Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:33
(jarig!)
Op dit moment ben ik in het bezit van een Fujifilm X T20 camera. Een hartstikke leuke camera.
Tóch mis ik enkele zaken/ loop ik tegen enkele zaken aan.

Wat ik mis in de fujifilm:

| Een echt lichtsterke zoom lens

Ik heb een tijdje de 16-55 XF 2.8 fuji in mijn bezit gehad. Behalve zwaar, vond ik de lens tegenvallen bij slecht licht. F2.8 op een crop sensor vind ik dan ook bij slechte lichtomstandigheden helaas te kort schieten. Het zal ook niet meehelpen dat de lens daarnaast niet gestabiliseerd is (en de X T20 ook niet). Echt lichtsterke zoomobjectieven zijn er dan ook niet voor het fuji ecosysteem (wel primes!). Met een fatsoenlijk 2.8 full frame objectief win je een stop, en met ibis wellicht zelfs twee extra.

Geen stabilisatie

ik vind het ontbreken van ibis bij de fuj best wel een gemis. Het spreekt mij aan om niet gestabiliseerde objectieven te stabiliseren, zeker voor het maken van een kort filmpje. Zonder gimbal/stabilisatie, is het maken van een filmpje met een niet gestabiliseerde lens een schokkerig drama.

Meer scherptediepte op een standaard zoom-objectief

De Fuji 16-55mm vond ik tekort schieten bij all-round werk. Zeker wanneer je af en toe ook een mooi portret wilt schieten. Ja, je krijgt wel wat scherpte diepte op 55mm f2.8, maar het is niet te vergelijken met een full frame objectief op hetzelfde diafragma van 2.8. En ja, je hebt hier prachtige fuji primes voor. Maar had ik trouwens al verteld dat ik eigenlijk nooit wil reizen met meer dan 2 lenzen?

Wanneer (en wat) wat fotografeer ik?

Ik vind het leuk om in slechte lichtomstandigheden te schieten. Daarnaast wordt de camera veel gebruikt voor vakantieplaatjes. Het bezit van een allround lens is dus wenselijk. Landschap foto's vind ik top, maar ook architectuur en hier en daar een portret vind ik leuk om te schieten.

Heb ik full frame nodig?

Het korte antwoord: nee. Het lange antwoord: de overstap komt ook voort uit een stukje nieuwsgierigheid naar de techniek. Dat zit er al jong in. Ik fotografeer niet beroepsmatig, noch heb ik een bijzonder talent voor fotografie. De rationele overstap naar FF komt dus niet voort uit bittere noodzaak. Toch lijkt het mij leuk om een ander ecosysteem te proberen, en daarmee ook een uitstapje naar FF te maken. Ik ben mij ervan bewust dat veel situaties prima op te lossen zijn met een crop sensor, maar het gebrek aan een fatsoenlijk lichtsterke zoom vind ik persoonlijk vervelend (de fujifilm 2.8 16-55mm vind ik dus geen optie).

Wat heb ik op het oog?

Op dit moment denk ik sterk aan de volgende combo: A7R II en een Tamron 28-75mm f/2.8 Di III.

Waarom de Sony A7r II

De Sony A7R II is een camera uit 2014. Op dit moment van schrijven kan ik deze camera grijs importeren voor ~1200 euro. Wat mij aanspreekt aan de A7R II tov de A7II is:
* het betere dynamische bereik
* betere ISO-performance
* 42MP. ik ben dol op het croppen van foto's :o en het kind in mij wordt enthousiast van gigantische raw files met enorm veel pixels. Je hoeft me niet te wijzen op de zin en onzin van het aantal MP van een sensor. :X
* betere AF

De Sony A7 II is op dit moment van schrijven grijs te importeren voor ~850 euro. Dit is overigens ook wel de prijs waar deze in de buurt voor te verkrijgen is tijdens een black friday deal. Een algeheel verschil van zo'n 400 euro dus. De vraag is of de A7r ii dit prijsverschil waard is. Waarom niet de A7 iii? Budget. Ik vind deze camera simpelweg te duur voor mijn gebruik.

Waarom de tamron 28-75mm?

De tamron staat hoog op mijn lijstje door het feit dat het:
1) een lichtsterke zoomlens is;
2) hij acceptabel is qua gewicht;
3) Bovendien betaalbaar is.

