Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-05 09:57
Hallo!
Afgelopen weekend mijn nieuwe Scythe Mugen 5 PCGH Edition geïnstalleerd in mijn systeem.
Bij stresstesten blijkt echter dat mijn CPU warmer wordt dan bij de oude stock koeler. Waar kan dit aan liggen?

De relevante hardware is buiten de koeler:
Moederbord: Gigabyte Z87X-UD3H
CPU: Intel Core i5 4670k
Case: CoolerMaster CM690 met 12cm intake fan aan de voorkant en 12mm exhaust fan aan de achterkant.
Voor de stress test gebruik ik Prime95 met de 'Small FFT' setting.
Om de temperaturen te monitoren gebruik ik HWMonitor van CPUID.
Met de stock cooler kwam de CPU temp uit op maximaal 63C
Met de Scythe Mugen kwam de CPU temp uit op maximaal 85C
Beide keren gestest op stock settings in BIOS en een testduur van minimaal 20 min.

Ik heb de volgende zaken gedaan/gecontroleerd:
  • Oude koelpasta verwijderd van de CPU en oppervlak gereinigd
  • Beschermingsplasticje is van de voet van de Scythe koeler verwijderd
  • Na eerste test koeler opnieuw geplaatst om er zeker van te zijn dat hij niet scheef zit. Daarbij ook geconstateerd dat de op de CPU aangebrachte nieuwe koelpasta ook op de voet van de koeler zat (dus er lijkt contact te zijn)
  • Fans draaien beide en de airflow van beide is naar de achtekant van mijn case
  • De afgevoerde lucht aan de achterkant is koud, ook bij een CPU temp van 85C
  • Bij starten en stoppen van de stresstest schieten de temperaturen resp. omhoog en omlaag, wat mij het gevoel geeft dat er weinig tot geen warmte dissipatie is.
  • Gecontroleerd of de koeler echt goed vast zit en ook nog een test gedaan met de schroeven iets losser zodat hij zich zou kunnen 'zetten'.
Wat kan er hier aan de hand zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Michiel.v.D. op 21-10-2019 13:18 . Reden: Testresultaten van stock vs scythe koeler toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160587

Mogelijke oorzaken:

1: Verkeerde header gebruikt voor aansluiten FAN pin.
2: FAN Control monitort moederbord temperatuur ipv cpu temperatuur (dit kan je dan instellen in je BIOS, iets met fans)

Je zou het enigszins kunnen vergelijken door de oude koeler weer terug te zetten, check de RPM's van de fans en vergelijk dat met je nieuwe fans.

Let er ook op dat je CPU snelheid het zelfde is gebleven en er geen sprake is van een boost of dergelijke die nu opeens draait.

Daarbij, is er ook een verschil in idle temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
@Anoniem: 160587
Dank je wel voor de snelle reactie!

1. De fans zitten aangesloten op de CPU Fan en de CPU OPT header.
2. Bedoel je hiermee op basis van welke temperaturen de fans aangestuurd worden?

De oude koeler terugplaatsen is op dit moment helaas even geen optie aangezien ik door mijn koelpasta heen ben.
Anyways, beide fans op de nieuwe koeler draaien volgens de monitor op ongeveer 800RPM als de CPU warm wordt. (800RPM is volgens de specs ook max RPM voor deze fans), dus dat lijkt me geen issue te zijn.

Wat betreft de CPU snelheid, in beide tests draaide deze op de boost clocks van 3.8GHz

Idle is er weinig veschil, in ieder geval zo klein dat dat in meetvariatie kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"2. Bedoel je hiermee op basis van welke temperaturen de fans aangestuurd worden?"

Correct, ik kwam er recent achter na een nieuwe koeler dat dat een ding is met recentere moederborden. Ik heb de specs niet bekeken van je moederbord maar wellicht dat dit een ding is.

Verdere suggesties heb ik helaas ook niet, wellicht dat je de koelpasta te dik erop hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 21:22
Wat ik me kan herinneren van de Mugen 2 en 3 was dat die vooraf al koelpasta hadden op de koeler. Heb je nu een dubbele laag?

