Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij aanvraag zonnepanelen (legplan)

Pagina: 1
Acties:

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:51
Ook wij zijn aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. Inmiddels al een leuke offerte gestuurd gekregen van de op dit forum aangeraden leverancier. Echter twijfel ik over het legplan welke ik van een andere leverancier heb ontvangen. Volgens de leverancier van de offerte zijn de zonnepanelen 1.01 meter breed. De afmetingen van onze binnenruimte is 4.90m. Vijf panelen naast elkaar zou dan net wel/niet passen.

Ik wil het graag in een keer goed doen. Onze tuin ligt op het zuidoosten.

Mijn vragen:
1. Verschillende leveranciers hebben 9 zonnepanelen aangeraden. Echt lijkt ons dak net te klein voor panelen van merken (>1 meter). Bij buren zie ik 10, 9 of 8 zonnepanelen (plaats van het dakraam scheelt ook). Hebben jullie advies voor mij om mijn dak zoveel mogelijk te beleggen voor een optimaal rendement?
2. Zoals is te zien op de foto van ons huis is het oppervlakte van het dak aan de Noord-Oost kant veel groter. Echter in geen van de adviezen die wij hebben gekregen is het beleggen hiervan meegenomen. DIt met reden dat het niet rendabel is en een omvormer van Solar Edge is vereist. Ik zie ook geen van onze buren deze kant van het dak belegd hebben. Klopt dit advies? Wat zouden jullie doen?

Wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hx2s6tuzt3lhr.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zvh9gcmofh.png

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:37
De meeste gangbare panelen zijn ergens tussen de 992 en 1000mm breed. In de hoogte wil het wel eens wat meer schelen afhankelijk van de celtechnologie, een half-cell is vaak 1670mm een normaal 60 cels paneel is 1650mm.
Een uitzondering hierop is Panasonic, deze zijn 1050 breed en 1590 hoog.

Om de panelen vast te zetten worden er klemmen gebruikt, afhankelijk van het merk hebben deze ook een breedte van circa 10mm.

5 panelen portrait langs elkaar gaat dus nooit passen.

3 stuks Panasonic in landscape langs elkaar zou wel passen.

Panelen aan de noord-Oost kant kan ook prima uit.
Ikzelf heb een vergelijkbare situatie, voorzijde woning noord-oost, achter zuid-west.
Aan de voorzijde heb ik 20 panelen, achter liggen er 13, dit alles aangesloten op een SMA omvormer. Als je geen schaduw hebt op het dak is SolarEdge geen noodzaak, of je moet graag logging per paneel willen, daar is het een mooi systeem voor.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Binnenshuis is de ruimte 4.9 meter.
Jouw buitenmuur is (muur spouw muur) zeker 0.25 meter dik
De scheidingsmuur met je buren is normaal gesproken (muur spouw muur) ook minimaal 0.25 meter dik, en de helft daarvan is van jou.
De beschikbare breedte is dus minimaal: 0.25 + 4.90 + (0.25/2) = 5.27 meter.
Ik zou gewoon 2 x 5 portrait panelen neer leggen.

Beginnen bij de scheiding met de buren om zoveel mogelijk bij de dakrand weg te blijven.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Noord-West is veel minder rendabel dan Zuid-Oost maar dat maakt het nog niet onrendabel. Ik zou die kant gewoon vol leggen, die extra panelen nu plaatsen kan tegen een zeer geringe meerprijs. Is trouwens helemaal geen Solar Edge voor nodig, kan gewoon met een string omvormer.

Tenzij de zon echt heel laag staat ga je daar elke dag opbrengst uit halen, zeker middag/avond.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AequitasII
Bedankt voor de reacties dusver!

Bestaat er ook tooling waarmee ik zelf zo'n legplan kan maken? Zoals jullie zien op de foto is er een grote (niet functionele) schoorsteen waar ik rekening mee moet houden.Op het blote oog zou ik aan de Noord-Oost kant nog 6 panelen kwijt kunnen, maar hoe kan ik dit het makkelijkst berekenen?

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
AequitasII schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:40:
Bedankt voor de reacties dusver!

Bestaat er ook tooling waarmee ik zelf zo'n legplan kan maken? Zoals jullie zien op de foto is er een grote (niet functionele) schoorsteen waar ik rekening mee moet houden.Op het blote oog zou ik aan de Noord-Oost kant nog 6 panelen kwijt kunnen, maar hoe kan ik dit het makkelijkst berekenen?
Ik heb een keukenplanner gebruikt zoals bijv. die van Tieleman. Stel de afmetingen van het dak in en pak een werkblad en geef die de zelfde maten als je panelen. Je kan een andere maat "werkblad" invoeren als dakvenster.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:33

Theo

moederbord

FD2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:36:
Binnenshuis is de ruimte 4.9 meter.
Jouw buitenmuur is (muur spouw muur) zeker 0.25 meter dik
De scheidingsmuur met je buren is normaal gesproken (muur spouw muur) ook minimaal 0.25 meter dik, en de helft daarvan is van jou.
De beschikbare breedte is dus minimaal: 0.25 + 4.90 + (0.25/2) = 5.27 meter.
Ik zou gewoon 2 x 5 portrait panelen neer leggen.

Beginnen bij de scheiding met de buren om zoveel mogelijk bij de dakrand weg te blijven.
Je wil eigenlijk wel een dakpan van elke dakrand vandaan blijven (nok, zijkant en dakgoot). Mocht je een overhangende dakrand hebben naast de woning dan kunnen vijf panelen wel naast elkaar geplaatst worden. Maar mocht er geen overstekende dakrand zijn dan kunnen 5 panelen naast elkaar een beetje erg krap gaan worden.

@AequitasII Als je dakpannen gaat tellen; hoeveel pannen is je dak hoog en breed? En mocht je een losse dakpan hebben (reservepan); hoe groot is een enkele dakpan? je kan dan vrij exact je beschikbare oppervlakte bepalen.

En vergeet niet dat je op de dakkapel ook een paar panelen plat kunt plaatsen. Een 300 Wp paneel zal dar zo'n 200 kWh per jaar opwekken.

7400 Wp op het dak

• AequitasII
Ik heb net geteld vanaf ons balkon en kom op 34 dakpannen. Een dakpan zou 15 cm breed moeten zijn en daarmee kom ik uit op 510 cm breed totaal. Daarbij is nog één dakpan die op de spouwmuur ligt met de buren.

Gluren bij de buren leert mij ook dat vijf panelen net moeten passen. Echter hebben zij het vlak onder de schoorsteen weer niet meegenomen..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2jeiic.png

Voor de Noord-Oost zijde zou ik dan 2x4 + 2 op het dakkapel kunnen leggen en een omvormer?

[ Voor 34% gewijzigd door AequitasII op 22-10-2019 11:29 ]

• Theo

Theo

moederbord

Onder de schoorsteel wil je ook niet leggen vanwege schaduw; dus ik snap je buren compleet :)
5 panelen breed moet dus gewoon passen op je dak.

Als ik de afbeelding van je dak mag geloven (en de zes pixels goed begrijp :P ) dan heb jij op je dakdeel geen pijpjes zitten. Je buren ook niet. Je hebt enkel een raam waar je omheen moet leggen, en verder kan het dak vol worden gelegd.

Voordat je je dak trouwens helemaal vol wil leggen; wat is je jaarverruik in kWh? Stel is verbruikt 3.500 kWh per jaar, dan is het economisch zonde om veel meer dan dat op je dak te plaatsen. Helemaal met het verdwijnen van de salderingsregeling over 4 jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Theo op 22-10-2019 09:35 ]

7400 Wp op het dak

• AequitasII
Theo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:33:
Onder de schoorsteel wil je ook niet leggen vanwege schaduw; dus ik snap je buren compleet :)

Als ik de afbeelding van je dak mag geloven (en de zes pixels goed begrijp :P ) dan heb jij op je dakdeel geen pijpjes zitten. Je buren ook niet. Je hebt enkel een raam waar je omheen moet leggen, en verder kan het dak vol worden gelegd.

Voordat je je dak trouwens helemaal vol wil leggen; wat is je jaarverruik in kWh? Stel is verbruikt 3.500 kWh per jaar, dan is het economisch zonde om veel meer dan dat op je dak te plaatsen. Helemaal met het verdwijnen van de salderingsregeling over 4 jaar.
Wij hebben nu een jaarverbruik van +- 4000Kwh per jaar. 12 panelen van 345WP zouden hiervoor dus voldoende moeten zijn.
Vraag is echter dan volgens mij of het dan kostentechnisch zin heeft om een omvormer te plaatsen voor die 3 extra panelen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Al is het juist met het oog op verdwijnen van salderen wel interessant om beide kanten (deels) vol te leggen. Immers verspreid je dan de opwekking over de gehele dag waardoor je zowel 's ochtends als 's avonds je eigen verbruik af kan dekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NCHaQ6cbntZ5DS6GqmGAM6YV/full.png

Even een afbeelding van eergisteren. Ik heb 16 panelen op OZO en 10 panelen op WNW, je ziet dat de panelen op WNW aan het eind van de dag een prima bijdrage leveren waardoor ik mijn verbruik wanneer ik thuis kom nog kan afdekken. Je ziet dat ik van 1700 uur tot 1800 uur nog redelijk wat opwek terwijl de netto consumptie van het net in de bovenste screenshot al positief is. Zou ik dus WNW niet hebben vol gelegd zou ik nog meer stroom zelf verbruiken.

Dit effect is zomers nog sterker, dan verbruik ik tot zonsondergang eigenlijk zelf geen stroom omdat de WNW kant nog op de zon ligt. De OZO kant wekt dan al een stuk minder op.

Daarnaast merk ik dat beide kanten nodig zijn om op een zeer druilerige dag als gisteren überhaupt het eigen verbruik af te dekken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1UH440FI2IumjjsS2WZPjeAG/full.png

Uiteindelijk ga je natuurlijk ook energie opwekken wat niet te salderen is waardoor je relatief weinig terug krijgt maar je voorkomt ook dat je weer dure energie moet kopen. Als ze toch bezig zijn met het hele systeem heb je enkel de meerkosten van de panelen zelf plus een wat zwaardere omvormer. Er passen denk ik wel 3x3 panelen of anders wellicht 2x4 panelen waarbij je de schaduw van de schoorsteen zoveel mogelijk ontwijkt.

[ Voor 52% gewijzigd door Tsurany op 22-10-2019 10:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28

[...]
Dat is harde schaduw, dus de bypassdiodes vangen die schaduw wel op. Op mijn oost-west dak staat op het oost dak aan de zuidkant een kachelpijp van 1 meter hoog en een pijp van de afzuigkap. Effect op de opwek is maar beperkt. De meerprijs van een extra paneel is maar beperkt, dus waarom zou je dit dan weglaten.

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Als je 34 dakpannen van 15cm breed hebt is dat geen 5.10m want ze liggen gedeeltelijk over elkaar heen.

• Theo

Theo

moederbord

Ep Woody schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:08:
[...]

Dat is harde schaduw, dus de bypassdiodes vangen die schaduw wel op. Op mijn oost-west dak staat op het oost dak aan de zuidkant een kachelpijp van 1 meter hoog en een pijp van de afzuigkap. Effect op de opwek is maar beperkt. De meerprijs van een extra paneel is maar beperkt, dus waarom zou je dit dan weglaten.
Bij dat ene paneel zul je dan wel een optimizer moeten plaatsen. Als je ruimte genoeg hebt op je dak kun je beter elders één paneel plaatsen dat wél een volledige opbrengst heeft dan onder de pijp één paneel met optimizer plaatsen die niet een volledige opbrengst zal hebben.

