Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Factuur voor advies en offerte tuinaanleg

Pagina: 1
Acties:

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:44
Bij mijn schoonmoeder zijn we bezig met een nieuwe tuinaanleg.
In de voorbereidingsfase zijn we in contact gekomen met een hovenier die een compleet tuinplan zou maken.
Dit hield in een tekening + uitgebreide offerte.
In de tussentijd heeft de hovenier wel een boomstronk uit de grond getrokken, (niet afgevoerd) Dit moest namelijk snel gebeuren ivm een te plaatsen tuinhuis.

Na de offerte hebben we besloten om van het complete tuinplan af te zien.
We hebben aangegeven om een factuur te sturen van de gemaakte kosten.
Daarbij dachten wij aan de arbeid in de tuin.

We krijgen nu een factuur gestuurd met het volgende:
3 uur advies gesprek
1.5 uur tekenwerk
1.5 uur inmeten tuin
3 uur maken offerte
Kosten: €500,-

Boomstronk verwijderen: €150,-

Naar mijn idee is een advies gesprek en een offerte altijd vrijblijvend en niet aan kosten gebonden.
De kosten voor het maken van een tuinplan (tekenwerk) is ook nooit ten sprake gekomen, alhoewel ik wel kan begrijpen dat dit eventueel niet onbetaald hoeft te blijven.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Een uitgebreide offerte is wat anders dan een adviesgesprek en dat kost ook altijd geld. Ben ik zelf ook zo gewend.

Kletsen en schetsen is gratis, maar inmeten en tekenen kost muntjes.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
barry86 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:09:
Naar mijn idee is een advies gesprek en een offerte altijd vrijblijvend en niet aan kosten gebonden.
De kosten voor het maken van een tuinplan (tekenwerk) is ook nooit ten sprake gekomen, alhoewel ik wel kan begrijpen dat dit eventueel niet onbetaald hoeft te blijven.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Wat is er van te voren afgesproken?.....

Als zelfstandige ga ik er altijd van uit dat een eerste gesprek vrijblijvend is. Daar komt zeker geen factuur voor. Maar zodra er meer dan een "eerste gesprek" is, maak ik ook altijd duidelijk dat dat niet gratis is.

Heeft de hovenier dat hier ook gedaan? Het werk klinkt als heel wat meer dan "Even een offerte maken" maar als er niet duidelijk aangegeven is dat daar een factuur op zou volgen dan zou ik, persoonlijk, niet blij zijn als daar plots een factuur van €500 voor komt. Dat is een behoorlijk bedrag, zeker in verhouding met wat ik voor een volledige tuinaanleg zou verwachten te betalen.

Als er van te voren afgesproken is dat er een betaald tuinplan gemaakt zou worden dan kun je maar 1 ding doen en dat is betalen. Als er van te voren geen afspraken gemaakt zijn dan zou ik hier zeker een discussie over aan gaan.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryOut

Dat is wel makkelijk proberen te verdienen om een klant voor het maken van een offerte te laten betalen. Offerte geeft al aan dat het een vrijblijvende prijsopgave is. Dat is geheel voor zijn rekening lijkt me.

Maar goed, uiteindelijk gaat het om wat afgesproken is. Zie hier wat meer info;

https://www.consuwijzer.n...list-offertes-vergelijken

Hier staat dat in principe je niet hoeft te betalen voor een offerte tenzij zo afgesproken.
Een offerte is een vrijblijvende kosteloze prijsopgave of aanbieding

Het is niet gebruikelijk om voor uw offerte een factuur te versturen, de tijd die u besteed aan het maken van een offerte is ondernemersrisico. Wordt van de offerte wel een opdracht gemaakt, dan kunt u de kosten voor het opstellen van de offerte verrekenen in de uurtarieven. Ondanks dat de kans groot is dat opdrachtgevers bij meerdere ondernemers een offerte opvragen en de keus voor de opdracht of klus niet op u valt, is een offerte factureren zeker niet normaal.

Gunner wijzigde deze reactie 21-10-2019 11:27 (111%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• barry86
Van te voren is er niet gesproken over enige kosten. Dat er kosten berekend moeten worden over verricht arbeid is duidelijk, daarbij vindt ik het reëel om het tekenwerk en inmeten er van te betalen.
Maar betalen voor een advies gesprek en maken van een offerte vind ik te ver gaan. (6uur)

barry86 wijzigde deze reactie 21-10-2019 11:34 (24%)

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:05

Saven

Administrator

barry86 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:32:
Van te voren is er niet gesproken over enige kosten. Dat er kosten berekend moeten worden is duidelijk, maar dit valt dus inderdaad rauw op onze dak.
Dat is zeker niet duidelijk, zolang jij geen akkoord hebt gegeven op een offerte en hij op eigen houtje arbeid heeft verricht is dat zijn probleem.

Maar goed, jij bent imo ook wel iets te zachtaardig geweest door meteen te zeggen 'stuur maar een factuur'. Dan krijg je dit.

