GPU aanschaf door n00b, aantal algemene vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 23:31
Mijn huidige GPU is min of meer stuk. Het betreft een AMD Radeon HD 6950 2GB waar ik al twee jaar problemen mee heb. Hij maakt veel lawaai en de temperatuur piekt vaakt tegen het kookpunt. Sinds enkele dagen toont mijn desktop op random momenten allerlei vage grafische artefacten en vervolgens is er niets meer mee te doen. Heropstarten werkt soms voor 5 minuten en soms voor een paar uur.

Ik heb er nu een hele oude GPU ingedaan die ik nog had liggen en nu werkt alles weer. Het ligt dus mijns inziens echt aan die Radeon.

Ik wil echter wel een andere GPU want wat er nu in zit werkt maar is niet krachtig genoeg.

Ik ben an sich geen gamer, uitgezonderd één game; ik speel graag Magic The Gathering Arena. En dat wil ik graag vloeiend kunnen spelen. Dit draaide redelijk op de Radeon op de laagste settings en met veel lawaai; af en toe wat lag maar niet noemenswaardig. Ik wil dus wel minimaal die situatie weer hebben en eigenlijk het liefst nog iets beter.

Via reviews ben ik uitgekomen bij Radeon RX 580 8GB. Dit schijnt een degelijke kaart te zijn die binnen mijn budget valt. Meer dan 200 wil ik niet besteden.

Waar ik echter op vastloop bij het zoeken is het feit dat er echt tientallen verschillende kaarten zijn onder die naam. Een heleboel verschillende merknamen; Gigabyte, MSI, Asus, etc. En dan allerlei bijvoegsels zoals Gaming, Armor, MI, OC, etc. etc. Ik snap hier geen fuck van. Ik ga er vanuit dat de verschillen significant kunnen zijn maar hoe weet ik nou waar ik het best achter aan kan gaan?

Een tweede vraag is hoe het zit met koelen. Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht. Mijn systeem is een bijeengeraapt zooitje dat afgezien van de GPU prima werkt. (Intel i7 960 op een Gigabyte X58A-UD3R met 12 GB geheugen). In de kast zitten twee fans. Eentje op de CPU en dan nog een grote tegen de achterwand. Ik vraag me al een tijdje af of dat wel voldoende is en of dat ook een reden kan zijn dat mijn oude kaart zo slecht presteerde en heet werd. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Ook vraag ik mij het volgende af: ik heb aan mijn huidige kaart 3 schermen hangen; twee monitoren aan de DVI aansluitingen en mijn TV aan de hdmi. Met een scriptje schakel ik tussen de TV en monitor 2 als ik televisie wil kijken.

Bij de kaart die ik op het oog heb zie ik maar 1 DVI aansluiting en 1 HDMI. Wel een sloot display ports. Onderzoek leert dat ik gemakkelijk en goedkoop een adapter van display port naar dvi kan kopen voor een van de twee monitoren. Is dit aan te raden of is dit een lapmiddeltje? Ik kan niet zonder twee monitoren aan mijn desktop en volgens mij hebben mijn monitoren geen directe display port ingang.

Eventuele andere tips zijn overigens ook welkom hoor. Wellicht is er een GPU die nog beter geschikt is voor mij dan de Radeon RX 580 8GB. Mijn algemene wensen; budget is rond de 100-150, 200 is het uiterste. Verder stel ik prijs op stilte (wie niet). Ik speel geen andere games dan MTG Arena en doe geen videobewerking oid.

Thnx.

Alle reacties

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Je oude kaart is waarschijnlijk overleden omdat er geen pasta meer tussen de GPU en de koeler zat dankzij het pump-out effect. Dan kunnen de fans blazen wat ze willen, maar de koeler krijgt de warmte dan niet meer weg van de GPU. Een repaste had een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat het al te laat is (artifacts = einde oefening). Ook een nieuwe kaart gaat hier over een paar jaar last van hebben dus het is goed om de skill te ontwikkelen dat af en toe te doen.

