Nieuwe game pc onstabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphShaft
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-09 08:45
Ik ben op zoek naar wat inspiratie. Heb voor de tweede keer voor iemand een gamepc samengesteld op basis van de bgg. Namelijk deze: game-pc (enkel voor de schijf hebben we de 1TB gekozen, de rest is identiek)
Deze wordt geinstalleerd met een nieuwe WIndows 10 Home edition. So far so good. Eerste systeem draait als een tierelier. De tweede...

PC heeft last van random crashs en is onstabiel. Soms draait het enkele uren of tot zelfs een dag, andere keren raakt het amper opgestart of crasht het wanneer de muis plots beweegt of gewoon, zomaar. Soms komt er een bluescreen met eoa foutmelding (variabel), soms is het spontane reboot.
Er is moelijk een lijn in te vinden wat faalt. Eén keer crashte het heel dikwijls bij het uitvoeren van Windows Update (wat ook nooit lukte), een andere installatie was het bij het opstarten van Fortnite, een andere installatie was het blijkbaar wat verbonden aan hibernate, een andere installatie redelijk random, ...

Wat heb ik al gedaan en hielp niet?
- complete herinstallatie: veel x windows, 1 x fedora
- andere ssd schijf geprobeerd
- memtest86 (alles ok)
- memtest van windows (alles ok)
- bios flashen naar recentste versie
- video kaart verwijderd
- cpu burn in test
- priemgetallen laten berekenen
- gpu furmark
- systeem en app event logs vermelden enkel "onverwacht weer opgestart", geen reden te vinden daar

Stresstest: Uitgebreid getest met priemgetallen berekenen (100% belasting op elke core) en ondertussen de gpu furmark laten draaien zodat ook de gpu 100% getest werd. Ondertussen ook ramtesten gedaan. Dit ging onverwacht stabiel, systeem is hierdoor nog niet onderuit gegaan. Temperatuur loopt op maar de fans spinnen op en houden de temperatuur binnen de perken.

Als laatste gok nu elk latje ram individueel getest, dus 1 ipv 2 latjes. Systeem leek stabiel. Met beide latjes weer in dual channel: onmiddellijke crash. Ik heb bij wijze van test de latjes verdeeld over beide kanalen, eentje in 1A en eentje in 2B. Al een hele dag stabiel. Kan natuurlijk vals alarm zijn.
Zou dit het moederbord kunnen zijn dat een defect heeft?

Andere zaken die ik nog kan uitproberen?

Alles stukken zijn nieuw besteld en onder garantie. Wisselen kan zeker maar dan moet ik wel weten welk stuk.

Beste antwoord (via DolphShaft op 21-10-2019 09:49)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ram in a2-b2 en snelheid omhoog zetten(2933)

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 20-10-2019 21:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ram in a2-b2 en snelheid omhoog zetten(2933)

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 20-10-2019 21:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphShaft
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-09 08:45
RTFM dus. Zucht.

Bedankt!