Als je een hoop ellende wil maken kun je nog een schadeclaim op 'm vorderen omdat hij de boom eruit heeft getrokken zonder dat er enig akkoord is gegeven. Maar jij bent hem niks verschuldigd.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

vso

raap voor zijn recht

als je nu "deels" betaald ga je akkoord met de factuur .. bel op en vraag wie je spreekt .. (noteer datum en tijd) en hun mailadress en vraag naar een aparte rekening voor de boomstronk.

vervolgens mail je dat je .."x.y.z gesproken hebt op datum x.y.z naar info@<bedrijf>.nl + pietje@<bedrijf.nl>
en verzocht hebt op een aparte factuur voor de boomstronk zodat je deze kan zo spoeding mogelijk kan betalen.

Tenzij je tuin 200m x 200m ipv 10 x 5 zou ik me afvragen hoe realistist het inmeten is .. (dat kan ik nu niet beoordelen) .. en een gesprek aanknopen als "sales" is een investering van zijn kant die niet direct tot een verkoop hoeft te leiden.

Voor de rest ben je niet akkoord met de rest van de factuur omdat je nooit geinformeerd bent over de uurtarief, tijd en verwachte kosten, en hier geen aanbetaling van gedaan hebt en/of papier hebt getekend als bewijs en mondeling ben je je niet bewust van enige akkoord.

afgezien van de 14 dagen bedenktijd corportatie wet ! is meer als 75 euro dus .. dit moet wel aan eisen voldoen

op deze wijze wil je graag de gemaakte kosten vergoeden en niet meer gebruik maken van zijn diensten

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
CurtPoindexter schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:11:
Een uitgebreide offerte is wat anders dan een adviesgesprek en dat kost ook altijd geld. Ben ik zelf ook zo gewend.

Kletsen en schetsen is gratis, maar inmeten en tekenen kost muntjes.
Een uitgebreide offerte is niets meer dan... Een uitgebreide offerte. Ofwel een vrijblijvende prijsopgave. Ook als de aannemer het nodig vindt om daarvoor de boel uitgebreid in te meten of alvast nauwkeurige tekeningen te maken.

Als er kosten gemaakt zullen/moeten worden, dan zal er voor die kosten eerste een akkoord moeten zijn van de klant. Zolang er met de klant niet besproken is dat er aan het een of ander kosten verbonden zijn en de klant niet zijn akkoord heeft gegeven op die kosten, hoeft de klant niet te betalen voor het offerte stadium. Wanneer het voor bepaalde punten op de offerte noodzakelijk is dat er eerst nauwkeurig wordt ingemeten/getekend, neem je voor die punten een (realistisch) bedrag als stelpost op in de offerte, neem je tevens de kosten voor inmeten en tekenen op in de offerte en ga je pas daadwerkelijk aan de slag met meten en tekenen na akkoord van de klant.

Het enige wat hier eventueel betaald moet worden is de arbeid voor het verwijderen van de boomstronk, wanneer dit op verzoek van de klant heeft plaatsgevonden.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-11 01:12
Voor het inmeten en zeker de tekening mag zeker geld gevraagd worden mits jullie ook echt hebben gevraagd om een kloppende tekening, en dus geen schets.

En als er een gespecificeerde offerte is incl alle materialen is er ook zeker iets voor te zeggen.

Zit ook een beetje vast op evt. auteursrechten enzo voor de tekening en de te gebruiken materialen daarbij.

Van een bevriende hovenier ook wel eens mee gekregen dat zij ontwerp en gespecificeerde offerte hebben gemaakt. Mensen ketsen het af ivm €€€ maar daarna wel exact dat in de tuin. Dat is een rechtszaak geworden en de betreffende mensen hebben een vrij hoge prijs uiteindelijk moeten betalen door het hele geintje (tuin moest deels zelfs leeggehaald worden).

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:23
3 uur maken offerte
Is het een dik bidbook soms? :|

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:29
Saven schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Dat is zeker niet duidelijk, zolang jij geen akkoord hebt gegeven op een offerte en hij op eigen houtje arbeid heeft verricht is dat zijn probleem.

Maar goed, jij bent imo ook wel iets te zachtaardig geweest door meteen te zeggen 'stuur maar een factuur'. Dan krijg je dit.

Als je een hoop ellende wil maken kun je nog een schadeclaim op 'm vorderen omdat hij de boom eruit heeft getrokken zonder dat er enig akkoord is gegeven. Maar jij bent hem niks verschuldigd.
Dan lees jij de wet nog maar eens na, want bij aanneming van werk (en dat is dit) ben je gewoon een redelijk loon verschuldigd als je geen bepaalde prijs afspreekt. Had je de hovenier maar moeten tegenhouden toen hij de boom uit je tuin ging graven bijvoorbeeld. Het lijkt me dat er wel degelijk toestemming voor het verwijderen is gegeven.

Maar goed, ik vind de insteek van TS zeer redelijk. Betalen voor de arbeid (incl. tekening als TS die krijgt) en niet betalen voor een offerte. Vind het sowieso raar om kosten voor het opstellen van een offerte te rekenen. Adviesgesprek zou evt. wel geld mogen kosten, maar dat moet dan wel op voorhand duidelijk zijn geweest.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:22
cryptapix schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

Dan lees jij de wet nog maar eens na, want bij aanneming van werk (en dat is dit) ben je gewoon een redelijk loon verschuldigd als je geen bepaalde prijs afspreekt. Had je de hovenier maar moeten tegenhouden toen hij de boom uit je tuin ging graven bijvoorbeeld. Het lijkt me dat er wel degelijk toestemming voor het verwijderen is gegeven.