Dat gezegd hebbende, dit is de beste RX580 die je kunt kopen, maar niet het meest kostenefficient.

pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)

Deze is iets minder maar ook goed zat.

Het is lastig, een RX580 is inmiddels al verouderd en begint op te raken in de winkels.

Een alternatief is er nog niet echt, enkel de te dure GTX 1650 van nVidia. Die is iets trager en ongeveer net zo duur.

Als je even kan wachten, er komt binnenkort een nieuwe serie uit van AMD, gebaseerd op de Navi GPU. Worst case scenario verandert er niks aan je keuze, best case scenario ben je goedkoper uit.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:13
RX 570 nemen pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC is alsnog heel veel sneller dan een HD 6950. Sneller heeft geen zin want je cpu bottlekneckt dan enorm.

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 23:31
Ah, dat pasta verhaal is wel een goede tip. Ik heb wel eens nieuwe pasta op een cpu gedaan maar nog nooit op een gpu, überhaupt nooit bij stilgestaan dat dat een dingetje is. Hmz.

Die 570 had ik inderdaad eerst in gedachten maar reviews brachten me naar de 580. Is de 580 overkill voor mijn systeem?

En ik ben wel echt benieuwd hoe dat nou zit met die merknamen. Neem ik een 580 dan moet ik voor de Sapphire gaan en voor een 570 juist voor de MSI?

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nachtschade schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:14:[...]Die 570 had ik inderdaad eerst in gedachten maar reviews brachten me naar de 580. Is de 580 overkill voor mijn systeem?
Tja wat is overkill. Een 580 is maar iets sneller dan een 570. Als een 580 overkill is, is een 570 dat ook. Voor de game die je speelt is de CPU voldoende. Een 580 is imo een prima aanvulling gezien je use case.
En ik ben wel echt benieuwd hoe dat nou zit met die merknamen. Neem ik een 580 dan moet ik voor de Sapphire gaan en voor een 570 juist voor de MSI?
Elk merk ontwerpt de koeler en soms ook de PCB anders. Grof uieengezet zijn er 3 factoren om rekening mee te houden:

- VRM ontwerp, kortom de stroomlevering aan de GPU
- Formaat koelblok
- Kwaliteit fans

Een goed VRM ontwerp is belangrijk als je aan overclocken doet. Deze moet in staat zijn de GPU van voldoende stroom te voorzien. In jouw geval niet relevant me dunkt.

Formaat koelblok bepaalt hoe snel je fans moeten draaien om de kaart koel te houden. Groter betekent dus stiller. De beste methode om erachter te komen welke het stilste zijn is reviews van betrouwbare websites.

De kwaliteit van de fans is vooral een duurzaamheidsdingetje. Sommige fabrikanten gebruiken (relatief stille) glijlagers. Deze zijn echter orientatiegevoeling en slijten extra hard wanneer ze in een horizontaal vlak liggen (zoals bij een videokaart). Deze gaan dan meestal maar een paar jaar mee. Andere fabrikanten gebruiken iets lawaaierige kogellagers, maar deze gaan vele malen langer mee.

De 570 en 580 lijken enorm veel op elkaar. Wat een goed ontwerp is voor de 580, is dat ook voor de 570. Ik weet dat de Sapphire fans met kogellagers gebruikt en bovenaan staat met koelprestaties, daarom zou ik daar altijd voor gaan. De MSI waar @Uszka naar linkt gebruikt glijlagers, maar doet het qua koeling ook prima.

Het is dus maar net hoeveel centjes het je waard is. Ik zou zelf ten alle tijden gaan voor een kaart die het langer vol zal houden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:51
@Blaat Ik ben zo vrij geweest om topicstarter in PB mijn RX480 Nitro voor te stellen. Denk dat dit voor de prijs een mooi voorstel is. Wat is jullie gedacht hierover?

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

2.DIE.4 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:05:
@Blaat Ik ben zo vrij geweest om topicstarter in PB mijn RX480 Nitro voor te stellen. Denk dat dit voor de prijs een mooi voorstel is. Wat is jullie gedacht hierover?
Lijkt me een prima keuze voor de TS. :)

Pagina: 1