Plek of dienst gezocht voor injection molding

Pagina: 1
Acties:
  • 993 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07 15:02
Voor een aantal projecten die ik zelf wil beginnen, ben ik op zoek naar een bedrijf/dienst die mij kan helpen met het injection molden van een aantal kleine onterwerpen op basis de volgende eisen:
- Zij kunnen op basis van door mij geleverde (soortgelijke) ontwerpen een aantal molds opstellen.
- Formaat: Betreft keycaps voor toetsenboren, dus niet zo groot ;).
- Materiaal: ABS, PBT of iets in die trend. Ik sta open voor andere suggesties.
- Kleuren: Indien de mogelijkheid bestaat om verschillende kleuren toe te passen, eventueel twee kleuren per druk, zou dat zeer welkom zijn. Hiermee doel ik dan op 1 kleur voor de fontface (letters) en een tweede kleur voor de rest van het plastic.
- Oplage: Voor elke mold een productie van ong. 50 ~ 150 stukken. Met graag de mogelijkheid tot een voorbeeldruk om de kwaliteit te beoordelen.

Ik ben al een tijdje online onderzoek aan het uitvoeren, maar de meeste sites die ik heb gevonden zijn voor serieuze productie doeleinden bedoeld. Ik heb wel op 3DHubs de mogelijkheid gevonden voor injection molding, maar ik ben bang dat er daar geen mogelijkheid is tot meerdere kleuren per oplage.

Aangezien ik geen ervaring heb met 3DHub en eens in de zoveel tijd een redelijk kleine oplage wil realiseren, zou ik graag eenNederlands bedrijf willen overwegen.

Hebben jullie nog tips en/of advies? Is het wellicht voordeliger om toch voor een 3dhubs achtige dienst te gaan of is mijn verzoek te ruim genomen? Ik hoor graag wat jullie te adviseren hebben :).

Beste antwoord (via Guneyd op 22-10-2019 01:36)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zijn vast wel bedrijven die het niet erg vinden als jij je matrijs zelf maakt en zij alleen de gietmachine besturen, maar verkijk je niet op de nogal krappe marges en specificaties die een matrijs moet hebben om überhaupt in zo'n machine te kunnen werken. Meestal zit er voor een wat groter automatisch model een nogal fikse vereiste koppelplaat bij die dus ook precies zo op je matrijs moet zitten.

Je zou dan een spuitgieterij moeten opzoeken en vragen wat voor matrijzen ze accepteren. Wordt wel lastig testen thuis. Je moet ook alle parameters voor de machine hebben denk ik, anders kan je wel een matrijs maken en in de machine laten plaatsen maar dan gebeurt er nog niks.

Als je zelf aan de slag wil is het waarschijnlijk goedkoper om gewoon zelf een handmatige machine te kopen: YouTube: Manual Injection Molding Machine moet je wel veel met de hand doen, maar dan kan je er zo veel tijd in steken als je zelf wil. Aan de andere kant: als je je tijd geld waard vind en je geld kan verdienen met het product is het al bijna instant de moeite waard om het lekker uit te besteden. Moet je wel al je CAD klaar hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 22-10-2019 00:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Er is geen 'kleinschalige' versie van om dat je dan automatisch bij 3d printen komt. Injection molds (matrijzen) moeten nauwkeurig gefreesd worden en dat kost veel tijd, kennis en ervaring (+machines). Daarnaast heb je een injectie machine nodig en die zijn ook niet goedkoop.

Wat je in NL zoekt is een spuitgiet matrijs. Die beginnen ergens rond de paarduizend en zijn alleen interessant als je dus ook een paar duizend producten gaat gieten. En als je matrijs (of je enkelvoudige product) complexer wordt gaat de prijs snel omhoog.

Klik een beetje rond met google en je komt op:
https://www.awamolding.nl...ijzen/kostprijs-matrijzen
https://www.orangeplastics.nl/wat-kost-een-matrijs
https://thermovormen.com/matrijs-kosten/

of calculators als: https://qd-p.com/nl/calculator/ of deze http://www.batelaan.nl/malkosten-calculeren/

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 22-10-2019 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
johnkeates schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:33:
Er is geen 'kleinschalige' versie van om dat je dan automatisch bij 3d printen komt. Injection molds (matrijzen) moeten nauwkeurig gefreesd worden en dat kost veel tijd, kennis en ervaring (+machines). Daarnaast heb je een injectie machine nodig en die zijn ook niet goedkoop.