Maar goed, ik vind de insteek van TS zeer redelijk. Betalen voor de arbeid (incl. tekening als TS die krijgt) en niet betalen voor een offerte. Vind het sowieso raar om kosten voor het opstellen van een offerte te rekenen. Adviesgesprek zou evt. wel geld mogen kosten, maar dat moet dan wel op voorhand duidelijk zijn geweest.
Ik denk dat over die boom vast en zeker wel iets over afgesproken is, niemand gaat zomaar zonder opdracht dat doen natuurlijk.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 21-10-2019 12:49 (18%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• vso

vso

raap voor zijn recht

Annuk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:34:
Voor het inmeten en zeker de tekening mag zeker geld gevraagd worden mits jullie ook echt hebben gevraagd om een kloppende tekening, en dus geen schets.

En als er een gespecificeerde offerte is incl alle materialen is er ook zeker iets voor te zeggen.

Zit ook een beetje vast op evt. auteursrechten enzo voor de tekening en de te gebruiken materialen daarbij.

Van een bevriende hovenier ook wel eens mee gekregen dat zij ontwerp en gespecificeerde offerte hebben gemaakt. Mensen ketsen het af ivm €€€ maar daarna wel exact dat in de tuin. Dat is een rechtszaak geworden en de betreffende mensen hebben een vrij hoge prijs uiteindelijk moeten betalen door het hele geintje (tuin moest deels zelfs leeggehaald worden).
Dit lijkt me meer bangmakerij en dan heb je het wel over een hele specifieke casus .. en vind het best knap ..

Want als ik bedrijf A vraag om een offerte te maken, en die maakt een mooie tekening dan moet je die gewoon betalen maar ook overdragen wat erbij hoort (Exacte afspraken) . hiermee verbind je jezelf niet exclusief aan de rest van de arbeid ... dat is stap 2 en 3 bv . die je best door een ander kan laten doen.

Het is heel normaal dat je bedrag A rekent voor stap 1 maar voor het totaal pakket inclusief stap 1 een leuk totaal prijsje doet ..
route99 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:40:
[...]
Is het een dik bidbook soms? :|
dat jij mensen niet verbaast heb staan bij jou werk dat je alles niet in 1sec afmaakt. dus nog meer werk krijgt voor minder tijd.. (stressverhogend)

Schrijf jij dat in 3 uur ? foutloos ? je mag blij zijn je een op maat gemaakte offerte met gebruik van een template geen halve dag tot 2 dagen in beslag neemt .maar simpel weg wegens "onredelijkheid' maar ingekort word ..

vso wijzigde deze reactie 21-10-2019 12:55 (15%)

• cryptapix
mr_evil08 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat over die boom vast en zeker wel iets over afgesproken is, niemand gaat zomaar zonder opdracht dat doen natuurlijk.
Dat schreef ik inderdaad ja.
vso schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:36:
als je nu "deels" betaald ga je akkoord met de factuur .. bel op en vraag wie je spreekt .. (noteer datum en tijd) en hun mailadress en vraag naar een aparte rekening voor de boomstronk.

vervolgens mail je dat je .."x.y.z gesproken hebt op datum x.y.z naar info@<bedrijf>.nl + pietje@<bedrijf.nl>
en verzocht hebt op een aparte factuur voor de boomstronk zodat je deze kan zo spoeding mogelijk kan betalen.

Tenzij je tuin 200m x 200m ipv 10 x 5 zou ik me afvragen hoe realistist het inmeten is .. (dat kan ik nu niet beoordelen) .. en een gesprek aanknopen als "sales" is een investering van zijn kant die niet direct tot een verkoop hoeft te leiden.

Voor de rest ben je niet akkoord met de rest van de factuur omdat je nooit geinformeerd bent over de uurtarief, tijd en verwachte kosten, en hier geen aanbetaling van gedaan hebt en/of papier hebt getekend als bewijs en mondeling ben je je niet bewust van enige akkoord.

afgezien van de 14 dagen bedenktijd corportatie wet ! is meer als 75 euro dus .. dit moet wel aan eisen voldoen

op deze wijze wil je graag de gemaakte kosten vergoeden en niet meer gebruik maken van zijn diensten
Snap niets van je post.

Er is geen enkele juridische grondslag waarop je akkoord zou zijn met een factuur als je die deels betaalt. Een factuur houden zonder protest kan dat wel zijn, dus TS doet v aan de factuur te betwisten.

Wat is de corporatiewet? Bedoel je de colportagewet? Die is hier helemaal niet van toepassing. Die ziet op verkoop aan de deur of op straat. Ook de bedenktijd voor koop op afstand (andere wet) is niet van toepassing, want die ziet op onder andere internetaankopen. Dus wat bedoel je met bedenktijd en meer dan 75 euro? En welke eisen?

cryptapix wijzigde deze reactie 21-10-2019 12:57 (7%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

cryptapix schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:56:

Snap niets van je post.

Er is geen enkele juridische grondslag waarop je akkoord zou zijn met een factuur als je die deels betaalt. Een factuur houden zonder protest kan dat wel zijn, dus TS doet v aan de factuur te betwisten.
Juridisch gezien ga je akkoord als je niet duidelijk bij vermeld dat je bv voor de boom betaald ipv de aanmaning.

