Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• wouterheer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 11:08
Hoi allemaal,

Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in het zelf installeren van zonnepanelen. Ik ben tot de volgende oplossing gekomen. Aangezien ik geen elektricien ben wil ik jullie vragen eens even mee te kijken of dit klopt...

Afbeeldingslocatie: https://www.dekinderslaapcoach.nl/plaatjes_temp/zonnepanelen_1_klein.gif

- heb ik rare/gevaarlijke dingen bedacht?
- is een installatieautomaat nodig als er ook een aardlekautomaat opgenomen is?
- Hebben jullie nog andere tips/adviezen?
- Heb ik de correcte automaten gekozen?
- Ik weet dat een 5K omvormer ook voldoende is, ik wil nog wat rest capaciteit hebben voor een mogelijke toekomstige uitbreiding.

Thanks!!!

[ Voor 16% gewijzigd door wouterheer op 22-10-2019 20:50 ]

Alle reacties

• wouterheer
Daarnaast vraag ik me af of Solaredge echt nodig is, het schijnt veiliger te zijn (per paneel af te schakelen)

Er is geen mogelijkheid dat er schaduw op het dak valt. Mogelijk stellen jullie een andere setup voor. Uiteindelijk wil ik graag een goede, robuuste installatie met voldoende garantie maar de prijs is wel belangrijk aangezien ik dit niet alleen voor het milieu doe ;-)

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Begin eens met de orientatie van het dakvlak en de grove lokatie. dan kunnen er genoeg mensen een suggestie doen. Zeker als je enige afmetingen en of hellingshoek erbij zet.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:03
wouterheer schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:39:
- is een installatieautomaat nodig als er ook een aardlekautomaat opgenomen is?
- Heb ik de correcte automaten gekozen?
Nee. ;) Een aardlekautomaat is een combinatie van een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één component. Hier achter hoef je dus geen automaat meer te plaatsen.

Als alternatief voor de aardlekautomaat kun je een aardlekschakelaar en installatieautomaat plaatsen, maar dit kost dus 2x zoveel ruimte. Het is mogelijk wel goedkoper als je plant om nog meer installatieautomaten (tot max 4) achter dezelfde aardlekschakelaar aan te sluiten.

Het PV verhaal laat ik aan mensen die daar meer verstand van hebben dan ik. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:04
wouterheer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:30:
Daarnaast vraag ik me af of Solaredge echt nodig is, het schijnt veiliger te zijn (per paneel af te schakelen)

Er is geen mogelijkheid dat er schaduw op het dak valt. Mogelijk stellen jullie een andere setup voor. Uiteindelijk wil ik graag een goede, robuuste installatie met voldoende garantie maar de prijs is wel belangrijk aangezien ik dit niet alleen voor het milieu doe ;-)
Zoals hierboven al genoemd. Optimizer heb je alleen nodig wanneer je (slag)schaduw hebt. Ook als je slag schaduw hebt kun je prima een optimizer op een enkel paneel zetten.

Belangrijker, bedenk je wel dat je door deze opstelling geen aardlek schakelaar hebt vanuit je meterkast naar je uitbreiding groepenkast, ik neem namelijk aan dat je die hebt geplaatst dichtbij de omvormer?

Als de uitbreiding letterlijk naast de meterkast zit maakt het niet zoveel uit.

Mijn advies als je de automaten los van elkaar wilt houden:

1. aardlek in de meterkast zodat de hele lijn beschermd is in het geval van een aardfout
2. installatie automaat dichtbij de omvormer.
3. optimizers alleen op plekken waar slagschaduw plaatsvindt

overigens ben je het veiligste als je twee automaten plaatst met elk aardfout detectie

• Xander
LittleKiller schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Belangrijker, bedenk je wel dat je door deze opstelling geen aardlek schakelaar hebt vanuit je meterkast naar je uitbreiding groepenkast, ik neem namelijk aan dat je die hebt geplaatst dichtbij de omvormer?

Als de uitbreiding letterlijk naast de meterkast zit maakt het niet zoveel uit.
7m bij de omvormer vandaan volgens het plaatje. Ik nam aan dat "uitbreiding groepenkast" betekende een kastje tegen de bestaande kast aangebouwd.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Vergeet de werkschakelaar niet bij de omvormer.

