Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-10-2019
Op mijn router heb ik met ethernetkabels een NAS en een laptop aangesloten. Op de laptop heb ik middels LAN-speedtest de doorvoersnelheid gemeten (bestanden schrijven en lezen naar en van de NAS) en kom op 450 Mbps, voor zowel schrijven als lezen.
Dezelfde test heb ik uitgevoerd, door de laptop middels een stuk coax en twee INCA 1G's aan te sluiten op de router. Nu kom de doorvoersnelheid niet boven de 90 Mbps uit. Ik had verwacht dezelfde 450 Mbps te meten

Maak ik een denkfout of is hier een verklaring voor?

Bedankt alvast voor de reacties

Groet
Henk

Beste antwoord (via rens-br op 25-10-2019 12:23)

• hvanbenthem
Probleem is opgelost.

Op mijn Synology NAS stond SMB1-protocol aan als enige. Die heb ik uitgezet en op SMB2 gezet.
Heb nu betere snelheden over alle bekabelde verbindingen

Allemaal bedankt voor het meedenken en reageren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Henk dit is een forum geen lieve mona brieven uitwisselings locatie .. aanhef/afsluiter hoeft niet.

nee geen denk fout teminste wat zegt de documentatie / handleiding over prestaties ?

en defineer "een stuk coax" heb je het zelf gemonteerd of is het kant en klaar 'goedkope kabel"

Coax komt in 2 kwaliteiten "bouwmarkt" goedkope kabel .. en <.....>95 of 59 slag dikker/steviger dan het goedkope kabeltje .. vaak zitten hier ook draai aansluitingen bij (kabelmodems zijn vaak aangesloten ermee) maar goed hiermee kan je ook een test uitvoeren.

pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

De reviews geven aan dat er gelijkwaardige prestaties zijn zonder verlies, dus wellicht ligt het aan je stukje (coax)kabel ??? beter gezegd stekers die niet goed vast zitten en slecht contact maken ofzo probeer het eens met diverse kabels../connectoren.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 22-10-2019 09:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
Hirschmann (leverancier van de INCA) geeft aan dat met de INCA 1G een 1Gbps verbinding over coax gemaakt kan worden. Vandaar mijn verwachting dezelfde resultaten te zien.
De coaxkabel is een kabel van Hirschmann Koka 799

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

hvanbenthem schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:28:
Hirschmann (leverancier van de INCA) geeft aan dat met de INCA 1G een 1Gbps verbinding over coax gemaakt kan worden. Vandaar mijn verwachting dezelfde resultaten te zien.
De coaxkabel is een kabel van Hirschmann Koka 799
Technisch gesproken wordt alleen de standaard ondersteund voor een 1 Gbps verbinding; dat wil niet zeggen dat de doorvoer ook daadwerkelijk 1 Gbps is. Vergelijk het met de snelheidsmeter in je auto. Daar staat ook vrolijk 200 km/h als maximum snelheid, maar dat haalt-ie nooit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
heb nu verschillende kabels en stekkers geprobeerd, maar de doorvoer over de coax komt niet boven de 90 Gbps.
Via WiFi wordt een doorvoer van net boven de 100 Gbps gehaald en via een ethernetkabel 450 Gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hvanbenthem schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:14:
heb nu verschillende kabels en stekkers geprobeerd, maar de doorvoer over de coax komt niet boven de 90 Gbps.
Via WiFi wordt een doorvoer van net boven de 100 Gbps gehaald en via een ethernetkabel 450 Gbps.
let op de kleine/grote B

8 bits = 1 Byte
1000 Bytes = 1kilo Byte
1000 kBytes = 1Mega Byte
1000 MBytes = 1 Giga Byte

Oftewel Henk let even op welke waardes er in je scherm staan .. voor het zelfde geld lees je verkeerd en kan je wat zinnigs zeggen over wat je nu werkelijk leest .. dat maakt het voor ons ook wat duidelijker..

dus 1 giga bit (gbps) is maar 100MByte (grof gezegd factor 10 rekenen)

90MB is niet slecht voor een gigabit kabel .. maar 90Gbps is dramatisch .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
Heel goed punt, heb inderdaad de komma 3 plaatsen verkeerd. Stom, stom

- De INCA 1G kan een netwerkverbinding maken van max 1Gbps
- Via de ethernetkabel meet ik 450 Mbps
- Via de coaxverbinding meet ik 90 Mbps
- Via wifi meet ik 105 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Laatst online: 09:53
Kabeltje welke niet goed geknepen is en maar 100Mbit/s is of de INCA op een 100 Mbit/s poort van de router aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
In beide gevallen 1) ethernet verbinding en 2) coax/INCA gebruik ik dezelfde poort van de router.

Wat bedoel je met " kabeltje welke niet goed geknepen is" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Technisch gesproken wordt alleen de standaard ondersteund voor een 1 Gbps verbinding; dat wil niet zeggen dat de doorvoer ook daadwerkelijk 1 Gbps is. Vergelijk het met de snelheidsmeter in je auto. Daar staat ook vrolijk 200 km/h als maximum snelheid, maar dat haalt-ie nooit
MoCA!=WiFi of PLC, die Gbps is niet een of andere bruto link rate maar daadwerkelijk haalbare snelheid (de link rate zit in de buurt van de 2.5Gbps iirc)

Ik heb 940Mbps gehaald over een deze INCA sets.

90Mbps klinkt verdacht alsof een van de Ethernet links in 100MbE modus werkt. Probeer eens met andere kabels zoals MediaZoo aangeeft...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
Verschillende coaxkabels en netwerkkabels geprobeerd. Nog geen succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Laatst online: 09:53
Welke NAS?
Welke Router?
Hoe ziet je setup er verder uit?
Welke kabels heb je gebruikt?

