Gisteren is het me gelukt om het vergeten Windows-wachtwoord van mijn ooms laptop* te verwijderen d.m.v. een bootable USB-stick met diverse tools (specifiek: AIO-SRT). Het ging om een lokaal Windows account. Tot mijn verbazing ging dit zeer makkelijk en kon ik daarna overal bij alsof er nooit een wachtwoord op had gezeten.
Dit zette mij aan het denken: als dit zo makkelijk gaat, dan kan dat waarschijnlijk bij alle lokale Windows accounts.
Mijn vraag is nu (in het kader van mijn eigen veiligheid): kan dit ook als je geen gebruik maakt van inloggen via een lokaal account maar gebruik maakt van een Live-account? Dit wachtwoord is immers niet te verwijderen, maar wellicht zijn er mogelijkheden als je ook een pincode hebt ingesteld / offline bent / het account op de één of andere manier omzet naar lokaal?
Vermoedelijk lukt het sowieso niet als je Bitlocker gebruikt, aangezien je dan vanuit Linux niet bij de HDD/SSD kan, toch?
*Voor de duidelijkheid: ik weet 100% zeker dat dit zijn laptop was
En uiteraard heb ik gezocht, maar kon ik dit specifieke antwoord niet vinden.
Dit zette mij aan het denken: als dit zo makkelijk gaat, dan kan dat waarschijnlijk bij alle lokale Windows accounts.
Mijn vraag is nu (in het kader van mijn eigen veiligheid): kan dit ook als je geen gebruik maakt van inloggen via een lokaal account maar gebruik maakt van een Live-account? Dit wachtwoord is immers niet te verwijderen, maar wellicht zijn er mogelijkheden als je ook een pincode hebt ingesteld / offline bent / het account op de één of andere manier omzet naar lokaal?
Vermoedelijk lukt het sowieso niet als je Bitlocker gebruikt, aangezien je dan vanuit Linux niet bij de HDD/SSD kan, toch?
*Voor de duidelijkheid: ik weet 100% zeker dat dit zijn laptop was
En uiteraard heb ik gezocht, maar kon ik dit specifieke antwoord niet vinden.
Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II