Idee: serie over Europese alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 20:04
Al geruime tijd speelt er op Tweakers, in de politiek en in meer domeinen de discussie over hoe belangrijke Europese it-producten zijn en kunnen worden. In 2017 publiceerde Tweakers bijvoorbeeld nog een artikel over dat Europese landen te afhankelijk zouden zijn van Microsoft. Er werd in het stuk gepleit voor het opzetten van een Europese softwareindustrie die een vuist zou moeten vormen tegen Microsoft en soortgelijke bedrijven.

Intussen zijn we een paar jaar verder en is er in de markt veel gebeurd. Zo hebben we op mobiel gebied Sailfish van Jolla, dat stilletjes maar gestaag aan de weg timmert, en waarover jullie gelukkig veel hebben geschreven. Maar verder heb je nog het Finse Necunos, dat onder meer KDE's Plasma Mobile biedt, en zo zijn er nog tal van soortgelijke bedrijfjes die misschien het noemen waard zijn.

Op zoekmachinegebied gebeurt er ook het een en ander. Er is het Franse Qwant, wat in mijn ogen behoorlijk professioneel oogt, het Nederlandse Startpage, Searx (van Hongaarse origine) en op termijn ook het Duitse Cliqz. Dat laatste bedrijf, dat de bekende privacyextensie Ghostery over heeft genomen, biedt tevens een op privacygerichte browser (gebaseerd op de Gecko-engine van Mozilla).

En dan heb je nog de cloudstoragemarkt. Stack van TransIP kennen we waarschijnlijk allemaal. Maar dan is er nog het Duitse HiDrive, van Strato, het Zwitserse Tresorit en het het Noorse Jottacloud. Vergeet daarbij ook niet de e-mailproviders mee te nemen, zoals ProtonMail (Zwitsers), Posteo en Tuta Nota (beide Duits).

Tot slot: de auto- en navigatiemarkt. Te denken valt aan hoe TomTom en Here, respectievelijk van Nederlandse en Finse komaf, het moeten opnemen tegen techreus Google. En in bredere zin: hoe de Duitse autofabrikanten het met Here en autonoom rijden moeten opnemen tegen het Amerikaanse Tesla.

Hoe dan ook: ik denk dat er genoeg uit te zoeken en te schrijven is over Europese techbedrijven, maar dat het er door begrijpelijke redenen niet altijd van komt (te weinig marktaandeel, te klein, te pril enzovoort). Desondanks denk ik dat het ontzettend mooi zou zijn als Tweakers een achtergrondartikel of een serie zou kunnen maken over Europese alternatieven.

Ik denk dat het zelfs nog mooier zou zijn als iemand van jullie zulke diensten een tijd uitprobeert en zijn ervaringen opschrijft. Centrale vraag: wat is de staat van de Europese software op dit moment? En hebben 'we' - met het oog op de geopolitieke verschuivingen - op termijn wat in de melk te brokkelen ten aanzien van de Amerikaanse én de Chinese techreuzen? En zo nee, wat betekent dit dan voor ons? De publicatie zou een mooi startpunt kunnen zijn voor een rondvraag bij politieke partijen.

Just my 2 cents ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Ossebol op 30-10-2019 21:12 . Reden: Toevoegingen mail ]

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
hee @Ossebol, solliciteer je nu naar een freelanceklus? ;) (volgens mij heb je het druk genoeg met je andere bezigheden)

Ik vind het een interessant idee. Ik heb zelf wel eens gedacht aan een artikel over Europese clouddiensten, gezien de incidenten mbt het opvragen van data door Amerikaanse autoriteiten. Maar inderdaad, je kunt het ook breder trekken. De Europese Commissie wil al jaren de Europese techindustrie stimuleren zodat die beter kan concurreren, maar wat komt daar van terecht? Je ziet nu wel dat er flink in AI geïnvesteerd wordt in de EU.

Ik houd je voorbeelden achter de hand. Ik kan je niks beloven maar het is goed dit onderwerp op de radar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineG
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-09 21:23
Het lijkt mij zeker interessant om daarover te lezen. Ik ben dan vooral geïnteresseerd in hoe de Europese techindustrie gestimuleerd zal worden om te groeien tot Amerikaans of Chinees formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 20:04
Ha @Olaf!

Nee, niet specifiek. want ik heb het inderdaad al druk ;)

Met name de bredere invalshoek lijkt mij interessant. Het is natuurlijk mogelijk de diensten een voor een te belichten, maar ze dienen uiteindelijk een breder doel: Europa losweken van de gevestigde orde, die nog voornamelijk in de Verenigde Staten zit of daaraan is gelieerd.

Fijn om te lezen dat je dit op de radar hebt :)

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky