• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-11 19:47
Een paar maanden geleden hadden mijn pa, broertje en ik het idee om naar Barcelona te gaan. Voetbalwedstrijd meepakken van FC Barcelona, beetje de toerist in de stad uithangen en wat populaire attracties bezoeken. Dus hotel, vlucht en kaartjes voor de wedstrijd geboekt. Top idee.

Nu zijn we een week verwijderd van de trip (maandag tot en met donderdag) en de situatie in Barcelona is nu niet echt heel relaxed. Er is (nog?) geen negatief reisadvies vanuit de overheid. Wel zeggen ze dat je demonstraties moet vermeiden. Maar iedereen heeft wel de beelden gezien op het journaal of op het internet: grimmige demonstraties, de vorige wedstrijd (Barca - Real) is verplaatst, er zijn diverse vluchten geannuleerd vanwege stakingen/bezettingen en de kathedraal is al een paar keer preventief dicht gegaan. Lokale Nederlanders in Barcelona gaan s avonds de straat al niet meer op om de ellende te ontwijken.

We zitten nu een beetje in dubio: Pa vindt het eigenlijk vrij heftig en denkt dat we beter niet kunnen gaan, broertje wilt gewoon gaan en ik zit er een beetje tussenin.

Als we besluiten om niet te gaan, dan zijn we qua kosten eigenlijk alles kwijt. Er is geen negatief reisadvies dus annuleren is vrijwillig en dan ben je gewoon je geld kwijt. Dan maar gaan? Gezien de grimmige en soms explosieve situatie misschien ook niet even verstandig.

Maar wat is nu wijsheid? Heeft iemand tips?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 19:19

Matis

Rubber Rocket

Ik zou niet gaan. Het is zonde van het geld, maar de ellende waar je in zou kunnen belanden lijkt mij dat allemaal niet waard.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Ik zou gewoon gaan en op mijn stappen passen.

Ellende kan altijd gebeuren, je moet er nu iets meer opletten.
En loop je tegen een protest aan, draai om, loop weg

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 16:26

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:47:
Ik zou gewoon gaan en op mijn stappen passen.

Ellende kan altijd gebeuren, je moet er nu iets meer opletten.
En loop je tegen een protest aan, draai om, loop weg
Afgelopen Woensdag telde men meer dan een half miljoen betogers. Dat aantal is nogsteeds aan het toenemen.

Het is geen kwestie van "Als je tegen een protest aan loopt"; protest is nu door de hele stad. Er is dus ook geen "Draai om, loop weg", je loopt dan alleen naar het volgende protest.

Er is op dit moment geen enkele reden om in Barcelona te willen zijn. Je kunt daar, letterlijk, niets.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-11 10:14

LankHoar

Langharig tuig

Gratis portie adrenaline bij je vakantie, heerlijk toch? :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou gaan. Mocht Catalonië zich ooit afscheiden dan heb je wat te vertellen aan je kinderen en kleinkinderen.

Verwijderd

Ik zou gewoon gaan ja.

Een protest zal toch niet in de gehele stad zijn

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Een familielid is in Barcelona en volgens diegene is de ophef in de NLse media zwaar overtrokken...

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Ik woon in Barcelona zou toch voorzichtig zijn, rijden op dit moment tanks door de straat, toeristen worden aangehouden op het vliegveld en ondervraagd en de politie slaat er op los... De stad zelf staat constant in brand, winkels worden leeggeroofd en het is absoluut niet veilig.

/s

Het valt allemaal wel mee, er zijn twee straten waar de laatste dagen geweld was maar dat is sinds zaterdag al minder, je zult waarschijnlijk een paar demonstraties zien maar in de stad zelf gaat het leven gewoon door.

Gewoon gaan :)

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Veel Nederlanders hebben afgelopen weken geen boer op de snelweg gezien, maar volgens het nieuws waren ze overal. Of: Saint Louis staat wereldwijd in de top15 van hoogste aantal moorden per inwoner (tussen verder vooral Mexicaanse en Braziliaanse steden...) maar toch heb ik het zonder enige angst op m'n bucket list staan.

Kans dat je Ramblas, Sagrada Familia en Camp Nou zult overslaan als die 'dicht' zijn, maar de reis laten schieten is denk ik zonde. Wel opletten en zonodig een blok omlopen. Voor de zekerheid even de locatie van het hotel checken. En netjes zijn tegenover Spaanse politie maar dat is altijd al een goed plan geweest.

Worst case alsnog een vliegtuig of trein naar noorden terug nemen, en dan heb je een mooi verhaal.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je het zelf niet chill vind (of je pa niet) wordt het nooit een fijne trip. Als je het van je af kan gooien en de situatie ervan kan accepteren dan kan je lekker barca in gaan.

Zo niet, vlieg er gewoon naartoe. Maar huur een auto en ga de bergen in of een paar dorpjes verder aan de kust. Spanje is hartstikke leuk en mooi. Is even wat anders dan je had verwacht, maar wordt er zeker niet minder leuk op.

Verwijderd

Matis schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:43:
Ik zou niet gaan. Het is zonde van het geld, maar de ellende waar je in zou kunnen belanden lijkt mij dat allemaal niet waard.
dan kun je bijna niet meer weg .... er is overal wel wat

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Inderdaad, zo is een kennis van me een paar weken geleden nog 3 dagen in Hong Kong geweest (tussenstop op weg naar Australie) en dat is ook probleemloos gegaan.
Zou je gezien de beelden ook niet direct verwachten.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 20:25
Hmmm…

BuZa vindt het niks.

Ik ben eens op een nationale protestdag in een ver land in de hoofdstad geweest. In dat geval volstond het vermijden van de aangegeven centra. Geen idee hoe dat nu in Barcelona gaat.

Er is natuurlijk wel een risico dat het vliegveld bezet wordt gehouden - dat schijnen ze daar leuk te vinden. Daar kun je niet zoveel tegen doen. Misschien moet je vooral ook zelf de afweging maken of het je waard is om een nachtje extra te blijven?

A propos, Hong Kong is ook geen risicogebied :p

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-10 10:48
Ben zelf ook geweest met de voorgaande protesten vorig jaar. Gewoon gaan en de drukke delen vermijden.

We waren Churros aan het eten in een zaak en de protesten aan het bekijken hoe het eraan toe ging :D

[ Voor 33% gewijzigd door gentlemen op 21-10-2019 14:20 ]

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Ik lees daar toch vooral dat er niet zoveel aan de hand is. Bij protesten er niet tussen gaan lopen, ja, dat zou ik zelf ook bedacht hebben.

Als ik reis en verblijf etc. al betaald had, zou ik dus inderdaad ook gewoon gaan. Het is best een mooie stad, ook buiten de standaard demonstratie-plekken. Maar dan hou ik wel van een beetje sensatie en onverwachte dingen. Mijn instelling is altijd, dat mensen die er wonen er immers ook gewoon wonen. Ik maak me nooit zoveel zorgen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:50
Gewoon heengaan, mocht het tegenvallen dan pak je de trein of huur je een auto en ga je buiten Barcelona wat leuks doen.

[ Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 21-10-2019 14:38 ]

• Robkazoe
Dank voor het advies van iedereen. Denk dat ik er toch op ga aansturen om te gaan en eerst maar even met pa bespreken of ik bij hem een onrust weg kan halen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:52

Rmg

Dus niet gaan sensatie zoeken bij demonstraties en je ID bij je dragen.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 19:51

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Een collega van mij woont in Barcelona en hij raadt zelf aan om niet te gaan. De politie heeft het erg druk met de demonstraties dus is er veel kleine criminaliteit; berovingen etc.

• NotSoSteady
Robkazoe schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:40:
Dank voor het advies van iedereen. Denk dat ik er toch op ga aansturen om te gaan en eerst maar even met pa bespreken of ik bij hem een onrust weg kan halen.
Anders ga je toch alleen met je broertje.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

NotSoSteady schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:46:
[...]
Anders ga je toch alleen met je broertje.
Hangt heel erg af van of broertje 40 of 14 is, me dunkt. En laten we wel wezen: pa zal niet vooral bang zijn voor zichzelf en meer voor zijn kinderen. Als pa niet wilt, ga dan niet (of ga zoals hier gesuggereerd ergens buiten de stad een huisje/airbnb zoeken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• NotSoSteady
F_J_K schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:59:
[...]

Hangt heel erg af van of broertje 40 of 14 is, me dunkt. En laten we wel wezen: pa zal niet vooral bang zijn voor zichzelf en meer voor zijn kinderen. Als pa niet wilt, ga dan niet (of ga zoals hier gesuggereerd ergens buiten de stad een huisje/airbnb zoeken).
Nou TS heeft zich al in 2002 geregistreerd, dus het lijkt me dat hij inmiddels volwassen is en ook wel op zijn broertje kan letten. Mensen zijn tegenwoordig bang voor iedere scheet en daarnaast had ik hem dat advies al gegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 21-10-2019 15:06 ]

• Robkazoe
Vader is begin 60, broertje en ik zijn begin 30. Het oorspronkelijke idee was om gezellig met z'n drieën wat samen te gaan doen aangezien we dat nagenoeg nooit doen. Dus ja, ik zou alleen met broertje kunnen gaan. Maar dan schiet het weekend een beetje zijn doel voorbij. Maar dat is een hele andere discussie. En dan heb ik het nog niet gehad over vriendinnen/vrouwen, want die vinden er natuurlijk ook allemaal wat van.