7400 Wp op het dak

• Ep Woody
Theo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

Bij dat ene paneel zul je dan wel een optimizer moeten plaatsen. Als je ruimte genoeg hebt op je dak kun je beter elders één paneel plaatsen dat wél een volledige opbrengst heeft dan onder de pijp één paneel met optimizer plaatsen die niet een volledige opbrengst zal hebben.
Waarom zou je een optimizer moeten plaatsen? De bypass diodes kunnen die harde schaduw perfect opvangen.

Dit is mijn dak op 24 augustus, zonder optimizers en met schaduw van een harde kachelpijp op het oostdak, en met een CV pijpje op het westdak. Kun jij aangeven wanneer de schaduw problemen geeft, cq. de schaduw weg is?

Oost-west zonder optimizers met schaduw

Dakhoek is 35 graden uit mijn hoofd.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ep Woody schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:26:
[...]
Kun jij aangeven wanneer de schaduw problemen geeft, cq. de schaduw weg is?

[Afbeelding: Oost-west zonder optimizers met schaduw]
Ik waag wel een gokje.
Allebei in de gele set op west.
Tussen 11 en 12 het pijpje.
Om 19:00 de kachelpijp

• AequitasII
Leuke discussie! En wederom bedankt voor alle informatie. Geeft mij al een stuk meer vertrouwen in het maken van de juiste keuze op deze manier.

Met in acht neming van jullie informatie: Wat denken jullie van 2x 8 zonnepanelen op beide kanten? 1x4 + 1x3 en 1x1 op ZO en 1x3, 1x3 en 1x2 (dakkappel) op NW. Ik moet dan wel nog uitrekenen of het dakkappel gaat passen. Anders zou 2x4 ook nog een optie kunnen zijn, met wat verlies van de schoorsteen als gevolg.

Ik kom dan uit op 6000WP met deze panelen. Dan ga ik uit van 80% opbrengst = 4500 KWH per jaar? Een overschot vind ik niet erg, gezien wij nog een keer van het gas af moeten en bijvoorbeeld vloerverwarming nog op een (lange termijn) planning staat.

Onderstaand een plaatje van Zonatlas:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lwc0d1j.png

• Ep Woody
TWyk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:01:
[...]

Ik waag wel een gokje.
Allebei in de gele set op west.
Tussen 11 en 12 het pijpje.
Om 19:00 de kachelpijp
Goede poging. Laat wel mooi zien hoe klein de effecten zijn van harde schaduw op je opbrengst, terwijl het idee heerst dat het effect enorm groot is.

De klim van 12:00 heb ik (nog) niet echt een goede verklaring voor. Wellicht toch een streep schaduw van de kachelpijp/afzuigkappijp over een aantal panelen op het westdak, of de klim naar hoog genoeg om de panelen op de westkant lekker aan te kunnen stralen.

Het CV pijpje gaf schaduw op een (2 banen) paneel op het westdak. Om 12:16 verdwijnt de schaduw van de laatste baan.

De kachelpijp geeft de schaduw voornamelijk op het oostdak, en dat kun je zien rond: 13:16, 14:06, 15:12 en 15:30.

De daling van 19:00 komt door eikenlanen (met processierups) rondom mijn wijk, daar is weinig tegen te doen.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 19:01
Als je plaatje correct gepositioneerd is hebt, is het grote dakvlak het noord-westen.
De panelen op de kapel erop zou ik dan op het zuid-westen richten.
Maar ik zou beginnen met de 9 panelen op zuid-oost. Die gaan meer opleveren dan het hele noord-west-dak.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png

[ Voor 69% gewijzigd door Meester_J op 22-10-2019 14:01 ]

• AequitasII
Meester_J schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:51:
Als je plaatje correct gepositioneerd is hebt, is het grote dakvlak het noord-westen.
Maar ik zou beginnen met de 9 panelen op zuid-oost. Die gaan meer opleveren dan het hele noord-west-dak.

