marsimerik schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:44:
Dank voor je zeer snelle reactie,
Mappen structuur maken via Lightroom geeft het probleem dat de foto's dan niet zichtbaar zijn.
Maar het meest vervelende is dat de structuur in Lightroom niet overeenkomt met de structuur op de externe HD. Je wilt die 2 toch één op één kunnen vergelijken.
Ik heb een hoofdmap 'foto's'.
Had gedacht dat wanneer ik deze in hoofdmap een submap ergens anders neerzet, dat Lightroom dan een vraagteken plaatst en dat ik op het vraagteken 'map bijwerken' doe.
Maar 'map bijwerken' is geen optie............
Zie je foto's nog in LR, zonder uitroeptekens rechtsboven? Dan heb je geluk. Dan kun je de gewenste mappen aanmaken binnen Lightroom. Dat doe je met het plustekentje in de tab "folders" in je rechterpaneel. Als je een nieuwe hoofdfolder (bijv. op een anders schijf) wil aanmaken moet je dat buiten LR om doen, en die folder later via het foldermenu in LR opnemen. Subfolders in je hoofdfotofolder maak je echter direct in LR aan: sport, familie, huisdieren, feestjes, whatever. Je ziet ze inderdaad in grijs, met daarachter een nulletje: betekent dat er 0 foto's in zitten.
Ga dan naar je catalogus toe en selecteer alle foto's die je bijv. in de map "sport" wilt zetten. Sleep een willekeurige foto uit die selectie richting grijze directorybalkje "sport" en LR vraagt of'ie al die foto's moet verplaatsen. Zo ja, dan zet'ie al je geselecteerde foto's netjes in de nieuwe subfolder - en het "sport"balkje wordt zichtbaar, met daarachter het aantal foto's in de folder. Zelfde procedure voor alle ander catergorieen.
Als al je foto's uitroeptekentjes hebben, dan heb je een probleem. Zit niks anders op dan de suggesties van @
analogworm te volgen, en van kras af aan opnieuw te beginnen.
En anders heb ik de vraag niet gesnapt - kan natuurlijk altijd.