Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[T-Mobile Glasvezel] Gast VLAN Unifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MK83
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-08 14:16
Hallo Tweakers,

Binnenkort stap ik over van Ziggo naar T-Mobile thuis (Glasvezel) internet en één TV. Ter voorbereiding van deze overstap ben ik mij aan het inlezen naar de voor mij optimale configuratie van mijn netwerk. Ik zit eraan te denken om straks de glasvezel direct aan mijn Edge Router te koppelen. Ik heb hiervoor een mooie tutorial gevonden: https://www.robinvanbrugg...ber-with-edgerouter-lite/

In deze tutorial zie ik dat T-Mobile standaard werkt met drie VLAN's (100 --> Management, 300 --> Internet en 640 voor IP-tv).

Met mijn huidige configuratie is als volgt:
Ziggo modem (in bridge modus)
|
Edge Router Lite (ER) op poort 1, poort 2 is momenteel niet in gebruik.
|
TP-Link SG108E (managed) (deze wil ik op termijn vervangen door een Unifi POE switch)
|
Raspberry PI (PiHole)
Unifi HD --> Twee SSID met VLAN 0 en 30 voor gast.
NanoHD --> Twee SSID met VLAN 0 en 30 voor gast.
Andere netwerk apparaten

Op de ER zijn twee VLAN's actief de standaard (0) en daarnaast 30 voor gasten. Voor beide heb ik op de ER een DHCP server geconfigureerd met verschillende IP ranges en daarnaast heb ik via firewall regels de netwerken gescheiden. De huidige setup werkt goed.

De gewenste nieuwe situatie:
Glasaansluiting (dus zonder standaard T-mobile modem)
|
Edge Router Lite (ER) poort 1 is dan voor het internet en poort 2 voor IP TV.
|
TP-Link SG108E (managed) (deze wil ik op termijn vervangen door een Unifi POE switch)
|
Raspberry PI (PiHole)
Unifi HD --> Twee SSID met VLAN 0 en 30 voor gast.
NanoHD --> Twee SSID met VLAN 0 en 30 voor gast.
Andere netwerk apparaten

Op poort 0 (WAN) van de ER komt straks VLAN 100, 300 en 640 van T-Mobile binnen. Is er een mogelijkheid om deze om te zetten in de ER zodat ik de bestaande config op de poort 1 (huidige LAN) ongewijzigd kan laten? Of gaat deze setup met de huidige hardware niet werken?

Mocht deze setup niet werken kan ik dan de standaard T-mobile glasvezel modem gebruiken en dan de ER aansluiten hierop aansluiten en deze vervolgens in DMZ zetten? De TV kan ik dan direct aansluiten op een andere poort op het T-Mobile modem.

Al vast bedankt voor jullie input!

Beste antwoord (via MK83 op 28-12-2019 23:40)

• Jeroen_ae92
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 05-08 16:15
Ja, je past enkel eth0 aan met de nieuwe gegevens voor de WAN kant. De LAN kant kan gehandhaaft blijven. Let wel even op, je dient wel je NAT regels, port-forward en eventuele andere regels aan te passen waar eth0 als WAN interface staat benoemt. Je WAN interface wordt namelijk eth0.300. En je dient natuurlijk eth2 bij te maken incl bridge met eth0.640.

[Voor 13% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 21-10-2019 15:31]

U+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 05-08 16:15
Ja, je past enkel eth0 aan met de nieuwe gegevens voor de WAN kant. De LAN kant kan gehandhaaft blijven. Let wel even op, je dient wel je NAT regels, port-forward en eventuele andere regels aan te passen waar eth0 als WAN interface staat benoemt. Je WAN interface wordt namelijk eth0.300. En je dient natuurlijk eth2 bij te maken incl bridge met eth0.640.

[Voor 13% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 21-10-2019 15:31]

U+

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:16
MK83 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 00:04:
Hallo Tweakers,

Binnenkort stap ik over van Ziggo naar T-Mobile thuis (Glasvezel) internet en één TV. Ter voorbereiding van deze overstap ben ik mij aan het inlezen naar de voor mij optimale configuratie van mijn netwerk. Ik zit eraan te denken om straks de glasvezel direct aan mijn Edge Router te koppelen. Ik heb hiervoor een mooie tutorial gevonden: https://www.robinvanbrugg...ber-with-edgerouter-lite/

In deze tutorial zie ik dat T-Mobile standaard werkt met drie VLAN's (100 --> Management, 300 --> Internet en 640 voor IP-tv).
Ik heb zelf T-mobile glasvezel maar er zijn maar 2 vlans aanwezig die gebruikt worden.
Vlan 300 en 640 zijn bij mijn asus setup ook de enige die gebruikt worden.
In de tutorial staat ook niks over vlan 100 dus ben benieuwd waar jij deze Vlan vandaan haald ( Telefonie ?)

Veel suc6 en plezier met T-mobile glasvezel, ben al jaren een tevreden klant !

• MK83
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-08 14:16
Jeroen_ae92 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:28:
Top het is gelukt door inderdaad twee Vlan's op de wan poort aan te maken. Verder heb ik een bridge gemaakt tussen eth0.640 naar eth2. eth2 heb ik de setting no address gegeven.
Arthion-nl schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Ik heb zelf T-mobile glasvezel maar er zijn maar 2 vlans aanwezig die gebruikt worden.
Vlan 300 en 640 zijn bij mijn asus setup ook de enige die gebruikt worden.
In de tutorial staat ook niks over vlan 100 dus ben benieuwd waar jij deze Vlan vandaan haald ( Telefonie ?)

Veel suc6 en plezier met T-mobile glasvezel, ben al jaren een tevreden klant !
In de tutorial stond een screenshot met vlan 100. Voor T-mobile is deze inderdaad niet nodig!

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True