Toon posts:

Thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem:

begane grond: modem snelheid 150mbps
1e verdieping: hier loopt vanuit de modem een cat 6 kabel
2e verdieping: die zelfde kabel loopt door naar de zolder.

de kabel die door de 1e verdieping loopt is doormidden geknipt
de bedoeling is om overal bedraad internet te hebben.

ik heb ook 2x een netwerkdoos 2 poorten.

de 1e verdieping is opzicht geen probleem. Heb daar netjes alle aders gekoppeld aan de juist kleuren (568B)
maar ik wil het dus doorlussen, doorzetten, verlengen (geen idee hoe je dit noemt) naar de zolder.

Kan ik dan bijvoorbeeld op de P1 (poort 1) de kabels verlengen en over elkaar heen zetten? zie foto

en wat is anders een goede oplossing (switch)?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DMZjn9V/cat6.png

[ Voor 1% gewijzigd door Microkid op 21-10-2019 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Netwerkkabels zijn een 1-op-1 verbinding. Die kan je dus niet verlengen op de manier die je beschrijft en er dan een 2e pc aan hangen ofzo. Je zal ergens een netwerk-switch moeten neerzetten (beste plek is achter je modem) en dan een kabel aansluiten die naar de 1e verdieping gaat, en een extra kabel die naar de 2e verdieping gaat en een kabel naar de zolder. Of je zet de switch op de 1e, en dan kabels doortrekken naaar 2e en zolder. Je snapt me wel :)

Zoiets dus: pricewatch: Netgear Prosafe GS108

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 21-10-2019 22:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Ik zou vanuit je modem naar een switch gaan en dan vanuit je switch de eerste en tweede verdieping voorzien.

Edit: wat @Microkid zegt dus. Vanuit modem maar switch en vanaf daar naar waar je wilt.

[ Voor 30% gewijzigd door Nilltris op 22-10-2019 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de netgear gs108 is inmiddels onderweg jongens, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens inmiddels netgear switch aangeschaft en aangesloten.

Via de gele cat5e kabel krijgt de switch internet. En kan ik er miin pc op aansluiten. Vervolgens wil ik het vanuit de switch weer terug sturen naar de wanddoos die middels de B aansluiting is bedraad. Die doos gaat naar beneden (slaapkamer) en daar wil ik mijn tv op aansluiten ook via B.

Maar op de een of andere manier krijg ik beneden geen internet. Ik heb cat 6 kabels en cat 5e kabels geprobeerd beiden doen het niet. Ligt het aan de aansluitingen? Misschien A bedrading doen? Of crossover?
Zo ja hoe ?

Zie fotos
https://imgshare.io/image/YhL5c
https://imgshare.io/image/YhoJ4
https://imgshare.io/image/YhD6Y
https://imgshare.io/image/YhQsZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:24:
Jongens inmiddels netgear switch aangeschaft en aangesloten.

Via de gele cat5e kabel krijgt de switch internet. En kan ik er miin pc op aansluiten. Vervolgens wil ik het vanuit de switch weer terug sturen naar de wanddoos die middels de B aansluiting is bedraad. Die doos gaat naar beneden (slaapkamer) en daar wil ik mijn tv op aansluiten ook via B.

Maar op de een of andere manier krijg ik beneden geen internet. Ik heb cat 6 kabels en cat 5e kabels geprobeerd beiden doen het niet. Ligt het aan de aansluitingen? Misschien A bedrading doen? Of crossover?
Zo ja hoe ?

Zie fotos
https://imgshare.io/image/YhL5c
https://imgshare.io/image/YhoJ4
https://imgshare.io/image/YhD6Y
https://imgshare.io/image/YhQsZ
Geef eens een duidelijk schema van de bekabeling, ik kan het niet goed zien, maar ik denk, dat je ergens helemaal fout zit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:55
Heb je een kabeltester? Of kun je er eentje lenen?
Dan zou de eerste stap zijn om je kabels te testen. Mischien heb je per ongeluk toch een draadje verwisseld of maakt er ergens eentje geen goed contact.

Vreemde wandcontactdoos overigens. Ik ken ze alleen met uitvoering waarbij de pin volgorde netjes 1 t/m 8 is. Dat terzijde. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt ik vond de netwerk contactdoos ook een beetje raar.

maargoed hier een schematisch overzicht. hoop dat het een beetje overzichtelijk is gebleven.

https://ibb.co/cD57Hkr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Waarom halen zoveel mensen de twisting altijd zo ver uit de aderparen? Die twisting zit er niet voor niets in en kan voor problemen zorgen als je die eruit haalt. Beter een halve slag meer twist geven als het net niet uitkomt dan een halve twist eruit halen.
pickboy schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:59:
[...]

Vreemde wandcontactdoos overigens. Ik ken ze alleen met uitvoering waarbij de pin volgorde netjes 1 t/m 8 is. Dat terzijde. Meten is weten.
niets vreemds aan, ik ken ze juist niet anders dan dit waar de aders van 1 paar steeds naast elkaar zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kort samengevat gaat het eigenlijk om het aan sluiten van een tweevoudig netwerkdoos waarbij kant 1 rechtstreeks verbinding maakt met de router en kant 2 via de switch vanuit kant 1 weer internet doorstuurt

@DukeBox

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:55
tozzke schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:20:
Waarom halen zoveel mensen de twisting altijd zo ver uit de aderparen? Die twisting zit er niet voor niets in en kan voor problemen zorgen als je die eruit haalt. Beter een halve slag meer twist geven als het net niet uitkomt dan een halve twist eruit halen.

