf de cpu (A2-B2) maar dat lees je ook terug in de handleiding van het moederbord ;)

• Mr_3ppozz
Ja het monteren is me gelukkig niet vreemd hahahahaha ik ben gewoon totaal niet meer up-to-date met de huidige generaties hardware.

De laatste keer dat ik werkzaam was in de IT was in 2010 xD daarna misschien nog 1 of 2 jaar bij gebleven met de tech, maar dat maakt alsnog 7 jaar niet meer geïnformeerd zijn... en dat is een eeuwigheid hahahahah
Mijn huidige systeem heb ik 3 jaar geleden gemonteerd en de GPU is vorig jaar vervangen. Maar buiten het monteren zelf, heb ik hier ook niet veel aan gedaan of onderzocht. Ik kreeg toen een mooie aanbieding en daar meteen voor gegaan. Een beetje zoals nu het geval is met de cashback :)

Ik ga zeker morgen proberen te bestellen en indien het allemaal gaat zoals ik hoop, hou ik t hier ook op de hoogte :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je nog een fatsoenlijke voeding/psu, of is die al wat ouder ? van voor het tijdperk van de i5-6500

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:48
Ryzen 3000 cpu's zijn buiten budget?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Mr_3ppozz
De voeding is 750 of 850w die is vervangen met het installeren van de nieuwe GPU.

En de 3000 serie van ryzen is zover mij bekend helaas buiten mijn budget.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:22
Mr_3ppozz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:05:
De voeding is 750 of 850w die is vervangen met het installeren van de nieuwe GPU.
Merk en type?

• Mr_3ppozz
Eeuhhh ik zal eens kijken :p

Kan verder niks zien zonder hem eruit te schroeven. Maar is dus toch nog maar een 650w.
Even wat verder gekeken dan mn neus lang is (en de bon erbij gepakt)

pricewatch: MS-Tech MS-N650-VAL Reb. B

Edit: ik heb toendertijd niet zelf het spul samengesteld. En heb de voeding blind vervangen toen de GPU gedaan werd. Dit was een voeding die ik via een vriend kreeg, dezelfde persoon die toendertijd mijn i5 systeem heeft samengesteld en daar een mooie prijs voor heeft geregeld. Dus ik had geen reden om hier aan te twijfelen of het iets was

[ Voor 34% gewijzigd door Mr_3ppozz op 22-10-2019 22:28 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Die is niet geschikt voor nieuwe hardware, erg slechte kwaliteit voeding

• Uszka
Vervang die maar want slechter bestaat niet.

• Mr_3ppozz
Hmm Ok is het vermogen wel voldoende?

Dus bijvoorbeeld een corsair 650w 80 plus zou goed genoeg zijn? (Even snel voorbeeldje)
Of zoiets wel goed??

pricewatch: Cooler Master MWE White 650W V2

Probleem hiermee is dat het nu wel erg aa de max van mn budget begint te raken met steeds meer dingen die gedaan moeten worden :p
Ja ik snap dat het nodig is, en begrijp dat het niet vervangen een risico is (buiten of de huidige wel of niet geschikt is voor en am4 bord) maar mn potje is vrij beperkt :)

Als ik met 450 550 of om t even welke wattage dan ook afdoende heb, dan is dat voor mij ook prima. Ik ga sowieso geen dual gpu draaien enzo :p

[ Voor 70% gewijzigd door Mr_3ppozz op 22-10-2019 22:42 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je bent wel goed in het mindere/slechte hardware zoeken :P ik zou de 550w versie nemen, van de vorige link

• Mr_3ppozz
Geen idee hahahaha ik ben wel vaker goed in prutsen hahahahaha wat is er mis met de rx580 dan? Ding werkt prima ?

En de 550. Ok dat is prima, wat is het verschil tussen jouw en mijn versie van de voeding? De een is een bronze de ander een white 80 plus... is dat de gradatie van kwaliteit ofzo??

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mr_3ppozz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:56:
Geen idee hahahaha ik ben wel vaker goed in prutsen hahahahaha wat is er mis met de rx580 dan? Ding werkt prima ?