Je hebt 2x 10 meter DC kabel staan. Je moet met een van beide aders dezelfde route afleggen als de hele stroomkring langs de panelen, om zo een inductielus te voorkomen. 1x 10 meter en 1x 30-40 meter.

Zonder schaduw zou ik geen Solar edge gebruiken. Meer electronica is meer kans op problemen en omdat een belangrijk deel van die electronica op het dak ligt...

[ Voor 24% gewijzigd door Ep Woody op 23-10-2019 09:52 ]

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-11 09:14
Ik zou geen 4mm2 naar je panelen leggen, maar 6mm2.
Daarnaast zie ik geen werkschakelaar bij de omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door etienne001 op 23-10-2019 09:52 ]

Verwijderd

etienne001 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:52:
Ik zou geen 4mm2 naar je panelen leggen, maar 6mm2.
Daarnaast zie ik geen werkschakelaar bij de omvormer.
Heeft de omvormer zelf niet een? Hier is ook geen aparte maar ik kan de omvormer gewoon rechtstreeks op de omvormer uit zetten

• Ep Woody
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:58:
[...]

Heeft de omvormer zelf niet een? Hier is ook geen aparte maar ik kan de omvormer gewoon rechtstreeks op de omvormer uit zetten
Wat als je om wat voor reden dan ook de omvormer moet vervangen? Dat is de reden dat je een werkschakelaar moet/wil. Voor 20 euro is dat ook niet iets waar je op wil besparen.

• etienne001
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:58:
[...]

Even uit mijn hoofd is er ergens in begin 2017 besloten (NEN1010) dat er een werkschakelaar na de omvormer geplaatst dient te worden om zo spanningsvrij aan de DC zijde te kunnen werken.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
Xander schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

7m bij de omvormer vandaan volgens het plaatje. Ik nam aan dat "uitbreiding groepenkast" betekende een kastje tegen de bestaande kast aangebouwd.
Dat is wat ik ook eruit op maak.

En moet er geen werkschakelaar bij de omvormer aan de AC zijde?
Dit omdat de eerste beste automaat niet in de buurt is van de omvormer?

* Ben geen expert dus corrigeer mij als ik het fout heb *

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Verwijderd

Ep Woody schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

Wat als je om wat voor reden dan ook de omvormer moet vervangen? Dat is de reden dat je een werkschakelaar moet/wil. Voor 20 euro is dat ook niet iets waar je op wil besparen.
Aflopen mei is de oude set verweiderd en andere omvormer geplaatst heb de mannen van het bedrijf hier niet over gehoord. Bij mij zit het spul op een aparte groep en er zat ook geen. Is ook door een bedrijf (via de bouwer) gedaan

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2019 11:16 ]

• wouterheer
Bedankt allemaal!

Ik heb op basis van jullie reacties de volgende aanpassingen gedaan:
- aangezien er geen kans op schaduw is afgestapt van solaredge en gekozen voor een SMA 6kW 3 fase omvormer. Is dit een goede keuze?
- De installatie automaat van de meterkast verplaatst naar bij de omvormer (voor de DC kant is zit de werkschakelaar in de omvormer voor zover ik kan lezen)
- De panelen verdeeld over twee strings op basis van ligging op het dak
- De DC bekabeling verlengd om zo de inductielus te voorkomen
- Wat meer info mbt ligging toegevoegd.
- Mbt de DC bekabeling naar 6mm, heeft dat zin? de panelen zijn toch standaard 4mm bekabeld?

Afbeeldingslocatie: https://www.dekinderslaapcoach.nl/plaatjes_temp/zonnepanelen_3_klein.gif

• Xander
wouterheer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:34:
- De installatie automaat van de meterkast verplaatst naar bij de omvormer
Monteer dan gewoon een werkschakelaar. Een installatieautomaat is niet nuttig, de aardlekautomaat zorgt al voor kortsluit- en overstroombeveiliging.

Werkschakelaars zijn veelal complete producten voor opbouwmontage dus dat scheelt weer een miniverdelertje kopen.