Wat je in NL zoekt is een spuitgiet matrijs. Die beginnen ergens rond de paarduizend en zijn alleen interessant als je dus ook een paar duizend producten gaat gieten. En als je matrijs (of je enkelvoudige product) complexer wordt gaat de prijs snel omhoog.

Klik een beetje rond met google en je komt op:
https://www.awamolding.nl...ijzen/kostprijs-matrijzen
Bedankt voor de extra informatie! Is het niet mogelijk om zelf dan een matrijs aan te leveren? Ik ben misschien te kort door de bocht met mijn denkwijze, maar als ik op basis van mijn eigen ontwerpen d.m.v. CNC frezen een matrijs kan leveren, zou dat niet een hoop schelen?

Edit: Iets te snel gereageerd. Ik zie een hoop meer informatie op de website die je mij hebt gelinked. Heeel erg bedankt :D.

[ Voor 5% gewijzigd door Guneyd op 22-10-2019 00:40 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Er zijn vast wel bedrijven die het niet erg vinden als jij je matrijs zelf maakt en zij alleen de gietmachine besturen, maar verkijk je niet op de nogal krappe marges en specificaties die een matrijs moet hebben om überhaupt in zo'n machine te kunnen werken. Meestal zit er voor een wat groter automatisch model een nogal fikse vereiste koppelplaat bij die dus ook precies zo op je matrijs moet zitten.

Je zou dan een spuitgieterij moeten opzoeken en vragen wat voor matrijzen ze accepteren. Wordt wel lastig testen thuis. Je moet ook alle parameters voor de machine hebben denk ik, anders kan je wel een matrijs maken en in de machine laten plaatsen maar dan gebeurt er nog niks.

Als je zelf aan de slag wil is het waarschijnlijk goedkoper om gewoon zelf een handmatige machine te kopen: YouTube: Manual Injection Molding Machine moet je wel veel met de hand doen, maar dan kan je er zo veel tijd in steken als je zelf wil. Aan de andere kant: als je je tijd geld waard vind en je geld kan verdienen met het product is het al bijna instant de moeite waard om het lekker uit te besteden. Moet je wel al je CAD klaar hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 22-10-2019 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guneyd
johnkeates schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:50:

Nogmaals en voor de laatste keer, heeel erg bedankt johnkeates _/-\o_ ! Ik zie eindelijk wat licht aan het einde van de tunnel. Aangezien dit deels hobbymatig is en deels de kosten eruit halen met wat verkoop, lijkt zo een DIY injection mold machine zeker wel aantrekkelijk. Heb ik ook nog eens een leuk projectje om aan te werken en mijzelf te onderwijzen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
DR Boy heeft kleine spuitgietmachines. Tweede hands zijn die niet duur. Weet niet welke afmetingen je matrijzen zijn maar wellicht iets om je achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Je zou ook eens naar protolabs (https://www.protolabs.com/) kunnen kijken, maar reken op 2.5k voor een eenvoudige matrijs, 500 per batch opstartkosten en dan ongeveer een euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Wat tevens nog interessant is zijn bedrijven die een kleine manuele injection molding machine in het bedrijf hebben staan om te prototypen, als ze dan ook nog eens een matrijs hebben waar een rubber of silicone mal in past zou je in principe in 2 stappen je toetsen kunnen maken, zelfde zou je overigens ook thuis kunnen doen.

Je maakt 1 mal waar je keycap zonder stam in past en een 2de mal waar de keycap in past en de letter + stam aan toegevoegd wordt, in theorie tenminste.

• 3Dontwerper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
Beste,

Als je een kleine oplage nodig hebt is een mal laten maken wel erg duur, ik kan je misschien helpen aan die 50 a 150 stuks, ik heb 3 3D printers maar kan enkel in PLA printen. Prijs overeen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat het na 5 jaar niet meer nodig is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Denk het ook niet, en adverteren mag je ergens anders doen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.