Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Henk en Ingrid
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 11:16
Hoi,

Wij willen graag zonnepanelen op het dak en hebben een offerte laten maken,
Ik vroeg mij af of jullie konden kijken of het goed is.

Type dak: Schuin pannendak + plat dak
Oriëntatie dak/systeem: Zuid 165
Helling dak/systeem: 30 + 13

16 stuks zonnepanelen Phono Solar 315 Wp Mono Black 2.073,60 €
 12 stuks zonnepanelen Phono Solar 320 Wp PERC Half Cut (alu frame) 1.382,40 €
 Omvormer SolarEdge SE 8k EUR 3-fase 1.429,20 €
 28 stuks SolarEdge P370 Power Optimizer 1.286,88 €
 Montagesysteem Clickfit EVO (pannendak, 16 panelen) + Flat Fix Fusion (plat dak, 12 panelen) 1.382,02 €
 Overige materialen (DC bekabeling 6mm, AC bekabeling 5x2,5 mm, solar stekkers, 288,82 €
pvc materialen, AC werkschakelaar, 3x16A aardlekautomaat etc.)

ARBEID
 Advies, aanmelding netbeheerder, plaatsing systeem, meterkast uitbreiding, BTW aanvraag, nazorg 1.154,00 €
NB: Tenzij anders vermeld: Toegankelijkheid internet (t.b.v. connectie omvormer) is verantwoordelijkheid klant

Totaal excl. BTW € 8.996,92
BTW, 21% 1.889,35 €
TOTAAL INCLUSIEF BTW 10.886,28
...

N.B. Voor de volledigheid, er wordt dit nog wel bij vermeld: "Mochten jullie het verhaal van de optimizers (= parallel geschakeld) niet per se nodig vinden dan is er, bij de keuze voor een ‘gewone stringomvormer’ (zonder optimizers), circa E 600,- / E 1.000,- (Excl. BTW) te besparen. Afhankelijk van merk en herkomst."

Er komt nauwelijks schaduw op het dak, vorig jaar hebben we ook al een offerte laten maken door hetzelfde bedrijf(zgn.zonnelening is toen afgewezen,inkomen is nu hoger, dus hopelijk wordt hij nu wel toegewezen) er stond toen nog een grote boom, welke we daarna weg hebben laten halen.

Het hele zonnepanelen gebeuren is voor ons nieuw, dus ik zal ongetwijfeld informatie vergeten zijn toe te voegen.
Aarzel dan ook niet om daar om te vragen, mocht dat nodig zijn.

Bij voorbaat dank

Beste antwoord (via Henk en Ingrid op 29-10-2019 17:13)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De opbrengst is erg voorzichtig geschat. (doen ze altijd, zodat je er niet op terug kan vallen)
Maar toch weer ruim 900 euro bespaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6eQWO8c4iwMJekhyvQkUaQu2/thumb.jpg

5 jaar garantie is genoeg. (ik ken er die al langer dan 5 jaar draaien)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2019 17:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Niet online
Eindelijk.
Henk en ingrid willen ook panelen. ;)

Heb je er ook dak afmetingen bij? Pannen tellen?
Overzicht fototje google maps?

Ik denk dat het goedkoper kan, op een 3-fase string omvormer inderdaad.

Kijk anders eens op:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
wat er zoal te krijgen is.

Je hebt 3-fase in huis?
Hoe belangrijk is het (zelf) kunnen loggen van je opbrengst?
(ik vind belangrijk, om de verschillen te kunnen blijven zien)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2019 17:50 ]

• Henk en Ingrid
:)

Ik heb blijkbaar niet genoeg karma om een foto te uploaden.
3 fase hebben we nog niet maar dat hebben we wel ingecalculeerd.

https://imgur.com/a/nqyoGjt
edit: ik neem aan dat er een log mogelijkheid bijzit ? En anders kan dat toch via mijn energieleverancier ?

[ Voor 25% gewijzigd door Henk en Ingrid op 22-10-2019 18:14 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
Met solaredge kun je per paneel bekijken wat de opbrengst is. En leuke gimmick, maar als je amper schaduw hebt dan is solaredge overbodig.

Ik zou dan persoonlijk voor een string omvormer gaan. En SMA bijvoorbeeld. Ik heb er zelf ook twee en zijn prima te loggen via modbus of bluetooth en / of als je handig bent zoals @AUijtdehaag via mqtt.

Daarnaast scheelt het ook ruim 1000 euro in de kosten.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:46:
Hoe belangrijk is het (zelf) kunnen loggen van je opbrengst?
@AUijtdehaag zit er nog veel verschil tussen omvormers? Uit een andere thread maak ik op dat je voorstander bent van SMA vanwege ligging. Wat is hier zo goed aan? Alle omvormers hebben een portal met overzicht etc. Zit hier veel verschil in? Wat is top, welke merken de middenmoot en welke omvormers moet je echt mijden als het op ligging gaat? Bedankt

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders ligging of logging?

• traders
@AUijtdehaag logging. Ik maak uit een andere thread op day je fan bent van SMA vanwege logging. Zit er veel verschil tussen omvormers op dit gebied?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het ligt eraan hoe handig je bent (om het voor elkaar te krijgen zelf) en hoe belangrijk je het vind om zelf te loggen.

