CJIB sms't voor openstaande rekening?

Pagina: 1
Acties:

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 09:48
Vandaag kreeg mijn vriendin een sms van het CJIB. Ik riep direct al niet vertrouwen! En gelukkig op tijd, ze heeft nog niet gedrukt.

De sms is verstuurd vanaf een normaal 06 nummer met daarin een verkleinde link. ( indien gewenst wil ik die wel plaatsen. Ik zelf weiger op de link te drukken (maar ergens stiekem wel nieuwsgierig))

De website van het CJIB geeft ook aan dat ze deze methode niet hanteren. Maar nu dus de vraag:

Hoe komen ze aan haar nummer? Voor zover ik kan zien zit ze alleen op Facebook en instagram. Als ze iets online wilt bestellen doe ik dat altijd voor haar omdat ze dat gevaarlijk vindt. Dan gebruik ik ook altijd mijn gegevens, waarbij ik zo min mogelijk invul. Ik hoop dus niet een account van haar gecompromitteerd is.

Kan het gewoon een schot hagel zijn waarmee ze zoveel mogelijk slachtoffers maken?

Dat stelt me dan iets meer gerust, want anders ga ik over op complete verandering van wachtwoorden bij haar om de schade te beperken..

Ik hoop het tweede , maar hoor ook graag jullie mening hierover.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
Voor ons is het nog veel moeilijker om te zeggen hoe ze aan haar nummer dan voor jou. Dus het enige wat wij zouden kunnen doen is wild gokken.

The devil is in the details.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:50

Racing_Reporter

Contentmaker

Lol. Een 06-nummer van het CJIB. Random nummer misschien? Of was het heel persoonlijk gericht aan haar inclusief naam, achternaam?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2020 21:26 ]

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-11 20:48

slaay

Natuurbeleven.com

En zoek even bij de ACM op wie het nummer beheert van de afzender:
https://www.acm.nl/nl/ond...ummers/nummers-doorzoeken
Dan kun je een abuse bericht naar de betreffende provider sturen zodat het nummer offline gehaald wordt.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Natuurlijk doet het CJIB dit niet...
Delete, ignore, moooving on.

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 09:48
Lensent schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:24:
Natuurlijk doet het CJIB dit niet...
Delete, ignore, moooving on.
Zoals ik al aangaf doet het CJIB dit niet. Ik had meer de vraag hoe die personen dit soort spam uitsturen. Schot hagel of gerichte acties.

De aanhef was niet persoonlijk dus ik ga er even vanuit dat het een schot hagel was.
slaay schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:20:
En zoek even bij de ACM op wie het nummer beheert van de afzender:
https://www.acm.nl/nl/ond...ummers/nummers-doorzoeken
Dan kun je een abuse bericht naar de betreffende provider sturen zodat het nummer offline gehaald wordt.
Dank, dit wist ik niet, gelijk gedaan!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
https://www.cjib.nl/nieuw...taalde-bedragen-deze-vals
Mail, SMS of WhatsApp-bericht van het CJIB ontvangen over niet-betaalde bedragen? Deze is vals!
Hebt u een e-mail, smsje of WhatsApp-bericht van het Centraal Justitieel Incassobureau ontvangen over een niet-betaalde boete? Of over een ander openstaand bedrag zoals niet-betaalde gemeentelijke heffingen of achterstallige zorgverzekeringspremies?
Maakt u zich geen zorgen. Dit is altijd een bericht van oplichters. Het CJIB mailt, sms-t of WhatsAppt u nooit over een boete, aanmaning of betalingsachterstand.
Eerste hit op Google. Hoe komen ze aan je nummer? Geen idee, maar dat kan altijd van iemand anders geweest zijn die er niet voorzichtig mee was, of gewoon gelekt ergens bij een slecht beveiligde webwinkel of iets dergelijks. Heb je eigenlijk nul invloed op en moet je je vooral niet druk om maken.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12

Rmg

Een verzekering bij allianz, een huurhuis bij altijd wonen, een account bij rtl om online gtst te kijken.. Er zijn zoveel datalekken tegenwoordig en zoveel plekken waar mogelijk een telefoonnr ronddwaalt.

Het is zelfs maar de vraag of het een recent lek is geweest

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:08:
Een verzekering bij allianz, een huurhuis bij altijd wonen, een account bij rtl om online gtst te kijken.. Er zijn zoveel datalekken tegenwoordig en zoveel plekken waar mogelijk een telefoonnr ronddwaalt.

Het is zelfs maar de vraag of het een recent lek is geweest
En een lek hoeft niet eens. Het maximale aantal 06 nummers is nogal beperkt, dus gewoon random sturen kan ook nog.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Tealiciouss schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:40:
[...]

Zoals ik al aangaf doet het CJIB dit niet. Ik had meer de vraag hoe die personen dit soort spam uitsturen. Schot hagel of gerichte acties.

De aanhef was niet persoonlijk dus ik ga er even vanuit dat het een schot hagel was.

[...]

Dank, dit wist ik niet, gelijk gedaan!
Ik denk dat ze gebruik maken van bepaalde SMS-sites, en een gratis nummer + SIM van Lebara hebben die mogelijk wordt gebruikt als afzender na een verificatie.

Ik denk dat als Lebara stopt met die gratis simkaart te verspreiden, dat die overlast voor een heel groot deel gestopt zal worden. :)

Het telefoonnummer hebben ze random gekozen, of het telefoonnummer staat misschien wel ergens in een uitgelekt databestand. Ik krijg enkele keer per maand ook vaak zulke onzin smsje 's.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 22-10-2019 09:26 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

AW_Bos schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:24:
[...]

Ik denk dat ze gebruik maken van bepaalde SMS-sites, en een gratis nummer + SIM van Lebara hebben die mogelijk wordt gebruikt als afzender na een verificatie.

Ik denk dat als Lebara stopt met die gratis simkaart te verspreiden, dat die overlast voor een heel groot deel gestopt zal worden. :)

Het telefoonnummer hebben ze random gekozen, of het telefoonnummer staat misschien wel ergens in een uitgelekt databestand. Ik krijg enkele keer per maand ook vaak zulke onzin smsje 's.
Mwah, zolang er geld mee wordt verdiend vinden ze wel een weg.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

garriej schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

Mwah, zolang er geld mee wordt verdiend vinden ze wel een weg.
Maar als je die indamt, wordt het wel steeds lastiger.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1