Idle temperatuur GPU met 3 schermen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iNwolfMode
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07-2024
Mijn vraag
Ik heb recentelijk, na er al jaren over gedroomt te hebben, eindelijk een derde beelscherm voor mijn systeem kunnen bemachtigen. Ik ben er zeer blij mee, kan nu eindelijk in 144Hz gamen en het verschil is wel duidelijk merkbaar met het scherm dat ik hiervoor als hoofdscherm gebruikte.

Omdat alle 3 de schermen op mijn GPU zijn aangesloten (Een Geforce GTX970) heb ik in de gaten gehouden hoeveel strain dit op mijn kaart brengt, zowel tijdens normaal internet surfen als tijdens gamen. Bij normaal internetten (dus denk ook aan YT videos op 1 scherm terwijl ik op een 2e andere dingen aan het doen ben) hangt mijn GPU tussen de 60-65 graden, terwijl mijn kaart bij het gamen wel op kan lopen naar de 72.

Ik weet dat mijn kaart niet meer de jongste is, dus is nu mijn vraag; is het verstandiger om een nieuwere, krachtigere kaart aan te schaffen, of juist de koeling van mijn systeem te verbeteren? Deze koeling bestaat uit 2 grote fans en 2 kleine fans in, 2 grote fans uit.

Eventueel upgrade-advies is ook welkom, hieronder heb ik een kleine Summary van m'n hardware.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/Evh60/148638cfc7.png

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

- Patrick.

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-11 17:28
Een 2e, 3e, 4e 5e, ga zo maar verder zorgt voor praktisch geen extra belasting op de videokaart. (tenzij je echt op meerdere schermen aan het gamen bent natuurlijk, maar volgens mij is dat hier niet het geval.)

65 is behoorlijk heet als je niets aan het doen bent, zal een kaart zijn die zijn ventilatoren uit zet onder de 60C?
Hij zit niet vol met stof? Kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen, want 72 onder load is gewoon een prima temperatuur.

Welke kaart is het precies? Maak evt even een foto, want volgens mij kan je de precieze versie van een kaart niet uitlezen.

Maar ik denk dus dat hij gewoon zijn ventilatoren uit laat onder de 60, want anders kan hij tijdens het gamen nooit 72 blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 21-10-2019 23:19 ]

• iNwolfMode
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07-2024
Bedankt voor het antwoord! Ik heb even een foto gemaakt van de kaart, ik hoop dat hij duidelijk genoeg is. Heb evt. ook een foto van de stickers als die handiger zijn.

https://www.dropbox.com/s..._20191022_174131.jpg?dl=0

• WEBGAMING
Een Strix. Precies wat ik al dacht. Die laat zijn ventilator uit, tot een bepaalde temperatuur. Kaart is een beetje stoffig, maar niet overdreven. Je zou de vinnen van de ventilator wat schoon kunnen maken, maar dat zal geen wereld van verschil maken.

Zo te zien gaan de ventilatoren pas draaien vanaf 67C.
https://www.techpowerup.c...-gtx-970-strix-oc/24.html

Met de temperatuur is dus helemaal niets mis. Als die kaart nog snel genoeg is hoef je helemaal niets te doen. Gewoon lekker gaan gamen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 22-10-2019 18:19 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:23

Nemesizz

Untouchable

WEBGAMING schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:15:
Een 2e, 3e, 4e 5e, ga zo maar verder zorgt voor praktisch geen extra belasting op de videokaart. (tenzij je echt op meerdere schermen aan het gamen bent natuurlijk, maar volgens mij is dat hier niet het geval.)
Meerdere schermen, en vaak ook hogere refreshrates, gaan de idle clocks wel degelijk omhoog ten opzichte van een enkel scherm (met 60Hz). Dus ook bij gewoon 2d desktop gebruik.

Nu maakt het verder weinig uit, gezien de meeste moderne kaarten zo'n no-fan optie hebben onder een bepaalde temperatuur, maar bij meerdere schermen kan je idle temperatuur dus wel hoger zijn dan met een enkel scherm (of hij loopt sneller op qua temperatuur).

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11 20:31
Even los van het onderwerp, 16bgRAM@799MHz is dat niet een beetje vreemd?

• WEBGAMING
Nemesizz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Meerdere schermen, en vaak ook hogere refreshrates, gaan de idle clocks wel degelijk omhoog ten opzichte van een enkel scherm (met 60Hz). Dus ook bij gewoon 2d desktop gebruik.

Nu maakt het verder weinig uit, gezien de meeste moderne kaarten zo'n no-fan optie hebben onder een bepaalde temperatuur, maar bij meerdere schermen kan je idle temperatuur dus wel hoger zijn dan met een enkel scherm (of hij loopt sneller op qua temperatuur).
Klopt, het kan iets warmer gaan lopen, omdat de kloksnelheid iets omhoog moet. Maar op een moderne kaart ga je daar weinig van merken. Er zijn wel kaarten geweest waar dat echt een probleem was.
In ieder geval niet iets om je zorgen over te maken, zoals je zelf ook zegt.

Helemaal als de boel onder load op 72 loopt, is er gewoon niets aan de hand. Ze lopen met weinig load bewust zo warm, zo zijn ze ontworpen.

@GabberPiet DDR. Double data rate. 800 is 1600. Gewoon prima op DDR 3.
Pagina: 1