In ieder geval kan een SMA, via modbus tcp/ip, SBFspot met mqtt, sunny portal gelogd worden via wifi en ethernet. (Weliswaar met een Pi of odroid)
Fronius symo/primo, pushed naar pvoutput. En kan modbus tcp/ip.
Goodwe via RS485, maar dan verlies je de wifi dongle, dus geen portal meer, maar wel eigen logging mogelijk.
Solaredge is ook een thread van [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Omnik/Growatt, ook via wifi dongle of ethernetstick naar portal.
Solax is te "scrapen" via de portal.
Er zijn er vast meer...maar dit is wat me te binnen schiet.

Iedere omvormer(fabrikant) biedt wel een portal aan. Maar ligt die eruit, heb je geen logging meer op dat moment.
Vandaar dat ik liever zelf de controle houd, en "ook" log naar domoticz/influxdb+grafana/PVoutput, direkt uit de omvormer naast de portal mogelijkheid.

Edit
Maar het gaat hier inmiddels verder dan logging alleen.
Ik lees zo ongeveer alles uit, wat mogelijk is in huis.
Slimme meter, Co2, Geluid, Temperaturen, Warmtemeter, Watermeter.
Mis alleen nog de hardheid van het water.
Maar ook aansturing van toekomstige batterijen behoort tot de mogelijkheid, naar gelang het verbruik.
Aansturing warmtepomp etc.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2019 22:07 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En fronius symo kan het gewoon standaard in zijn instellingen naar pvoutput pushen, niets nodig verder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Henk en Ingrid
Ik heb mijn vriendin nu gepusht om die lening aan te vragen, tevens de offerte laten aanpassen naar geen optimizers en wel een sma omvormer, mocht het nou goed komen, moet je toch vertellen hoe ik dat regel, dat logging gebeuren, ben niet helemaal digibeet maar modus tcp/ip, SBFspot met mqtt, sunny portal gelogd worden via wifi en ethernet. (Weliswaar met een Pi of odroid) is voor mij abracadabra, hopelijk kan tegen de tijd dat het is aangelegd de boel verduidelijkt worden en uitgelegd hoe ik dat regel. Ik hou jullie op de hoogte.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Henk en Ingrid
Ben benieuwd naar wat de prijs zal worden.

Ook naar 3-fase gaan is niet gratis.
Kosten netbeheerder. Kosten nieuwe kast.
Kosten elektromonteur.
Laat er meteen een 3-fase aardlekautomaat in zetten voor de PV.
Kost ook zo een 80 euro.

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2019 04:30 ]

• traders
@AUijtdehaag wat is de toevoegde waarde van zelf of via de omvormer portal monitoren boven een KWh uur meter er tussen plaatsen en die monitoren?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:55

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Mijn zus en zwager heten letterlijk Henk en Ingrid, en ik kan je vertellen, hun dak ziet er toch wel echt anders uit! :+

Professioneel Heftruck Syndroom

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
@Henk en Ingrid Er zijn genoeg mensen hier die je kunnen helpen met het loggen naar pvoutput / grafana etc..dat komt wel goed.

@traders Voordeel van een SMA is juist dat je geen portal nodig hebt, en dus niet afhankelijk bent van de website. Stel dat deze down is, dan heb je niks aan je logging.

Ik heb zelf ook 2 SMA's en vind het fijn dat alles ''lokaal'' is.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• traders
@Possible Ja maar wat heeft de omvormer (portal/zelf meten) voor voordeel boven een teruglever meter en deze dan koppelen via Enelogic of zelf monitoren.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
traders schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:28:
@Possible Ja maar wat heeft de omvormer (portal/zelf meten) voor voordeel boven een teruglever meter en deze dan koppelen via Enelogic of zelf monitoren.
Neem aan dat je met teruglever meter doelt op een kwh meter tussen de omvormer en het net?

Op het gebied van opbrengst is er geen verschil (hoewel een goede kwh meter meestal wel nauwkeuriger is).

Maar een omvormer uitlezen geeft veel meer info dan enkel opbrengst zoals je PV spanning/stroom.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 29-10-2019 15:21 ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Henk en Ingrid
"Bijgevoegd de aangepaste offerte op basis van een SMA omvormer. Het systeem wordt in 2 groepen (strings) verdeeld op deze omvormer aangesloten.

NB: SMA heeft standaard 5 jaar garantie. Verlengen naar 10 jaar kost circa E 250,- (excl. BTW) extra.

Met dit systeem moeten jullie circa 7.200 kWh per jaar op kunnen gaan wekken.

Overige materialen en condities zijn gelijk aan voorgaande offerte.

Ik hoop dat jullie hier zo iets mee kunnen."

https://imgur.com/a/Y2pBt62

"NB: Meterkast verhaal staat hier nog wel los van. De eenmalige kosten voor het aanleggen van 3-fase bij Enexis zijn E 230,- (excl. BTW) en er moet (tenminste) een 4-polige hoofdschakelaar in, kost circa E 120,- (Excl. BTW). Uiteraard kunnen we dit wel voor jullie regelen."

[ Voor 22% gewijzigd door Henk en Ingrid op 29-10-2019 16:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
De opbrengst is erg voorzichtig geschat. (doen ze altijd, zodat je er niet op terug kan vallen)
Maar toch weer ruim 900 euro bespaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6eQWO8c4iwMJekhyvQkUaQu2/thumb.jpg

5 jaar garantie is genoeg. (ik ken er die al langer dan 5 jaar draaien)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2019 17:14 ]

Pagina: 1