Daarnaast, hoeveel koelpasta gebruik je wel niet? Je hebt niet meer dan een rijstkorrel nodig aan koelpasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
De mugen 5 zou inderdaad het beter moeten doen dan je stock cooler, en zeker niet op de max van die cpu moeten komen, rond de 85 graden. Maar ik denk dat er iets goed mis is met je testmethode als daar uitkomt dat de stockcooler je cpu op 63 houd met Prime 95, dat klinkt niet bepaald realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
Anoniem: 160587 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:43:
"2. Bedoel je hiermee op basis van welke temperaturen de fans aangestuurd worden?"

Correct, ik kwam er recent achter na een nieuwe koeler dat dat een ding is met recentere moederborden. Ik heb de specs niet bekeken van je moederbord maar wellicht dat dit een ding is.

Verdere suggesties heb ik helaas ook niet, wellicht dat je de koelpasta te dik erop hebt gedaan?
Dat laatste zou ik nog kunnen controleren inderdaad! Mijn idee was dat een evt teveel aan koelpasta er wel tussenuit geperst zou worden :F

Ik ga nu meteen wat koelpasta verwijderen en kijken of dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michiel.v.D. schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:48:
[...]

Dat laatste zou ik nog kunnen controleren inderdaad! Mijn idee was dat een evt teveel aan koelpasta er wel tussenuit geperst zou worden :F

Graan korreltje is genoeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:33
Michiel.v.D. schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:48:
[...]

Niet slechts deels eraf halen nadat je je koeler loshaalt. Koeler eraf, alle pasta er afhalen en schoonmaken met alcohol. Dan nieuwe pasta erop (ter grootte van een rijstkorrel) en dan de koeler er weer op. Daarna ben je van de hoge temperaturen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
OosterF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

Niet slechts deels eraf halen nadat je je koeler loshaalt. Koeler eraf, alle pasta er afhalen en schoonmaken met alcohol. Dan nieuwe pasta erop (ter grootte van een rijstkorrel) en dan de koeler er weer op. Daarna ben je van de hoge temperaturen af.
Net gemerkt dat dat inderdaad averechts werkt |:( Nu dus even tot morgen afwachten tot de nieuwe koelpasta bezorgd wordt.

Overigens zou volgens deze video teveel koelpasta kwa temperatuur geen verschil maken.

Maar goed, ik ga het morgen op de door jullie voorgestelde methode testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:33
Michiel.v.D. schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

Net gemerkt dat dat inderdaad averechts werkt |:( Nu dus even tot morgen afwachten tot de nieuwe koelpasta bezorgd wordt.

Overigens zou volgens deze video teveel koelpasta kwa temperatuur geen verschil maken.
[YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop]

Maar goed, ik ga het morgen op de door jullie voorgestelde methode testen :)
Het probleem is ook niet per se de hoeveelheid, maar dat je koelpasta laat zitten nadat je de koeler loshaalt. Even goed schoonmaken en nieuwe koelpasta gebruiken, dan ga je de resultaten zien die je verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
Flamesz schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:47:
De mugen 5 zou inderdaad het beter moeten doen dan je stock cooler, en zeker niet op de max van die cpu moeten komen, rond de 85 graden. Maar ik denk dat er iets goed mis is met je testmethode als daar uitkomt dat de stockcooler je cpu op 63 houd met Prime 95, dat klinkt niet bepaald realistisch.
Dat bleek inderdaad dus het 'euvel' te zijn geweest.... Had stock koeler niet met Prime95, maar met AIDA64 getest...DOH 8)7
Mugen nu getest met AIDA64 en daarbij komt ie netjes rond de 50 graden uit.

Met Prime95 nog steeds tussen de 80 en 85 graden, maar dat zal dan wel kloppen.

Mijn excuses voor het stellen van vragen zonder eerst goed naar mijn testmethode gekeken te hebben!
In ieder geval hartelijk dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Michiel.v.D. schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:35:
[...]

Dat bleek inderdaad dus het 'euvel' te zijn geweest.... Had stock koeler niet met Prime95, maar met AIDA64 getest...DOH 8)7
Mugen nu getest met AIDA64 en daarbij komt ie netjes rond de 50 graden uit.

Met Prime95 nog steeds tussen de 80 en 85 graden, maar dat zal dan wel kloppen.

Mijn excuses voor het stellen van vragen zonder eerst goed naar mijn testmethode gekeken te hebben!
In ieder geval hartelijk dank voor alle reacties!
ik vind het nogsteeds aardig warm voor een stock cpu welke versie van prime95 gebruik je em watvoor voltage ben je in je cpu aan het pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
maks11223344 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:16:
[...]

ik vind het nogsteeds aardig warm voor een stock cpu welke versie van prime95 gebruik je em watvoor voltage ben je in je cpu aan het pompen?
Ik gebruik Prime95 versie 29.8 met de setting 'Small FFT's'
Volgens CPUID HWMonitor loopt CPU VCORE daarbij op tot 1.248V en package power tot 99.56W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
Michiel.v.D. schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:14:
[...]

Ik gebruik Prime95 versie 29.8 met de setting 'Small FFT's'
Volgens CPUID HWMonitor loopt CPU VCORE daarbij op tot 1.248V en package power tot 99.56W
aaah ja.. genoeg vcore om 4.4ghz te draaien en stressen met avx2... snap ik waar die temps vandaan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
maks11223344 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

aaah ja.. genoeg vcore om 4.4ghz te draaien en stressen met avx2... snap ik waar die temps vandaan komen ;)
Het gebruik van avx2 zit in die versie van Prime95? Of is het de 'Small FFT' setting?
En wat betreft de VCORE, in m'n BIOS staat alles op default (in het geval van deze bios is dat 'auto'), zou ik dat beter handmatig in kunnen stellen? Op t moment draait ie bij de test op z'n 'stock' boost clocks van 3.8ghz.

En kan ik uit bovenstaande afleiden dat ik m veilig kan OC-en? En welke stress-/stability test kan ik dan het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
2uurtjes small fft is prima om je koeling te testen.
ik test mijn stabilteid altijd met 8 uurtjes blend als minimum, blijft ook iets cooler dus meer ruimte voor een hogere overclock :+
ik zou gewoon een vaste manual oc doen dus:
vcore 1.2v onder load of max 85 graden core
C states disabelen
multi verhogen totdat prime95 er direct uitvliegt (of hoog beginnen, quick en dirty :p) en dan naar beneden werken totdat je stabiliteid vind.
als je in het linxstable topic kijkt kun je een beetje afkijken wat andere mensen doen heb je een aardig voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel.v.D.
maks11223344 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:01:
2uurtjes small fft is prima om je koeling te testen.
ik test mijn stabilteid altijd met 8 uurtjes blend als minimum, blijft ook iets cooler dus meer ruimte voor een hogere overclock :+
ik zou gewoon een vaste manual oc doen dus:
vcore 1.2v onder load of max 85 graden core
C states disabelen
multi verhogen totdat prime95 er direct uitvliegt (of hoog beginnen, quick en dirty :p) en dan naar beneden werken totdat je stabiliteid vind.
als je in het linxstable topic kijkt kun je een beetje afkijken wat andere mensen doen heb je een aardig voorbeeld ;)
Omdat dit mn eerste overclock is heb ik de volgende guide gevolgd:

Heb t nu stabiel op 4.3GHz draaien bij een max temp van 80 graden.
Om t stabiel te krijgen moest ik wel de VCore opschroeven tot 1.3V in mijn geval.

Edit: typisch, knalt ie er natuurlijk net uit na 40min stressen terwijl ik dit post |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Michiel.v.D. op 27-10-2019 15:59 ]

Pagina: 1