Optiepakket is gewijzigd bij bestelde auto, mijn rechten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1266712

Topicstarter
Hi allen,

Afgelopen mei een proefrit gemaakt voor de kia proceed. Daarna in juni ook een offerte laten maken voor de gt-line diesel in dark penta metal. Aangezien het een leaseauto betreft is in de eerste week van juli de auto officieel ingediend bij de leasemaatschappij en besteld.

Voordat ik hem definitief heb besteld nog even bij de configuratie de standaardopties nagelopen. Deze waren ongewijzigd, dus bestellen!

Naar mate ik meer online ging lezen over de auto hoorde ik geruchten dat kia heeft besloten het glazen schuif/kanteldak uit de standaarduitrusting te halen. Ik nogmaals gecheckt op de kia website maar daar stond deze nog steeds als standaard vermeld.

2 weken geleden contact gehad met de betreffende dealer wanneer ze de auto verwachten en toch even voor de zekerheid gecheckt of de auto wel echt een open dakje heeft.. wat blijkt; nee dus!

Bij de configurator staat vandaag de dag nog steeds dat deze standaard is. Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Ik heb in ieder geval een klacht ingediend bij kia Nederland. En ook de uitlevering heb ik even on hold gezet.

Ik ben benieuwd of meer mensen slecht zijn geïnformeerd door zowel dealer als website.. en wat zouden jullie doen in deze situatie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Anoniem: 1266712 Ik zou bij de leasemaatschappij aankaarten dat je niet geleverd krijgt wat je besteld hebt dus dat er iets fout gaat. Ik denk dat zij dit moeten oplossen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:37:
@Anoniem: 1266712 Ik zou bij de leasemaatschappij aankaarten dat je niet geleverd krijgt wat je besteld hebt dus dat er iets fout gaat. Ik denk dat zij dit moeten oplossen.
Dit heb ik inderdaad gedaan. Dealer wijst naar Kia aangezien zij gewoon de auto bestellen als is aangegeven op de offerte. Dat Kia wijzigingen doorvoert zonder communicatie is volgens hun niet de verantwoordelijkheid van de dealer. Echter ben ik het daar natuurlijk niet mee eens. als er dergelijke grote wijzigingen worden aangepast aan een auto, kun je op zijn minst je klanten goed informeren. Zeker als een offerte voor juli is ingediend en de definitieve go is gegeven in de eerste week van juli.. Kia Nederland gaat het nu uitzoeken voor me maar ik ben benieuwd of jullie dit zouden accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40
Als je dit model juist hebt uitgekozen vanwege het dak (kan volgens mij niet bij een lagere uitvoering) dan zou ik het er niet bij laten zitten. In het uiterste geval kun je de order annuleren, maar dan moet je wel iets nieuws bestellen (of misschien zelfs een ander merk). De vraag is of je met een compensatie akkoord wilt gaan (in accesoires of financieel). Als je perse een auto met panoramadak wilt dan zou ik de bestelling annuleren indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 14:56
Anoniem: 1266712 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:32:
Hi allen,

Afgelopen mei een proefrit gemaakt voor de kia proceed. Daarna in juni ook een offerte laten maken voor de gt-line diesel in dark penta metal. Aangezien het een leaseauto betreft is in de eerste week van juli de auto officieel ingediend bij de leasemaatschappij en besteld.

Voordat ik hem definitief heb besteld nog even bij de configuratie de standaardopties nagelopen. Deze waren ongewijzigd, dus bestellen!

Naar mate ik meer online ging lezen over de auto hoorde ik geruchten dat kia heeft besloten het glazen schuif/kanteldak uit de standaarduitrusting te halen. Ik nogmaals gecheckt op de kia website maar daar stond deze nog steeds als standaard vermeld.

2 weken geleden contact gehad met de betreffende dealer wanneer ze de auto verwachten en toch even voor de zekerheid gecheckt of de auto wel echt een open dakje heeft.. wat blijkt; nee dus!

Bij de configurator staat vandaag de dag nog steeds dat deze standaard is. Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Ik heb in ieder geval een klacht ingediend bij kia Nederland. En ook de uitlevering heb ik even on hold gezet.

