Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zuidoost uitbreiden met Noordwest, op dezelfde omvormer?

Pagina: 1
Acties:

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 17:43
We hebben 27x170 Wp Solar Frontier dunnefilmpanelen op het dak liggen, Zuidoost georienteerd, op een Growatt 4200MTL omvormer. Per jaar wekken we ongeveer 4500-4600 kWh op, en daarmee dekken we onze elektriciteitsbehoefte vrijwel precies af (vrijstaand huis, gezin met 2 pubers, verwarming dmv Itho Coolcube, dus warmtepomp/CV combinatie).
Er komt een elektrische auto en daarom ben ik aan het kijken naar mogelijkheden om onze capaciteit te vergroten. Ik heb gelezen dat je bij Oost-West opstellingen vrij veel panelen op dezelfde omvormer kunt aansluiten, omdat de piek van Oost in de ochtend komt en de piek van West in de middag, dus nooit alle panelen tegelijk.
Wij hebben geen perfecte Oost-West situatie, maar de meeste zon schijnt op de voorkant ergens tussen 11 en 13 uur. Ergens in de loop van de middag staat de zon alleen nog maar op de achterkant. Daartussenin zit een stuk overlap waarschijnlijk, zeker als de zon hoog staat.

Mijn vragen:
  • hoe bepaal ik hoeveel extra panelen er op de Growatt aangesloten kunnen worden? Een beetje afvlakken is niet erg maar het moet niet te gek worden, lijkt me
  • Mijn Solar Frontier panelen worden niet meer nieuw geleverd; sowieso wil ik nu graag panelen met een hoge opbrengst per m2 omdat er aan de achterkant minder ruimte is door dakkapel, pijpjes e.d. Maar kan dat, een combinatie van SF dunne-filmpanelen op de Zuidoostzijde en 'gewone' panelen op de Noordwestzijde?

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:04
Hoeveel strings heb je op dit moment?

Ik zie dat je omvormer ondersteuning heeft voor 4 strings met twee MPPT trackers.

Je zult dan 1 mppt tracker willen gebruiken voor het westen en 1 voor het oosten.

De vraag is of de strings die je op dit moment hebt niet boven de maximale spanning uitkomen van je omvormer.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoeveel strings heb je nu?
6 ongelijke strings verwacht ik. Dat past (mag) niet op 1 mppt ingang.
Dus er moet een omvormer bij komen, of je schakelt volledig over op 3-fasen omvormer .
En dan is het nog puzzelen, met je SF.
Een ouder model SMA tripower xxxx TL-20 zou "nog net qua Vmpp" 3 stringen van 9 mogen op 1 mppt ingang

Nog afgezien van andere panelen, kan het dus zowiezo niet op 1 omvormer die je nu hebt, en een mppt ingang over houden.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2019 18:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoeveel strings heb je op dit moment? En hoe zijn die opgebouwd?

Max 600 Volt kan de omvormer. Strings kan je eigenlijk zonder problemen parallel schakelen zolang het verschil in Voc/Vmpp kleiner is dan 10% tussen de onderlinge strings. Ja, met meer instraling stijgt de spanning, en met meer warmte daalt de spanning. Ik heb zelf goeie ervaring met Zuid/Noord op 1 MPPT met ongelijk strings.

5 stuks Solar Frontier 170Wp zou je bijvoorbeeld perfect parallel kunnen aansluiten aan 13 stuks Yingli 310 Wp. Of 4× SF en 11× Yingli. Of 3× SF en 8× Yingli.

Piekverliezen van noord/zuid vallen mij reuze mee. Noord doet, afhankelijk van je hellingshoek, ook niet zo heel veel mee.

Gewoon doen dus :) Let wel op dat je blocking diodes wilt gebruiken omdat SF maar 7A aan kan.

Is SF vervangen door efficiëntere panelen én op noord bijleggen nog een optie? Beetje zonde om de beste panelen niet op het zuiden neer te leggen.