Uitval beide koelkasten sinds zonnepanelen ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron D
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-12-2020
Sinds enkele maanden heb ik zonnepanelen geïnstalleerd. De omvormer is aangesloten op de groep van de wasmachine in de garage via een PV verdeler .

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wez4imntv8g.jpg

Ik heb een koelkast in de keuken en een koelkast/vriezer in de garage. Sindsdien vallen deze regelmatig uit. Ze slaan zelf weer aan maar we merken dat de spullen enkele keren per week lauw zijn. Daar komen we meestal in ochtend en soms ook in de middag achter. Het is ook erg onregelmatig.

Ik zie soms een klein dipje in de netspanning wanneer de vormer uitschakelt.. Er blijft wel voldoende netspanning want wekkers etc blijven allemaal werken (anders zie je dat ze knipperen op 0)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ov5xzl.53.55.jpeg

Zou dat het kunnen zijn? En wat zou de oplossing zijn?

PS ik heb de omvormer nu even uitgezet voor een week om zeker te weten dat de oorzaak hier ligt. Maar ik zie het verband sinds ik de zonnepanelen heb.

Dank

GR Ron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom is die omvormer niet op een 'eigen' groep aan gesloten door de installateur? Een eigen 'fase' had ook nog een optie kunnen zijn maar dat is vaak overbodig (én nutteloos / nodeloos) duur.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alles kan, maar een koelkast is een erg dom & simpel apparaat.

Logischer is bijvoorbeeld een 'bedradingsfout', waarbij de koelkast op de lichtschakelaar zit.
Toeval bestaat ook, nu je kritisch kijkt naar je koelkast valt het misschien pas op dat hij stuk is of bijvoorbeeld de deur niet goed sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
Dat zet je de PV inderdaad even een weekje uit. Kijk je of de koelkast dan wel gewoon koud blijft.
Meten is weten, dus hang even een temperatuurmetertje in je koelkasten.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 20-10-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron D
@ wimmel: Omdat een extra groep niet zou hoeven.
@theGhost: Het zou wel erg toevallig zijn als alle 2 koelkasten op hetzelfde moment stuk gaan, deur goed dicht heb ik al op gelet. Nee zitten niet op een lichtschakelaar
@jeroen, Zojuist gedaan. (op het temp metertje na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:08
TheGhostInc schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:07:
[...]Logischer is bijvoorbeeld een 'bedradingsfout', waarbij de koelkast op de lichtschakelaar zit.
Toeval bestaat ook, nu je kritisch kijkt naar je koelkast valt het misschien pas op dat hij stuk is of bijvoorbeeld de deur niet goed sluit.
Het zijn 2 apparaten, beide op een verschillende plek.
In beide wordt het lauw begrijp ik. Stel het wordt echt lauw in beide wordt er misschien rotzooi het net op gepompt. @Ron D Welke omvormer gaat het om? De PV-verdeler is ansich niks mis mee zolang deze beneden achter de originele wasmachinegroep zit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron D
Ja beiden vallen uit. Maar die in de keuken wat meer, tenminste daar merken we het eerder. vandaag is de 1e keer dat de die in de garage echt lang lauw is want alles in de vriezer is zacht.

Goodwe 1-fase Omvormer GW3000D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI

Deze zit inderdaad achter de originele wasmachine groep. De steker in de PV verdeler is ook van de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Netfilter toepassen voor de koelkasten?
Ze zijn leverbaar voor elke vorm van netvervuiling, let wel, 'you get what you paid for'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ron D schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:16:
Het zou wel erg toevallig zijn als alle 2 koelkasten op hetzelfde moment stuk gaan
Het is nog meer toeval als ze beiden door storing op het net exact hetzelfde gedrag gaan vertonen ;)

Die omvormer heeft een 'CE' logo (als het goed is ;) ), net als je koelkasten trouwens, wat aangeeft dat het apparaat moet voldoen aan bepaalde eisen. In dit geval is de EMC Directive van toepassing.
EMC Directive
The EMC directive applies to almost all electronic equipment. It covers the radiated and conducted emissions performance of electronic products as well as the radiated and conducted immunity performance. You’ll notice that Europe has the additional criteria of ‘immunity’ testing compared to FCC requirements which only specify emissions limits.