[Afbeelding]
Dit is dus ook het verhaal wat ik van de 'adviseurs' heb gehoord die hier zijn geweest. Alleen wordt dit dus door de posters boven jou allemaal ontkracht. Volgens mij heb ik, mede door een lage dakhelling (20?) nog best wat zonuren op de NW kant. Zie ook mijn eerder geposte plaatje van Zonatlas.

Ik heb zelf ook gedacht aan eerst 9 panelen op ZO nemen en als dat bevalt nog een keer NW te laten bedekken. Echter zijn dat wel weer dubbele installatiekosten. Misschien beter in één keer goed?

[ Voor 11% gewijzigd door AequitasII op 22-10-2019 21:40 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Meester_J schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:51:

[Afbeelding]
Een dakhelling van 20% doet alsnog 70% qua opbrengst, dat lijkt me keurig om er bij te leggen. Dat later bijleggen gaat tegen een dermate hoge meerprijs dat het dan niet meer interessant is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
AequitasII schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Dit is dus ook het verhaal wat ik van de 'adviseurs' heb gehoord die hier zijn geweest. Alleen wordt dit dus door de posters boven jou allemaal ontkracht. Volgens mij heb ik, mede door een lage dakhelling (20?) nog best wat zonuren op de NW kant. Zie ook mijn eerder geposte plaatje van Zonatlas.

Ik heb zelf ook gedacht aan eerst 9 panelen op ZO nemen en als dat bevalt nog een keer NW te laten bedekken. Echter zijn dat wel weer dubbele installatiekosten. Misschien beter in één keer goed?
het is ook dat 'adviseurs' en @Meester_J net zoveel gelijk hebben als de poster's hier. ;)
(het is meer geneuzel in de marge, als echt hele grote verschillen. ;) )

als extreem voorbeeld: ik heb 4x190Wp op mijn schuurtje liggen.
dit is maar 15 graden dak, maar wel op noord.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%202%20klein.jpg
het zijn 4 oude panelen die al terugverdiend zijn, ook de omvormer (steca500) was al terugverdiend.
dus de kosten was 110€ aan bevestiging materiaal.
daar moet ik dan +/-500kWh voor opwekken, en dat ga ik net niet halen in 1 jaar.
dit word dus 1 jaar + 1 maand voor ik het heb terugverdiend. >:)
(de lage opbrengst van de set komt niet door noord.
maar het schuurtje zit erg ingebouwd tussen 2 huizen rijen in.
dat is wel heel veel uren schaduw.)

maar voor jouw is het zeker leuk om de 2 kanten gewoon tegelijk te doen.
zie de opbrengst van mijn oost-west dak.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
ik heb dus 6,43kWp op maar een 4kW omvormer hangen.
tja oost en west hebben gewoon een ander moment op de dag dat ze hun top bereiken.
dus je kunt met een flink kleinere omvormer af. ;)

(probeer solaredge niet te gebruiken, dat is gewoon duur spul als je het vergelijkt met een gewone string omvormer met 2x mpp. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 23-10-2019 11:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AequitasII
Theo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:14:
[...]

En vergeet niet dat je op de dakkapel ook een paar panelen plat kunt plaatsen. Een 300 Wp paneel zal dar zo'n 200 kWh per jaar opwekken.
Ik denk dat het hierbij niet uitmaakt in welke richting ik ze leg? Dus twee keer staand naar Zuidwest. Levert denk ik meer op dan plat neerleggen?

• Theo

Theo

moederbord

AequitasII schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat het hierbij niet uitmaakt in welke richting ik ze leg? Dus twee keer staand naar Zuidwest. Levert denk ik meer op dan plat neerleggen?
Ik heb eigelijk geen idee. Ik verwacht dat het verschil niet enorm zou zijn. Persoonlijk zou ik ze echter niet plat neerleggen vanwege het feit dat water er dan niet gemakkelijk van af kan stromen, en de panelen daardoor op den duur smeriger worden dan wanneer ze niet plat zouden liggen.