Als voorbeeld, je loopt achter voor je huur en betaald je maandbedragen netjes door zonder te vermelden dat je voor januari betaald terwijl het september is. het is voorgekomen in NL dat men je het huis uitgezet . immers je hebt nooit "achterstand betaald" en dat is een heel complex proces met veel voorbeelden uit de praktijk. (dus 1 maand niet betalen en de maanden erop wel .. is niet automagisch verschuiven v.d maand maar je raakt steeds verder achterop met betaling)
Hiermee zeg ik dus dat het zeer balangrijk is dat je duidelijk bent in je communicatie en niet alles zomaar op zijn beloop laat gaan.

Dus je doet er wijs aan een splitsing aan te vragen vooraf met ieder unieke betalings kenmerken .. de 1ne betwist je de ander betaal je. zo voorkom je complexe zaken. en leg je de bal bij de hovenier.

En vermeld duidelijk dat je direct tot betaling overgaat als je voor de boom een aparte factuur hebt ontvangen.
Wat is de corporatiewet? Bedoel je de colportagewet? Die is hier helemaal niet van toepassing. Die ziet op verkoop aan de deur of op straat. Ook de bedenktijd voor koop op afstand (andere wet) is niet van toepassing, want die ziet op onder andere internetaankopen. Dus wat bedoel je met bedenktijd en meer dan 75 euro? En welke eisen?
Als jij terloops (aan de deur) meld dat je misschien wel je tuin wilt veranderen kan dat als een mogelijke koop beschouwd worden.. echter wettelijk heb je een bedenktijd .. Dat gaat wel in moment dat je tekent .. c.q geen actie onderneemt ..

in deze is het zaak gewoon zsm te laten weten dat je geen verdere intresse hebt op dit moment en ook niet geroepen voelt om de vrijblijvende offerte te ondertekenen of te betalen. en dat je ook niet van te voren goed geinformeerd bent van eventuele kosten die berekend zouden worden.

Mocht dit voor een jurist/rechter komen kan je niet verweten worden dat je niet je best hebt gedaan om misverstanden te voorkomen. Ik zou het ook zsm aanmelden bij je rechtsbijstand (en handelen naar hun advies).. hiermee voorkom je kwaad tot erger.

vso wijzigde deze reactie 21-10-2019 13:23 (9%)

• Pannenkoekkie
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:35

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Grappig om te zien dat 90% van de antwoorden meteen overgaat tot advocaten, rechtsbijstand etc... Dat zijn acties waar we 20 jaar geleden de Amerikanen om uitlachten en nu staan we op hetzelfde punt...

Heb je al eens met die hovenier gebeld en aangegeven dat je zijn factuur wellicht wat overdreven vind?

• cryptapix
vso schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Juridisch gezien ga je akkoord als je niet duidelijk bij vermeld dat je bv voor de boom betaald ipv de aanmaning.

Als voorbeeld, je loopt achter voor je huur en betaald je maandbedragen netjes door zonder te vermelden dat je voor januari betaald terwijl het september is. het is voorgekomen in NL dat men je het huis uitgezet . immers je hebt nooit "achterstand betaald" en dat is een heel complex proces met veel voorbeelden uit de praktijk. (dus 1 maand niet betalen en de maanden erop wel .. is niet automagisch verschuiven v.d maand maar je raakt steeds verder achterop met betaling)
Hiermee zeg ik dus dat het zeer balangrijk is dat je duidelijk bent in je communicatie en niet alles zomaar op zijn beloop laat gaan.

Dus je doet er wijs aan een splitsing aan te vragen vooraf met ieder unieke betalings kenmerken .. de 1ne betwist je de ander betaal je. zo voorkom je complexe zaken. en leg je de bal bij de hovenier.

En vermeld duidelijk dat je direct tot betaling overgaat als je voor de boom een aparte factuur hebt ontvangen.

[...]
Nu zeg je wat anders. Je zei dat je akkoord gaat als je een deel betaalt, maar dat is gewoon niet waar. De juridische grondslag is dat het behouden van een factuur zonder deze te betwisten soms kan worden gezien als akkoord gaan met de factuur. Maar om dat probleem te voorkomen hoef je niet allemaal moeilijk te doen met bellen en nieuwe facturen. Gewoon X betalen en een e-mail sturen dat die betaling ziet op het verwijderen van de boom en dat je de rest betwist (want geen overeenkomst). Als je niet weet hoeveel die betaling zou moeten zijn kun je dat navragen.
vso schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Als jij terloops (aan de deur) meld dat je misschien wel je tuin wilt veranderen kan dat als een mogelijke koop beschouwd worden.. echter wettelijk heb je een bedenktijd .. Dat gaat wel in moment dat je tekent .. c.q geen actie onderneemt ..

in deze is het zaak gewoon zsm te laten weten dat je geen verdere intresse hebt op dit moment en ook niet geroepen voelt om de vrijblijvende offerte te ondertekenen of te betalen. en dat je ook niet van te voren goed geinformeerd bent van eventuele kosten die berekend zouden worden.