• etienne001
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Aflopen mei is de oude set verweiderd en andere omvormer geplaatst heb de mannen van het bedrijf hier niet over gehoord. Bij mij zit het spul op een aparte groep en er zat ook geen. Is ook door een bedrijf (via de bouwer) gedaan
Dat is dan toch niet handig.
Tuurlijk is je DC zijde al afgewerkt met een plug, maar wat als dat een brakke plug is en je wilt/moet deze vervangen? Zolang die panelen lekker in t zonnetje liggen wekken ze spanning op, vandaar die werkschakelaar aan de DC zijde zodat je ook die altijd snel spanningsloos kan maken.

• Ep Woody
@etienne001 Weet je zeker dat het om de DC zijde gaat? Op mijn installatie, die begin dit jaar is geplaatst, is enkel aan de AC zijde een werkschakelaar geplaatst.

Werken aan de DC zijde is niet spannend, aangezien dat 2 losse draden zijn die je ver uit elkaar laat liggen als je er mee aan de slag gaat. Bij AC wordt dat wat lastiger. Ik ken de NEN norm niet precies, maar volgens mij gaat het erom dat een apparaat dat geen eigen stekker heeft, maar direct verbonden met het stroomnet een schakelaar moet hebben die zich binnen een straal van 1? meter bevindt. Dit om er voor te zorgen dat je veilig aan het apparaat kan werken, zonder dat iemand de stroom er weer op kan zetten.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:04
Ep Woody schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:58:
@etienne001 Weet je zeker dat het om de DC zijde gaat? Op mijn installatie, die begin dit jaar is geplaatst, is enkel aan de AC zijde een werkschakelaar geplaatst.

Werken aan de DC zijde is niet spannend, aangezien dat 2 losse draden zijn die je ver uit elkaar laat liggen als je er mee aan de slag gaat. Bij AC wordt dat wat lastiger. Ik ken de NEN norm niet precies, maar volgens mij gaat het erom dat een apparaat dat geen eigen stekker heeft, maar direct verbonden met het stroomnet een schakelaar moet hebben die zich binnen een straal van 1? meter bevindt. Dit om er voor te zorgen dat je veilig aan het apparaat kan werken, zonder dat iemand de stroom er weer op kan zetten.
die AC zijde is nog redelijk beveiligd met een aardlek..

DC maakt je gewoon door hoor! dan kan je ze nog zover uit elkaar leggen als je wil. Als jij aan het koper zit dan ga jij dat niet meer na vertellen

edit: tenzij je al je panelen individueel los maakt. dan zal een paneel hooguit 40 volt zijn -> aanraakveilig

[ Voor 5% gewijzigd door LittleKiller op 23-10-2019 15:08 ]

• Ep Woody
LittleKiller schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

die AC zijde is nog redelijk beveiligd met een aardlek..

DC maakt je gewoon door hoor! dan kan je ze nog zover uit elkaar leggen als je wil. Als jij aan het koper zit dan ga jij dat niet meer na vertellen

edit: tenzij je al je panelen individueel los maakt. dan zal een paneel hooguit 40 volt zijn -> aanraakveilig
Dat ontken ik ook niet. Maar 2 DC aders kun je eenvoudig 1 meter uit elkaar leggen en voorzien van een nieuwe stekker/rubber isolatie, terwijl je bij een YMVK kabel vrijwel niet met de nul ader aan het werk kunt, zonder fase ader aan te raken, en de MC4 connectoren zijn nog relatief eenvoudig los te maken als dat nodig is. Een omvormer met vaste aansluiting, waarbij je geen zicht hebt op de onderbreker is gewoon een potentieel risico. Je zal niet de eerste zijn waarbij jij keurig de hoofdschakelaar hebt uitgezet voor onderhoud, en waar een huisgenoot de hoofdschakelaar weer inschakelt omdat het koffiezetapparaat/internet/etc. het niet meer doet.

• wouterheer
Ep Woody schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Dat ontken ik ook niet. Maar 2 DC aders kun je eenvoudig 1 meter uit elkaar leggen en voorzien van een nieuwe stekker/rubber isolatie, terwijl je bij een YMVK kabel vrijwel niet met de nul ader aan het werk kunt, zonder fase ader aan te raken, en de MC4 connectoren zijn nog relatief eenvoudig los te maken als dat nodig is. Een omvormer met vaste aansluiting, waarbij je geen zicht hebt op de onderbreker is gewoon een potentieel risico. Je zal niet de eerste zijn waarbij jij keurig de hoofdschakelaar hebt uitgezet voor onderhoud, en waar een huisgenoot de hoofdschakelaar weer inschakelt omdat het koffiezetapparaat/internet/etc. het niet meer doet.
Kan ik dan stellen.. Een werkschakelaar aan de DC zijde is niet verplicht indien deze geintegreerd is in de omvormer, maar geeft meer transparantie wanneer er aan de installatie gewerkt wordt. Kwaad kan het zeker niet...

