wouterheer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:17:
[...]
Kan ik dan stellen.. Een werkschakelaar aan de DC zijde is niet verplicht indien deze geintegreerd is in de omvormer, maar geeft meer transparantie wanneer er aan de installatie gewerkt wordt. Kwaad kan het zeker niet...
tja, werkschakelaars, blijft lastig.
een werkschakelaar aan de DC zijde is wel tof om te hebben.
(of die nu in de omvormer zit of appart, boeit niet.)
een werkschakelaar aan de AC zijde is wel tof om te hebben.
(maar er zijn meerdere manieren om dit voor elkaar te krijgen, en je hebt echt geen 10 schakelaars nodig)
ik zeg expres tof en niet verplicht.
verplicht is veilig kunnen werken aan de installatie, dus je moet hem zeker spannings-vrij kunnen maken aan de AC zijde. (soms kun je dit ook gewoon met de groep in de meter kast doen. hangt een beetje van de situatie af, of te wel kun je de meterkast op slot doen b.v..)
de DC zijde, als je daar de stekker uit trekt met spanning er op, dan kun je een vlamboog trekken.
dus een schakelaar is daar zeker handig om dat te voorkomen. (zo handig dat je het wel verplicht mag noemen. in de omvormer of daarbuiten maakt niet uit.)
je eerste plan is zoals het hoort, je 2de plan is niet verstandig.
waarom: bij plan 2, kan het fout gaan tussen de meterkast en zolder.
b.v. een boormaschine per ongeluk door de kabel.
dan staat op dat stuk kabel 3x25A van de hoofdgroep en reageert de groep op zolder niet.
ik zie dat je 5x4mm2 kabel wil gebruiken, voor maar 7 meter en een 6kW omvormer.
is dat niet een beetje overkill?
het is maar 6000W / 3 = 2000W per fase en dan is 5x2,5mm al aardig overkill.
(5x1,5mm kan mischien ook wel, maar dat moet ik opzoeken.)
als ik het nog simpelere bekijk.
21 panelen van 305Wp = 6405Wp.
dit kan ook gewoon op een rond de 5,5kW 1fase omvormer op de 3fase aansluiting hangen.
eigenlijk is dat geen enkel probleem.
ook zou je dit nog wel kunnen doen door het aan een 5kW omvormer te hebben hangen.
aftoppen is vaak eerder je eigen bloeddruk als een echt verlies.
ik heb zelf 6430Wp op een 4kW omvormer hangen (wel oost-west).
maar goed persoonlijke keus.
als je wel voor 3fase wil gaan, heb je gedacht aan je string indeling over de mpp's?
21 stuk serieel is wel aardig wat, en als je er 1x10 en 1x11 van maakt is het weer erg weinig voor 3fase omvormer.
(dit gaat over het aantal Vmpp/Voc voor de DC zijde.
3fase wil graag 600-720Vmpp en 1 fase rond de 350Vmpp, maar je kunt een stuk afwijken met wat verlies als het teveel word.)
wil je het simpel en makkelijk voor je zelf houden.
neem dan 1 5kW 1fase omvormer, hang die op 3x4mm en leg een 20A groep aan in de meterkast.
is het simpelst en het goedkoopst aanleggen.
wil je dit op een SMA dan is een aparte ALS wel verstandig, omdat die het vaak niet doen met 30mA.
ik zou het de kosten van 3fase allemaal niet waard vinden, je schiet daar vrij weinig mee op.
dan wil je ook nog 4 panelen op een ander dak.
o, my god..... we got a noob...
jep luister maar naar @
DjAntoon die gaat het wel vertellen.
(ik denk 4x panasonic op ander dak, en 2x8 op hoofd dak parallel op 1x 5kW 1fase omvormer en waarschijnlijk SMA.
wat denk jij anton? of zie je nog iets beters?

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)