Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-05 11:59
Ik probeer een foto van mezelf te krijgen, hetzij middels een fotograaf, hetzij door het zelf te doen. Echter ik merk dat ik er op de meeste foto's heel anders uit zie dan hoe ik mezelf in de spiegel zie. Nu is dat voor veel mensen het geval en wordt de symmetrie als oorzaak gegeven, bij mij lijkt het echt de belichting te zijn. Mijn (bleke hoekige) gezicht is gewoon zeer gevoelig voor licht. Waarom is het zo moeilijk en wat kan ik doen om mezelf wel te zien zoals in de spiegel? Het hele idee van een foto is toch licht vastleggen, waarom doet een camera dat dan anders dan mijn ogen?

edit: het probleem lijkt te zijn dat lichte delen in mijn gezicht lichter worden gemaakt, en donkere delen juist donkerder.

[ Voor 18% gewijzigd door juanita op 20-10-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:25

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
juanita schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:45:
Ik probeer een foto van mezelf te krijgen, hetzij middels een fotograaf, hetzij door het zelf te doen. Echter ik merk dat ik er op de meeste foto's heel anders uit zie dan hoe ik mezelf in de spiegel zie. Nu is dat voor veel mensen het geval en wordt de symmetrie als oorzaak gegeven, bij mij lijkt het echt de belichting te zijn. Mijn (bleke hoekige) gezicht is gewoon zeer gevoelig voor licht. Waarom is het zo moeilijk en wat kan ik doen om mezelf wel te zien zoals in de spiegel? Het hele idee van een foto is toch licht vastleggen, waarom doet een camera dat dan anders dan mijn ogen?
Is het niet ook omdat je jezelf nu niet gespiegeld ziet? Dat ziet er ook best anders uit dan je gewend bent, zo symmetrisch zijn we niet. :P

Belichting en beeldhoek moet prima te benaderen zijn. Waar loop je specifiek tegenaan, heb je voorbeelden?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Gonadan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Is het niet ook omdat je jezelf nu niet gespiegeld ziet? Dat ziet er ook best anders uit dan je gewend bent, zo symmetrisch zijn we niet. :P

Belichting en beeldhoek moet prima te benaderen zijn.
Zoals ik al zei het zit hem in de belichting. Qua belichting is het op een foto echt anders dan in de spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

juanita schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:51:
Zoals ik al zei het zit hem in de belichting. Qua belichting is het op een foto echt anders dan in de spiegel.
M'n edit gemist, heb je voorbeelden dan? Want belichting kan je beïnvloeden. Wat vind je concreet niet kloppen? En wat probeer je te bereiken?

Maak anders eens een foto van jezelf via de spiegel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Gonadan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

M'n edit gemist, heb je voorbeelden dan? Want belichting kan je beïnvloeden. Wat vind je concreet niet kloppen? En wat probeer je te bereiken?

Maak anders eens een foto van jezelf via de spiegel.
Dank voor je recatie maar ik weet niet of ik er veel verder mee kom. Foto's van mezelf hou ik liever voor mezelf.

Ik heb al mijn hele leven zo'n enorme variatie in resultaten dat het niet aan mij kan liggen maar aan de belichting. Ik heb rampzalig slechte foto's gemaakt bij pro fotografen in studio's, ik heb zeer goeie foto's in het foto hokje op het station waarbij ik bijna flauw viel van de intense flits. Ik heb goeie foto's in de spiegel, ik heb slechte foto's in de spiegel. Geen peil op te trekken, alhoewel licht van de zijkant beter lijkt te werken dan licht van voor of achter.

Met een sessie in huis waar ik zelf nu mee bezig ben lijkt, zoals ik eerder aangaf, het fototoestel belichte stukken van mijn gezicht te versterken en de iets donkerdere stukken nog donkerder te maken, dat vind ik echter gek want dat is niet hoe ik er werkelijk uit zie. Ik moet zeggen dat mijn iPhone 6s er minder last van lijkt te hebben dan mijn oude huis tuin en keuken Canon camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat klinkt alsof je de HDR van je telefoon gewend bent. Dan is de verlichting wellicht gewoon te hard.
Minder licht en meer balans zou dan het advies zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Gonadan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:15:
Dat klinkt alsof je de HDR van je telefoon gewend bent. Dan is de verlichting wellicht gewoon te hard.
Minder licht en meer balans zou dan het advies zijn.
Maar moet ik dan aanpassingen doen aan het fototoestel of aan de belichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Dit is een beetje waar ik last van lijkt te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://static.cmra.nu/content/1472650165_166.jpg

https://www.cameranu.nl/n...-hdr-fotografie-eigenlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

juanita schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:16:
Maar moet ik dan aanpassingen doen aan het fototoestel of aan de belichting?
Belichting. Wat doe je nu precies dan om de foto te maken?
Bij portretten maken ze vaak gebruik van zachter licht door softboxen of dergelijke technieken, opvulflitsen voor de donkerdere delen, zorgen dat alles mooi past.
Het is lastig adviseren als we geen voorbeelden hebben en niet weten wat je precies doet. :)

