hoe source code/ip van ontwikkelde website berschermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik heb voor een IOT toepassing een online portal met rest API ontwikkeld in php. Dit zou ik graag in de toekomst uit willen rollen voor meerdere klanten. Het eenvoudigst is om dit gewoon steeds op een nieuwe webserver te installeren.
Nu zijn er mogelijk klanten die het graag op mijn eigen webserver willen hebben. Echter geef ik dan gelijk al mijn source code weg. php is tenslotte alle script en niets gecompileerds ofzo.
Ik ben niet zo thuis in web ontwikkeling.
Nu was ik benieuwd of jullie tips hebben om dit te managen.

Ik zit er aan te denken om alles gewoon in eigen beheer te houden en voor iedere klant een subdomein ofzo te gebruiken. Het voordeel daarvan is denk ik dat ik code hopelijk op 1 plaats kan houden, maar dat vind ik nu 123 niet relevant.

Ik was eigenlijk gewoon benieuwd hoe er in de professionele web ontwikkeling mee omgegaan wordt.
Zijn er technieken om je broncode te beschermen tegen misbruik. (met een signature ofzo?)
Ik heb werkelijk geen idee.

Beste antwoord (via cowandchicken op 21-10-2019 13:41)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als je het beheersbaar wil houden, dan biedt je de API als service aan.
Al je klanten gebruiken hetzelfde endpoint, maar ieder heeft zijn eigen keys.

Je kunt dan het gebruik in de gaten houden op basis van de keys

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ioncube php encoder? Zo worden vaak essentiële stukken beschermt.

https://www.ioncube.com/php_encoder.php

Vele CMS systemen werken hiermee, whmcs is voor mij het bekendste voorbeeld. Hun beschermen hun license system hiermee.

Let wel op dat dit extra CPU load veroorzaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Luchtbakker op 21-10-2019 12:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als je het beheersbaar wil houden, dan biedt je de API als service aan.
Al je klanten gebruiken hetzelfde endpoint, maar ieder heeft zijn eigen keys.

Je kunt dan het gebruik in de gaten houden op basis van de keys

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:43

Rmg

In professionele kringen worden er gewoon duidelijke licentie voorwaarden aan het gebruik gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Ik denk dat ik inderdaad vooral de API wil beschermen. Ik heb nu een REST api die ik gebruik om data van en naar mijn embedded device te krijgen.
De front end van de web portal haalt zijn data nu direct uit de database. Dat zal dan ook via die of een nieuwe API moeten en dan met een uitgegeven API key.

Is het gebruikelijk om voor die frontend ook van een REST api gebruik te maken? met GET, POST etc en resultaat in json?
Zoals het nu is opgezet heb ik een grote class in een object file die ik include en op die instance heb ik nu get en set functies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:18

JJ93

Error 418

Klinkt inderdaad dat je het prima als losse API aan kan bieden, eventueel met een PHP wrapper om er makkelijk te communiceren.

Front-end is het ook gangbaar om API calls te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
ja zo wil ik het nu ook gaan doen. Echter is het enige probleem nu dat ik dan wel iets moet gaan doen met session keys die de api uitdeelt ofzo volgens mij.
Echter gaat dat niet waterdicht worden ben ik bang, gezien mijn iot device nu geen mogelijkheid heeft om SSL/TLS te doen. Dus vooralsnog zou ik denk ik iets eenvoudigers moeten verzinnen
Pagina: 1