Mocht dit voor een jurist/rechter komen kan je niet verweten worden dat je niet je best hebt gedaan om misverstanden te voorkomen. Ik zou het ook zsm aanmelden bij je rechtsbijstand (en handelen naar hun advies).. hiermee voorkom je kwaad tot erger.
Ja ik weet wel wat de colportagewet is, maar nergens uit blijkt dat er hier sprake is van colportage dus ik snap niet dat je dit erbij haalt. De OP lijkt eerder juist te suggereren dat ze zelf contact hebben gezocht met de hovenier en bovendien, welke hovenier gaat langs de deuren om contracten af te sluiten 8)7

• barry86
Pannenkoekkie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:21:
Grappig om te zien dat 90% van de antwoorden meteen overgaat tot advocaten, rechtsbijstand etc... Dat zijn acties waar we 20 jaar geleden de Amerikanen om uitlachten en nu staan we op hetzelfde punt...

Heb je al eens met die hovenier gebeld en aangegeven dat je zijn factuur wellicht wat overdreven vind?
Gaan we ook doen, het voornemen is dus:

Grondwerkzaamheden is geen discussie, die worden betaald.
De tekeningwerkzaamheden + inmeten tuin, wordt betaald omdat wij dit redelijk vinden
De uren voor de offerte en advies gespreken worden niet betaald.

Ik ben benieuwd hoe de hovenier dit oppakt.
Maar eerst was ik benieuwd naar de mening van de medetweaker.
Direct dat Amerikaanse gedoe/gedachtengang gaat mij te ver.

barry86 wijzigde deze reactie 21-10-2019 13:36 (45%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

cryptapix schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:32:
[...]
Nu zeg je wat anders.

Je zei dat je akkoord gaat als je een deel betaalt, maar dat is gewoon niet waar. De juridische grondslag is dat het behouden van een factuur zonder deze te betwisten soms kan worden gezien als akkoord gaan met de factuur. Maar om dat probleem te voorkomen hoef je niet allemaal moeilijk te doen met bellen en nieuwe facturen. Gewoon X betalen en een e-mail sturen dat die betaling ziet op het verwijderen van de boom en dat je de rest betwist (want geen overeenkomst). Als je niet weet hoeveel die betaling zou moeten zijn kun je dat navragen.
Waarom zo tegen in de wind pissen ?

Ik ga voor duidelijkheid en tja als men "weigert" en zegt/verzoekt betaal de 150,- in iedergeval voor de boomstronk dan is het toch ook klaar ? ga niet over alles debaterren maak je punt duidelijk(er)
[...]

Ja ik weet wel wat de colportagewet is, maar nergens uit blijkt dat er hier sprake is van colportage dus ik snap niet dat je dit erbij haalt. De OP lijkt eerder juist te suggereren dat ze zelf contact hebben gezocht met de hovenier en bovendien, welke hovenier gaat langs de deuren om contracten af te sluiten 8)7
Nu ja kan niet de tuin meenemen naar een niet bestaand kantoor(pand) jij wel ?

En het is dus de klant zijn fout om te denken dat voor 10,- de hele tuin verbouwt kan worden.. ik denk dat dit het probleem is van de Hovenier is die moet meteen vragen naar het budget, en redelijk snel duidelijk zijn in de kosten.

Daarnaast kan je een schets voor "niks" maken met offerte, waarin je duidelijk de kosten en andere zaken vermeld .. kan je in 30min tot een uur beslecht hebben..

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:59
Ik vind het wel apart dat je in je TS het hebt over dat de hovenier een compleet tuinplan zou gaan maken, dit hield in een tekening + een uitgebreide offerte.

Oftewel met deze insteek vraag je imho zelf al om meer dan een advies gesprek + standaard offerte, oftewel je kan er wmb op rekenen dat dit geld gaat kosten als de opdracht niet doorgaat.
Als de opdracht wel doorgaat dan wordt het gewoon als korting op de totaalopdracht gegeven en betaal je er netto niets voor.

Je zegt het zelf eigenlijk wmb al in je TS :
Alleen stap je nu weer af van een compleet tuinplan (tekenwerk + uitgebreide offerte) naar een tuinplan (enkel tekenwerk).

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje apart hoe jij redeneert, iemand verricht 9 uur werk voor jou mede omdat jij dingen "uitgebreid" wilt hebben, maar als er afgerekend moet worden dan negeer je je eigen vraag maar even en moet een offerte gratis zijn.
vso schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:05:
[...]
Daarnaast kan je een schets voor "niks" maken met offerte, waarin je duidelijk de kosten en andere zaken vermeld .. kan je in 30min tot een uur beslecht hebben..
Tja, dat kan... Maar dan beantwoord je niet aan de klant zijn vraag, de TS vraagt namelijk expliciet om een compleet tuinplan. Zoals hij zelf zegt tekening + uitgebreide offerte.
Oftewel geen schets met standaard offerte. Oftewel niet realistisch gratis te doen, want de TS vraagt expliciet om meerwerk...

