Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1264822

Topicstarter
Sinds een tijdje op aanraden van een vriend de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR in onze nieuwbouw woning geplaatst.
1 in de kelder
1 op de bgg in het midden van de woning
1 op de eerste verdieping van de woning
1 buiten onder de carport
alles is bedraad aangesloten en dan heb ik nog een gateway erbij aangesloten.
installeren is geen probleem, maar wellicht de instellingen wel.

de app. welke gebruik maken van de wifi zijn o.a.
2 x iPhone
1x nokia
1x macbook
1x ipad
1x nintendo switch
1x ps4
1x normale pc
1x kachel

1x ring deurbel
2x ring camera (deze kunnen heel slecht de verbinding van de buiten AP houden)

Meeste apparaten hebben weinig tot geen problemen met de wifi behalve de iPhones en de macbook.
De macbook wordt wel merendeels op dezelfde plaats gebruik, de iPhones worden overal gebruikt.
deze lijken continue het netwerk kwijt te zijn en dan ook niet meer de moeite te nemen om het wifi netwerk op te pakken.

instellingen heb ik al even ingedoken en staat eigenlijk allemaal auto en auto aan bij. bij radio, 2G, 5G,
Nu heb ik ook niet dirtect alle kennis wat ik kan uitproberen wat zou kunnen helpen, iemand een idee waar ik kan beginnen met testen.

Beste antwoord (via Anoniem: 1264822 op 24-10-2019 19:36)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Heb je de 5G en 2.4G frequenties gescheiden? Dat is wel aan te raden en daarbij op je 5G apparaat alleen het 5G netwerk instellen.

Verder, heb je auto optimize uit staan? zo ja, uitzetten!
Als dat het niet oplost> fast roaming utizetten

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:26
Ik zou eerst beginnen met de WiFi scanner binnen de portal en op basis daarvan je kanalen en uitzendsterkte aanpassen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Heb je de 5G en 2.4G frequenties gescheiden? Dat is wel aan te raden en daarbij op je 5G apparaat alleen het 5G netwerk instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Forceer de Apple apparaten eens op 2G. Dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het aan het 5G bereik ligt.

En verder:4 LR AP's in en huis? Woon je zo groot of heb je je de verkeerde AP's laten adviseren? De AP AC Lite voldoet uitstekend voor in huis, zeker wanneer je er 3 hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deef_K schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:14:
Ik zou eerst beginnen met de WiFi scanner binnen de portal en op basis daarvan je kanalen en uitzendsterkte aanpassen.
Wifi scanner, heb het gegoogeld maar kan zo niet vinden waar het zit. kun je dat even aangeven waar ik die kan vinden, of heb je een linkje waar ik de info vandaan kan halen. bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-07 19:35
Anoniem: 1264822 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Wifi scanner, heb het gegoogeld maar kan zo niet vinden waar het zit. kun je dat even aangeven waar ik die kan vinden, of heb je een linkje waar ik de info vandaan kan halen. bvd
Moet je even met de Android telefoon in de store kijken, Inn genoeg. Op Apple zijn die er niet voor zover ik weet.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:23:

Ik heb het wel gescheiden idd, auto optimize heb ik nu uitgezet, fast roaming stond al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dracoz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Moet je even met de Android telefoon in de store kijken, Inn genoeg. Op Apple zijn die er niet voor zover ik weet.
zal morgen even een android app. fixen allemaal appel hier nu liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sypie schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:28:
Forceer de Apple apparaten eens op 2G. Dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het aan het 5G bereik ligt.

En verder:4 LR AP's in en huis? Woon je zo groot of heb je je de verkeerde AP's laten adviseren? De AP AC Lite voldoet uitstekend voor in huis, zeker wanneer je er 3 hebt hangen.
Zal even er in duiken voor een iPhone om het enkel op 2G te zetten, is een goed idee idd om iets uit te kunnen sluiten.

De 3 LR Ap's zijn me idd aanbevolen vanwege de grote van het huis, huis is 27 meter lang ong. geen idee of ik me goed heb laten adviseren, maar heb ik lig wel hier nu liggen. de buiten AP was er dacht ik maar 1 voor, deze moet straks ook enkel de ring deurbel en cameras voorzien.

Wil je voortaan reageren in één post op meerdere personen? Meerdere posts onder elkaar plaatsen is niet gewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 23-10-2019 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:26
Anoniem: 1264822 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Dit kan je vinden in je controller bij de eigenschappen van je AP.

Edit: YouTube: UniFi 101: RF Scanning - Episode 8

[ Voor 11% gewijzigd door Deef_K op 22-10-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Dracoz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:32:
Op Apple zijn die er niet voor zover ik weet.
Anoniem: 1264822 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:38:
zal morgen even een android app. fixen allemaal appel hier nu liggen.
De Airport app heeft een RSSI scanner, maar die zit enigszins verstopt. En macOS kan het ook. Windows overigens ook, maar dan weer niet met RSSI in dBm.