Ik ben benieuwd of meer mensen slecht zijn geïnformeerd door zowel dealer als website.. en wat zouden jullie doen in deze situatie?
De auto is in juli besteld. Dit is na de productiestop geweest. in de prijstlijst op de kia website(die vanaf juni 2019 geld) staat gewoon glazen kanteldak op meerprijs van 795 euro. De configurator op de Kia website loopt ook achter. Dit zie je ook aan het 8 inch scherm ipv het 10.25 inch uvo scherm.

De dealer had eigenlijk wel moeten weten dat als je in juni of later zou bestellen je de nieuwe proceed zou krijgen en dus het glazen dak als meerprijs zou zijn. Maar ik denk dat Kia gewoon refereert naar de prijslijst die vanaf juni geld.

[ Voor 9% gewijzigd door sgouman op 21-10-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sgouman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

De auto is in juli besteld. Dit is na de productiestop geweest. in de prijstlijst op de kia website(die vanaf juni 2019 geld) staat gewoon glazen kanteldak op meerprijs van 795 euro. De configurator op de Kia website loopt ook achter. Dit zie je ook aan het 8 inch scherm ipv het 10.25 inch uvo scherm.

De dealer had eigenlijk wel moeten weten dat als je in juni of later zou bestellen je de nieuwe proceed zou krijgen en dus het glazen dak als meerprijs zou zijn.
Ik heb de informatie gehaald van de configurator. Hierop staat vandaag de dag nog steeds vermeld dat de auto standaard een wide sunroof heeft. Ook hier kun je in de configurator de losse optie niet kiezen voor een dakje. Als ze dit in juli hebben aangepast kun je dit eind oktober toch niet meer communiceren op de website lijkt me. Prijslijst heb ik niet gecheckt dus het kan dat ze dit wel tijdig hebben aangepast. Dan nog vind ik het wel kwalijk en hoop ik niet dat er meer mensen deze situatie staat te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 14:56
Anoniem: 1266712 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:21:
[...]

Ik heb de informatie gehaald van de configurator. Hierop staat vandaag de dag nog steeds vermeld dat de auto standaard een wide sunroof heeft. Ook hier kun je in de configurator de losse optie niet kiezen voor een dakje. Als ze dit in juli hebben aangepast kun je dit eind oktober toch niet meer communiceren op de website lijkt me. Prijslijst heb ik niet gecheckt dus het kan dat ze dit wel tijdig hebben aangepast. Dan nog vind ik het wel kwalijk en hoop ik niet dat er meer mensen deze situatie staat te wachten.
Het is inderdaad kwalijk dat dit nog niet is aangepast. Idem dito voor de ceed en ceed SW.

De dealer had hier zeker van kunnen weten. Mijn dealer heeft mij verteld dat ik de auto voor 20 mei moest bestellen. Dit omdat anders de auto duurder zou worden en pas na de productiestop zou vallen. Ook zouden dan opties wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160587

Anoniem: 1266712 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

Dit heb ik inderdaad gedaan. Dealer wijst naar Kia aangezien zij gewoon de auto bestellen als is aangegeven op de offerte. Dat Kia wijzigingen doorvoert zonder communicatie is volgens hun niet de verantwoordelijkheid van de dealer. Echter ben ik het daar natuurlijk niet mee eens. als er dergelijke grote wijzigingen worden aangepast aan een auto, kun je op zijn minst je klanten goed informeren. Zeker als een offerte voor juli is ingediend en de definitieve go is gegeven in de eerste week van juli.. Kia Nederland gaat het nu uitzoeken voor me maar ik ben benieuwd of jullie dit zouden accepteren
" Dealer wijst naar Kia aangezien zij gewoon de auto bestellen als is aangegeven op de offerte. Dat Kia wijzigingen doorvoert zonder communicatie is volgens hun niet de verantwoordelijkheid van de dealer."

Je doet in beginsel zaken met de dealer, en niet met Kia.
Kan de Dealer mooi naar Kia wijzen maar dat is jou probleem niet om kort door de bocht te zijn.

Ergo, je krijgt niet waar je voor betaald en wat is afgesproken / waar jij akkoord mee bent gegaan.
Dat geeft grond of om je contract te laten ontbinden of om te zorgen dat de Dealer alsnog nakomt wat is afgesproken.