Gomez12 wijzigde deze reactie 21-10-2019 14:13 (21%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Gomez12 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:09:
Tja, dat kan... Maar dan beantwoord je niet aan de klant zijn vraag, de TS vraagt namelijk expliciet om een compleet tuinplan. Zoals hij zelf zegt tekening + uitgebreide offerte.
Oftewel geen schets met standaard offerte. Oftewel niet realistisch gratis te doen, want de TS vraagt expliciet om meerwerk...
Dan nog kan je 3 schetsen maken, met
- "dit hebben we besproken" voorbeeld 1,2, en 3 ?
- dit gaat x.y.z kosten met meerprijs(en)

dat geeft de hovenier de ruimte om te zeggen:
beste TS (klant) als u duidelijk aangeeft wat u wilt, kunnen we starten .. ik verwacht voor bedragen boven de 1000,- 10% aanbetaling als en het volledige bedrag na ? na afronding werkzaamheden. Anders voldoe bedrag in 1x na ontvangst van de fase oid.

Dit is heel normaal .. dus waarom de hovenier afwijkt .. tja zijn uitdaging.

klant en hovenier willen allebei dit voorkomen toch ?

Er komen bij mij ook mensen over de vloer voor offerte(s).. die betaal ik ook niet voor onnodig werk.

vso wijzigde deze reactie 21-10-2019 14:24 (15%)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:43

Rukapul

Moderator General Chat
Het heeft er alles van weg dat er sprake is van 3 werkzaamheden:
• tuinplan
• tuinaanleg
• boomstronk verwijderen

De hovenier zou een offerte hebben moeten maken voor het tuinplan, maar net zo goed zou topicstarter dat hebben moeten vragen. Dit is overduidelijk teveel werk om vrijblijvend onderdeel te zijn van de tuinaanleg. Het is logisch dat dat apart geoffreerd wordt aangezien daar de bulk van de kosten zit, maar vooraf niet bekend.

Zijn ze trouwens echt 3 uur bezig geweest met de boomstronk danwel met gespecialiseerde apparatuur?

In overleg tot iets redelijks komen lijkt het devies.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-11 13:53
barry86 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:34:
Gaan we ook doen, het voornemen is dus:

Grondwerkzaamheden is geen discussie, die worden betaald.
De tekeningwerkzaamheden + inmeten tuin, wordt betaald omdat wij dit redelijk vinden
De uren voor de offerte en advies gespreken worden niet betaald.

Ik ben benieuwd hoe de hovenier dit oppakt.
Maar eerst was ik benieuwd naar de mening van de medetweaker.
Puik plan!

Zeg, laat je nog even weten hoe dit afloopt? Tweakers zijn een bijzonder nieuwsgierig volkje :Y)

• Gomez12
vso schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:21:
[...]
Dit is heel normaal .. dus waarom de hovenier afwijkt .. tja zijn uitdaging.

klant en hovenier willen allebei dit voorkomen toch ?
De hovenier wijkt af omdat de klant vraagt om af te wijken, de klant vraagt om een compleet tuinplan wat volgens de klant een tekening omvat en een uitgebreide offerte.

En dus expliciet niet om 3 schetsjes en een standaard offerte.
Er komen bij mij ook mensen over de vloer voor offerte(s).. die betaal ik ook niet voor onnodig werk.
De vraag is hier meer of je ze wel betaald voor expliciet gevraagd werk...

• JorgD
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:29
@barry86 Wat staat er in de algemene voorwaarden van de hovenier? Vaak wordt in algemene voorwaarden expliciet beschreven welke kosten in rekening gebracht worden bij het niet accepteren van een offerte. Maakt je verhaal voor het niet betalen van offerte/advies waarschijnlijk sterker.

• cryptapix
JorgD schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:55:
@barry86 Wat staat er in de algemene voorwaarden van de hovenier? Vaak wordt in algemene voorwaarden expliciet beschreven welke kosten in rekening gebracht worden bij het niet accepteren van een offerte. Maakt je verhaal voor het niet betalen van offerte/advies waarschijnlijk sterker.
Ik betwijfel of de algemene voorwaarden van de hovenier van toepassing zijn. Die moeten namelijk zijn overeengekomen en ter hand zijn gesteld. Dat lijkt hier allemaal te missen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet in voordeel van TS kan werken natuurlijk. Ik ben het met je eens dat als in de AV van de hovenier staat dat bij niet acceptatie alleen betaald wordt voor het advies, TS daar misschien best wel eens bij kan aansluiten. Andersom denk ik niet dat de hovenier sterk staat als er in zijn AV zou staan dat alle door hem gefactureerde kosten moeten worden voldaan ;)

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:22
cryptapix schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:46:
[...]
Adviesgesprek zou evt. wel geld mogen kosten, maar dat moet dan wel op voorhand duidelijk zijn geweest.
Is dat zo?

Dan ligt het er volgens mij maar helemaal aan wat voor een adviesgesprek is. Als het advies nodig is voor de vrijblijvende offerte dan lijkt het mij dat je daar geen kosten voor rekent.

Vaak is duidelijk communicatie het probleem bij dit soort dingen. Klant heeft andere verwachting dan hovenier omdat beide niet duidelijk zijn.

Ik weet niet hoe een hovenier tot een offerte komt, maar als daar een beplantingsplan voor nodig is kan ik mij voorstellen dat hier kosten aan zitten. Maar dan moet hij dat wel vooraf communiceren.

• Gomez12
Highfive95 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:06:
[...]
Dan ligt het er volgens mij maar helemaal aan wat voor een adviesgesprek is. Als het advies nodig is voor de vrijblijvende offerte dan lijkt het mij dat je daar geen kosten voor rekent.

