iMac 27" 2011 reageert niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0061
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-05-2020
uitgangssituatie:
Imac 27 2011 reageert niet meer. Power supply vervangen. Werkt. Nieuwste update er overheen gedaan. Deed het goed maar plots hield hij er weer mee op. Weigert op te starten.

Imac heeft update gehad met SSD en intern geheugen en liep als een zonnetje voor langere tijd.

Mijn vraag:
Graag wil ik hem nog gebruiken. Voldoet prima maar weet nu niet meer wat er moet worden vervangen.
Graag advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan ook een defecte videokaart zijn. De 6970M is een rampenkaart en deze wordt ook niet meer door Apple gerepareerd.

Heb je de SMC ook al gereset ondertussen?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doet die helemaal niks meer of krijg je alleen geen beeld?

Welke LED's op het Logic Board branden er en gaan er branden na het indrukken an de powerbutton?

Je kunt deze iMac in principe opstarten zonder display er op, dan kun je zien welke LED's er gaan branden. Alleen de laatste zal dan niet branden omdat er geen beeldscherm op zit. Wanneer de eerste 3 niet of maar deels gaan branden is er een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 19:11
Mijn Imac 2011 heb ik kunnen redden door de Power supply van het scherm te vervangen + de gpu te ‘herbakken’ in de oven.

Op het moederbord staan er ledjes, zo kan je volgen wat er juist misloopt. Google best even.

Mogelijk is uw power supply weer stuk? Of gaan de leds op met moederbord nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0061
Ga jullie tips opvolgen. Bedankt en wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:35
mijn advies is simpel, upgrade je video kaart naar een compatible Nvidia of nieuwer AMD model.

De nvidia GTX765M en andere compatible nvidia kaarten zijn gewoon kepler gebaseerde nvidia kaarten, Apple gebruikte deze chips uit deze serie zelf ook in haar 2012-2013 imac's, en macbook Pro's t/m 2014.
Deze video kaarten werken gewoon met de ingebouwde drivers van MacOS.

Als je geen bootrom mod uitvoert, verlies je o.a het bootscherm helderheid (brightness control), en nog een paar andere opties.
je kan ook tot maximaal 1 extern beeldscherm nog maar aansluiten, en geen twee meer.
Ook zal target display modus niet meer werken..

Het uitvoeren van de bootscreen EFI mod is zeer aan te raden, als je Mojave of Catalina met dosdude1 patcher tool gaat installeren.

Ik heb nu al 2 27" iMac's geupgrade, en beiden werken weer als een zonnetje !
Ook op beiden de EFI bootscreen mod toegepast.
Mojave en Catalina werken ook prima op deze iMac's..

Ik adviseer je om dit topic eens goed door te lezen, hier heb ik zelf ook al mijn info vandaan en ben daar zelf ook op actief.
https://forums.macrumors....ics-card-upgrade.1596614/

Hopelijk heb je wat aan deze info,

Deze upgrade/mod is wel voor de echte tweakers onder ons laten we maar zeggen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0061
Goed..vandaag aan de slag. Startte gelijk op...beeld goed en ingelogd...gelijk gegevens genoteerd:
High sierra 10.13.6
24 Gb 1333 DDR 3
Amd radeon HD 6970M 1024 mb

...hij deed het ongeveer 5 min...toen scherm zwart of grijs en hoorde de ventilatoren stoppen...
...na SMC.....weer opgestart ...en werkte....ook hier weer goed beeld en inloggen mogelijk maar dan weer een shut down.

...imac open gelegd, scherm display eraf en moederbord zichtbaar.
...weer poging gedaan tot starten maar lukte niet ...geen reactie na indrukken aan knop achterop....helemaal niets...ook niet na herhaaldelijke SMC’s....dus ook geen lampje aan op het moederbord led 501 t/m 504 geen reactie. Geen opstart. Niets. Ook geen ventilatoren.

Ontdekt dat wanneer de stekker in het stopcontact gaat led 501 1ste led op moederbord gaat branden....blijft die aan dan kan de imac aangezet worden en loopt t feilloos door het opstartproces.