Nadelen zijn er zeker ook: ik ben bang de 4mm op wide te gaan missen. Ik was dol op mijn 16mm fuji voor landschappen. De sony GM 24-70mm is mij om budgetaire redenen veel te gek.

[bWaarom dit topic?][/b]

Ik ben benieuwd naar jullie imput. Met name ben ik geintresseerd in eventuele alternatieven die ik over het hoofd heb gezien. Ik ben dus niet mega geïnvesteerd in het fuji ecosysteem, en heb niet per definitie een voorkeur voor Sony.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als je voor jezelf al duidelijk hebt wat je wilt/nodig hebt en die Sony voldoet beter aan je wensen, dan koop je 'm toch gewoon? :)

Met het limiet van maximaal 2 lenzen meenemen stel je ook direct een aardige limitatie. Ik kan me zelf niet voorstellen wat bijvoorbeeld een Fuji 35mm f2 van 170 gram nou voor probleem is in je fototas. Of een Fuji 50mm f2 van 200 gram. Dat zijn wel echt lekker compacte lenzen.
Helemaal mooi zou natuurlijk de 56mm f1.2 zijn voor de bokeh, maar die weegt dan gelijk 400 gram.

Qua IBIS kom je uit bij Sony of Nikon (Z) waarbij je met die Sony wel een mooie prijs hebt. De Z6 zal ongeveer hetzelfde geprijsd zijn als de a73.

Persoonlijk denk ik dat als je die Sony koopt het eindresultaat allemaal wel mee gaat vallen. Bij die primes die ik noem denk je wellicht "waarom zou ik een prime kopen als ik er maar 1 stop op vooruit ga tegenover die 16-55 f2.8". Dat is precies wat die Sony je ook gaat geven.
Máár, als je heel graag die Sony wilt hebben en daar meer plezier uit gaat halen, dan vind ik dat ook een prima goede reden :) Als je iets koopt waar je heel blij van wordt dan kan je er vaak ook járen van genieten (althans, dat heb ik). Daarom heb ik ook een EOS R, dat apparaat heeft alle kleine frustraties bij me weggenomen en ik geniet er enorm van. Na twee spiegelreflex camera's te hebben gehad is dit de eerste die ik niet meer weg wil doen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
(jarig!)
FeareX schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:19:
Als je voor jezelf al duidelijk hebt wat je wilt/nodig hebt en die Sony voldoet beter aan je wensen, dan koop je 'm toch gewoon? :)

Met het limiet van maximaal 2 lenzen meenemen stel je ook direct een aardige limitatie. Ik kan me zelf niet voorstellen wat bijvoorbeeld een Fuji 35mm f2 van 170 gram nou voor probleem is in je fototas. Of een Fuji 50mm f2 van 200 gram. Dat zijn wel echt lekker compacte lenzen.
Helemaal mooi zou natuurlijk de 56mm f1.2 zijn voor de bokeh, maar die weegt dan gelijk 400 gram.

Qua IBIS kom je uit bij Sony of Nikon (Z) waarbij je met die Sony wel een mooie prijs hebt. De Z6 zal ongeveer hetzelfde geprijsd zijn als de a73.

Persoonlijk denk ik dat als je die Sony koopt het eindresultaat allemaal wel mee gaat vallen. Bij die primes die ik noem denk je wellicht "waarom zou ik een prime kopen als ik er maar 1 stop op vooruit ga tegenover die 16-55 f2.8". Dat is precies wat die Sony je ook gaat geven.
Máár, als je heel graag die Sony wilt hebben en daar meer plezier uit gaat halen, dan vind ik dat ook een prima goede reden :) Als je iets koopt waar je heel blij van wordt dan kan je er vaak ook járen van genieten (althans, dat heb ik). Daarom heb ik ook een EOS R, dat apparaat heeft alle kleine frustraties bij me weggenomen en ik geniet er enorm van. Na twee spiegelreflex camera's te hebben gehad is dit de eerste die ik niet meer weg wil doen.
Qua gewicht meezeulen valt het natuurlijk allemaal wel mee, maar op vakantie heb ik het liefst één lens mee op pad. Lenzen wisselen ervaar ik meestal als vervelend, dus het liefst neem ik een zo veelzijdige lens mee. Uiteindelijk beleefde ik (op dit moment) het meeste plezier met de 16mm 1.4, omdat deze simpelweg een stuk sneller is dan de 16-55mm fuji 2.8 (en scherp zelfs op 1.4).