Hieronder staan twee handleidingen van Apple met de roaming eigenschappen van iOS en macOS: Daarin staat ook hoe je de Airport app en de scanner in macOS moet instellen.
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068
https://support.apple.com/nl-nl/HT206207

Type in net zoekveld van de Airport app de naam van het SSID dat je wilt meten, dat scheelt een hoop op en neer vliegende tekst.

En hier welke iOS devices de 802.11r (en k/v) roaming standaarden ondersteunen, maar in principe moet roaming ook lukken zonder die protocollen.
https://support.apple.com/en-us/HT202628

De BSSIDs van de SSIDs vind je in de Controller:
https://help.ubnt.com/hc/...niFi-BSSID-to-MAC-Mapping

RSSI in dBm is een negatieve waarde. Hoe dichter bij 0 hoe beter het signaal. Bij -70 dBm gaan de iOS apparaten op zoek naar een ander AP. Je zult zien dat de WiFi “streepjes” bij een waarde negatiever dan -70 dBm ook dalen van drie naar twee streepjes. Dat is een quick-n-dirty manier om te zien of je op iOS op de roaming grens zit.

Zoals je ziet in de handleiding vereist roaming soms wat tweaken aan je AP’s. Voluit zenden is niet altijd de beste keuze. De fysieke lokatie van een AP kan soms ook van belang zijn. Ik vermoed dat je ze nu op goed geluk hebt geplaatst?

Verder is het inderdaad aan te raden om een dedicated 5GHz SSID te hanteren. We kennen de exacte grootte en fysieke eigenschappen van je woning uiteraard niet, maar met 4 AP’s vermoed ik dat je wel een heel eind bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1225620 op 23-10-2019 02:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Sinds ios 13 zit er iets ingebakken om wifi te troubeslooten icm roaming, werkt echt perfect

Even het volgende profiel installeren via deze manual
https://twitter.com/jolla/status/1180454256018706434?s=21

[Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EGHQ41cXUAEI4uT?format=jpg&name=large

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2019 02:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

laurens0619 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 02:38:
Sinds ios 13 zit er iets ingebakken om wifi te troubeslooten icm roaming, werkt echt perfect

Even het volgende profiel installeren via deze manual
https://twitter.com/jolla/status/1180454256018706434?s=21

[[Afbeelding]
Woohoo! Thnx! Ik was al benieuwd hoe lang ze die Airport app “in de lucht” :P gingen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Anoniem: 1225620 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 02:49:
[...]

Woohoo! Thnx! Ik was al benieuwd hoe lang ze die Airport app “in de lucht” :P gingen houden.
Ja hij is fijn, ook wel nodig want net analyzer (enige app die ik kende die je het verbonden bssid liet zien) werkt sinds ios13 niet meer.

Dit is beter, de kleurtjes bij de rssi sterkte en de continue ping naar gateway/internet is top. Ssid scanner mist helaas nog.

Hier een iets duidelijker verhaal hoe te installeren:

http://www.my80211.com/ho...os-wi-fi-diagnostics.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 10:19

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Ik gebruik altijd hun eigen app (maar dan de android versie):
https://apps.apple.com/us/app/ubiquiti-wifiman/id1385561119

Bij 'List' jouw SSID aanklikken en dan een rondje lopen. Je kan precies zien wat er dan gebeurd ook kwa roaming etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knorretje- schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 04:16:
Bij 'List' jouw SSID aanklikken en dan een rondje lopen. Je kan precies zien wat er dan gebeurd ook kwa roaming etc.
Ik zie geen “List” op de screenshots van de App store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 10:19

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Anoniem: 1225620 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Ik zie geen “List” op de screenshots van de App store.
Android: https://play.google.com/s...tails?id=com.ubnt.usurvey

Ik ben bang dat er dan toch verschil zit in de iOS en Android versie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
auto optimize is nu uit gezet en er is zeker een stabielere verbinding, nu nog even kijken met een android voor die list met waar de gaten zitten. dat lijkt mij voor nu de makkelijkste optie.

iemand een tip elke kanalen het beste te kiezen zijn, heb wat gelezen om de 2G op HT20 te zetten en kanaal 11. iemand daar een tip over. heb voor nu overal alles even op low power gezet om te kijken welke invloed dat het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-07 14:09
Mocht je nog problemen houden, ik heb de beste ervaring met deze firmware in plaats van de nieuwste: 4.0.21.9965

Ook allemaal vage problemen gehad, en die waren allemaal over na het installeren van deze firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kijk hier eens naar, en dan in het bijzonder de DTIM instelling. Deze van 1 op 3 zetten loste bij mij een soortgelijk probleem op.
https://help.ubnt.com/hc/...tivity-Issues-on-your-UAP

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1