Toon posts:

Map gereorganisserd op ext HD, Lightroom herkent het niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• marsimerik
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21-10-2019
Ik heb de afgelopen jaren al mijn foto's op jaartal en zelfs op maand opgeslagen. Ik kom er achter dat dit niet zo handig is dus ik wil graag mappen maken als familie, sport, dieren, planten etc.
De mappen op jaartal en maand bevatten foto's die allemaal in Lightroom zijn geïmporteerd.
De nieuwe mappen worden grijs zichtbaar in Lightroom maar de submappen zie ik niet. Wel op de externe HD.
Zelfs na 'map synchroneren' blijft dit zo.

Iemand een idee hoe je dit kunt doen zodat de nieuwe mappen met bestaande foto's gewoon worden weergegeven?

Beste antwoord (via marsimerik op 21-10-2019 17:09)

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:50

bobcom

Dedicated dabbler

marsimerik schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:44:
Dank voor je zeer snelle reactie,
Mappen structuur maken via Lightroom geeft het probleem dat de foto's dan niet zichtbaar zijn.
Maar het meest vervelende is dat de structuur in Lightroom niet overeenkomt met de structuur op de externe HD. Je wilt die 2 toch één op één kunnen vergelijken.

Ik heb een hoofdmap 'foto's'.
Had gedacht dat wanneer ik deze in hoofdmap een submap ergens anders neerzet, dat Lightroom dan een vraagteken plaatst en dat ik op het vraagteken 'map bijwerken' doe.
Maar 'map bijwerken' is geen optie............
Zie je foto's nog in LR, zonder uitroeptekens rechtsboven? Dan heb je geluk. Dan kun je de gewenste mappen aanmaken binnen Lightroom. Dat doe je met het plustekentje in de tab "folders" in je rechterpaneel. Als je een nieuwe hoofdfolder (bijv. op een anders schijf) wil aanmaken moet je dat buiten LR om doen, en die folder later via het foldermenu in LR opnemen. Subfolders in je hoofdfotofolder maak je echter direct in LR aan: sport, familie, huisdieren, feestjes, whatever. Je ziet ze inderdaad in grijs, met daarachter een nulletje: betekent dat er 0 foto's in zitten.

Ga dan naar je catalogus toe en selecteer alle foto's die je bijv. in de map "sport" wilt zetten. Sleep een willekeurige foto uit die selectie richting grijze directorybalkje "sport" en LR vraagt of'ie al die foto's moet verplaatsen. Zo ja, dan zet'ie al je geselecteerde foto's netjes in de nieuwe subfolder - en het "sport"balkje wordt zichtbaar, met daarachter het aantal foto's in de folder. Zelfde procedure voor alle ander catergorieen.

Als al je foto's uitroeptekentjes hebben, dan heb je een probleem. Zit niks anders op dan de suggesties van @analogworm te volgen, en van kras af aan opnieuw te beginnen.
En anders heb ik de vraag niet gesnapt - kan natuurlijk altijd.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

Alle reacties

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21-09 07:55
Uhmm, heb je in explorer de boel gereorganiseerd? Want dan is het niet zo gek dat Lightroom niks meer vinden kan. Dan zijn of alles terug zetten, of terug linken, of opnieuw importeren je opties (hopelijk heb je xmp-sidecar aan staan).

Offf, Lightroom is altijd ruk met folders enzo. Er is een optie 'show parent folder's (via rechter muisklik op de folder), misschien ook voor subfolders? En anders is het handigste om je nieuwe mappen structuur te maken via Lightroom zelf.

[Voor 61% gewijzigd door analogworm op 20-10-2019 23:55]

• marsimerik
Mappen structuur maken via Lightroom geeft het probleem dat de foto's dan niet zichtbaar zijn.
Maar het meest vervelende is dat de structuur in Lightroom niet overeenkomt met de structuur op de externe HD. Je wilt die 2 toch één op één kunnen vergelijken.

Had gedacht dat wanneer ik deze in hoofdmap een submap ergens anders neerzet, dat Lightroom dan een vraagteken plaatst en dat ik op het vraagteken 'map bijwerken' doe.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21:16
De mappenstructuur op je opslagmedium en LR zijn niet aan elkaar gelinkt. Veranderingen in de één worden niet door de ander mee genomen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:50

bobcom

Dedicated dabbler

marsimerik schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:44:

Zie je foto's nog in LR, zonder uitroeptekens rechtsboven? Dan heb je geluk. Dan kun je de gewenste mappen aanmaken binnen Lightroom. Dat doe je met het plustekentje in de tab "folders" in je rechterpaneel. Als je een nieuwe hoofdfolder (bijv. op een anders schijf) wil aanmaken moet je dat buiten LR om doen, en die folder later via het foldermenu in LR opnemen. Subfolders in je hoofdfotofolder maak je echter direct in LR aan: sport, familie, huisdieren, feestjes, whatever. Je ziet ze inderdaad in grijs, met daarachter een nulletje: betekent dat er 0 foto's in zitten.