De 16-55mm was dan wel weer een stuk veelzijdiger (makkelijker om je fotocompositie goed te krijgen zonder te lopen :+ ).

Een stop winnen op het hele bereik, hetzij wat inleveren op wide, klinkt dan ook zeer aantrekkelijk. Ik denk uiteindelijk dat ik door de ibis een extra stop winst krijg, waardoor de algehele schietervaring bij slechte lichtomstandigheden beter zal gaan bevallen. Betere en schonere ISO prestaties zijn altijd mooi meegenomen.

Ook heb ik gekeken naar EOS R/EOS RP en Nikon. Volgens mij is de A7r ii voor 1200 op dat punt echter lastig te verslaan. De vraag is: is het de meerprijs van de A7Rii waard? Of kan ik beter voor de A7 ii gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als je Fuji je echt tegen staat vanwege het lensaanbod dan zijn er weinig alternatieven behalve overstappen. Door IBIS als eis te hebben kom je ook al snel uit op de a7 modellen die je noemt.

Wat me trouwens nog te binnen schoot, je kan ook een Sigma 18-35mm f1.8 met een adapter op je Fuji zetten. Of nog beter, met een speedbooster :) Hoe goed de autofocus met adapters werkt weet ik niet voor deze specifieke combinatie. Mounts mixen geeft niet altijd de meest betrouwbare resultaten.

En tussen de keuze a7ii of a7Rii; kijk naar of je zelf het de prijs waard vind. De a7ii is goedkoper en de nabewerking zal sneller gaan omdat de bestanden kleiner zijn. De a7Rii geeft gewoon hoge resolutie afbeeldingen, dat zou m'n voorkeur hebben als je grote prints wilt gaan maken.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
(jarig!)
FeareX schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:12:
Als je Fuji je echt tegen staat vanwege het lensaanbod dan zijn er weinig alternatieven behalve overstappen. Door IBIS als eis te hebben kom je ook al snel uit op de a7 modellen die je noemt.

Wat me trouwens nog te binnen schoot, je kan ook een Sigma 18-35mm f1.8 met een adapter op je Fuji zetten. Of nog beter, met een speedbooster :) Hoe goed de autofocus met adapters werkt weet ik niet voor deze specifieke combinatie. Mounts mixen geeft niet altijd de meest betrouwbare resultaten.

En tussen de keuze a7ii of a7Rii; kijk naar of je zelf het de prijs waard vind. De a7ii is goedkoper en de nabewerking zal sneller gaan omdat de bestanden kleiner zijn. De a7Rii geeft gewoon hoge resolutie afbeeldingen, dat zou m'n voorkeur hebben als je grote prints wilt gaan maken.
Gave lens. Die kende ik nog niet. Dat wordt echter geen gebalanceerd feest; een fujifilm x t20 met een adapter en een lens van 810gram. Ik vond de 16-55mm al randje (615gr). Daarnaast lever je dan inderdaad AF in. (voor mij persoonlijk een no-go).

Het lensaanbod van fuji an sich staat me niet tegen, fujifilm maakt prachtige lenzen. Maar echt lichtsterke zoomlenzen is volgens mij een probleem inherent aan crop camera's. f1.8 zoomlenzen op crop worden simpelweg belachelijk groot.

Grote prints ga ik niet maken, het zijn meer de overige pluspunten die mij de A7Rii doen overwegen:

- meer DR om mee te spelen in affinity photo
- betere ISO performance

maar het belangrijkste:

- een stuk betere AF

Echter heb ik nooit geschoten met de A7II, dus ik weet niet hoe belangrijk die voordelen voor mij zijn. Wellicht is er hier iemand die met beide geschoten heeft die hier iets zinnigs over kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:55

bobcom

Dedicated dabbler

Voor een "stuk betere AF" zul je vziw toch een generatietje hoger in de Sony's moeten gaan: de A7Rii is zeker geen snelheidsbeest. Dus wat dat betreft zou je eerder richting A7iii kunnen denken: DR- en ISO-prestaties van vergelijkbaar niveau, betere AF (en langere accuduur). Maar dan blijf je bij je 24 Mp.