@juanita vandaar mijn opmerking over HDR. De verschillen zijn te groot, waarschijnlijk doordat je heel hard belicht en daardoor ook relatief donkere schaduwen krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2019 22:20 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
En wat is dan precies hetgeen waar je 'last' van hebt?

In je vorige post had je het over "waarom legt de camera het anders vast dan mijn ogen?", het antwoord is heel simpel: je ogen (en hersenen) hebben een veel groter dynamisch bereik.

Je hersenen en ogen zorgen ervoor dat hele lichte stukken onderbelicht worden en dat donkere delen overbelicht worden, zodat alles bij elkaar goed te zien is. Net zoals je telefoon doet met HDR-foto's maken.

Dat kan je ook met je DSLR-camera bereiken, maar dan zal je dus meerdere foto's (3, 5, 7, hoeveel je maar wilt) moeten maken en die combineren. Of je pakt een neutrale foto, gooit het in Photoshop of Lightroom en gaat spelen met shadows ophalen en highlights naar beneden halen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als dat nodig is bij een portret dan klopt je belichting gewoon niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Gonadan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:29:
Als dat nodig is bij een portret dan klopt je belichting gewoon niet. ;)
Dat snappen jij en ik. Maar juanita kijkt in de spiegel, ziet zowel de kamer als zichzelf goed belicht met eigen ogen, maakt vervolgens een foto en heeft óf een overbelicht gezicht, óf een onderbelichte kamer.

Dan is een oplossing inderdaad om de belichting te verbeteren, maar dat geeft geen antwoord op de vraag waarom de camera het anders registreert dan je ogen (m'n vorige post geeft dat antwoord wel :+).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Ik snap dat het lastig is voor jullie om mij te helpen. Toch bedankt. Een goede foto die ik laatst geschoten had was met mijn iPhone in de spiegel van de badkamer. Fel zonlicht kwam door matglas van de zijkant op mijn gezicht. Klein filtertje er over en ik was zeer tevreden met het resultaat. Blijf vinden dat ik er anders uit zie maar goed.

Misschien moet ik me maar eens in Lightroom verdiepen.

[ Voor 7% gewijzigd door juanita op 20-10-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@juanita aangezien het best een leuke discussie op zich is geworden heb ik hem even afgesplitst, krijgt hij ook meteen meer aandacht van andere Tweakers. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

juanita schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 23:01:
Ik snap dat het lastig is voor jullie om mij te helpen. Toch bedankt. Een goede foto die ik laatst geschoten had was met mijn iPhone in de spiegel van de badkamer. Fel zonlicht kwam door matglas van de zijkant op mijn gezicht. Klein filtertje er over en ik was zeer tevreden met het resultaat. Blijf vinden dat ik er anders uit zie maar goed.
Door het harde zonlicht worden bepaalde delen van je gezicht sterk belicht en delen in de schaduwzijde blijven dan relatief donker. Het wordt een foto met een flink contrast en zoals @Hahn al zegt breien je hersenen (en ogen) daar nog wel wat leuks van (die stellen gewoon bij als je ergens anders kijkt. Bij een foto moet je camera alles echter in één keer vastleggen en mis je die mogelijkheid. Wat een telefoon vaak doet is meerdere foto's combineren zodat je met de belichting kunt variëren in één foto (noem je HDR).
Dat kan met een DSLR ook, maar bij veel moet je dat achteraf in de software doen. Al bevatten veel nieuwere consumentenmodellen ook een optie die het direct kan.