Dit is een gevalletje als ik in mijn auto rijdt trilt alles en ik heb Michelin banden.

Je verteld veel maar eigenlijk niets om tot een oplossing te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
De NAS is een Synology 218 die is aangesloten op een Airport Extreme 4e Generatie. De laptop waar LAN_speedTest loopt is een Macbook Pro uit 2015.
Met LAN_speedTest op de laptop schrijf en lees ik een bestand naar en van de NAS. In 1e instantie de laptop direct aangesloten met een ethernetkabel op de router. Testresultaat: 450Mbps voor schrijf en lees.
De twee INCA's heb ik dan aangesloten mbv door Hirschmann bijgeleverde COAX en ethernetkabels (cat5e) op de laptop en router. Testresultaat deze keer: 90Mbps voor schrijf en lees.
De poorten op de router, NAS en laptop zijn 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:48
Wat is een "stuk" coax ? Welke lengtes ? Welk type ? Mischien zit je daar met 1 of andere mismatch waardoor je dit triestig resultaat hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
- Wat is de link status van de verschillende netwerkverbindingen? Allemaal GbE?

- wat voor file probeer je te lezen/schrijven? 90mbit is ook geen onrealistische throughput van een HDD, 450 Mbit is onrealistisch hoog tenzij het beide kanten naar SSD's gaat. Als je dit wilt uitsluiten kun je beter een tool als iperf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hvanbenthem schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:27:
De NAS is een Synology 218 die is aangesloten op een Airport Extreme 4e Generatie. De laptop waar LAN_speedTest loopt is een Macbook Pro uit 2015.
Met LAN_speedTest op de laptop schrijf en lees ik een bestand naar en van de NAS. In 1e instantie de laptop direct aangesloten met een ethernetkabel op de router. Testresultaat: 450Mbps voor schrijf en lees.
De twee INCA's heb ik dan aangesloten mbv door Hirschmann bijgeleverde COAX en ethernetkabels (cat5e) op de laptop en router. Testresultaat deze keer: 90Mbps voor schrijf en lees.
zoek uit waar support zit van de fabrikant, bel die op en leg het hun voor .. wellicht defect ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jvanhambelgium schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:47:
Wat is een "stuk" coax ? Welke lengtes ? Welk type ? Mischien zit je daar met 1 of andere mismatch waardoor je dit triestig resultaat hebt ?
Erg onwaarschijnlijk. MoCA is behoorlijk alles-of-niets, zodra je verbinding zo slecht is dat je niet betrouwbaar in de buurt van de Gigabit komt, zal het instabiel als wat zijn, no way dat je strak iedere keer 90Mbps haalt. Je moet ook echt je best doen om MoCA onderuit te halen, heb ooit hogere snelheden dan dit gehaald in zalencentrum met tientallen meters letterlijk schoenveterdunne coax dat zelfs voor analoge TV alleen in staat was om VHF (slecht) te vervoeren, UHF was al onbruikbaar.

Dit gaat vrijwel zeker op Ethernet mis.
Da's leuk. Wat geven die poorten stuk voor stuk aan dat ze als link hebben? Als eentje 100MbE aangeeft ipv 1GbE dan is dat de verbinding waar je moet kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:48
2e optie idd is zeker de Ethernet kant te checken. Heb zo ook een Wireless AP die soms wel eens op 100-Full wil negocieren met de TP-LINK LAN switch zelfs al is het de bedoeling om netjes normaal 1000-Full overeen te komen.

90Mbps consistent is inderdaad nogal verdacht 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
Heb de betreffende poorten gecheckt en bevonden zich alle in 1Gbps mode.
Met Network Speed Tester heb ik vervolgens verder getest, middels twee laptops waartussen de snelheid wordt bepaald. Resultaat: Over de coax verbinding nu snelheden van 400-500 Mbps.
Blijft voor mij een raadsel waarom LAN_speedtest (lite version) met 90Mbps komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nogmaals: wat voor coax en wat voor pluggen gebruik je?. Dikke Hirschman kabel met dito pluggen danwel F-connectoren of zo'n dropveter van de bouwmarkt met een paar haakse standaardpluggen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
Nogmaals: De twee INCA's heb ik dan aangesloten mbv door Hirschmann bijgeleverde COAX en ethernetkabels (cat5e) op de laptop en router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hvanbenthem schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:45:
Nogmaals: De twee INCA's heb ik dan aangesloten mbv door Hirschmann bijgeleverde COAX en ethernetkabels (cat5e) op de laptop en router.
Direct op elkaar met kort 1m coaxkabel? Dat kan fout gaan, ze zijn gemaakt op meer demping dan zo'n kort stukje kabel geeft, waardoor de ontvangst overstuurd wordt. Ik heb er minstens een 6dB demper tussen moeten zetten om betrouwbaar te laten werken. Dat is trouwens omgerekend ongeveer hetzelfde als de meest eenvoudige normale huisinstallatie, met tweewegsplitter tussen TV beneden en TV boven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanbenthem
Dank je wel voor deze informatie, was inderdaad het geval.
Heb echter ook via de huiscoaxbekabeling getest met dezelfde resultaten.
Zoals gemeld heb ik met Network Speed Tester ook de coax getest middels twee laptops en krijg daarmee goede snelheden.

In de test met LAN_Speedtest wordt een bestand van een laptop naar de NAS geschreven. Ik denk dat het iets met de NAS en de combinatie kabels te maken heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• hvanbenthem
Probleem is opgelost.

Op mijn Synology NAS stond SMB1-protocol aan als enige. Die heb ik uitgezet en op SMB2 gezet.
Heb nu betere snelheden over alle bekabelde verbindingen

Allemaal bedankt voor het meedenken en reageren.
Pagina: 1