Ik heb mijn (tweedehands) A7Rii zelf ten dele gekocht vanwege de "croppability": met een Sony 18-135 erop is het een prima rondloopcamera: 18 Mp, niet te groot, niet te zwaar, en volop gestabilseerd. Die 42 Mp kan ook een reden zijn om voor primes te kiezen: met een 24, 50 en 85 mm heb je licht in overvloed, de best denkbare beeldkwaliteit en achteraf kun je croppen wat je wilt. Er was een tijd dat fotografen het alleen maar zo deden, omdat de zoom nog niet was uitgevonden - en het dwingt je meer dan een zoomlens om een oog voor je compositie te ontwikkelen (vind ik).

Tweede reden voor mij om voor de A7Rii te kiezen was de mogelijkheid om alle mogelijke oude manual focus lenzen met gestabiliseerd en vergroot zoekerbeeld te gebruiken, dus die is voor jou niet relevant.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
(jarig!)
bobcom schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:02:
Voor een "stuk betere AF" zul je vziw toch een generatietje hoger in de Sony's moeten gaan: de A7Rii is zeker geen snelheidsbeest. Dus wat dat betreft zou je eerder richting A7iii kunnen denken: DR- en ISO-prestaties van vergelijkbaar niveau, betere AF (en langere accuduur). Maar dan blijf je bij je 24 Mp.

Ik heb mijn (tweedehands) A7Rii zelf ten dele gekocht vanwege de "croppability": met een Sony 18-135 erop is het een prima rondloopcamera: 18 Mp, niet te groot, niet te zwaar, en volop gestabilseerd. Die 42 Mp kan ook een reden zijn om voor primes te kiezen: met een 24, 50 en 85 mm heb je licht in overvloed, de best denkbare beeldkwaliteit en achteraf kun je croppen wat je wilt. Er was een tijd dat fotografen het alleen maar zo deden, omdat de zoom nog niet was uitgevonden - en het dwingt je meer dan een zoomlens om een oog voor je compositie te ontwikkelen (vind ik).

Tweede reden voor mij om voor de A7Rii te kiezen was de mogelijkheid om alle mogelijke oude manual focus lenzen met gestabiliseerd en vergroot zoekerbeeld te gebruiken, dus die is voor jou niet relevant.
Snelheid is voor mij geen issue, nauwkeurige AF is wat mij betreft voldoende. Nauwkeurigheid boven snelheid dus :) Hoop dat dat mijn wens wat verduidelijkt. De a7 iii is daarnaast mij gewoon te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:34
Ik neem aan dat je deze al hebt gevonden: https://www.dpreview.com/...-ii-eight-key-differences

als DR en low-light performance voor jou belangrijk zijn, is de a7r2 de way to go volgens dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
(jarig!)
greg-a schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:22:
Ik neem aan dat je deze al hebt gevonden: https://www.dpreview.com/...-ii-eight-key-differences

als DR en low-light performance voor jou belangrijk zijn, is de a7r2 de way to go volgens dat artikel.
Ja, volgens het artikel een significante upgrade. Op dat moment van schrijven was de A7Rii twee keer zo duur als een A7 ii. In mijn geval scheelt het ongeveer 50%. (850 vs 1230)

De twijfel is nu alleen om het bedrag in één keer op te hoesten A7r ii + 28-75mm 2.8 tamron, of om eerst de body en een el-cheapo 50mm aan te schaffen (welke voor de prijsklasse toch behoorlijk scherp zijn).

[ Voor 16% gewijzigd door WouterL op 22-10-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:34
Je kan met de lens wellicht ook nog wachten tot black Friday/Cyber Monda. De camera zelf zal niet zo snel voor onder de 1230 vinden gok ik, dat is al een hele scherpe prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
(jarig!)
greg-a schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:56:
Je kan met de lens wellicht ook nog wachten tot black Friday/Cyber Monda. De camera zelf zal niet zo snel voor onder de 1230 vinden gok ik, dat is al een hele scherpe prijs.
Ik denk dat ik dat ga doen, en in de tussentijd bekend worden met het systeem via een tweedehands 50mm f/1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
(jarig!)
Ik kon het toch niet laten en ben overstag gegaan voor de 28-75 f2,8. 8-)
Pagina: 1