Toon posts:

Netwerkchaos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vorig jaar heb ik een eengezinswoning gekocht van iemand die een ict-bedrijf aan huis had. Het gevolg een hoop utp kabels en wanddozen, zelfs in de keuken.

Tot op heden heb ik geen gebruik gemaakt van het bekabelde netwerk, maar nu er 2 kantoren op zolder zijn wil ik dat wel gaan doen.

Het lukt echter niet om alles aan de praat te krijgen, vandaar mijn hulpkreet hier.

De situatie is als volgt op de begane grond:
- Meterkast: modem (caiway glasvezel), 2 dubbele utp dozen en een router tp-link);
- Woonkamer: 2 dubbele wanddozen;
Op de eerste verdieping.
- in alle 3 de slaapkamers een dubbele wanddoos;
Op zolder:
- Kantoor 1 met een dubbele wanddoos (moet nog aangesloten worden)
- Kantoor 2 met een dubbele wanddoos (moet ook nog aangesloten worden) en 2 patchpanelen met 24 poorten en een hoop, hele hoop kabels.

Mijn plan was om met een switch de patchpanelen aan te sluiten op een kabel vanuit de router, om zo overal bedraad internet te hebben.

Ik heb met een multikabelmeter (Nedis NWCTM100BU) de hele boel doorgemeten en ben er achter gekomen welke dozen uit de meterkast gekoppeld zijn aan welke poorten op de patchpanelen. Ook andersom weet ik welke poorten van de patchpanelen gekoppeld zijn aan de wanddoozen in alle kamers.

Als ik alles doorkoppel lijkt het met de meetapparatuur te werken, maar als ik er een apparaat op aansluit kan die geen verbinding met het internet maken.

Alle kabels heb ik zelf ook gecontroleerd, die zijn nog goed.

Wat mij trouwens ook opviel is dat de kabels die ik aansluit op de router en de modem een foutmelding geven. (short) echter als ik daar direct een apparaat op aansluit doet ie het wel.

Hebben jullie enig idee wat het probleem is? Het advies van het winkelpersoneel waar ik het meetapparaat heb aangeschaft was om overal nieuwe kabels te trekken. Dit lijkt mij echter niet het probleem als ik een goed signaal heb met het meetapparaat. Ik hoor dus graag of jullie nog ingevingen hebben.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via rens-br op 23-10-2019 08:57)

Verwijderd

Topicstarter
Een positieve update!

Zojuist de kabel tussen de ps4 en wanddoos ingekort en een andere sterker erop en tadaaa... Het werkt! Even aan de laptop gehangen en een snelheidstest gedaan, het werkt heel erg goed.

Ik snap alleen nog steeds niet waarom het eerst niet werkte 🤔.

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips en suggesties. Ik kan nu weer verder met de rest aan te gaan sluiten rekening houdend met al jullie adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd het verhaal is helder, maar om een beter beeld te krijgen zou je misschien wat foto's willen uploaden van het hele zooitje?

Daarnaast is vooral dit stukje ook interessant:
Wat mij trouwens ook opviel is dat de kabels die ik aansluit op de router en de modem een foutmelding geven. (short) echter als ik daar direct een apparaat op aansluit doet ie het wel.
Hoe sluit je deze kabels aan en waar komt de foutmelding vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de super snelle reactie!

De foto's staan hier: https://netwerkchaos.jimdofree.com/

De zwarte kabel uit de router heb ik aangesloten op het meetapparaat. Daar krijg ik de foutmelding "short" te zien. Als ik de kabel zelf met is het allemaal goed.

De meest linker poort van de linker wanddoos in de meterkast is gekoppeld aan de eerste poort van een patchpaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 16:02
Elk poortje op het patchpaneel waar een te gebruiken kabel aan zit moet je verbinden met je switch. Ik kan niet helemaal uit je verhaal halen of je dat door hebt; zo wel dan sorry!

Dus zit de kabel die je wilt aansluiten op patchpaneel 1, poortje 8, dan moet je die bekabelen naar je switch. En zo voor elke poort op je patchpaneel die je wilt aansluiten. Om beide panelen volledig aan te sluiten moet je dus 48 kabels naar switches aansluiten, maar praktisch sluit je alleen aan wat je gebruikt natuurlijk :)

[ Voor 50% gewijzigd door AtomicWing op 22-10-2019 17:26 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:16:
Bedankt voor de super snelle reactie!

De foto's staan hier: https://netwerkchaos.jimdofree.com/
Wat een chaos inderdaad. Het lijkt er een beetje op dat de oude bewoner de patchkast heeft mee genomen, maar de patchpanelen wel heeft behouden en het er daardoor zo rommelig uitziet.
De zwarte kabel uit de router heb ik aangesloten op het meetapparaat. Daar krijg ik de foutmelding "short" te zien. Als ik de kabel zelf met is het allemaal goed.
Ik kan mij voorstellen dat de meter inderdaad iets vreemds meet, wanneer er aan de andere kant een router hangt i.p.v. het tegendeel van de kabelmeter. Dus dat zou ik negeren.
De meest linker poort van de linker wanddoos in de meterkast is gekoppeld aan de eerste poort van een patchpaneel.
En ik zie op de afbeelding dat hij vanuit de patchpaneel vervolgens naar poort 6 gaat. Waar gaat poort 6 naar toe en wat zit daar op aangesloten?