• etienne001
Ik kan zo 123 het linkje niet terug halen naar de info over de werkschakelaar aan de DC zijde.
Ik zal dat vanavond thuis eens verder nakijken.

Daarnaast is mijn MC4 tang niet geïsoleerd, dus even een nieuwe MC4 connector ONDER DC spanning erop krimpen gaat bij mij niet gebeuren. Ik heb nu een aantal installaties gemaakt, en altijd aan 2 zijdes (AC en DC) een werkschakelaar geplaatst.

Even snel het dak op om daar de connector los te maken is onderhand al duurder dan een werkschakelaar.

• wouterheer
Zou ik dan deze schakelaar als werkschakelaar aan de DC kant in kunnen zetten voor twee strings (2*+ en 2+-)

https://www.elektramat.nl...werksch25a-4p-dgrs-2xm25/

• wouterheer
wouterheer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:46:
Zou ik dan deze schakelaar als werkschakelaar aan de DC kant in kunnen zetten voor twee strings (2*+ en 2+-)

https://www.elektramat.nl...werksch25a-4p-dgrs-2xm25/
Of moet het specifiek een DC schakelaar zijn (voor 4 kabels)

https://beneluxsolar.nl/w...werkschakelaar-4p-32a-dc/

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
gekozen voor een SMA 6kW 3 fase omvormer.
- De panelen verdeeld over twee strings op basis van ligging op het dak
Hmmm 4 panelen in 1 string, dat gaat niet werken.

• wouterheer
DjAntoon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:12:
[...]

Hmmm 4 panelen in 1 string, dat gaat niet werken.
Moet ik er dan een string van maken?

Of 2 strings 50/50 verdelen? Is het een probleem dat de panelen dan over twee windrichtingen verdeeld liggen?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
wouterheer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Kan ik dan stellen.. Een werkschakelaar aan de DC zijde is niet verplicht indien deze geintegreerd is in de omvormer, maar geeft meer transparantie wanneer er aan de installatie gewerkt wordt. Kwaad kan het zeker niet...
tja, werkschakelaars, blijft lastig. ;)

een werkschakelaar aan de DC zijde is wel tof om te hebben.
(of die nu in de omvormer zit of appart, boeit niet.)
een werkschakelaar aan de AC zijde is wel tof om te hebben.
(maar er zijn meerdere manieren om dit voor elkaar te krijgen, en je hebt echt geen 10 schakelaars nodig)

ik zeg expres tof en niet verplicht.
verplicht is veilig kunnen werken aan de installatie, dus je moet hem zeker spannings-vrij kunnen maken aan de AC zijde. (soms kun je dit ook gewoon met de groep in de meter kast doen. hangt een beetje van de situatie af, of te wel kun je de meterkast op slot doen b.v..)
de DC zijde, als je daar de stekker uit trekt met spanning er op, dan kun je een vlamboog trekken.
dus een schakelaar is daar zeker handig om dat te voorkomen. (zo handig dat je het wel verplicht mag noemen. in de omvormer of daarbuiten maakt niet uit.)

je eerste plan is zoals het hoort, je 2de plan is niet verstandig.
waarom: bij plan 2, kan het fout gaan tussen de meterkast en zolder.
b.v. een boormaschine per ongeluk door de kabel.
dan staat op dat stuk kabel 3x25A van de hoofdgroep en reageert de groep op zolder niet. ;)

ik zie dat je 5x4mm2 kabel wil gebruiken, voor maar 7 meter en een 6kW omvormer. :?
is dat niet een beetje overkill?
het is maar 6000W / 3 = 2000W per fase en dan is 5x2,5mm al aardig overkill. ;)
(5x1,5mm kan mischien ook wel, maar dat moet ik opzoeken.)

