Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gedeeltelijk Nieuwe Game/Werk PC €2000 max

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m4l700
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-05-2022
Helaas is mijn PC er mee gestopt na 5 jaar trouwe dienst en na wat test werk ben ik er niet achter gekomen wat er precies mis gaat. Vermoedelijk iets met CPU of het moederbord. Sinds ik enkele jaren niet meer echt de hardware heb gevolgd vraag ik advies, ik zie zo veel voorbij komen qua mogelijkheden.

Oude specs:
5930K - 4.5Ghz met custom waterloop
Asus X99 Deluxe
iets van 50GB DDR4 2600mhz ram, 8 stikjes totaal, volgens mij twee setjes met iets andere timings.
GTX970 4GB

Herbruikbare onderdelen, de PSU en RAM ga ik vanavond testen in een ander systeem voor de zekerheid:
Ram
PSU 850W
SSD/HDD
Case

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een systeem voor zowel werk(full stack web development), hobbymatig fotobewerking als natuurlijk op zn tijd een game te doen. Ik draai daarbij drie 24' monitoren in 1200p, dus net geen 4k resolutie met redelijke framerates is gewenst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bouwen kan ik zelf, dat doe ik al jaren(sinds mn jeugd). Ik heb voor het nieuwe systeem 2000 euro beschikbaar. Dus alleen voor de benodigde onderdelen, wat ik kan hergebruiken hergebruik ik ook

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, schermen, speakers, headset, ram, PSU, SSD/HDD en de case kan ik hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuw Mobo, CPU, en GPU voor nu.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Merken(voorkeur): Asus, MSI, Intel
Ik heb zelf al gekeken naar de volgende spullen:
- Intel 9900K
- MSI MEG Z390 ACE
- MSI RTX2070 Super Gaming OF RTX2080
- Ik moet nog een cpu koeler. Ik wil overstappen op lucht ipv een custom waterloop, het onderhoud is vervelend na een paar jaar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben een power user, dus veel applicaties/gebruik te gelijk.

Ga je overklokken?
Ik heb de voorgaande jaren heb ik redelijk wat systemen overgelocked, maar ik denk dat ik daar voorlopig niet mee bezig zal gaan.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek een systeem waarmee ik nog enkele jaren vooruit kan. Denkende aan de nieuwe aanstaande games zoals rdr2 en volgend jaar de nieuwe flight simulator. Ik denk dat er met mijn budget behoorlijk wat leuks te vinden is, echter is er zo veel dat ik hierbij de bomen door het bos niet meer ziet en niet weet wat ik moet kiezen of van moet uitgaan(ook alle reviews gelezen). Dus een eerlijk en objectief antwoord/systeem/componenten waarop ik een keuze kan maken :)

Thanks!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:27
Het ram wil je meenemen maat weet wel dat s1151 4 geheugensloten heeft ipv 8 op je huidige. Je gaat er in hoeveelheid werkgeheugen dus de helft op achteruit. Daarbij is 2600 MT/s (wat overigens 2666 zal zijn) niet bijster snel voor een high-end systeem.

Verder heeft Intel een slechte prijs/prestatie en s1151 is dood. Er komen geen nieuwe cpu's meer voor beschikbaar. AMD heeft dat veel beter voor elkaar en heeft genoeg upgrademogelijkheden. Er komt nog één generatie op AM4 alvorens er wordt overgestapt op AM5 plus dat je bij AMD meer cores/threads krijgt voor hetzelfde geld en de IPC van AMD iets hoger is. Intel is singlecore alleen sneller omdat de kloksnelheid hoger ligt.

Welk merk en type voeding heb je? 850w zegt zo weinig.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-10 17:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mij lijkt wat jij hebt uitgezocht best okee. Maar wat @Uszka zegt is wel een ding, betreft RAM. Beter om dit als upgrade set te verkopen en nieuw RAM te doen. Volgens mij is RAM snelheid bij Intel niet zo belangrijk als bij AMD, overigens. Maar goed, je gaat wel de helft in RAM achteruit, dus nieuw RAM zit er sowieso wel in.

AMD is ook inderdaad het overwegen waard. De 3e generatie Ryzen is erg prima, en maakt het Intel momenteel best heet onder de voeten. In dat geval zou ik wel kijken naar sneller RAM, want AMD vindt snel RAM wel fijn. AMD is ook beter met upgraden dan Intel. De 3900X komt in single-threaded workloads aardig in de buurt van Intel. In multi-threaded performance kan de 9900K echter totaal niet eraan tippen.