Gaat bij de stekker erin Led501 even aan maar gelijk uit dan in er geen mogelijkheid de imac aan te zetten.

Raar is dat wanneer de opstartprocedure correct voltooit is toch de imac spontaan na 1,2 of 10 min kan uitschakelen.

Videokaart lijkt mij het niet te zijn ivm het prima display eerder....
Is er ergens een auto shutdown ingebouwd als iets over-temp krijgt?
Raar dat er wel 2x een perfecte opstart was en dat daarna niets meer lukt.
Ps bij de tweede goede opstart krijg ik GEEN melding over eerder verkeerd afgesloten.....

Wel zie ik op het moederbord boven de batterij bij het montageschroefje op de pinnetjes soldeerplekjes een beetje witte aanslag. Deze valt aardig weg te poetsen en lijkt ook afkomstig van een vroeger stikkertje.

Misschien even batterij uit moederbord om een reset van de cache te realiseren...?
filmpjes opstartprocedure.
"https://youtu.be/-uxbyx1Z9HM

[URL="Goed..vandaag aan de slag. Startte gelijk op...beeld goed en ingelogd...gelijk gegevens genoteerd:
High sierra 10.13.6
24 Gb 1333 DDR 3
Amd radeon HD 6970M 1024 mb

...hij deed het ongeveer 5 min...toen scherm zwart of grijs en hoorde de ventilatoren stoppen...
...na SMC.....weer opgestart ...en werkte....ook hier weer goed beeld en inloggen mogelijk maar dan weer een shut down.

...imac open gelegd, scherm display eraf en moederbord zichtbaar.
...weer poging gedaan tot starten maar lukte niet ...geen reactie na indrukken aan knop achterop....helemaal niets...ook niet na herhaaldelijke SMC’s....dus ook geen lampje aan op het moederbord led 501 t/m 504 geen reactie. Geen opstart. Niets. Ook geen ventilatoren.

Ontdekt dat wanneer de stekker in het stopcontact gaat led 501 1ste led op moederbord gaat branden....blijft die aan dan kan de imac aangezet worden en loopt t feilloos door het opstartproces.

Gaat bij de stekker erin Led501 even aan maar gelijk uit dan in er geen mogelijkheid de imac aan te zetten.

Raar is dat wanneer de opstartprocedure correct voltooit is toch de imac spontaan na 1,2 of 10 min kan uitschakelen.

Videokaart lijkt mij het niet te zijn ivm het prima display eerder....
Is er ergens een auto shutdown ingebouwd als iets over-temp krijgt?
Raar dat er wel 2x een perfecte opstart was en dat daarna niets meer lukt.
Ps bij de tweede goede opstart krijg ik GEEN melding over eerder verkeerd afgesloten.....

Wel zie ik op het moederbord boven de batterij bij het montageschroefje op de pinnetjes soldeerplekjes een beetje witte aanslag. Deze valt aardig weg te poetsen en lijkt ook afkomstig van een vroeger stikkertje.

Misschien even batterij uit moederbord om een reset van de cache te realiseren...?
filmpjes opstartprocedure.

YouTube: Imac 27’ opstartperikelen

YouTube: #2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Grafische kaart zeker weten, al zoveel zien sneuvelen en defect gaan allemaal dezelfde klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
idd video kaart,

ik heb zelfs paar keer al meegemaakt, bij defecte video kaart dat de imac niet eens meer wilt opstarten.
video kaart upgraden in deze iMac's kan gelukkig wel. ;)

Zie mijn post hierboven..

witte aanslag is normaal, heb ik vaker gezien..
niks om je direct zorgen over te maken..

[ Voor 18% gewijzigd door FlorisVN op 28-10-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Naast het kunnen upgraden van de videokaart is het ook mogelijk om te upgraden naar Mojave of Catalina, indien het een geschikte videokaart is). Google maar eens op: catalina unsupported mac.

Ik heb zelf een iMac 27" uit 2010 en het lukte me om Mojave te installeren, maar helaas is de videokaart niet geschikt. Ik heb geen zin om die te upgraden, en High Sierra draait ook prima.