Wil je dit voorkomen bij het maken van de foto dan moet je zorgen dat je de foto maakt met veel minder hard licht door het raam. Alleen krijg je dan wel minder het effect van sterk licht van de zijkant, ik weet niet of je daar specifiek naar op zoek was?
Lightroom is voor nabewerking en/of correctie. Dat is een manier om je foto's goed te krijgen, maar je kunt ook proberen om het al bij het maken van de foto zo goed mogelijk voor elkaar te hebben.
Wil je fotografie echt als hobby gaan doen of gaat het puur om deze ene foto?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft inderdaad met de dynamische range van de camera te maken, vandaag dat in dit topic HDR al aangehaald is.
In Photoshop (en vaak ook wel in andere bewerkingsprogramma's) zit een optie Shadow/Highlight.
Je zou daar eens mee kunnen 'spelen' om in ieder geval een gevoel er bij te krijgen. De shaduwen licht je op, en de hooglichten maak je donkerder zodat de belichting wat egaler wordt.
Het hangt een beetje van de basiskwaliteit van de foto af, bij grote bewerkingen kan de foto er slechter uit gaan zien. Als je foto's maakt in raw lukt het waarschijnlijk al beter dan in jpg. Even afhankelijk welke camera je hebt. Mocht je camera geen raw foto's kunnen maken, dan zou ik sowieso zoeken naar een portret-stand. De camerasoftware maakt de huidkleuren zelf al zo zacht mogelijk, passend bij een portret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:00

Chiron

Moderator Discord
juanita schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 23:01:

Alles valt of staat met de belichting van het onderwerp op de foto, ook dat is een kunst.

Met het zonlicht door het matglas van je badkamerraam ben je opzich al op de goede weg. Wat je voor zacht licht nodig hebt is een groot egaal oppervlak als lichtbron; Vandaar dat men vaak met witter paraplu's en softboxen aan de gang gaat. Zorg ervoor dat je lichtbron minimaal een centimeter of 80 in doorsnee is en max een meter of 2 ver weg is.
Daarnaast kan je om de donkere delen van de schaduwen wat te verzachten werken met een reflector, een groot wit/reflecterend oppervlak (een a4'tje, wit karton of een stuk piepschuim kan soms al genoeg zijn) onder je gezicht houden waarmee je het licht van onderen weer terugkaatst.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Gonadan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:38:
[...]

Lightroom is voor nabewerking en/of correctie. Dat is een manier om je foto's goed te krijgen, maar je kunt ook proberen om het al bij het maken van de foto zo goed mogelijk voor elkaar te hebben.
Wil je fotografie echt als hobby gaan doen of gaat het puur om deze ene foto?
Nee het is geen hobby, gaat puur om deze ene foto. Echter wel dusdanig serieus dat ik bijvoorbeeld van marktplaats een mooi statief heb gekocht voor een leuk prijsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:11
Portretten maken is een vak. Zoals reeds gezegd heb je waarschijnlijk te harde belichting. Voor de spiegel in de badkamer, dan heb je maar 1 lamp (meestal) wat de belichting heel oneffen maakt, heel anders als natuurlijk licht. Dat accentueert verschillen tussen licht en donker. Je hersenen compenseren daarvoor, maar op een foto is dat duidelijk zichtbaar.

De oplossing is eenvoudig: ga naar een plek met effen belichting. Buiten op een bewolkte dag bijvoorbeeld. Zoek dan een achtergrond die voor wat 'leven' in je foto zorgt (donker als je een lichte huidskleur hebt, licht als je een donkere huidskleur hebt) en gebruik indien nodig een filter om de grauwe kleuren van een bewolkte dag wat op te fleuren.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat telefooncamera's eigenlijk niet geschikt zijn voor portretten. Daar zit vaak een groothoeklens in. Handig als je een landschap of straat erop wilt krijgen, maar onnatuurlijk voor portretten. Als je telefoon een zoomfunctie heeft met een fysieke zoomlens (camera met minimaal 2 lenzen), gebruik die dan. Digitaal inzoomen heeft geen zin, dat verandert het perspectief niet. Als je een normale camera gebruikt, zoom dan zo ver mogelijk in (zet desnoods de camera verder weg). Dat geeft het natuurlijkste beeld.

En dan nog de tip van flip, maar daar moet je een beetje mee experimenteren. Vrouwen staan er vaak mooier op als ze iets van opzij worden gefotografeerd. Recht van voren is onnatuurlijk, bij mannen gaat dat beter.

Succes en veel mooie foto's gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-07 15:44
juanita schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:45:
. Mijn (bleke hoekige) gezicht is gewoon zeer gevoelig voor licht. Waarom is het zo moeilijk en wat kan ik doen om mezelf wel te zien zoals in de spiegel? Het hele idee van een foto is toch licht vastleggen, waarom doet een camera dat dan anders dan mijn ogen?

edit: het probleem lijkt te zijn dat lichte delen in mijn gezicht lichter worden gemaakt, en donkere delen juist donkerder.
Meer naar buiten gaan en minder op je zolder naar Dumpert kijken :+ :+

OT: Ik heb geen idee eerlijk gezegd, ik heb begrepen dat de diafragma hier een groot deel in speelt ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Diafragma kan je niet instellen bij je telefoon. Dat is hier ook niet aan de orde. Wat je in dit geval wel kan proberen is de foto in RAW formaat nemen, of iets soortgelijks. Die zijn vaak een beetje flets als je ze gewoon bekijkt in je telefoon, als je ze al kan zien. Maar RAW foto's zijn geschikter om details uit schaduwen en overbelichte stukken te halen, bijvoorbeeld in Lightroom.