Dus als die omvormer daadwerkelijk zoveel storing op de lijn krijgt gezet dat er apparaten flippen, dan voldoet hij echt niet meer. En aangezien dit soort spul over het algemeen wel kloppend wordt ontworpen is dat gewoon een gevalletje garantie.
Maar aangezien je koelkasten ook al aardig robuust moeten zijn en niet bij elk beetje netvervuiling over de flos mogen gaan, moet die omvormer echt wel flink rommel het net op staan te gooien. Dat is niet goed voor de levensduur van al je apparatuur in huis. Je kunt dan ook meer last krijgen van brommende voedingen en adapters en die kunnen ook warmer worden.

Enige probleem is wel, dat het meten van dit soort storing niet super simpel is.

Je test is prima en ik ben benieuwd of daarmee je probleem weg gaat, de oplossing zou ik dan zoeken in tijdelijk een andere omvormer (evt ander merk) neerhangen om te zien of dat ook alles oplost.
De installateur zal hoogstwaarschijnlijk niet de spullen hebben om hier aan te meten en het makkelijkste is om dan even een andere omvormer om te hangen om te kijken of dat je probleem echt oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:08
TheGhostInc schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:46:
[...]Dus als die omvormer daadwerkelijk zoveel storing op de lijn krijgt gezet dat er apparaten flippen, dan voldoet hij echt niet meer. En aangezien dit soort spul over het algemeen wel kloppend wordt ontworpen is dat gewoon een gevalletje garantie.
Mooie is dat die chinese dat niet alleen op de lijn zetten maar ook op de panelen. Die werken als een forse antenne waardoor er soms zoveel de ether in wordt geslingerd dat C2000 uitvalt :+

Misschien dat je voor de grap eens een FM radio kan proberen met de omvormer uit en aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 20-10-2019 23:06 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@TheGhostInc de omvormer kan prima voldoen, maar slecht aansluiten kan dit nog steeds veroorzaken.
Meten is niet zo ingewikkeld. Fluke heeft er gewoon meters voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:21
jeroen3 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 06:17:
@TheGhostInc de omvormer kan prima voldoen, maar slecht aansluiten kan dit nog steeds veroorzaken.
Meten is niet zo ingewikkeld. Fluke heeft er gewoon meters voor.
Maar die zijn wat duur....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-08 15:44
Na mijn installatie 10x 340w LG neon en 6x 340w LG neon (op ander dakdeel) op een SolarEdge HD Wave 3500 (max 3,7kw) had ik dus last van stroompieken ... Mijn UPS werd dus gek bij het minste. Bij mij in de buurt zijn er veel mensen met zonnepanelen en de maatschappij heeft mij dus op een andere "phase gezet" (zoals zij het omschrijven). Ik zat dus constant met pieken boven de 250v en als de omvormer 10 minuten boven de 250v blijft dan schakelt deze vanzelf uit. Sinds de aanpassing heb ik dus op een zonnige dag 240V
Had ik het geweten dat dit zo ging zijn, dan had ik een 4000 genomen met 3 phase aansluiting. Aangezien ik toch al een 3 phase aansluiting heb. Nuja het is nu zo.

Maar het kan best zijn dat je serieuze pieken hebt en daardoor die apparatuur uitgevallen is. Er zijn altijd wel schommelingen in het net. Maar de levensduur van apparatuur zal het niet ten goede komen lijkt me

Het is uiteraard maar een idee om eens te checken

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Ron D schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:23:
Ja beiden vallen uit. Maar die in de keuken wat meer, tenminste daar merken we het eerder. vandaag is de 1e keer dat de die in de garage echt lang lauw is want alles in de vriezer is zacht.

Goodwe 1-fase Omvormer GW3000D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI

Deze zit inderdaad achter de originele wasmachine groep. De steker in de PV verdeler is ook van de wasmachine.
(de kans dat dit word veroorzaakt door de omvormer schat ik eerder lager als 5%.
verschillende goodwe's geprobeerd, en eigenlijk nooit problemen. ;) )

je kunt op de omvormer de Vac meten. (simpel uit leesbaar, maar geschikte multimeter in de eerste beste WDC steken kan ook.)
normaal krijg je 230Vac van je netbeheerder.
maar dat mag aardig afwijken, dus je kunt iets tussen de 220 en de 253Vac krijgen.
hier een Vac voorbeeld van mij:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/de%20V%20over%20de%20dag.jpg
dus de Vac verschilt op verschillende momenten. (hou daar rekening mee)

nu is er wel apparatuur die slecht tegen een te hoge of lage Vac kan.
(maar ik ken ijskasten niet als die apparatuur, maar wie weet.)

ik zie dat je al een Vac meting hebt gedaan. (de rode lijn.)
maar hij is voor mij te onduidelijk om te lezen. ;)
(grof weg zie ik daar geen problemen. maar een beetje onduidelijk is hij voor mij. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
De meeste koelkasten zijn toch maar hele domme apparaten? Simpel thermostaatje en een compressor. Komt de temperatuur boven een bepaald punt springt de compressor aan, tot hij koud is en dan gaat hij weer uit. Netvervuiling zou volgens mij geen issue moeten zijn.

Heb je een thermometer die je kunt loggen? Zodat je kan zien hoe warm het is gedurende de dag en het liefste daarnaast een stroommeter die hetzelfde kan. Dan kun je zien hoe de temperatuurverloop is gedurende de dag, en hoevaak/hoelang de koelkast inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik neem aan dat als er inderdaad een flinke dip is op het net terwijl de compressor draait deze uit kan schakelen en daarna een tijdje in 'protect' gaat voordat hij weer opstart. afhankelijk hoe gevoelig hij is kan dat dus meerdere malen gebeuren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht een andere dwarsstraat:
Je hebt het over een koel/vries combi in de garage.
Hoe warm is het in die garage?

De meeste koel/vries combi's hebben maar 1 compressor, die de vriezer en de koelkast koelt, maar op de temperatuur van de koelkast geschakeld wordt.
Dat houdt in dat als hij in een koude ruimte staat, de compressor dus bijna niet draait (want de koelkast is ook koel als hij uitstaat) met als gevolg dat de vriezer ontdooit.

Gebeurd verrassend vaak dat koel/vries combi's die naar een garage verplaatst worden in de winter opeens als 'kapot' weggedaan worden hierdoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Registratie: December 2011
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:47
Het is mogelijk dat de PV installatie voor spanningspieken / overvoltage zorgt. Hele korte pulsen die ver boven de 230 VAC uitkomen. Andere apparatuur kan in de war raken van dergelijke korte pieken in de spanning. Een simpele oplossing is de koelkast(en) aan te sluiten op een tussenstekker met overspanningsbeveiliging type 3, fijnbeveiliging. Bijvoorbeeld deze of vergelijkbaar:
https://www.conrad.nl/p/a...0w-1x-stopcontact-1431284

Hopelijk helpt het.

Het kan overigens geen kwaad om je PV verdeler te voorzien van een overspanningsbeveiliging type 2, middenbeveiliging. Het is een relatief goedkope verzekering tegen vervolgschade door inductie bij blikseminslag in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ep Woody schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:19:
De meeste koelkasten zijn toch maar hele domme apparaten? Simpel thermostaatje en een compressor. Komt de temperatuur boven een bepaald punt springt de compressor aan, tot hij koud is en dan gaat hij weer uit. Netvervuiling zou volgens mij geen issue moeten zijn.
Netvervorming zorgt voor harmonische frequenties.
Een simpel apparaat als een koelkast, bedoelt om te werken op 50 Hz, zal hogere frequentiecomponenten omzetten in warmte in de motor. Vanaf een bepaald percentage vervorming krijg je significante extra warmte als hij aan is. Mocht dit zoveel zijn dat de koelkast uitschakelt op de motortemperatuur, dan is PV toch echt de schuldige.

Kunnen we nu niet zeggen, er is nog niets gemeten.

Ook kan een hoge dV/dT de isolatie in de motor aantasten. Maar dat geeft permantente schade, en als het goed is bevat de omvormer daar al een netfilter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
jeroen3 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:22:
[...]

Netvervorming zorgt voor harmonische frequenties.
Een simpel apparaat als een koelkast, bedoelt om te werken op 50 Hz, zal hogere frequentiecomponenten omzetten in warmte in de motor. Vanaf een bepaald percentage vervorming krijg je significante extra warmte als hij aan is. Mocht dit zoveel zijn dat de koelkast uitschakelt op de motortemperatuur, dan is PV toch echt de schuldige.

Kunnen we nu niet zeggen, er is nog niets gemeten.

Ook kan een hoge dV/dT de isolatie in de motor aantasten. Maar dat geeft permantente schade, en als het goed is bevat de omvormer daar al een netfilter voor.
Bij harmonischen hoeven de pieken inderdaad niet hoog te zijn om voor schade te zorgen. Ik zie meerdere mensen schrijven over netfilters, ik weet niet of dat echt effect gaat hebben. Meten is inderdaad weten.

Je zou ook nog kunnen denken aan DC-ontkoppeling? Een condensator in serie met de koelkast?

Of nog een stap verder Het valt te proberen de koelkast achter een 1:1 isolatietransformator aan te sluiten? Een 230V:230V scheidingstransformator van rond de 250 VA is doorgaans vrij gemakkelijk te vinden op Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
FrankHe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:48:
[...]

Bij harmonischen hoeven de pieken inderdaad niet hoog te zijn om voor schade te zorgen. Ik zie meerdere mensen schrijven over netfilters, ik weet niet of dat echt effect gaat hebben. Meten is inderdaad weten.

Je zou ook nog kunnen denken aan DC-ontkoppeling? Een condensator in serie met de koelkast?

Of nog een stap verder Het valt te proberen de koelkast achter een 1:1 isolatietransformator aan te sluiten? Een 230V:230V scheidingstransformator van rond de 250 VA is doorgaans vrij gemakkelijk te vinden op Marktplaats.
Ik denk toch dat dat de wrong way round is. De fabrikant van de omvormer heeft zich gewoon te houden aan regelgeving en koelkasten horen niet uit te vallen doordat er een omvormer bij wordt geplaatst.

Ik heb omvormers ontwikkeld en ik kan je vertellen dat een fatsoenlijke omvormer echt het net niet zover weg kan duwen.

Ik denk installatie fout (dat kan in huis of buitenshuis zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
LittleKiller schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:03:
[...]

Ik denk toch dat dat de wrong way round is. De fabrikant van de omvormer heeft zich gewoon te houden aan regelgeving en koelkasten horen niet uit te vallen doordat er een omvormer bij wordt geplaatst.

Ik heb omvormers ontwikkeld en ik kan je vertellen dat een fatsoenlijke omvormer echt het net niet zover weg kan duwen.

Ik denk installatie fout (dat kan in huis of buitenshuis zijn)
Eigenlijk zou er een etmaal een scope aan moeten worden gehangen om het een en ander te loggen en dan aan de hand daarvan kijken wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
FrankHe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

Eigenlijk zou er een etmaal een scope aan moeten worden gehangen om het een en ander te loggen en dan aan de hand daarvan kijken wat er aan de hand is.
De installateur moet het gewoon oplossen. Je betaalt voor een dienst, het product heeft een keurmerk, dat betekent dat de installateur een fout moet hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
FrankHe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:48:
[...]

Harmonischen komen door pieken op de stroom. De spanning is het gevolg.
DC ontkoppeling of een trafo zijn beun oplossingen.
Meet welke storing je hebt, lost de bron op of koop op basis daarvan een filter.

Alles in een goedkope koelkast is mechanisch, korte over of onderspanning gaat hier geen probleem veroorzaken. Al zakt de spanning naar 200V, dat maakt voor de koelkast niets uit.

Tenzij je een fancy inverter koelkast hebt?

Meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:54
Een normale koelkast werkt wel prima met alles tussen ca 200V en 250V. Stekker er in en de compressor gaat draaien, totdat de thermostaat constateert dat de gewenste temperatuur is bereikt. Spanningsdipjes of zelfs volledige stroomuitval veranderd daar echt niets aan voor een normale domme koelkast. Een uurtje volledige stroomuitval zal je bovendien niet eens echt merken aan de temperatuur van de producten, mits de deur goed sluit en rubbers in orde zijn.

Een koelkast is wel één van de laatste apparaten die raar gedrag gaat vertonen bij spannings-dipjes. Tenzij je een fancy slimme koelkast hebt met display en allerlei computergestuurde zooi er in.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ron D schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:16:
@ wimmel: Omdat een extra groep niet zou hoeven.
@theGhost: Het zou wel erg toevallig zijn als alle 2 koelkasten op hetzelfde moment stuk gaan, deur goed dicht heb ik al op gelet. Nee zitten niet op een lichtschakelaar
@jeroen, Zojuist gedaan. (op het temp metertje na)
maar doordat hij op een eigen groep zou zitten voorkom je dan ook niet dit soort issus .
hier zit hij gewoon op een aparte groep :)

even over de koelkasten en vriezer in de garage er zijn die wel geschikt zijn :) die kan je zelfs in de winter buiten laten staan .kosten iets meer maar dan voorkom je problemen met de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-09 13:02
Een aparte groep wordt hier en daar genoemd in deze discussie. Echter een aparte groep is meestal maar 10-20cm ~6^2 Cu draad verder, oftewel dat helpt helemaal niets.
Een koelkast zijn maar 3 onderdelen, een thermostaat een motor en een capacitor. Dat ontwerp raakt echt niet van slag van een PV installatie. Tenzij het een fancy computer gestuurde koelkast is.
Een PV omvormer die in staat is om een laagspannings installatie van een woning omhoog te tillen is ook heel onwaarschijnlijk. Tenzij de huis installatie ondeugdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hebben ze voor de PV verdeler in de meterkast een groep uitgezet om hem te installeren?

Misschien dat daar een slecht contact zit nadat ze deze weer ingeschakeld hebben.
En dat precies de keukenkoelkast op de zelfde groep zit als de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron D
Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan eerst eens verder meten. En loggen.

De installateur gaat me hiermee helpen. Bevindingen zullen we delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Ron D
de kans dat het de omvormer is, dat is echt minimaal klein.

je moet bedenken, dat de kabel gewoon koper is en helemaal door loopt zonder maar één onderbreking naar de wijkcentrale.
(een groep of ALS dat zijn geen onderbrekingen in de kabel, dan zijn alleen maar punten die zorgen dat het stopt als het fout gaat. als het goed gaat en niet reageert dan geeft het ook alles gewoon 100% door.)
dus als jouw omvormer problemen veroorzaakt, dan heeft iedereen in de wijk daar last van. ;)

het kan wel dat je omvormer, de Vac te ver omhoog duwt (dit komt dan meestal door een te dunne kabel).
of dat de Hz te ver uit verband word geduwd.
maar ook deze problemen worden eerder veroorzaakt door alle omvormers samen die in de wijk hangen en dan niet 1 omvormer.

aangezien dat de kansen zo klein zijn dat het door jouw omvormer komt, zou ik er niet te veel energie in stoppen.
ik geef je eigenlijk 99% kans dat er gewoon iets mis is met de ijskasten. ;)
lullig dat het met 2 ijskasten te gelijk is, maar dat zou je onder de wet van Murphy kunnen laten vallen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron D
Inderdaad migjes .We gaan toch even weten om het zeker te weten.
Dat gezegd hebbende.De omvormer staat nu een paar dagen uit en vanmorgen was de koelkast in de keuken weer warm. Mogelijk dat het de thermostaten van de koelkasten zijn. In de garage lijkt hij het wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
Hoe warm is het in de garage/keuken? Als het daar rond de 10 graden is, slaat de koelkast niet of bijna niet aan, en zal het vries deel dooien.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1