Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:12
In verband met een lange oplevertijd hebben wij gekozen voor de Rabobank Plusvoorwaarden hypotheekofferte. Dit betekend dat de offerte geldigheid 12 maanden is, dus je hebt 12 maanden de tijd om de hypotheek op te nemen.
Tijdens gesprekken en ook bij eerdere navraag via de chat van de Rabobank werd er gesproken over dat de definitieve rentepercentage vast komt te liggen op het moment dat je de hypotheek gaat opnemen. Is de rente op dat moment lager dan in jouw offerte, dan krijg je de rente van dat moment. Is de rente hoger op moment van opname, dan krijg je de rentepercentage uit je offerte.

Nu valt mij op dat in de offerte hier toch anders mee om wordt gegaan, want ik zie dat er na 3 maanden na tekenen offerte de rente wordt vastgeklikt, dat is dus niet op het moment van opname. Nu vraag ik mij af, is dat nu standaard en kloppen eerdere verhalen niet, of heeft deze adviseur er zelf een draai aan gegeven en deze 3 maanden termijn erin gezet?

Mijn vraag is dus of hier mensen ook een Plusvoorwaarden hypotheekofferte hebben of hebben gehad en wat was daarin de termijn dat de rente vastgezet werd? Bij opname hypotheek of na x-termijn?

Nog wat achtergrond info:

Kenmerken Plusvoorwaarden:
•Af te sluiten met alle hypotheekvormen
•Keuze uit alle rentevaste periodes en variabele rente
•Rente in offerte kan bij verstrekking van de lening lager zijn
•Lening voor aankoop woning opnemen binnen 12 maanden na offertedatum
•Geen annuleringskosten bij wijzigen, annuleren of aflopen van de offerte

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Opnemen is wat anders dan verstrekken.

Maar ik zou in dit geval gewoon je adviseur bellen, want wij hebben niet naast je gezeten tijdens het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Barrycade schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:12:
Opnemen is wat anders dan verstrekken.
Volgens mij wordt hetzelfde bedoeld, namelijk wanneer je hypotheek ingaat, oftewel wanneer je de sleutel krijgt en bij de notaris zit voor overdracht etc.
Maar ik zou in dit geval gewoon je adviseur bellen, want wij hebben niet naast je gezeten tijdens het gesprek.
Die heeft vakantie, maar daarnaast irrelevant voor mijn vraag naar de ervaringen van anderen met deze hypotheekvoorwaarden en toegepaste termijn wanneer de rente vastklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de bank al geconfronteerd met hun eigen woorden? Ik mag toch aannemen dat je van de chat een screenshot kunt maken en deze mee kunt nemen tijdens een gesprek. Denk dat de bank er niet heel moeilijk over gaat doen wanneer je ze er mee confronteert.

Mochten ze er wel moeilijk over doen dan zijn er vast meer banken die tegen een gunstig tarief een hypotheek willen verstrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:23
Dit heb ik ook gehad bij de aanvraag van een hypotheek bij de Rabo. Echter was het bij mij niet zo dat de rente in de tussentijd kon stijgen Drie maanden na het uitgeven van de offerte word inderdaad de rente vastgesteld.. Het percentage in de offerte was het maximum.

Quote:
Geven wij u het leningdeel op of vóór x x 201x? Dan geldt het volgende:
Is de adviesrente van de Rabobank op de ingangsdatum van dit leningdeel lager dan xx%? Dan krijgt
u die lagere rente. De korting gaat daar nog van af. Geven wij u het leningdeel na x xx 201x?
En is de adviesrente van de Rabobank op x xx 201x lager dan x%? Dan krijgt u die lagere
rente. De korting gaat daar nog van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:43
Martinusz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:23:
Die heeft vakantie, maar daarnaast irrelevant voor mijn vraag naar de ervaringen van anderen met deze hypotheekvoorwaarden en toegepaste termijn wanneer de rente vastklikt.
1. Het is nogal een specifiek voorbeeld, dus ik betwijfel dat je veel ervaringen te horen krijgt.
2. Die ervaringen hebben voor jouw situatie 0.0 waarde, want voorwaarden kunnen veranderen. Ervaringen uit het verleden zijn geen enkele garantie voor wat op jou van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@Martinusz Heeft de bank jouw avatar iets te letterlijk genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:02
Wat in de offerte staat klopt, wat in de chat e.d. gezegd is m.i. te kort door de bocht.

Plusvoorwaarden Rabobank = rente in de offerte, tenzij de rente op de dag van passeren lager is (dan krijg je de lagere rente). Maar als er veel tijd zit tussen offerte en passeren dan wordt de rente na drie maanden "vastgeklikt", en krijg je de rente in offerte of eventueel de lagere rente op de dag van offerte + 3 maanden.

Dat is de standaard, voor zover ik weet kan daar ook niet van afgeweken worden. Dus als iets anders toegezegd is dan zou ik nu snel bellen/mailen met (de vervanger van) je adviseur.

[ Voor 7% gewijzigd door AndosH op 22-10-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ping83 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:34:
Dit heb ik ook gehad bij de aanvraag van een hypotheek bij de Rabo. Echter was het bij mij niet zo dat de rente in de tussentijd kon stijgen Drie maanden na het uitgeven van de offerte word inderdaad de rente vastgesteld.. Het percentage in de offerte was het maximum.

Quote:

[...]
Nee stijgen kan niet, dus of percentage uit offerte of lager op moment x, in ons geval dus ook na 3 maanden.
AndosH schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:41:
Wat in de offerte staat klopt, wat in de chat e.d. gezegd is m.i. te kort door de bocht.

Plusvoorwaarden Rabobank = rente in de offerte, tenzij de rente op de dag van passeren lager is (dan krijg je de lagere rente). Maar als er veel tijd zit tussen offerte en passeren dan wordt de rente na drie maanden "vastgeklikt", en krijg je de rente in offerte of eventueel de lagere rente op de dag van offerte + 3 maanden.

Dat is de standaard, voor zover ik weet kan daar ook niet van afgeweken worden. Dus als iets anders toegezegd is dan zou ik nu snel bellen/mailen met (de vervanger van) je adviseur.
Kijk duidelijk, dan lijkt het toch de standaard die 3 maanden na offerte tekenen. Jammer dat de adviseur daar niet duidelijk over is geweest, uiteraard ga ik die nog wel confronteren ermee, maar ik verwacht er dan verder niet veel van.
Dat Chatmedewerkers iets anders zeggen, dat gebeurd wel vaker, vandaar dat ik toch wel benieuwd was naar andere die dezelfde hypotheekvoorwaarden hebben.

Kortom het lijkt er dus niet op dat de adviseur op eigen houtje een termijn heeft gesteld voor vastklikken van de rente, echter had diegene er wel wat mij betreft meer aandacht aan mogen besteden. Deze voorwaarde zouden ze natuurlijk ook gewoon op de site kunnen zetten, maar dat is wellicht minder attractief om te laten zien?

Die 3 maanden termijn heb ik overigens in geen enkele algemene/plus voorwaarden terug kunnen vinden, al zijn dat wel heel veel bladzijden om door te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 22-10-2019 10:49 ]

Pagina: 1