Als je een statief hebt kan je ook gaan spelen met de instellingen je telefoon/camera in de pro stand, grofweg kan je twee dingen doen om de belichting in te stellen:

1) De sluitertijd aanpassen. Een te hoge sluitertijd zorgt voor bewogen foto's. Omdat je een statief hebt, heb je hier veel controle over. Als je gebruik maakt van een twee seconde zelfontspanner kan je ook met lange sluitertijden goede foto's maken.
2) de ISO aanpassen. Dit is de sensorgevoeligheid. Een lage ISO betekent een donkerdere foto, maar een hoge ISO resulteert in veel ruis. 100 is doorgaans de 'beste' stand mbt beeldkwaliteit.

Als je zegt dat de belichting van je gezicht het probleem is dan zijn dit de twee zaken waar je in je telefoon mee kan spelen

edit: ik bedenk me nu dat je dit misschien al wist, het was niet de bedoeling belerend over te komen

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 23-10-2019 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 08:22
Kijk hier eens voor een artikel met duidelijke voorbeelden van waar en hoe licht op een gezicht kan vallen. Licht van opzij, onder of boven maakt enorm veel uit.

Hier is een voorbeeld van het effect van brandpuntsafstand op de vorm van een gezicht. Meestal geldt: hoe langer (meer inzoomen), hoe beter. Met een telefoon zou je van die telelens opzet-lensjes kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik denk dat het probleem in de bleke huid zit, vampiers doen het nooit zo goed in spiegels, maar soms wel op foto. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik hoor (lees) diverse over Lightroom, highlights, shadows. Iemand hier actief met het bewerken van Raws uit een mobieltje? Mijn ervaring is daarbij erg matig, kost minder moeite en een beter resultaat om de belichting gewoon goed te doen dan gaan pielen in post.

Probeer liever je licht(bron) zo zacht mogelijk te krijgen door bijvoorbeeld een wit laken, papier of een witte paraplu er voor te houden, of een bureaulamp op een witte muur te schijnen.

Daardoor word het licht veel zachter/diffuser en heb je minder harde schaduwen in je gezicht (en dus minder gekke hoeken, oneffenheden vallen minder op, camera kan beter een goede belichting bepalen :) )
Eventueel nog een 'filter' als je camera te warm of koel beeld geeft en je huid een rare kleur krijgt (ter referentie, dat is je witbalans/kleur temperatuur).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Overweeg toch maar gewoon naar een professional te gaan. Ik laat hem/haar gewoon wat foto's zien van hoe ik het wil hebben en dan moet die maar proberen er een mooi resultaat bij te schieten. Daarnaast misschien toch een betere camera kopen en daar wat meer mee experimenteren. In de DIY sessie van afgelopen week zat wel 1 aardige (minder dan 1% is dus goed) maar die was dan weer niet scherp genoeg helaas.

Blijft opmerkelijk dat de beste shots zonder hulpmiddelen voor de belichting gemaakt zijn. Zou ik ongemerkt hulp gehad kunnen hebben van een witte muur of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
euchromatic schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:20:
Kijk hier eens voor een artikel met duidelijke voorbeelden van waar en hoe licht op een gezicht kan vallen. Licht van opzij, onder of boven maakt enorm veel uit.

Hier is een voorbeeld van het effect van brandpuntsafstand op de vorm van een gezicht. Meestal geldt: hoe langer (meer inzoomen), hoe beter. Met een telefoon zou je van die telelens opzet-lensjes kunnen proberen.
Goeie links. Die eerste link is precies hoe ik absoluut niet op de foto wil staan.

Die 2e link herken ik goed, lijk ik ook last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ga eens je voordeur opendoen bij daglicht en sta ong een kleine meter in je huis met het gezicht naar buiten, en maak dan eens een selfie,

of doe hetzelfde van binnen. Vb de raamzijde waar de zon op schijnt. Sta ong een meter van het raam met je schouder richting het raam en maak dan eens een selfie, wat vind je van deze resultaten?
Pagina: 1