Wel of Geen Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Ze zijn bezig glasvezel te leggen bij ons in de straat en krijg nu steeds folders of wij dit ook willen,
Nu heb ik me er al een beetje in verdiept maar zie alleen overal de pluspunten staan, maar vroeg me af of er ook minpunten zijn met glasvezel.

Zo heb ik 2 ooms die nu ook glasvezel hebben en zij zeggen dat het wel beter moet zijn maar dat het in het begin nogal veel problemen gaf (1 oom had zelfs 3 weken geen internet en dit wil ik graag voorkomen.)

Ook kunnen wij kiezen uit deze 4 providers:
Caiway, Delta, Helden van Nu en Online.nl

Zijn deze allemaal goed/ongeveer hetzelfde en kan ik gewoon naar de verschillende pakketten kijken en 1 kiezen of zit er 1 aanrader bij of juist 1 die ik beter kan vermijden.

Ik weet dat glasvezel grotere snelheden aankan en ook vooral beter upload, maar hoe zit het met het bereik?
Heeft glasvezel betere wifi of ligt dit nog steeds aan de router of dergelijke.

Op het moment zitten we bij Ziggo, 250mb-25mb download/upload.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Donny

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
je internet wordt beter en je ping wordt lager naar mijn ervaring. Of je hier zelf veel profijt van hebt hangt van je gebruik af. Als je een huis tuin en keuken gebruiker bent ga je er in de praktijk weinig op vooruit

Je wifi wordt er niet beter op. Dit ligt aan je hardware (misschien dat je een betere router krijgt en dus betere wifi als je overstapt, maar dit ligt dan niet zozeer aan je glasvezel internet).

Ik zou het hoe dan ook tot aan je huis laten leggen. Kan je in de toekomst makkelijk over stappen als je voorlopig liever bij ziggo blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03

TNO

cake.

Storingen kunnen altijd voorkomen, ongeacht het medium hoe je internet binnenkomt. Je WiFi zal er niet per definitie beter van worden, is afhankelijk van de router die de provider meegeeft of wat je zelf aan apparatuur gebruikt.
Zie ook de laatste zin van degene boven me ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TNO op 21-10-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het hebben van meerdere opties is altijd goed, dus inderdaad is het handig om voor de aansluiting te gaan.

Mbt de diensten: negeer wmb het medium waarover geleverd wordt, kijk gewoon naar geleverde prestaties vs prijs. Neem daarbij alle telecom (dus ook indien relevant TV en telefoon) mee in de afweging.

In het algemeen is Ziggo het meest aantrekkelijk als je veel met TV doet, als je totaal geen TV kijkt zijn doorgaans DSL of glas voordeliger.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
ik wou het sowieso aan laten leggen, maar volgens mij gaat dit alleen i.c.m. een abonnement.
Ze leggen het niet voor niets aan en als ik nog bij Ziggo blijf moet ik een tijdje (misschien minimaal 1 jaar?) dubbel betalen voor 2 abonnementen.

Tja, wat is veel doen met TV, we kijken gewoon digitaal tv, af en toe op pause zetten en vooruitspoelen is handig, en die rode knop (Interactieve TV) is ook handig om iets terug te kijken, weet niet of de andere ook zo'n soort van dienst zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

Abonnementen zijn in Nederland na het eerste jaar per maand opzegbaar, dus tenzij je net voor een nieuw abonnement hebt getekend bij Ziggo kun je er na een maand vanaf.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21
Het is vrij persoonlijk, ik heb beide gehad. Maar door mijn internet gebruik is glasvezel niet echt interessant voor mij. Het is voor mij al wel weer een jaar of 6 geleden, in de tussentijd altijd weer bij Ziggo gezeten.

Het is geen walhalla, maar als je veel gamed en belang hebt bij een lage ping en weet wat je kan doen met hoge upload heeft het voordeel. Het TV gedeelte is daar wel een ondergeschoven kindje destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Hoeveel zou het verschil ongeveer zijn tussen kabel en glasvezel?
Als ik nu 20 ping heb op een game, gaat dit dan met glasvezel naar 10 of minder?

Ook doe ik wel vaker wat films/games/series dergelijke downloaden, maar heb nu 250mbs, maar die snelheid haalt het nooit met downloaden. Stel het downloaden is 25mbs, zou ik dan als ik een downloadsnelheid heb van 100mbs ipv 250mbs nog steeds hetzelfde bestand downloaden met 25mbs?

Uploaden gebruik ik volgens mij niet vaak, een van de voordelen van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
Als je nu een abbo hebt van 250mbit en je haalt nu 25mbit bij een bepaalde download, dan zal dat op glasvezel ook 25 mbit zijn.
De oorzaak dat je geen 250mbit haalt nu, kan of aan de bron liggen van waar af je download of aan je eigen Wifi. Mogelijk dat die laatste verbetert als je een nieuwe, betere Wifi router krijgt.
Je kan testen wat je nu haalt op bijv www.speedtest.net

Ik haal hier op mijn telefoon via wifi een Ping van 8ms via glasvezel. Mogelijk dat dat bekabeld nog wat minder wordt dus.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Groot voordeel van glasvezel is dat het aantal storingen en de duur van de storingen statistisch gezien een stuk lager zit dan bij een oude coax kabel.

De ping heeft heel als je online gamed en ook het downloaden met 500mbps is echt heerlijk.