En de 550. Ok dat is prima, wat is het verschil tussen jouw en mijn versie van de voeding? De een is een bronze de ander een white 80 plus... is dat de gradatie van kwaliteit ofzo??
ja, en 60mnd garantie

• Mr_3ppozz
Super bedankt voor alle info :)

Ik ga morgen kijken of het gaat lukken met bestellen (en budget xD)
Ik hou dit topic nog even bij en zal updaten als/zodra ik de onderdelen besteld/binnen heb en gemonteerd heb :)

Update 23-10
Onderdelen besteld:
Asus TUF gaming plus moederbord
AMD R7 2700x
Crucial Ballistix sport LT 16gb ddr4 3ghz
Cooler Master MWE bronze 550w

Verwachte leverdatum aankomende vrijdag :)
Tot zover deze update en bedankt voor de info allemaal en met name Hackus :)

Zodra alles gemonteerd is komt er weer een updateje en als ik er aan denk ook een system pic :p zal er beter uit zien dat het nu doet hahahahaha

[ Voor 50% gewijzigd door Mr_3ppozz op 23-10-2019 21:32 ]

• Mr_3ppozz
Hoi Hoi....

Daar zijn we weer.... helaas geen foto's erbij maar alleen even een korte update gevolgd met wederom een domme vraag

Systeem is netjes werkend en geïnstalleerd. Geen foutmeldingen geen problemen en vreemd genoeg ook geen moeite met het oppakken van de nieuwe cpu/mobo
Ik ben gewend dat je een schone Windows installatie moet doen na een mobo swap maar Windows geeft niks aan en werkt gewoon zoals het hoort. Ik heb nog geen spellen of benchmark uitgeprobeerd maar was, om het netjes te zeggen, stom verbaasd dat er geen probleem was met de swap.
Nu de vraag: is het alsnog verstandig of aan te raden om een schone installatie te doen of kan dit gewoon prima doorwerken zonder problemen?
Het is mij om het even, want een schone installatie duurt tegenwoordig niet zo lang meer :p enige dat wat langer duurt is de game ljbraries weer installeren, maar dat kan prima op de achtergrond of als ik niet actief bezig ben met de pc :p

Super bedankt weer en ik ben weer zo blij als een klein kind in de snoepwinkel :D

• Uszka

• Mr_3ppozz
Ik heb een v2 besteld en gekregen dus als dat de goeie is dan helemaal happy hahahahha

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-01 01:15
Mr_3ppozz schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 23:07:
Hoi Hoi....

Daar zijn we weer.... helaas geen foto's erbij maar alleen even een korte update gevolgd met wederom een domme vraag

Systeem is netjes werkend en geïnstalleerd. Geen foutmeldingen geen problemen en vreemd genoeg ook geen moeite met het oppakken van de nieuwe cpu/mobo
Ik ben gewend dat je een schone Windows installatie moet doen na een mobo swap maar Windows geeft niks aan en werkt gewoon zoals het hoort. Ik heb nog geen spellen of benchmark uitgeprobeerd maar was, om het netjes te zeggen, stom verbaasd dat er geen probleem was met de swap.
Nu de vraag: is het alsnog verstandig of aan te raden om een schone installatie te doen of kan dit gewoon prima doorwerken zonder problemen?
Het is mij om het even, want een schone installatie duurt tegenwoordig niet zo lang meer :p enige dat wat langer duurt is de game ljbraries weer installeren, maar dat kan prima op de achtergrond of als ik niet actief bezig ben met de pc :p

Super bedankt weer en ik ben weer zo blij als een klein kind in de snoepwinkel :D
Met zulke nieuwe hardware zou ik altijd een schone Windows erop zetten.

Ik heb ook wel eens gedacht dat het geen kwaad kon om dat niet te doen, totdat ik toch wel tegen aan aantal vage probleempjes aanliep.

• Mr_3ppozz
CryRaven schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Met zulke nieuwe hardware zou ik altijd een schone Windows erop zetten.

Ik heb ook wel eens gedacht dat het geen kwaad kon om dat niet te doen, totdat ik toch wel tegen aan aantal vage probleempjes aanliep.
Ja ik ben eigenlijk ook niet anders gewend maar dat is vaak omdat er echt problemen zijn na de nieuwe hardware. Nu gaf Windows alleen aan dat er nieuwe drivers geïnstalleerd waren en verder deed die gewoon als of er niks aan de hand was xD vandaar mijn verbazing en dus ook de vraag
Ik denk ook wel dat het toch het meest verstandige is, maar was benieuwd of het inmiddels geen probleem meer zou zijn.
Straks maar weer even de pc aanslingeren en dan de nieuwe installatie aanzetten :)
Bedankt voor de feedback in ieder geval :)
Fijn weekend
Pagina: 1