als ik het nog simpelere bekijk.
21 panelen van 305Wp = 6405Wp.
dit kan ook gewoon op een rond de 5,5kW 1fase omvormer op de 3fase aansluiting hangen.
eigenlijk is dat geen enkel probleem. ;)
ook zou je dit nog wel kunnen doen door het aan een 5kW omvormer te hebben hangen.
aftoppen is vaak eerder je eigen bloeddruk als een echt verlies. ;)
ik heb zelf 6430Wp op een 4kW omvormer hangen (wel oost-west).
maar goed persoonlijke keus. ;)

als je wel voor 3fase wil gaan, heb je gedacht aan je string indeling over de mpp's?
21 stuk serieel is wel aardig wat, en als je er 1x10 en 1x11 van maakt is het weer erg weinig voor 3fase omvormer.
(dit gaat over het aantal Vmpp/Voc voor de DC zijde.
3fase wil graag 600-720Vmpp en 1 fase rond de 350Vmpp, maar je kunt een stuk afwijken met wat verlies als het teveel word.)

wil je het simpel en makkelijk voor je zelf houden.
neem dan 1 5kW 1fase omvormer, hang die op 3x4mm en leg een 20A groep aan in de meterkast.
is het simpelst en het goedkoopst aanleggen. ;)
wil je dit op een SMA dan is een aparte ALS wel verstandig, omdat die het vaak niet doen met 30mA.
ik zou het de kosten van 3fase allemaal niet waard vinden, je schiet daar vrij weinig mee op. ;)

dan wil je ook nog 4 panelen op een ander dak. :?
o, my god..... we got a noob... >:)
jep luister maar naar @DjAntoon die gaat het wel vertellen.
(ik denk 4x panasonic op ander dak, en 2x8 op hoofd dak parallel op 1x 5kW 1fase omvormer en waarschijnlijk SMA.
wat denk jij anton? of zie je nog iets beters? ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DjAntoon
Je hebt een minimaal aantal zonnepanelen nodig in een string om de omvormer goed te kunnen laten werken, afhankelijk van de omvormer en het type zonnepaneel.
2 windrichtingen is inderdaad 2 strings.

• DjAntoon
migjes schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:33:
[...]
als je wel voor 3fase wil gaan, heb je gedacht aan je string indeling over de mpp's?
21 stuk serieel is wel aardig wat, en als je er 1x10 en 1x11 van maakt is het weer erg weinig voor 3fase omvormer.
(dit gaat over het aantal Vmpp/Voc voor de DC zijde.
3fase wil graag 600-720Vmpp en 1 fase rond de 350Vmpp, maar je kunt een stuk afwijken met wat verlies als het teveel word.)

wil je het simpel en makkelijk voor je zelf houden.
neem dan 1 5kW 1fase omvormer, hang die op 3x4mm en leg een 20A groep aan in de meterkast.
is het simpelst en het goedkoopst aanleggen. ;)
wil je dit op een SMA dan is een aparte ALS wel verstandig, omdat die het vaak niet doen met 30mA.
ik zou het de kosten van 3fase allemaal niet waard vinden, je schiet daar vrij weinig mee op. ;)

dan wil je ook nog 4 panelen op een ander dak. :?
o, my god..... we got a noob... >:)
jep luister maar naar @DjAntoon die gaat het wel vertellen.
(ik denk 4x panasonic op ander dak, en 2x8 op hoofd dak parallel op 1x 5kW 1fase omvormer en waarschijnlijk SMA.
wat denk jij anton? of zie je nog iets beters? ;) )
Nou er zijn grotere specialisten, :o

16 panelen op een 3 fase is niet handig, dus ja ik zou in dit geval ook voor een 1 fase gaan.
Dan ZO misschien werkt het wel met 4x panasonic HIT(sige) panelen, maar volgens mij is dat toch nog steeds krapjes. (Vergelijkbaar met 8 standaard ongeveer)
Ik zou naar micro omvormers kijken voor maar 4 panelen.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45

CodeIT

Code IT

4 panelen zou ik inderdaad op een micro omvormer doen. Je kunt kijken naar een APS QS1 als je redelijk standaard panelen gebruikt. De panasonic's hierboven zijn dan alleen geen goede match.
migjes schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:33:
[...]

je eerste plan is zoals het hoort, je 2de plan is niet verstandig.
waarom: bij plan 2, kan het fout gaan tussen de meterkast en zolder.
b.v. een boormaschine per ongeluk door de kabel.
dan staat op dat stuk kabel 3x25A van de hoofdgroep en reageert de groep op zolder niet. ;)
Het 2e plan kan toch ook? Er zit een aardlekautomaat in de verdeler bij de meterkast. Bij het beschadigen van de kabel zorgt deze ervoor dat de kabel (en omvormer) spanningsloos zijn. De 2e installatieautomaat zou ik echter skippen.