Ik had met Rocket League een ping van 2 naar de servers, maar dat kwam omdat ik heel dicht bij het datacenter woonde. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
Yushi schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:16:
Hoeveel zou het verschil ongeveer zijn tussen kabel en glasvezel?
Als ik nu 20 ping heb op een game, gaat dit dan met glasvezel naar 10 of minder?
Mijn 500/500 abo doet dit:
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from KPN (XX.XX.XX.XX)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted bla [XX.XX km]: 2.941 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 509.26 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 820.79 Mbit/s

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03

RvV

Eerder dit jaar kreeg ik zowat elke week van die folders van de boven genoemde glas providers dat er glas aangesloten ging worden (en dat je er snel bij moest zijn zodat je geen aansluitkosten hoefde te betalen). De prijzen waren niet heel erg interessant tov Ziggo. En dan stond er in de kleine letters dat er nog zo'n 15 euro per maand aan lijn huur bij kwam. Dat was ook af te kopen voor eenmalig 1000,-. Ja daaaag ;w

[ Voor 10% gewijzigd door RvV op 21-10-2019 20:04 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
In technisch opzicht staat glasvezel boven alle andere keuzes.
- Laagst mogelijke latency, rond of minder dan 10ms, constant!*
- Hoogste bandbreedte. Soms tot 1 Gigabit mogelijk.
- Symmetrisch, uploadsnelheid gelijk aan downloadsnelheid ideaal voor (own)cloud enhousiastelingen en thuiswerkers**.
- Weinig overboeking, dus 's avond om 21:00 als de hele straat aan het netflixen is kun je nog gewoon 100 Mb over de lijn trekken met nog steeds diezelfde lage latency.

Of je dat allemaal nodig hebt is een tweede. Wellicht voldoen een 4G Thuis abonnement al.

Technisch zul je er niet slechter op worden. Misschien een tientje per maand. Maar zo spannend mag het niet zijn.
Plus dat de volgende huiseigenaar niet diep in de buidel hoeft te tasten om alsnog aangesloten te worden.
Dus misschien kun je het ook als een investering zien?

*niet met wifi natuurlijk.
**niet bij de goedkoopste KPN pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ik denk serieus dat glasvezel in huis hebben een meerwaarde van je huis betekend , net zoals bv automatisatie of alarm dat is ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:01
Even los van de hogere snelheid die dan gaat ervaren, je huis, bij eventuele verkoop, stijgt in waarde omdat het meer future proof is.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Djampire schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:52:
Even los van de hogere snelheid die dan gaat ervaren, je huis, bij eventuele verkoop, stijgt in waarde omdat het meer future proof is.
Zijn jullie serieus? Dit gaat wel heel erg ver. Als je aangeeft dat je de mogelijkheid tot aansluiten glasvezel dan is dat vaak ook wel voldoende voor die 0,00001% die dit gebruikt als zoekcriteria. Maar jullie denken serieus dat je nu je woning €1.000 euro duurder in de markt kan zetten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 12:26
SirMemeAlot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:57:
[...]

Zijn jullie serieus? Dit gaat wel heel erg ver. Als je aangeeft dat je de mogelijkheid tot aansluiten glasvezel dan is dat vaak ook wel voldoende voor die 0,00001% die dit gebruikt als zoekcriteria. Maar jullie denken serieus dat je nu je woning €1.000 euro duurder in de markt kan zetten? :?
Aangezien het achteraf aanleggen van glas best duur is, ja, dit is voor mij (en velen met mij) een voorwaarde voor een huis (als er glas dekking aanwezig is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Even uit nieuwsgierigheid, ik deed een aanname met die 0,00001%, maar jij geeft ook aan dat velen met jou. Hoe kom je er bij dan dat er schijnbaar velen dit als voorwaarde heeft? Mijn vriendin werkt bij een makelaarskantoor maar hier heb ik haar nog nooit over gehoord en ik heb wel eens wat vreemde dingen voorbij horen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 12:26
SirMemeAlot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:07:
Even uit nieuwsgierigheid, ik deed een aanname met die 0,00001%, maar jij geeft ook aan dat velen met jou. Hoe kom je er bij dan dat er schijnbaar velen dit als voorwaarde heeft? Mijn vriendin werkt bij een makelaarskantoor maar hier heb ik haar nog nooit over gehoord en ik heb wel eens wat vreemde dingen voorbij horen komen.
Velen als in, bij mijn vrienden en familie hoor ik dit. Misschien dat de vraag niet vaak voorkomt, omdat mensen het eerst zelf checken? Misschien is het aanbod van breedband eerder een vraag, maar ik weet dat de meesten die ik ken de voorkeur geven aan glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Er staat in de folder dat het nu gratis wordt aangelegd als je een abonnement neemt,
als je dit nu niet doet moet je het aansluiten later zelf betalen (€995)
RvV schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:02:
Eerder dit jaar kreeg ik zowat elke week van die folders van de boven genoemde glas providers dat er glas aangesloten ging worden (en dat je er snel bij moest zijn zodat je geen aansluitkosten hoefde te betalen). De prijzen waren niet heel erg interessant tov Ziggo. En dan stond er in de kleine letters dat er nog zo'n 15 euro per maand aan lijn huur bij kwam. Dat was ook af te kopen voor eenmalig 1000,-. Ja daaaag ;w
Hmm, nu met Ziggo betalen wij €78 per maand (zit wel telefoon en volop bellen bij) en als ik die glasvezel abonnementen vergelijk zit het rond de €60-€70 en als ik 500/500 down/up wil rond de €80, dus niet veel duurder/goedkoper.

Kan het zijn dat jij die €15 per maand moet betalen omdat je in het buitengebied woont? Wij wonen net in de kern omdat het plaatsnaambord achter onze voordeur ligt.
Pagina: 1