We hebben 27x170 Wp Solar Frontier dunnefilmpanelen op het dak liggen, Zuidoost georienteerd, op een Growatt 4200MTL omvormer. Per jaar wekken we ongeveer 4500-4600 kWh op, en daarmee dekken we onze elektriciteitsbehoefte vrijwel precies af (vrijstaand huis, gezin met 2 pubers, verwarming dmv Itho Coolcube, dus warmtepomp/CV combinatie).
Er komt een elektrische auto en daarom ben ik aan het kijken naar mogelijkheden om onze capaciteit te vergroten. Ik heb gelezen dat je bij Oost-West opstellingen vrij veel panelen op dezelfde omvormer kunt aansluiten, omdat de piek van Oost in de ochtend komt en de piek van West in de middag, dus nooit alle panelen tegelijk.
Wij hebben geen perfecte Oost-West situatie, maar de meeste zon schijnt op de voorkant ergens tussen 11 en 13 uur. Ergens in de loop van de middag staat de zon alleen nog maar op de achterkant. Daartussenin zit een stuk overlap waarschijnlijk, zeker als de zon hoog staat.
Mijn vragen:
Er komt een elektrische auto en daarom ben ik aan het kijken naar mogelijkheden om onze capaciteit te vergroten. Ik heb gelezen dat je bij Oost-West opstellingen vrij veel panelen op dezelfde omvormer kunt aansluiten, omdat de piek van Oost in de ochtend komt en de piek van West in de middag, dus nooit alle panelen tegelijk.
Wij hebben geen perfecte Oost-West situatie, maar de meeste zon schijnt op de voorkant ergens tussen 11 en 13 uur. Ergens in de loop van de middag staat de zon alleen nog maar op de achterkant. Daartussenin zit een stuk overlap waarschijnlijk, zeker als de zon hoog staat.
Mijn vragen:
- hoe bepaal ik hoeveel extra panelen er op de Growatt aangesloten kunnen worden? Een beetje afvlakken is niet erg maar het moet niet te gek worden, lijkt me
- Mijn Solar Frontier panelen worden niet meer nieuw geleverd; sowieso wil ik nu graag panelen met een hoge opbrengst per m2 omdat er aan de achterkant minder ruimte is door dakkapel, pijpjes e.d. Maar kan dat, een combinatie van SF dunne-filmpanelen op de Zuidoostzijde en 'gewone' panelen op de Noordwestzijde?