Vaak is duidelijk communicatie het probleem bij dit soort dingen. Klant heeft andere verwachting dan hovenier omdat beide niet duidelijk zijn.

Ik weet niet hoe een hovenier tot een offerte komt, maar als daar een beplantingsplan voor nodig is kan ik mij voorstellen dat hier kosten aan zitten. Maar dan moet hij dat wel vooraf communiceren.
Is dat niet al duidelijk gecommuniceerd door de klant?

Ik zie hier een aantal mensen het continu hebben over vrijblijvende offertes (en ja, deze zijn bijna altijd gratis) terwijl de klant het heeft over een uitgebreide offerte en niet over een vrijblijvende offerte.

Oftewel ik denk dat de klant duidelijk genoeg is geweest, enkel wenst hij nu iets anders. En een boel mensen hier reageren niet op wat de TS gevraagd heeft, maar op een andere term...

• cryptapix
Highfive95 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:06:
[...]
Is dat zo?

Het ligt er zeker aan wat voor advies het is, maar er is geen enkele reden of juridische grondslag om aan te nemen dat een eerste advies altijd maar gratis is. Ik ben jurist en heb ook wel eens cliënten die ervan uitgaan dat een eerste gesprek met mij gratis is, maar snap echt niet waar dat vandaan komt. Je betaalt gewoon voor een advies. Als ik twee uur met de cliënt heb gesproken en naar zijn zaak heb gekeken, krijgt hij gewoon een factuur. In principe ook als mijn advies “niet doen” is. Maar als ik er maar weinig tijd in heb gestoken stuur ik geen factuur, gewoon omdat ik het dan niet redelijk vind.

Ik ben het met je eens dat duidelijke communicatie vooraf hier het sleutelwoord is.

• Highfive95
Gomez12 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:12:
[...]
Is dat niet al duidelijk gecommuniceerd door de klant?
Blijkbaar is er ergens in het traject iets misgegaan. Klant heeft blijkbaar andere verwachting. Of dat klant dan niet duidelijk is geweest of hovenier dat is niet duidelijk.
cryptapix schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:22:
[...]
In principe ook als mijn advies “niet doen” is. Maar als ik er maar weinig tijd in heb gestoken stuur ik geen factuur, gewoon omdat ik het dan niet redelijk vind.

Ik ben het met je eens dat duidelijke communicatie vooraf hier het sleutelwoord is.
Dat je misschien geen factuur stuurt kan ook een stukje klantenbinding zijn natuurlijk. Is er wel echt iets komen ze wellicht wel terug naar jou. Dat snap ik wel. Maar ook jij zal duidelijk communiceren dat advies geld kost en ze niet kunnen verwachten dat je het gratis doet.

• barry86
Het is een kaal document waarin de tuintekening wordt toegelicht met prijzen en een totaal prijs.
Verder geen verwijzingen naar bepalingen oid.

Als wij het 'hard' wil spelen hoef ik helemaal niets te betalen. Er is namelijk niets ondertekent of communicatie geweest per mail wat enige vorm van bewijs achterlaat. Enkel telefonisch en papierwerk in de hand ontvangen.

Maar zo zijn we natuurlijk niet opgevoed. We betalen netjes naar redelijkheid.
Maar deze redelijkheid moet dus nog even besproken worden (zie boven).
Ik houd jullie wel op de hoogte wat het geworden is!

Overigens hoop ik dat sommige tweakers in dit topic zich het dagelijkse leven niet direct zo hard en direct op stellen. De toon waarop gecommuniceerd wordt is negatief en echt niet nodig.
Maar de ervaring leert dat 1 op 1, recht in de ogen aankijkend, de scherpte er gelukkig vaak wel vanaf gaat.

barry86 wijzigde deze reactie 21-10-2019 15:54 (8%)

• stftweaker
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:36
Wat heb je precies aangevraagd? Er zit nogal verschil tussen een advies gesprek/offerte of een uitgebreide offerte. En heb jij hetzelf aangevraagd of heeft hij het uit zichzelf gedaan?

How are you doing?

• MBvB
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:24
Hoe lang is er dan gesproken met hoeveel personen van de hovenier om het plan te maken?

De tijd voor het maken van de offerte is wel vrij ruim en pas te verklaren als die wel heel gedetailleerd is.

Zelfde voor die stronk. Hoe lang is hij er mee bezig geweest?

Als die uren zijn gemaakt is het nog zo gek niet dat dit verrekend wordt. Als het ruim overdreven is kan je prima de uren aanvechten. Je bent er niet duidelijk over.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:23
barry86 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:51:
Het is een kaal document waarin de tuintekening wordt toegelicht met prijzen en een totaal prijs.
Verder geen verwijzingen naar bepalingen oid.
Vast geen 3 uur werk dan....

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:58
vso schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:49:
[...]
Want als ik bedrijf A vraag om een offerte te maken, en die maakt een mooie tekening dan moet je die gewoon betalen maar ook overdragen wat erbij hoort (Exacte afspraken) . hiermee verbind je jezelf niet exclusief aan de rest van de arbeid ... dat is stap 2 en 3 bv . die je best door een ander kan laten doen.
Als ik een ontwerp maak, dan blijft dat ontwerp mijn eigendom, ook als jij mij hebt betaald voor mijn arbeid. Je mag het ontwerp niet aan je buurman geven. Soms wordt er expliciet afgesproken dat dit recht ook overgaat op de klant. Maar standaard is dat zeker niet. Deze regel wordt zo vaak niet gevolgd, dat het haast lijkt of het niet bestaat.