[...]

niets vreemds aan, ik ken ze juist niet anders dan dit waar de aders van 1 paar steeds naast elkaar zitten :)
Na kort googlen (is dat een werkwoord tegenwoordig?) lijkt het er idd op dat contactdozen waar de aders 1 t/m 8 op volgorde zitten eigenlijk nergens meer voorkomen. Waarschijnlijk heb ik altijd gewerkt met een oude voorraad (of heel goedkoop spul).

Het is wel makkelijker om de twist in de kabel door te laten lopen als ze zo naast elkaar zitten, vooral bij met Cat 6 als je 10 Gb wilt gaan halen. Ik zie de voordelen wel.

Bij lagere snelheden over de kabel maakt het ontbreken van de twist in het laatste stuk niet zoveel uit, maar ik zou (zeker met het oog op de toekomst) dit proberen zo minimaal mogelijk te houden.

Door het ontbreken van de kleurmarkeringen op de witte draden kan ik ook niet goed zien of deze in de juiste volgorde zitten.

Tevens wil het nog wel eens gebeuren met dit soort snij contacten dat het connectie niet helemaal goed is terwijl de kabel er netjes in lijkt te zitten.

Nogmaals de tip om een kabeltester te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens , allereerst bedankt voor alle replies!

Ik zal het eens even anders formuleren om wat meer duidelijkheid te schetsen.

Begaande grond:
Router --- cat6 kabel > naar zolder naar een twin wall contact doos.
Van zolder <cat6 kabel contact doos > naar een switch > naar een PC ( PC HEEFT INTERNET)

Op de 1e verdieping heb ik een < cat6 kabel > naar de zolder lopen (die via de twin contact doos naar de switch moet.
Dus van een ethernet wall < contact doos naar> een andere ethernet wall contact doos > en vervolgens naar dezelfde switch.

In principe wat ik probeer te doen is, 1 wall contact doos splitsen in 2 kabels.
<wall contactdoos kabel 1e verdieping > naar <wall contactdoos zolder> (die tevens al verbondne is met de kabel van begaande grond)

Kort gezegd, kan je 2 ethernet wall contactdozen aan elkaar verbinden? Zoja, hoe? Gewoon type B standard ethernet aanhouden?

Thanks jongens! wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:27:
Jongens , allereerst bedankt voor alle replies!

Ik zal het eens even anders formuleren om wat meer duidelijkheid te schetsen.

Begaande grond:
Router --- cat6 kabel > naar zolder naar een twin wall contact doos.
Van zolder <cat6 kabel contact doos > naar een switch > naar een PC ( PC HEEFT INTERNET)

Op de 1e verdieping heb ik een < cat6 kabel > naar de zolder lopen (die via de twin contact doos naar de switch moet.
Dus van een ethernet wall < contact doos naar> een andere ethernet wall contact doos > en vervolgens naar dezelfde switch.

In principe wat ik probeer te doen is, 1 wall contact doos splitsen in 2 kabels.
<wall contactdoos kabel 1e verdieping > naar <wall contactdoos zolder> (die tevens al verbondne is met de kabel van begaande grond)

Kort gezegd, kan je 2 ethernet wall contactdozen aan elkaar verbinden? Zoja, hoe? Gewoon type B standard ethernet aanhouden?

Thanks jongens! wordt gewaardeerd.
Zolang je aparte contacten in de contactdozen gebruikt, gaat het goed. De signalen tussen de apparaten moeten een duidelijke, enkelvoudige weg hebben, je kunt kabels niet splitsen of samenvoegen zoals bij elektriciteit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En toch gaat er iets mis jongens. Vraag me echt af of deze constructie ubergaupt wel mogelijk is.
Freee!! schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:59:
[...]

Zolang je aparte contacten in de contactdozen gebruikt, gaat het goed. De signalen tussen de apparaten moeten een duidelijke, enkelvoudige weg hebben, je kunt kabels niet splitsen of samenvoegen zoals bij elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:52:
En toch gaat er iets mis jongens. Vraag me echt af of deze constructie ubergaupt wel mogelijk is.

[...]
Als je het correct aanlegt, is er heel veel mogelijk. Als je de kabels (en contacten) op de verkeerde manier aan elkaar knoopt, is er heel weinig mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Bij de dubbele netwerkcontactdoos staan beiden poorten los van elkaar. Zolang de kabel goed is en goed gemonteerd zit aan de dubbele netwerkcontactdoos en de netwerkcontactdoos op de eerste etage, zou het goed moeten gaan.

Op https://imgshare.io/image/YhoJ4 zie ik niet zo snel een fout. Op https://imgshare.io/image/20191123-121622.YhQsZ staat de netwerkcontactdoos op de eerste etage? Daarop zie ik ook niet zo snel verkeerde aansluitingen. Heb je daar de netwerkkabel ook in de juiste poort aangesloten? P1 is beneden natuurlijk niet aangesloten :+ .

Aan beiden kanten lijkt standard B te zijn gebruikt, dus dat zou goed moeten gaan. Misschien zit er toch ergens een ader niet aangesloten. Daar kom je alleen achter met een netwerkkabel tester!

In theorie zou het moeten kunnen werken. In mijn appartement loopt alles tussen keystones in contactdoosjes! Dus van contactdoos naar contactdoos is prima mogelijk als ik dit bericht kan posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is uiteindelijk gelukt. De aders zaten er toch niet goed in. Dus aders gesoldeerd en dikker gemaakt en toen erin. Alles werkt perfect.

Die punchtool is dus niet zo betrouwbaar.
Geen 100% garantie dat de aders contact maken.
Pagina: 1