Verder zie ik op je patchpaneel dat je ook 2 en 5 hebt doorverbonden, waar is dat voor?

En om even terug te gaan naar je openingspost, je geeft het volgende aan:
Als ik alles doorkoppel lijkt het met de meetapparatuur te werken, maar als ik er een apparaat op aansluit kan die geen verbinding met het internet maken.
Heb je wel verbinding met de router / wordt er iets herkend of gebeurd er helemaal niets?

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 22-10-2019 17:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41
Je gebruikt in ieder geval de kabeltester verkeerd. Het is de bedoeling dat je een uiteinde van de kabel aansluit op de tester en de andere aan de 'remote', (dat blokje rechtsonder wat nu aan de kabeltester vastzit, is afneembaar).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor alle reacties!

@AtomicWing klopt, dat was in eerste instantie ook niet helemaal helder. Nu wel!
Echter hoor ik dan ook nu internet te hebben door de patchpoorten 1 en 6 door te koppelen.

@rens-br patchpoort 6 gaat naar de wanddoos in mijn woonkamer. Als ik daar de PlayStation op aansluit ziet die de kabelverbinding niet. Sluit ik de ps met een lange kabel direct aan op de router wel.

@Jaap-Jan klopt. Zo heb ik alles inderdaad doorgemeten. Ik wist alleen niet dat het werken zonder remote een foutmelding gaf, zoals Rens net benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maak eens een schema/overzichtje van wat waar mee verbonden is volgens jou en waar het uitkomt. Nummeren van patches en ruimtes ed.

Dan kun je daarna een model maken van hoe je het zou willen en kijken in hoeverre de situatie zoals hij nu is past bij je gewenste situatie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:03:
(..)
@rens-br patchpoort 6 gaat naar de wanddoos in mijn woonkamer. Als ik daar de PlayStation op aansluit ziet die de kabelverbinding niet. Sluit ik de ps met een lange kabel direct aan op de router wel.
Ik zie nergens een switch, dus ik neem aan dat je een soort testopstelling wilt maken.

Wat ik zie is dat je het Caiway modem (eigenlijk mediaconverter, maar soit) hebt aangesloten op de router (op de WAN poort neem ik aan?) en dat er een kabel van de router (ik neem aan 1 van de LAN poorten) naar 1 van de netwerk WCD's loopt.

Heb je op het patchpaneel een kabel lopen tussen de netwerk WCD waar de router op is aangesloten en de andere wandcontactdoos waar de Playstation op is aangesloten? Want dat is nodig om
je testopstelling te laten werken.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:03:
@AtomicWing klopt, dat was in eerste instantie ook niet helemaal helder. Nu wel!
Echter hoor ik dan ook nu internet te hebben door de patchpoorten 1 en 6 door te koppelen.
Heb je de volgende metingen met de tester al uitgevoerd:
- Meterkast -> Patchpaneel
- Patchpaneel -> Woonkamer
- Meterkast -> Woonkamer

Mocht dat alle drie goed zijn, zou ik daarna de test herhalen met een apparaat. (Bijv. je PS4)
- Router -> Meterkast -> Patchpaneel
- Router -> Meterkast -> Patchpaneel -> Woonkamer -> PS4.

Op die manier kun je delen uit sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:27:
[...]

Ik zie nergens een switch, dus ik neem aan dat je een soort testopstelling wilt maken.

Wat ik zie is dat je het Caiway modem (eigenlijk mediaconverter, maar soit) hebt aangesloten op de router (op de WAN poort neem ik aan?) en dat er een kabel van de router (ik neem aan 1 van de LAN poorten) naar 1 van de netwerk WCD's loopt.

Heb je op het patchpaneel een kabel lopen tussen de netwerk WCD waar de router op is aangesloten en de andere wandcontactdoos waar de Playstation op is aangesloten? Want dat is nodig om
je testopstelling te laten werken.
dat klopt, dit is inderdaad een testopstelling voordat ik een switch aanschaf. Nu is zo aangesloten:
Modem->router
Router-> wanddoos 1 (meterkast)
Wanddoos 1->patchpoort 1(zolder)
Patchpoort1->patchpoort 6
Patchtpoort 6->wanddoos woonkamer
Wanddoos woonkamer-> playstation

Ik wil uiteindelijk een switch op zolder plaatsen om alle 7 kamers in huis te voorzien van bedraad internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:40:
[...]

Heb je de volgende metingen met de tester al uitgevoerd:
- Meterkast -> Patchpaneel
- Patchpaneel -> Woonkamer
- Meterkast -> Woonkamer

Mocht dat alle drie goed zijn, zou ik daarna de test herhalen met een apparaat. (Bijv. je PS4)
- Router -> Meterkast -> Patchpaneel -> PS4.
- Router -> Meterkast -> Patchpaneel -> Woonkamer -> PS4.