• vso

vso

raap voor zijn recht

MeTooPV schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:55:
[...]

Als ik een ontwerp maak, dan blijft dat ontwerp mijn eigendom, ook als jij mij hebt betaald voor mijn arbeid. Je mag het ontwerp niet aan je buurman geven. Soms wordt er expliciet afgesproken dat dit recht ook overgaat op de klant. Maar standaard is dat zeker niet. Deze regel wordt zo vaak niet gevolgd, dat het haast lijkt of het niet bestaat.
? huh ? dus je draait met een moker een schroef vast ???? oftewel jou reactie heeft op mijn reactie denk ik nul komma nul relevantie ? :+ maar 1+ voor de moeite

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 00:52
Waarom zou een adviesgesprek gratis moeten zijn? Als ik een boekhouder bel om advies dan begint de teller ook gewoon te lopen. Die offerte vind ik een ander verhaal, maar de rest lijkt me wel acceptabel.

• vso

vso

raap voor zijn recht

NotSoSteady schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:16:
Waarom zou een adviesgesprek gratis moeten zijn? Als ik een boekhouder bel om advies dan begint de teller ook gewoon te lopen. Die offerte vind ik een ander verhaal, maar de rest lijkt me wel acceptabel.
Als jij elkaar wederzijds niet kent is het wellicht niet handig de teller te laten lopen tenzij je in een taxi stapt of van te voren duidelijk is dat je x.y.z komt doen (riool ontstoppen bv)

Ik heb een tuin van 7x11 niet echt gangbare maat denk ik zo.. ik verwacht niet dat als ik een hovenier uitnodig voor een 1ste gesprek dat ik een rekening krijg ..

Als je een simple schets(en) stuurt met prijs van a-z dan kan ik kiezen, ben je bang dat ik ermee naar concurent stap tja .. ik mag ook window shoppen toch?
Maar ik vind het ook logisch als ik het ter inzage (hij laat het zien maar behoud het in zijn eigendom) totdat de opdracht gegeven word vind ik ook best.

• Highfive95
NotSoSteady schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:16:
Waarom zou een adviesgesprek gratis moeten zijn?
Ja maar wat is een adviesgesprek?

Is advies om tot een offerte te komen ook een adviesgesprek? Ik ben nu met nieuwe kozijnen bezig. Mannetje dat offerte komt maken geeft mij afdvies wat voor een dakkapel ik het beste kan nemen etc. In mijn ogen ook een adviesgesprek. Maar dat advies is noodzakelijk om überhaupt tot een offerte te komen.

Als ik naar mijn boekhouder kijk heeft deze ook eerst een adviesgesprek nodig gehad om mijn administratie door te lichten. Maar ook dat was nodig voor offerte. Daar ga ik niet voor betalen.

Dat ze nu een factuurtje sturen voor adviesgesprek hoe ik beste kan investeren vind ik prima. Maar dat advies heeft een andere insteek.

• Luuk
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

Luuk

Since 1983

vso schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Als jij elkaar wederzijds niet kent is het wellicht niet handig de teller te laten lopen tenzij je in een taxi stapt of van te voren duidelijk is dat je x.y.z komt doen (riool ontstoppen bv)

Ik heb een tuin van 7x11 niet echt gangbare maat denk ik zo.. ik verwacht niet dat als ik een hovenier uitnodig voor een 1ste gesprek dat ik een rekening krijg ..

Als je een simple schets(en) stuurt met prijs van a-z dan kan ik kiezen, ben je bang dat ik ermee naar concurent stap tja .. ik mag ook window shoppen toch?
Maar ik vind het ook logisch als ik het ter inzage (hij laat het zien maar behoud het in zijn eigendom) totdat de opdracht gegeven word vind ik ook best.
Volgens mij is 7x11m (+/-) zo'n beetje de meest gangbare maat voor een achtertuintje in Nederland. :P

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:03
55 euro (excl btw?) voor een hovenier vind ik trouwens ook wel aan de hoge kant.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:37
De hovenier had natuurlijk op voorhand transparant moeten zijn over de kosten, maar dat er kosten worden gerekend voor een tuinadvies vind ik niet raar omdat
a) een goede uitwerking echt wel tijd kost (met materiaal, tekeningen ed)
b) het vast ook vaak gebeurd dat je een vet ontwerp maakt wat vervolgens iemand anders aan gaat leggen

Wij hebben bij onze tuinaanleg ook gewoon betaald voor een ontwerp (€ 250,- volgens mij), ook al hebben we de uiteindelijke opdracht aan iemand anders gegund (met ook een ander ontwerp).

Maar goed, die kosten moet je wel op voorhand duidelijk maken, niet achteraf. Ben wel benieuwd wat het vervolg wordt, volgens mij is de aanpak van TS (gewoon in gesprek gaan) prima.

• barry86
Nou nog geen nieuws...

Na 5x bellen en inspreken voicemail heeft de hovenier nog niets van zich laten horen.
We hebben ondertussen wel een aanmaning ontvangen.

We wachten maar eens rustig af wanneer hij zich meld!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True