Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mogelijkheden Asus X99-PRO moederbord onduidelijk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Graag wil ik mijn m.2 ssd upgraden (van 256gb 950 pro naar 1tb 970 pro) en mijn gpu ook. (Van msi gtx970 gaming x trio naar msi rtx2070 super gaming x trio)

Hier een link naar de specs/omschrijving van het moederbord:
https://www.asus.com/nl/Motherboards/X99PRO/

Als ik het een beetje begrijp ontstaat het volgende probleem:
Het moederbord heeft één m.2 pcei x4 aansluiting op het bord zelf (waar zich de 256gb 950pro bevind als boot drive) en mogelijkheid tot een tweede aansluiting met een “add-in” adapter kaart. Die meegeleverd is.
Als ik de ssd wil vervangen zou ik op de een of andere manier de huidige ssd met de nieuwe 970pro moeten vervangen, maar hoe doe ik dat zonder alle bestanden te verliezen?
Eerst dacht ik dat de adapter van pas zou komen door de 950pro naar de 970pro(in het adapter slot) te clonen met software en dan te switchen, maar als ik het goed heb zit de gpu op de plek waar ik de pcei x4 adapter moet plaatsen (correct me if i’m wrong)
De nieuwe rtx2070 super neemt ook 3 slots in, dus heb ik geen idee hoe ik alles moeten laten passen en switchen met dit bord... er zit ook nog een 1tb 850evo aan dat evt mogelijkheden biedt, maar heeft iemand een idee om dit probleem te tackelen.
Ik ben verreweg van een expert, dus als je iets ziet op het moederbord dat ik verkeerd heb begrepen hoor ik het graag.

Dank,
Ruben

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Je kunt PCI slot 4 niet gebruiken, want die zit ook aan de M.2 connector.
Alle andere sloten zijn bruikbaar, maar die delen bandbreedte met andere componenten.

Je kunt de GPU èèn omlaag zetten. Dat werkt wel, niet optimaal. Heb je slot 1 vrij voor je m.2.
Voor het klonen geen probleem.

Check zelf anders ook even de handleiding.
https://dlcdnets.asus.com...9-pro_ug_for_web_only.pdf

[ Voor 46% gewijzigd door jeroen3 op 20-10-2019 20:55 . Reden: gpu omlaag zetten ]

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:53:
Je kunt de GPU èèn omlaag zetten. Dat werkt wel, niet optimaal. Heb je slot 1 vrij voor je m.2.
Voor het klonen geen probleem.
Dank!

Kan ik na het clonen de nieuwe m.2 op de plek van de oude erin prikken en dan booten zonder problemen? Of gaat dat niet zomaar. Als dat kan verdwijnt de adapter die de gpu in de weg zit namelijk ook en kan die weer omhoog.

• jeroen3
Ik denk zelfs dat je hem moet verwisselen om te kunnen starten.

Verwijderd

Bestanden naar de 850 sturen of een externe HDD
en een verse install op de nieuwe 970?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:32:
Bestanden naar de 850 sturen of een externe HDD
en een verse install op de nieuwe 970?
Ja dit is misschien de makkelijkste oplossing.

Voor de zekerheid vraag ik dit nog maar even. Je bedoeld:
- bestanden kopiëren naar andere harde schijf
- oude boot ssd er uit
- nieuwe erin en daar windows en software op installeren

Alleen heb ik echt geen idee hoe de laatste stap in zijn werk gaat. Tips hiervoor?

Verwijderd

Jep exact. En dan met een USB stick met de Windows 10installer een verse instal uitvoeren.

Dus nadat de nieuwe 970 er inzit boot vanaf die USB om te installer te gebruiken voor een nieuwe install

• jeroen3
Waarom opnieuw installeren?
Het is zeker haalbaar om te klonen. Je moet alleen even tijdelijk de GPU een slot omlaag verplaatsen.
Dan kun je hem met Macrium Reflect zo klonen. En dan hoef je hem alleen nog even naar het m.2 slot van je moederbord te verplaatsen.

Eventueel kun je dan nog de oude ssd in die PCIe kaart doen om te wissen.

Of een USB naar NVME converter kopen op AliExpress. Wellicht iets om met de oude te doen? (let op dat deze daadwerkelijk NVME ondersteund, en niet alleen sata modus)

Verwijderd

Ach omdat het letterlijk 15min werk is.
Omdat een verse install soms wel lekker is, een een hhd/SSD swap er de uitgelezen kans voor is.

En verder is het mijn persoonlijke mening..
Nu heeft ts het voordeel dat hij al een expansie kaart heeft liggen, dus er hoeft niks gekocht of verzonden te worden. Maar dan nog,
Laatst de 970 swap bij mijn laptop gedaan, letterlijk niet meer dan 15min voordat Windows weer up and running was.

Verwijderd

jeroen3 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:10:
Waarom opnieuw installeren?
Dan kun je hem met Macrium Reflect zo klonen.
Maar hij gaat van 256GB naar 1TB, dan krijgt hij toch clustergrootte problemen op de nieuwe 1TB ssd? :?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Titel even ont-schreeuwd

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1