• m4l700
Uszka schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:35:
Het ram wil je meenemen maat weet wel dat s1151 4 geheugensloten heeft ipv 8 op je huidige. Je gaat er in hoeveelheid werkgeheugen dus de helft op achteruit. Daarbij is 2600 MT/s (wat overigens 2666 zal zijn) niet bijster snel voor een high-end systeem.

Verder heeft Intel een slechte prijs/prestatie en s1151 is dood. Er komen geen nieuwe cpu's meer voor beschikbaar. AMD heeft dat veel beter voor elkaar en heeft genoeg upgrademogelijkheden. Er komt nog één generatie op AM4 alvorens er wordt overgestapt op AM5 plus dat je bij AMD meer cores/threads krijgt voor hetzelfde geld en de IPC van AMD iets hoger is. Intel is singlecore alleen sneller omdat de kloksnelheid hoger ligt.

Welk merk en type voeding heb je? 850w zegt zo weinig.
Ik zag inderdaad dat de price/performance voor intel niet echt om naar huis te schrijven is op het moment. Maar ik heb geen flauw idee wat AMD betreft, gezien ik altijd Intel hebt gehad voelt dat nog wel het fijnst, op een manier..

Hoe staat AMD nu in de markt? Ook qua performance? En welke CPU's raad je aan om naar te kijken?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:27
Hoe staat AMD in de markt? Als ik het mag schatten denk ik dat 95% van de geadviseerde systemen op GoT een AMD cpu heeft. Of ze daadwerkelijk zo gebouwd worden weet ik niet maar het advies is er iig.

In jouw geval zal je kijken naar een Ryzen 3700X/3900X.

[ Voor 12% gewijzigd door Uszka op 22-10-2019 17:48 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

m4l700 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:45:
[...]

Ik zag inderdaad dat de price/performance voor intel niet echt om naar huis te schrijven is op het moment. Maar ik heb geen flauw idee wat AMD betreft, gezien ik altijd Intel hebt gehad voelt dat nog wel het fijnst, op een manier..

Hoe staat AMD nu in de markt? Ook qua performance? En welke CPU's raad je aan om naar te kijken?
AMD is lang niet meer relevant geweest, totdat Ryzen uitkwam. Met de eerste 2 Ryzen generaties hebben ze echter een sterk alternatief neergezet, al was Intel vooralsnog toch een stapje voor. Met de derde generatie Ryzen zijn ze in single-threaded al enorm close, Maar ze zijn ook nog eens debiel goed in multithreading. Daarnaast zijn ze ook minder zuinig met aparte features die Intel soms liever bewaart voor ultra high end modellen (het socket 2011/2066 spul). Dingen als IOMMU separatie (leuk voor rare virtualisatie-dingen/PCIe passthrough).

Al met al wordt AMD heel vaak geadviseerd. Ze leveren enorm veel waar voor hun geld. Als ik Intel geadviseerd zie worden zijn het voornamelijk lower mid range systemen. De 9400F is wel leuk. Maar die gaat niet in jouw systeem komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Amanoo op 22-10-2019 17:57 ]

• m4l700
Ik zie dat steeds meer mensen, ook in mijn omgeving, mij naar AND verwijzen. Sinds de 3900X overal is uitverkocht en vermoedelijk pas eind december weer geleverd wordt ben ik op het moment naar de 3700X aan het kijken.

Enig moederbord wordt hierbij is aan te raden?

Daarnaast in het geld wat ik daarmee bespaar om voor AMD te kiezen ben ik aan het kijken naar een RTX2080 Super

• GijsVos
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-02 17:16
Je kan zelfs een X470 moederbord nemen en er een 3700X opprikken. Eventueel door de webwinkel reeds een BIOS-update laten uitvoeren. Ik heb het zo recent gedaan.

Anders een X570 maar ik vind ze persoonlijk vrij prijzig.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

GijsVos schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:31:
Je kan zelfs een X470 moederbord nemen en er een 3700X opprikken. Eventueel door de webwinkel reeds een BIOS-update laten uitvoeren. Ik heb het zo recent gedaan.

Anders een X570 maar ik vind ze persoonlijk vrij prijzig.
Misschien zelfs een B450, als X470 nog aan de prijzige kant is. X570 is inderdaad al helemaal prijzig. Al denk ik dat X470 wel in dit budget moet passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 27-10-2019 16:01 ]

Pagina: 1