Bij mijn schoonmoeder zijn we bezig met een nieuwe tuinaanleg.
In de voorbereidingsfase zijn we in contact gekomen met een hovenier die een compleet tuinplan zou maken.
Dit hield in een tekening + uitgebreide offerte.
In de tussentijd heeft de hovenier wel een boomstronk uit de grond getrokken, (niet afgevoerd) Dit moest namelijk snel gebeuren ivm een te plaatsen tuinhuis.
Na de offerte hebben we besloten om van het complete tuinplan af te zien.
We hebben aangegeven om een factuur te sturen van de gemaakte kosten.
Daarbij dachten wij aan de arbeid in de tuin.
We krijgen nu een factuur gestuurd met het volgende:
3 uur advies gesprek
1.5 uur tekenwerk
1.5 uur inmeten tuin
3 uur maken offerte
Kosten: €500,-
Boomstronk verwijderen: €150,-
Naar mijn idee is een advies gesprek en een offerte altijd vrijblijvend en niet aan kosten gebonden.
De kosten voor het maken van een tuinplan (tekenwerk) is ook nooit ten sprake gekomen, alhoewel ik wel kan begrijpen dat dit eventueel niet onbetaald hoeft te blijven.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
In de voorbereidingsfase zijn we in contact gekomen met een hovenier die een compleet tuinplan zou maken.
Dit hield in een tekening + uitgebreide offerte.
In de tussentijd heeft de hovenier wel een boomstronk uit de grond getrokken, (niet afgevoerd) Dit moest namelijk snel gebeuren ivm een te plaatsen tuinhuis.
Na de offerte hebben we besloten om van het complete tuinplan af te zien.
We hebben aangegeven om een factuur te sturen van de gemaakte kosten.
Daarbij dachten wij aan de arbeid in de tuin.
We krijgen nu een factuur gestuurd met het volgende:
3 uur advies gesprek
1.5 uur tekenwerk
1.5 uur inmeten tuin
3 uur maken offerte
Kosten: €500,-
Boomstronk verwijderen: €150,-
Naar mijn idee is een advies gesprek en een offerte altijd vrijblijvend en niet aan kosten gebonden.
De kosten voor het maken van een tuinplan (tekenwerk) is ook nooit ten sprake gekomen, alhoewel ik wel kan begrijpen dat dit eventueel niet onbetaald hoeft te blijven.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?