Zou wat zijn als dat niet zo was. Bestel ik een Koelkast "ja sorry de fabrikant had deze niet meer dus je krijgt een andere waar een optie niet op zit". Zo werkt het wettelijk niet :-)

Nu is het natuurlijk de vraag in hoeverre je hier een punt van wil maken, kan jij leven met een glazen panorama dakje, zou ik gewoon ermee akkoord gaan. Persoonlijk gebruik ik mijn panorama dak nooit van mijn auto en is het zonnescherm er van altijd dicht. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40
Anoniem: 160587 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:21:
Nu is het natuurlijk de vraag in hoeverre je hier een punt van wil maken, kan je leven je glazen panorama dakje, zou ik gewoon ermee akkoord gaan. Persoonlijk gebruik ik mijn panorama dak nooit van mijn auto en is het zonnescherm er van altijd dicht. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks :9
Dat is dan erg persoonlijk. Ik heb mijn panormadak als het kan open staan, al is het maar op de ventilatiestand. De lucht van de blowers kan dan ook netjes afgevoerd worden ipv je overdruk in je auto creeert (of zit dat tussen mijn oren, bij het dichtdoen voel je het iig even op je oren dan de auto afsluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Wat staat er in de verkoopvoorwaarden van Kia? Iets als "kan zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 160587 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

Zou wat zijn als dat niet zo was. Bestel ik een Koelkast "ja sorry de fabrikant had deze niet meer dus je krijgt een andere waar een optie niet op zit". Zo werkt het wettelijk niet :-)
Probleem is dat TS niets besteld heeft. Dat heeft de leasemaatschappij gedaan (ja leaserijders zeggen graag dat zij wat besteld hebben maar dat is technisch gezien onjuist) Dus zijn consumentenrechten gaan hier niet op. Leasemaatschappij moet dit uitzoeken met de importeur of dealer.

Zou het een consumentenkoop zijn had je een punt. Nu is het business 2 business feitelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Gunner op 21-10-2019 20:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
jongetje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:47:
[...]

Dat is dan erg persoonlijk. Ik heb mijn panormadak als het kan open staan, al is het maar op de ventilatiestand. De lucht van de blowers kan dan ook netjes afgevoerd worden ipv je overdruk in je auto creeert (of zit dat tussen mijn oren, bij het dichtdoen voel je het iig even op je oren dan de auto afsluit).
Volgens mij is dat gevoel op de oren meer omdat het suizen van de wind opeens wegvalt. Allicht, dat is wat ik bij het sluiten van op een kier staande ramen in een ARKO-auto altijd heb (/denk te hebben).
Is misschien ook heel subjectief - en ik durf eerlijk gezegd te betwijfelen of het ventilatiesysteem van een doorsnee auto enige *merkbare* overdruk kan opwekken - maar ook dat is op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hier een lease rijder al zo'n... damn 20 jaar alweer. Oke, dat doet niet ter zaken. TS dient bij de leasemaatschappij te zijn, daar heeft hij zijn auto besteld met een offerte opgesteld door de dealer met de specificaties en prijs.

De leasemaatschappij zal dan ook in actie moeten komen, anders kan TS tegen de leasemaatschappij zeggen dat zij niet geleverd hebben wat besteld is tegen het afgesproken leasebedrag. Blijft de leasemaatschappij met een auto zitten... Ik zou dit wel a.s.a.p. aangeven, zodat zij mogelijk nog actie kunnen ondernemen.

Verder is een leverancier altijd verantwoordelijk voor reclama uitingen van een fabrikant, als nogaltijd op de website geadverteerd word (de configurator) met een panoramadak, dan is de leverancier verplicht hier iets mee te doen. De leverancier in deze is voor TS de leasemaatschappij.
Medione1210 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:15:
Wat staat er in de verkoopvoorwaarden van Kia? Iets als "kan zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden"?
Dat doet er niet zoveel toe als er na bestelling nogsteeds mee geadverteerd wordt, anders had men dit moeten aanpassen.

Overigens rijdt ik al bijna net zolang ik lease auto's rijdt Peugeot, de specificities willen wel eens afwijken als een auto geleverd wordt, maar... alles wat er aan opties op zou moeten zitten is aanwezig, alleen vaak meer welke niet beschreven waren. Zo mijn huidige 308SW had spontaan een 12-230Volt omvomer tussen de voorzittingen zitten. Nergens terug te vinden in de specificaties. Ze mogen dan ook niet minder afleveren dan besteld voor afgesproken prijs, als men extra's er op wil zetten…

[ Voor 54% gewijzigd door _Dune_ op 21-10-2019 21:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
_Dune_ schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:10:
Hier een lease rijder al zo'n... damn 20 jaar alweer. Oke, dat doet niet ter zaken. TS dient bij de leasemaatschappij te zijn, daar heeft hij zijn auto besteld met een offerte opgesteld door de dealer met de specificaties en prijs.