[ Voor 73% gewijzigd door syltheboy op 28-10-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@syltheboy ,

Idd, de 2010,2011 imac's hebben zoeizo een GPU upgrade nodig voor Mojave/Catalina.
de Legacy video patcher werkt helaas niet met de Intel HD5xxx/6xxx series kaarten.
de 2009 werkt hier gelukkig wel mee, maar in het 27" model uit 2009 kan de GPU ook worden vervangen, zodat ook hier een 100% compatible metal kaart mee kan worden gebruikt..

een EFI bootscreen mod is beschikbaar voor alle imac modellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 16:51

Maverick2001

Never look back

Ik heb zelf ook nog een 27inch uit 2011 staan en door de jaren heen erg veel ellende gehad met de videokaart. Alle problemen die ik ervaren heb waren te wijten aan defecte videokaarten.
Het blijft gewoon een zwak punt van het 2011 model.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:50:
Grafische kaart zeker weten, al zoveel zien sneuvelen en defect gaan allemaal dezelfde klachten.
Ook met een defecte kaart zou het LED 501 moeten gaan branden, zelfs zonder de videokaart moet die branden. Dus dat het de videokaart is zou ik niet zo durven stellen.

Zelfs met een defecte videokaart kun je een iMac aanzetten. Dan gaan LED 501 en 502 branden. Wanneer de videokaart dusdanig stuk is dat die écht niks meer wil doen dan zal LED 503 uit blijven en daardoor LED 504 ook niks gaan doen.

Mijn advies: doe een AHT. Daar komen soms de meest gekke dingen mee naar voren. Zo had ik een ventilator die niet stil wilde zijn. Bleek de temp sensor te zijn die tegen de bovenkant van de behuizing zat geplakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rob0061 heb je de Sata kabel ook vervangen en de temperatuursensor gebruikt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Maverick2001 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:54:
Ik heb zelf ook nog een 27inch uit 2011 staan en door de jaren heen erg veel ellende gehad met de videokaart. Alle problemen die ik ervaren heb waren te wijten aan defecte videokaarten.
Het blijft gewoon een zwak punt van het 2011 model.
klopt, maar daar is sinds kort een defenitieve goede oplossing voor !
Video kaart kan vervangen worden voor nieuwere Nvidia of AMD modellen !
Sinds enige tijd is er ook een EFI bootscreen mod beschikbaar :)

Heb zelf al 3 iMac's momenteel uit de dood gehaald, door een upgrade naar een Nvidia kaartje ;)
Iets wat huidige Mac's niet meer hebben/kunnen, omdat ze geen MXM slot meer gebruiken..

Meer info en alles ook hier te lezen en te vinden :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FlorisVN schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:43:
[...]

klopt, maar daar is sinds kort een defenitieve goede oplossing voor !
Video kaart kan vervangen worden voor nieuwere Nvidia of AMD modellen !
Sinds enige tijd is er ook een EFI bootscreen mod beschikbaar :)

Heb zelf al 3 iMac's momenteel uit de dood gehaald, door een upgrade naar een Nvidia kaartje ;)
Iets wat huidige Mac's niet meer hebben/kunnen, omdat ze geen MXM slot meer gebruiken..

Meer info en alles ook hier te lezen en te vinden :
Veel gezien alleen zoveel verschillende dingen.

Ik mis een opsomming.

Kaart type x
Software type Y
Etc

Zou je daar mee kunnen helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Mektheb schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:33:
[...]

Veel gezien alleen zoveel verschillende dingen.

Ik mis een opsomming.

Kaart type x
Software type Y
Etc

Zou je daar mee kunnen helpen ?
sure np,
stuur anders ff een DM..
zo vervuilen we dit topic niet zo.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FlorisVN schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:48:
[...]

sure np,
stuur anders ff een DM..
zo vervuilen we dit topic niet zo.. ;)
Ga ik doen, morgen stuur ik een berichtje !
Pagina: 1