Op die manier kun je delen uit sluiten.
De eerste 3 heb ik wel afzonderlijk getest, nog niet in combinatie. Ga ik zo even doen.

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 22-10-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist de complete lus getest. Het meetapparaat geeft aan dat er een connectie is, maar dat 3 van de 8 draden niet goed zijn (1,3 en 6).

Toch ook weer met de ps4 getest ( en uiteraard eerst weer in de meterkast aangesloten op de router (de eerste keer niet 😑))maar hele wederom zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:22:
Maak eens een schema/overzichtje van wat waar mee verbonden is volgens jou en waar het uitkomt. Nummeren van patches en ruimtes ed.

Dan kun je daarna een model maken van hoe je het zou willen en kijken in hoeverre de situatie zoals hij nu is past bij je gewenste situatie.
die heb ik al gemaakt, dat is voor nu helemaal helder. Maar als er nu al ergens een kink in de kabel zit, letterlijk en figuurlijk, heeft het nog geen zin in de rest aan te gaan sluiten.

Zou je voortaan willen reageren op meerdere personen in één post? Meerdere posts onder elkaar plaatsen is niet gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 22-10-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:18:
Zojuist de complete lus getest. Het meetapparaat geeft aan dat er een connectie is, maar dat 3 van de 8 draden niet goed zijn (1,3 en 6).
Dan is het nu dus een kwestie van de testen herhalen en kijken in welk deel van de 'lus' de kabels niet goed zitten en die na kijken / opnieuw trekken. Zeker in het patchpaneel kan ik mij voorstellen dat sommige aders geen lekkere verbinding hebben door het feit dat alles op een hoop gegooid is.
Toch ook weer met de ps4 getest ( en uiteraard eerst weer in de meterkast aangesloten op de router (de eerste keer niet 😑))maar hele wederom zonder resultaat.
Als ader 1, 3 en 6 niet goed zitten is dat logisch. Ader 3 en 6 zijn altijd nodig voor een verbinding, zie ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MasqLQyQfSkKh61ykrO0NFrf/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om de chaos helemaal compleet te maken.

Zojuist de hele opstelling met andere kabels getest:
Meterkast->patchpaneel=connected alle draden goed.
Patchpaneel->woonkamer=connected, ook alle 8 draden goed.
Meterkast->patchpaneel->woonkamer= connected, alle draden goed.

Met 2 goede kabels sluit ik de router aan in de meterkast en de ps4 in de woonkamer.... Werkt het niet!

Alle poorten van de router 1 voor 1 aangesloten in de meterkast, zonder gewenst resultaat. Sluit ik de ps4 direct aan op de router doet ie het wel.... De kabel tussen de ps4 en de wanddoos in de woonkamer is dus ook goed.🙃

Ik kom in ieder geval aan m'n lichaamsbeweging met al dat trappenlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:00:
Om de chaos helemaal compleet te maken.

Zojuist de hele opstelling met andere kabels getest:
Meterkast->patchpaneel=connected alle draden goed.
Patchpaneel->woonkamer=connected, ook alle 8 draden goed.
Meterkast->patchpaneel->woonkamer= connected, alle draden goed.
En als je dit rijtje uitvoerd, maar dan de testen doet met de PS4, dus bij het Patchpaneel uitvoerd?
Met 2 goede kabels sluit ik de router aan in de meterkast en de ps4 in de woonkamer.... Werkt het niet!
Verder blijft de vraag. Wat werkt niet? Heb je geen verbinding / geen internet, etc..Wat dat betreft kan je wellicht ook beter testen met een laptop, dan kan je beter zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32

_Arthur

blub

Ik zou alles er uit rossen en nieuwe kabels trekken. Want zo te horen heb je zeker niet zoveel kabels nodig als er nu zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een positieve update!

Zojuist de kabel tussen de ps4 en wanddoos ingekort en een andere sterker erop en tadaaa... Het werkt! Even aan de laptop gehangen en een snelheidstest gedaan, het werkt heel erg goed.

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips en suggesties. Ik kan nu weer verder met de rest aan te gaan sluiten rekening houdend met al jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
_Arthur schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:11:
Ik zou alles er uit rossen en nieuwe kabels trekken. Want zo te horen heb je zeker niet zoveel kabels nodig als er nu zijn.
Goed werkende kabels vervangen lijkt me niet nuttig, en waarom zou je kabels verwijderen die er al liggen. Je kunt gewoon doorpatchen wat je gebruikt.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:31:

Kan zijn dat het signaal gewoon te slecht werd door een slechte crimp ergens, in combinatie met de (al met al) lange kabellengtes en vele overgangen. Misschien dat je er ook geen last van hebt als je er daadwerkelijk een switch tussen hangt, want die versterkt het signaal ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:31:

Ondanks dat de aders dus goed zaten, kan het zijn dat het contact alsnog niet goed genoeg is voor een stabiele verbinding. Mogelijk dat het zo iets is geweest.
Pagina: 1