De leasemaatschappij zal dan ook in actie moeten komen, anders kan TS tegen de leasemaatschappij zeggen dat zij niet geleverd hebben wat besteld is tegen het afgesproken leasebedrag. Blijft de leasemaatschappij met een auto zitten... Ik zou dit wel a.s.a.p. aangeven, zodat zij mogelijk nog actie kunnen ondernemen.

Verder is een leverancier altijd verantwoordelijk voor reclama uitingen van een fabrikant, als nogaltijd op de website geadverteerd word (de configurator) met een panoramadak, dan is de leverancier verplicht hier iets mee te doen. De leverancier in deze is voor TS de leasemaatschappij.

[...]

Dat doet er niet zoveel toe als er na bestelling nogsteeds mee geadverteerd wordt, anders had men dit moeten aanpassen.

Overigens rijdt ik al bijna net zolang ik lease auto's rijdt Peugeot, de specificities willen wel eens afwijken als een auto geleverd wordt, maar... alles wat er aan opties op zou moeten zitten is aanwezig, alleen vaak meer welke niet beschreven waren. Zo mijn huidige 308SW had spontaan een 12-230Volt omvomer tussen de voorzittingen zitten. Nergens terug te vinden in de specificaties. Ze mogen dan ook niet minder afleveren dan besteld voor afgesproken prijs, als men extra's er op wil zetten…
De berijder moet dit inderdaad via de leasemaatschappij regelen.

Verder schrijf je het e.e.a. alsof het vaststaat. Weet je zeker dat het juridisch zo zit of is het je mening?

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat er minder op zat dan dat ik besteld heb en ik zou ook 'not amused' zijn als je dit zou overkomen.
Wel heb ik een keer meegemaakt dat een meebestelde optie niet was gemonteerd door de fabriek. In die tijd kon de dealer dit echter nog achteraf monteren, wat uiteindelijk ook nog eens goedkoper bleek te zijn ivm BPM voordeel, maar dat ging dus om een optie die je apart moest aanschaffen en niet een onderdeel van een bepaald type of pakket en daar zit misschien (juridisch) verschil met een optie die je apart moet bestellen?

Een goede dealer lost dit natuurlijk netjes op voor de klant dmv een korting of het monteren van iets extra's.
Ook kunnen dealers vaak onderling ruilen en bijv. deze auto ruilen voor een productieplaats van een Kia met de optie Panorama dak is misschien ook een optie, maar dan moet de dealer eerst zover zijn dat hij die extra kosten van, ik dacht, 795e op zich neemt.

Ik ben benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steekt. Een missend panorama dak is namelijk wel van een heel andere orde dan bijv. een missende derde hoofdsteun achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag contact gehad met de betreffende dealer. Zij hebben al contact gehad met zowel de leasemaatschappij als Kia Nederland. Ik mag de auto eventueel opnieuw bestellen. Levertijd zal dan waarschijnlijk tot halverwege februari zijn. Ik heb ook gevraagd wat ze kunnen betekenen als ik besluit de auto wel zo te nemen; korting of evt andere set velgen. Andere velgen klonk voor de dealer als een goede optie. Ze gaan even met alle partijen schakelen en dan kan ik een besluit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Medione1210 Er mist een edit in mijn vorige reactie, ik had een eigen ervaring voorbeeld toe willen voegen. Ooit voor de 308 en 308SW heb ik een 207 gereden. Deze had ik laten afleveren inclusief trekhaak. Duidelijk met de dealer over gesproken dat er aanhangers mee getrokken zouden worden.