Juist hierdoor zou ik ze niet plat willen leggen maar onder een kleine hoek plaatsen van zo'n 10-15 graden. Logischerwijs is dan wel naar het zuidwest.

Al moet je dan wel op voorhand rekening houden met de wind; als het stormt dan kan de wind onder het paneel komen. Met dat in het achterhoofd is het handig om een rijtje stoeptegels als ballast voor je panelen te gebruiken waardoor je de achterzijde van je schans/setup (de tuinzijde ofwel waar de wind vol op kan komen) exact 30 cm hoog is (1 stoeptegel die plat ligt) en daarmee voorkomt dat de wind onder je paneel kan komen.

7400 Wp op het dak

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
AequitasII schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

jep dat maakt wel uit, teminste binnen deze waarden.

als je met een string omvormer werkt, dan heb je vaak maar 2x een mpp.
per mpp wil je dat alle panelen de zelfde kant op kijken.
(om heel precies te zijn alle panelen die serieel zitten kijken de zelfde kant op, parallel hoeft dat niet.
maar parallel heeft wel serieel de zelfde hoeveelheid cellen nodig en kan erg lastig zijn iets te vinden wat werkt. en parallel kan per mpp, dus 2x2x12x300Wp kan op een omvormer met 2x mpp met 4 verschillende richtingen. ;)
als voorbeeld mijn set: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost(mpp1) en 10x300Wp(45 graden) op west(mpp2). (4kW omvormer) )

met micro/optimizers zoals solaredge heb je een mpp per paneel, en kun je wel alle richtingen mixen tot je zot ziet.
maar pas op: solaredge heeft wel een minimum aan optimizers nodig die werken anders start het niet.
en dit kan slechte opbrengsten geven als je het fout plant. (en pas op met installateurs, die verkopen liever een set dan jouw echt kWh's geven. dus check het zelf ook even goed. ;) )

even een losse tip: het is oktober, dus de winter komt er aan.
winter opbrengst die sucks. de maanden december+januari leveren net zo veel als 1 erg goede dag in juni/juli.
dus je hebt ruim de tijd om rustig iets te plannen wat je wil, pas in maart wil je het echt wel op dak hebben liggen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 23-10-2019 12:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Theo

Theo

moederbord

migjes schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

winter opbrengst die sucks. de maanden december+januari leveren net zo veel als 1 erg goede dag in juni/juli.
Volgens de letter niet helemaal waar, maar volgens de geest wel :P

In mijn geval; de meest slechte week ooit was een week van 12 kWh dat van het dak kwam. Dat was een week in januari zonder zon en met alleen maar vies grauw en mistig weer. Gelukkig is het niet een hele maand zó deprimerend buiten. Maar in theorie zou dat 51 kWh per maand kunnen zijn als het echt de hele maand zo deprimerend is. Bij mij haal ik in januari zo'n 100 kWh van het dak af.

Op de meest mooie lentedag kan ik op de meest mooie dag zo'n 45 kWh per dag van het dak halen.

Één heel deprimerende januarimaand levert dus wel meer op dan één mooie lentedag :P

Maar verder; de periode van halverwege november tot halverwege februari is qua opbrengst niet zo spannend. In deze drie maanden is de opbrengst ongeveer wat ik in anderhalve week in een mooie lente van het dak haal.

7400 Wp op het dak

• AequitasII
Vanmiddag ga ik de stap maar wagen en 9 Munchen Solar 320WP Full Black plus een Growatt omvormer met uitleeskit bestellen bij Solar Bouwmarkt.
Hopelijk liggen ze dan voor de lente hier op het dak :)

Zojuist contact gehad met Solar Bouwmarkt. Zeer vriendelijk en snel geholpen. Uiteindelijk gegaan voor 17 Munchen Solar 320WP panelen: 9 op ZO en 8 op NW met een Huawei transformer. In januari worden ze gelegd. Ik kan niet wachten!

Bedankt voor alle hulp hier O+

[ Voor 41% gewijzigd door AequitasII op 27-11-2019 15:54 ]

Pagina: 1