Voordelen Flashen van Router met alternatieve firmware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashrot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-01 15:22
Wat voor voordelen heb je als je je router gaat flashen (ik heb een experiabox)
Wat ik op het internet heb kunnen vinden is dat je dan betere software krijgt op je router, waardoor je meer mogelijkheden hebt.
Kan iemand het me beter uitleggen wat dan de voordelen zijn en of het het waard is om het te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
En welke firmware zou jij op je experiabox kunnen flashen volgens jou?

OpenWRT, DD-WRT en dergelijke firmware voor daarvoor geschikte routers maken het mogelijk om geavanceerdere instellingen in te stellen. Inderdaad kan met zulke firmware meer! Soms gaat dat wel ten kosten van wat snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashrot
Daarom vraag ik het , heb daar geen verstand van, maar mocht het voordelen hebben dan wil ik het wel proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
flashrot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:35:
Daarom vraag ik het , heb daar geen verstand van, maar mocht het voordelen hebben dan wil ik het wel proberen.
Als je er geen verstand van hebt, heeft het 0 zin om te gaan flashen, en het kan nog verkeerd gaan ook. Een modem/router van je provider flashen mag niet eens natuurlijk.

Ga eerst als je interesse hebt een beetje neuzen in de instellingen van je router nu, zorg dat je weet wat iedere instelling doet en als je dan instellingen die je vind dat je nodig hebt echt mist ga DAN eens kijken of daar alternatieve firmware voor is eventueel. Mits het dus geen apparatuur van iemand anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Let wel op dat er voor elke router een specifieke firmware is, dus als je de verkeerde weet te flashen dan is ie stuk, sommige kan je dan nog wel herstellen (tp-link) met een ethernetkabel.
Voor zover ik weet is er voor de modem-routers Xperiabox geen alternatieve firmware beschikbaar, dan zal je dus een andere router moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@flashrot welkom op Tweakers.

Ik heb je titel even gewijzigd, zodat het wat duidelijker is.

Echter voldoet je openingspost momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even je openingspost willen aanvullen?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 22-10-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
flashrot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:15:
Wat voor voordelen heb je als je je router gaat flashen (ik heb een experiabox)
Wat ik op het internet heb kunnen vinden is dat je dan betere software krijgt op je router, waardoor je meer mogelijkheden hebt.
Kan iemand het me beter uitleggen wat dan de voordelen zijn en of het het waard is om het te doen?
Wat is je doel? Je maakt hiervoor een account aan... of verwacht je simpelweg dat je internet sneller wordt? Dan heeft het geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
flashrot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:35:
Dan verander je ongetwijfeld je router in een papiergewichtje.

Routers hebben net als vele andere apparaten een specifiek voor die router gebouwde firmware nodig. En sommige routers hebben dan ook nog verschillende versies van dezelfde router, die ook weer eigen versies nodig hebben (TP-link is daar bijvoorbeeld goed in!)

Voer je de flashprocedure niet goed uit of flash je de verkeerde firmware, dan is het mogelijk dat je niets meer kunt doen met de router. Gelukkig zijn tegenwoordig ook soms wel herstel opties mogelijk, maar ook daar geld: Je moet het wel goed doen en weten wat je doet.

In andere woorden: Ga je goed inlezen in wat kan en bedenk wat en waarom je dat wil. Zoals @Montaner zegt, maakt het niet magisch je internet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashrot
Montaner schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:16:
[...]

Wat is je doel? Je maakt hiervoor een account aan... of verwacht je simpelweg dat je internet sneller wordt? Dan heeft het geen nut.
Nee ik had gelezen als je je router heb geflashed meer mogelijkheden hebt, het gaat me niet om sneller internet zou graag willen weten welke mogelijkheden je dan krijgt en ik las ook dat de firmware die je dan kan downloaden altijd beter is dan die op je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:24

Ravefiend

Carpe diem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
flashrot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:49:
[...]
Nee ik had gelezen als je je router heb geflashed meer mogelijkheden hebt, het gaat me niet om sneller internet zou graag willen weten welke mogelijkheden je dan krijgt en ik las ook dat de firmware die je dan kan downloaden altijd beter is dan die op je router.
Dus.. wat is je doel? Mis je nu mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

flashrot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:49:
[...]
Oplossingen zoek je voor problemen die je hebt. Je hebt blijkbaar niets te klagen over je router, dan ben je nu enkel problemen aan het creeren.

Het lijkt me met de informatie die je nu hebt en hebt opgezocht, absoluut onzinnig om alternatieve firmware te flashen, als dat uberhaupt al mogelijk is op je experiabox.

Dat soort dingen rommel je eerst mee aan op losse en bij voorkeur niet in gebruik zijnde routers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt ook bij: die Experiabox heb je in bruikleen van je provider, dat ding is niet eens van jou...

Als je wil rommelen met firmware, doe het met je eigen hardware. Kan prima, kan soms betere performance geven (al heeft 3rd party fw vaak geen toegang tot proprietary acceleration hardware, dus het kan ook een stuk trager zijn), kan stabieler zijn (maar nul garanties, je moet zelf testen ipv ervan uitgaan dat een bedrijf dat voor je doet) en geeft veel meer opties (maar dan moet je weten wat je ermee wilt). Wil je meer leren, koop een oude, goed ondersteunde apparaat als pakweg een TP-Link WR-1043ND rev 1-3 of een Archer C7 rev 2 of Netgear WNDR3700 en ga daarmee spelen.

Pas als je goed weet waar je mee bezig bent is het tijd om te overwegen om je hoofdrouter te vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashrot
Ik zal een oude router gaan kopen en daarmee gaan oefenen, bedankt voor de advies.
Pagina: 1