Bij het opehalen van de auto, werd mij op kantoor nog 'even' en kop koffie aangeboden. Met een grappende opmerking werd het gesprek ingeluid, 'nou trekhaak zit er onder, kunnen die fietsen mooi achter op... de enige fiets die ik op dat moment had was er één met 600cc hulpmotor. :+

De auto viel in toen nog de 14% categorie en bleek om die reden geen aanhangers te mogen trekken. De dealer heeft peentjes gezweten, want zij waren bang de auto weer terug te moeten nemen. Wij zijn er wel uitgekomen, zolang ik Peugeot rijdt kom ik ook bij deze dealer, maar ja, als ik had gewild had ik deze auto niet genomen en had men voor mij een nieuwe mogen bestellen die wel 'officieel' voldeed.

@Anoniem: 1266712 Als jij er met de dealer er op die manier uit kunt komen, zullen zij alleen maar blij zijn. Persoonlijk zou ik een panorama dak niet omruilen tegen een set velgen. Mijn huidige auto is de eerst waar een set ligt metalen velgen onder zit, omdat dat standaard was bij deze uitvoering. Mijn panorama dak nemen ze mij niet meer af. :)

Maar... jij hebt gewoon een offerte waar de specificaties en opties op staan tegen een x bedrag, dat is wat overeen is gekomen. De dealer dient gewoon te leveren aan de leasemaatschappij en zij weer aan jou.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 21-10-2019 22:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Kan de discussie over wel/niet opendoen van het dak en oorsuizen stoppen hier? Die hebben niets te maken met het probleem van TS en is dan ook offtopic hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
_Dune_ schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:37:
@Medione1210 Er mist een edit in mijn vorige reactie, ik had een eigen ervaring voorbeeld toe willen voegen. Ooit voor de 308 en 308SW heb ik een 207 gereden. Deze had ik laten afleveren inclusief trekhaak. Duidelijk met de dealer over gesproken dat er aanhangers mee getrokken zouden worden.

Bij het opehalen van de auto, werd mij op kantoor nog 'even' en kop koffie aangeboden. Met een grappende opmerking werd het gesprek ingeluid, 'nou trekhaak zit er onder, kunnen die fietsen mooi achter op... de enige fiets die ik op dat moment had was er één met 600cc hulpmotor. :+

De auto viel in toen nog de 14% categorie en bleek om die reden geen aanhangers te mogen trekken. De dealer heeft peentjes gezweten, want zij waren bang de auto weer terug te moeten nemen. Wij zijn er wel uitgekomen, zolang ik Peugeot rijdt kom ik ook bij deze dealer, maar ja, als ik had gewild had ik deze auto niet genomen en had men voor mij een nieuwe mogen bestellen die wel 'officieel' voldeed.

@Anoniem: 1266712 Als jij er met de dealer er op die manier uit kunt komen, zullen zij alleen maar blij zijn. Persoonlijk zou ik een panorama dak niet omruilen tegen een set velgen. Mijn huidige auto is de eerst waar een set ligt metalen velgen onder zit, omdat dat standaard was bij deze uitvoering. Mijn panorama dak nemen ze mij niet meer af. :)

Maar... jij hebt gewoon een offerte waar de specificaties en opties op staan tegen een x bedrag, dat is wat overeen is gekomen. De dealer dient gewoon te leveren aan de leasemaatschappij en zij weer aan jou.
Ik denk dat je jouw (en mijn genoemde) ervaring niet kunt vergelijken met het probleem van TS. Een foute bestelling kun je niet vergelijken met een onderdeel van de auto dat de fabriek op een bepaald moment wijzigt of niet meer in een type opneemt. Althans dat denk ik!

Ik ben het met je eens, ik zou een panorama dak ook niet zou willen inruilen voor een andere set velgen.
Er zijn ook behoorlijk luxe daken die achteraf nog kunnen worden ingebouwd.

Vooral de auto's van overzee worden vaak in grote batches besteld, dus het moet raar lopen als de dealer niet een productieplaats van de andere dealer kan overnemen, zeker als andere kleur ook nog een optie is. In zo'n geval hoeft TS een stuk korter te wachten.
En wellicht is er als overbrugging wat te regelen, bijv langer doorrijden in de huidige auto of een leuke tijdelijke auto inzetten. Als TS het een beetje slim speelt kan hij misschien nog iets tijdelijks kiezen met een lage(re) bijtelling ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Medione1210 Het is niet dat KIA de auto niet meer leverd met panorama dak. Men heeft er een 'dure' optie van gemaakt. In dit geval zou ik denken dat ergens in de keten men het verlies moet nemen, om te voldoen aan wat overeen is gekomen met de klant.

Pagina: 1