Maar goed, genoeg nuttige informatie gehad. Ik ga er op aansturen dat we paspoort op zak houden, weg blijven van demonstraties en gewoon gaan. Nogmaals dank voor alle reacties.

• Steevo_S
Trust me, gewoon gaan.

In welke buurt is je hotel en als je wilt kan ik je best aangeven in welke zones je last kan hebben en welke zones niet.

Paspoort moet je toch altijd op zak hebben maar wel goed op je spullen letten (wat altijd al zo is geweest is in Barcelona).

Camp nou is gewoon open (clásico is verplaatst), sagrada familia is 1 dag dicht geweest en de rest van de trekpleisters is gewoon open.

Laat je niet gek maken door wat er in de kranten staat. Have fun en stuur een dm als je meer informatie wilt.

• Robkazoe
Steevo_S schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:37:
Trust me, gewoon gaan.

In welke buurt is je hotel en als je wilt kan ik je best aangeven in welke zones je last kan hebben en welke zones niet.

Paspoort moet je toch altijd op zak hebben maar wel goed op je spullen letten (wat altijd al zo is geweest is in Barcelona).

Camp nou is gewoon open (clásico is verplaatst), sagrada familia is 1 dag dicht geweest en de rest van de trekpleisters is gewoon open.

Laat je niet gek maken door wat er in de kranten staat. Have fun en stuur een dm als je meer informatie wilt.
Ik zit in de buurt van L'aquarium.

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:05
Robkazoe schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

Ik zit in de buurt van L'aquarium.
Ben vorige week (zo t/m vr) in de buurt van Barcelona (Sabadell) geweest. Op zondag (20-10) nog het centrum bezocht, Sagrada en Plaza Espana o.a. zonder problemen. De rest van de week met name in de buurt van Sabadell en Cerdanyol geweest, elke dag wel demonstranten gezien, maar geen problemen ondervonden.

Op werk werden de hele week grappen gemaakt dat terugvliegen op vrijdag niet zou lukken vanwege aangekondigde demonstraties & stakingen. Echter geen problemen ondervonden, ruim op tijd vertrokken naar de luchthaven en netjes op tijd terug gevlogen.

Niet helemaal representatief voor centrum Barcelona, maar ik denk deel toch even "my two cents".

• Steevo_S
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6NVmJuH.png

Rode lijn is waar tot zaterdagavond de "zwaarste" rellen waren omdat daar het hoofdkwartier van de politie zit. Sinds gisteren is er verder niks gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6pu4sqR.png

Zijn er sinds vorige week maandag in de avond containers in de fik gevlogen, nogmaals, als toerist gebeurt je niets en zie je in de avond politie vermijd je de zone... In Barceloneta (zone waar jij zit) is er niets aan de hand, La Ramblas is gewoon alles open en je zult af en toe een Catalaanse vlag of politie busje voorbij zien komen maar verder is het business as usual.

Veel plezier!!! :)

• Robkazoe
Bedankt voor het duidelijk maken!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 19:40
Mijn vriendin was tijdens de vorige protesten in Barcelona en het viel allemaal wel mee. De agressie is niet gericht tegen toeristen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou mijn plannen onder huidige omstandigheden niet aanpassen - maar wel met ogen open en verstand niet op nul opereren. Die debiele brabo's die zich als hooligans kleedden en dan raar stonden te kijken toen de politie daar iets mee deed is een mooi voorbeeld van hoe je het voor jezelf kunt verprutsen.

Ben wel eens in Beograd geweest ten tijde van demonstraties die weliswaar niet zo massaal waren als in Barca nu, maar wel zodanig dat je grimmige oproerpolitie op iedere hoek zag. Als buitenlander ben je geen partij, zowel politie als demonstranten zullen je vermijden want geen van beide willen ze beschuldiging krijgen om buitenstaanders te meppen.

Neemt niet weg dat als het echt raak is dingen snel kunnen gaan en de betrokkenen weinig onderscheid meer maken tussen bijstander en deelnemer, dus sowieso is erbij staan en popcorn eten ook geen goed idee. Gewoon uit de buurt blijven en alert blijven.

Oslik blyat! Oslik!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11 17:19

Basszje

Reisvaap!]

Zou gewoon gaan ook.

Traangas houdt het midden tussen speed en caffeine, dus dat scheelt ook al in de kosten ;)

Protest 101:

Wolk politie -> wegwezen en heel erg de toerist uithangen
Demonstratie -> kan je rustig kijken aan de zijkant, weinig te vrezen
Mensen met bivakmutsen en stenen -> Rustig aan de andere kant op gaan.

Over het algemeen is er op de meeste plekken niets aan de hand en als het bedreigend wordt kan je altijd het eerste beste cafe binnenrennen. Meestal heb je het meest te vrezen van de politie als die als dolle honden lekker aan het meppen zijn.

( En vooral in de avond laat opletten op te stille straten en dergelijke! )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1