Een werkschakelaar aan de AC zijde begrijp ik in een huis-installatie niet zo goed. Als je de omvormer gaat vervangen is het toch niet zoveel moeite om even naar de meterkast te lopen en de groep spanningsloos te maken?

• wouterheer
Als ik dan toch die 4 panelen op een ander dak wil is dit wel mogelijk met de initiële solaredge oplossing die ik eerst uitgewerkt heb.. Met solaredge loop ik toch niet tegen deze beperkingen aan?

• DjAntoon
Ook, je string lengte word dan ook kort doordat de optimizers gaan bij regelen.
Een enkele APS QS1 is een prima match, kun je gewoon allemaal dezelfde panelen gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door DjAntoon op 23-10-2019 22:00 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
wouterheer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:06:
Als ik dan toch die 4 panelen op een ander dak wil is dit wel mogelijk met de initiële solaredge oplossing die ik eerst uitgewerkt heb.. Met solaredge loop ik toch niet tegen deze beperkingen aan?
afgezien dat dit niet optimaal is, liever niet, kost al snel 40€ per paneel extra, dan kun je al snel beter 21x40€ extra in panelen/omvormer steken, dat levert te minste extra kWh op. ;)

je hoeft op dit moment geen haast te maken met je plannen.
het is bijna winter, en de winter heeft niet zo veel opbrengst.
pas in maart wil je wel de panelen op dak hebben. ;)

even een paar losse plannen, waar je over na kunt denken.

de 4 panelen, tja dat is voor bijna elk systeem wel lastig.
je hebt dan 4x32Vmpp= 128Vmpp en dat is vrij laag voor bijna elke omvormer.
een oplossing kan zijn:
panasonic/sunpower panelen gebruiken. b.v:
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
dit soort panelen leveren 58Vmpp.
en 4x58Vmpp=232Vmpp en dit is al best aardig op een 1fase omvormer.

dan nog even door borduren op die panasonic panelen.
die kun je krijgen in verschillende maten. b.v:
https://www.winkelman-zon...sj25/51828/?display=tiles
en
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
(er is ook nog een 295-300Wp variant van te krijgen, met nog een andere maat. maar die mag je zelf gaan zoeken.)
ondanks dat de panelen verschillende aantal Wp hebben, kun je dit gewoon serieel in 1 string zetten.
maar mischien kun je dan wel meer panelen op dat kleine 3 hoekje krijgen. ;)

als omvormer(s):
zou je ook kunnen gaan voor 2x 1fase. dit is echt niet veel duurder als een 3fase.
dan heb je 4x een mpp, je hebt er maar 3 nodig, maar dan heb je er nog 1 voor de toekomst over.
mischien ook wel een leuke oplossing. ;)

speel een beetje met de ideeën, wie weet wat voor creatiefs je kan verzinnen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:44
Mocht je SolarEdge gaan gebruiken.: Zodra je de panelen loskoppelt van de omvormer, zorgen de optimizers er voor dat er maximaal 1 (één) volt per paneel aan DC-spanning aanwezig is. In jou geval dus maximaal 17+4 volt.

Bij mij zien de werkschakelaars voor DC (links van de omvormer, boven de twee meters) en AC (rechts van de omvormer) er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rcJCIAVyeZdSaesn2PoNs7fX/medium.jpg

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

- aangezien er geen kans op schaduw is afgestapt van solaredge en gekozen voor een SMA 6kW 3 fase omvormer. Is dit een goede keuze?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Hier hoef je niet in te loggen, gewoon links onder op nieuw project drukken. Je geeft dan wat locatie gegevens in, welke panelen je wilt en de ligging van deze panelen en er komt automatisch een configuratie uit. Houd ook rekening met helling en dergelijken waardoor je direct ziet hoe zwaar je omvormer werkelijk moet zijn en wat het theoretische verlies zou zijn met een lichtere omvormer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1