Ga dan naar je catalogus toe en selecteer alle foto's die je bijv. in de map "sport" wilt zetten. Sleep een willekeurige foto uit die selectie richting grijze directorybalkje "sport" en LR vraagt of'ie al die foto's moet verplaatsen. Zo ja, dan zet'ie al je geselecteerde foto's netjes in de nieuwe subfolder - en het "sport"balkje wordt zichtbaar, met daarachter het aantal foto's in de folder. Zelfde procedure voor alle ander catergorieen.

Als al je foto's uitroeptekentjes hebben, dan heb je een probleem. Zit niks anders op dan de suggesties van @analogworm te volgen, en van kras af aan opnieuw te beginnen.
En anders heb ik de vraag niet gesnapt - kan natuurlijk altijd.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• marsimerik
De tweede alinea van bobcom is, denk ik, wat ik zocht.
Ga er mee aan de slag.
Laat het snel weten.

Wat MRIdev zegt was ik inderdaad achter gekomen.

• marsimerik
Iets wat gisteravond niet lukte maar nu wel.

In lightroom een map 'spinnen' verplaatst naar een nieuwe map 'Dieren'.
De foto's worden gewoon meegenomen.
En zelfs op de externe HD wordt de wijziging direct doorgevoerd!!!!!

Andersom NIET !!!!!
Een wijziging op de HD wordt niet automatisch doorgevoerd in lightroom.

Bedankt allen. Ik kan weer verder.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:28

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

marsimerik schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:00:
Iets wat gisteravond niet lukte maar nu wel.

In lightroom een map 'spinnen' verplaatst naar een nieuwe map 'Dieren'.
De foto's worden gewoon meegenomen.
En zelfs op de externe HD wordt de wijziging direct doorgevoerd!!!!!

Andersom NIET !!!!!
Een wijziging op de HD wordt niet automatisch doorgevoerd in lightroom.

Bedankt allen. Ik kan weer verder.
Ik ben blij dat je daar zelf achter kwam, nu in het vervolg gewoon via Lightroom doen, scheelt een hoop gedoe ;)

Mocht je echt radicaal alles opnieuw in willen delen zorg dan dat je alle foto's selecteert en de metadata wegschrijft naar XMP bestanden, zie screenshot hier (niet van mij).

Dan kun je al die foto's uit Lightroom gooien, de boel opnieuw indelen hoe je maar wil en vervolgens die foto's weer importeren. Alle bewerkingen en metadata worden dan meegenomen, behalve vlaggetjes (wel sterretjes), je bewerkingshistorie (je kunt dus niet terug naar een vorige bewerking) en virtuele kopiën (meen ik, niet zeker). Maar goed, dat is niet aan te raden dus.

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21-09 07:55
Ventieldopje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:33:
[...]

Ik ben blij dat je daar zelf achter kwam, nu in het vervolg gewoon via Lightroom doen, scheelt een hoop gedoe ;)

Mocht je echt radicaal alles opnieuw in willen delen zorg dan dat je alle foto's selecteert en de metadata wegschrijft naar XMP bestanden, zie screenshot hier (niet van mij).

Dan kun je al die foto's uit Lightroom gooien, de boel opnieuw indelen hoe je maar wil en vervolgens die foto's weer importeren. Alle bewerkingen en metadata worden dan meegenomen, behalve vlaggetjes (wel sterretjes), je bewerkingshistorie (je kunt dus niet terug naar een vorige bewerking) en virtuele kopiën (meen ik, niet zeker). Maar goed, dat is niet aan te raden dus.
Sowieso ben ik voorstander van alles naar XMP wegschrijven. Kost op een hdd (flink) wat performance, op een ssd niet. Als ik op een fancy manier bestanden wil hernoemen kan dat bijvoorbeeld beter via bridge. Flikker het uit lightroom, rename en re-import. Tadaaa.

Of als om een of andere reden je catalogus niet meer werkt. Jammer dan, nieuwe aanmaken, alles opnieuw importeren. Tadaaa. De hele afhankelijkheid van al mijn werk op in feite 1 bestand (wat wel regelmatig gebackupped wordt) zit me niet lekker.

@marsimerik ben je er nu uit gekomen?

[Voor 9% gewijzigd door analogworm op 21-10-2019 19:44]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee