Hallo!
Afgelopen weekend mijn nieuwe Scythe Mugen 5 PCGH Edition geïnstalleerd in mijn systeem.
Bij stresstesten blijkt echter dat mijn CPU warmer wordt dan bij de oude stock koeler. Waar kan dit aan liggen?
De relevante hardware is buiten de koeler:
Moederbord: Gigabyte Z87X-UD3H
CPU: Intel Core i5 4670k
Case: CoolerMaster CM690 met 12cm intake fan aan de voorkant en 12mm exhaust fan aan de achterkant.
Voor de stress test gebruik ik Prime95 met de 'Small FFT' setting.
Om de temperaturen te monitoren gebruik ik HWMonitor van CPUID.
Met de stock cooler kwam de CPU temp uit op maximaal 63C
Met de Scythe Mugen kwam de CPU temp uit op maximaal 85C
Beide keren gestest op stock settings in BIOS en een testduur van minimaal 20 min.
Ik heb de volgende zaken gedaan/gecontroleerd:
Afgelopen weekend mijn nieuwe Scythe Mugen 5 PCGH Edition geïnstalleerd in mijn systeem.
Bij stresstesten blijkt echter dat mijn CPU warmer wordt dan bij de oude stock koeler. Waar kan dit aan liggen?
De relevante hardware is buiten de koeler:
Moederbord: Gigabyte Z87X-UD3H
CPU: Intel Core i5 4670k
Case: CoolerMaster CM690 met 12cm intake fan aan de voorkant en 12mm exhaust fan aan de achterkant.
Voor de stress test gebruik ik Prime95 met de 'Small FFT' setting.
Om de temperaturen te monitoren gebruik ik HWMonitor van CPUID.
Met de stock cooler kwam de CPU temp uit op maximaal 63C
Met de Scythe Mugen kwam de CPU temp uit op maximaal 85C
Beide keren gestest op stock settings in BIOS en een testduur van minimaal 20 min.
Ik heb de volgende zaken gedaan/gecontroleerd:
- Oude koelpasta verwijderd van de CPU en oppervlak gereinigd
- Beschermingsplasticje is van de voet van de Scythe koeler verwijderd
- Na eerste test koeler opnieuw geplaatst om er zeker van te zijn dat hij niet scheef zit. Daarbij ook geconstateerd dat de op de CPU aangebrachte nieuwe koelpasta ook op de voet van de koeler zat (dus er lijkt contact te zijn)
- Fans draaien beide en de airflow van beide is naar de achtekant van mijn case
- De afgevoerde lucht aan de achterkant is koud, ook bij een CPU temp van 85C
- Bij starten en stoppen van de stresstest schieten de temperaturen resp. omhoog en omlaag, wat mij het gevoel geeft dat er weinig tot geen warmte dissipatie is.
- Gecontroleerd of de koeler echt goed vast zit en ook nog een test gedaan met de schroeven iets losser zodat hij zich zou kunnen 'zetten'.
[ Voor 6% gewijzigd door Michiel.v.D. op 21-10-2019 13:18 . Reden: Testresultaten van stock vs scythe koeler toegevoegd ]