Mijn vraag
Hoe repareer ik de mbr op een UEFI systeem.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 10 pro (opensuse leap 15.1)
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019
Verschil t.o.v de best buy guide, 2 gewone harde schijven en een RX570.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen, de fout die ik gemaakt hebt is dat ik met een oude video kaart Windows 10 geïnstalleerd heb.
Hierdoor besloot windows, de installatie te doen met een MBR en niet EUFI.
Dit dacht ik op te lossen, door o.a. de RX570 in de pc te doen. en met MBR2GPT.exe van mbr naar gpt te gaan.
Dit ging bijna goed.
Na validate, die zei dat ik de schijf kon omzetten, mbr2gpt convert gedaan.
En toen begon het probleem, waarom ik hier post.
Ik kreeg de melding succesvol , maar ook dat winre een xml file niet aan kon passen.
Als ik nu opnieuw opstart ( win 10 met EUFI) zie ik eerst een vreemd scherm.
Daarna gaat alles normaal, tweede scherm heeft een asrock logo, met een timer en dat aangeeft welke knop je in moet drukken als je naar de bios wil, daarna start windows 10 gewoon, zoals het moet.
Maar nu dat eerste scherm als ik de computer aanzet.
Omdat de pc dual boot word, had ik ook al opensuse (Linux) geïnstalleerd op de tweede harde schijf.
Ik dacht slim te zijn, door met suse alle partities weg te gooien, en daarna WIN 10 opnieuw te installeren.
Inmiddels heb ik geleerd dat ik daarmee niet de MBR verwijderd heb.
Op het openSUSE forum, suggereerde iemand dat iets uit MBR waarschijnlijk voor het probleem zorgt.
Daarom mijn vraag hoe ik de mbr fix op een EUFI systeem.
Dat is natuurlijk, een grapje, maar heeft iemand een idee hoe ik dit oplos, zonder dat ik nu weer de harde schijf te lijf ga met partitie tools, en inmiddels voor de derde keer win 10 moet installeren?
(De Linux schijf is op dit moment niet aangesloten, er is slechts 1 harddisk met Win 10 )
Hoe repareer ik de mbr op een UEFI systeem.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 10 pro (opensuse leap 15.1)
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019
Verschil t.o.v de best buy guide, 2 gewone harde schijven en een RX570.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen, de fout die ik gemaakt hebt is dat ik met een oude video kaart Windows 10 geïnstalleerd heb.
Hierdoor besloot windows, de installatie te doen met een MBR en niet EUFI.
Dit dacht ik op te lossen, door o.a. de RX570 in de pc te doen. en met MBR2GPT.exe van mbr naar gpt te gaan.
Dit ging bijna goed.
Na validate, die zei dat ik de schijf kon omzetten, mbr2gpt convert gedaan.
En toen begon het probleem, waarom ik hier post.
Ik kreeg de melding succesvol , maar ook dat winre een xml file niet aan kon passen.
Als ik nu opnieuw opstart ( win 10 met EUFI) zie ik eerst een vreemd scherm.
Daarna gaat alles normaal, tweede scherm heeft een asrock logo, met een timer en dat aangeeft welke knop je in moet drukken als je naar de bios wil, daarna start windows 10 gewoon, zoals het moet.
Maar nu dat eerste scherm als ik de computer aanzet.
Omdat de pc dual boot word, had ik ook al opensuse (Linux) geïnstalleerd op de tweede harde schijf.
Ik dacht slim te zijn, door met suse alle partities weg te gooien, en daarna WIN 10 opnieuw te installeren.
Inmiddels heb ik geleerd dat ik daarmee niet de MBR verwijderd heb.
Op het openSUSE forum, suggereerde iemand dat iets uit MBR waarschijnlijk voor het probleem zorgt.
Daarom mijn vraag hoe ik de mbr fix op een EUFI systeem.
Dat is natuurlijk, een grapje, maar heeft iemand een idee hoe ik dit oplos, zonder dat ik nu weer de harde schijf te lijf ga met partitie tools, en inmiddels voor de derde keer win 10 moet installeren?
(De Linux schijf is op dit moment niet aangesloten, er is slechts 1 harddisk met Win 10 )