Toon posts:

DIN 2-pins contactdozen in de woonkamer: hoe benut ik ze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In een woning (jaren 60) zitten verspreid door de woonkamer contactdozen voor DIN 2-pins connectors. Ideaal om je audio boxen op aan te sluiten.

Ik snap echter niet waar de verschillende contactdozen naartoe leiden; je zou verwachten dat ze ergens op een centraal punt samenkomen waar de versterker hoort te staan?

In dezelfde woonkamer kan ik geen centraal punt terugvinden, maar gezien de "leeftijd" van het systeem weet ik ook niet goed waar naar te zoeken en hoe zoiets er uit moet zien. Zie ik iets over het hoofd of hebben vorige bewoners het systeem al deels gestript?! Tips welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Waarschijnlijk verbind de ene doos naar de andere, zodat je de versterker, via de DIN dozen, op rear-speakers aangesloten kan worden zonder kabels door de kamer.

Hoeveel dozen zijn er? Allemaal met 2 aansluitingen?

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 20-10-2019 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

pak anders een multimeter? Check voor voltage en verbind de ene kant met de andere door. vervolgens de verschillende contactdozen af om te kijken welke geleidend is over de twee pootjes.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zou me niks verbazen als alle lonkse en alle rechtse aansluitingen onderling met elkaar verbonden zijn, bekabeling vermoedelijk via een evt kruipruimte. Zag je in de jaren 60/70 wel vaker. Gewoon voor stereo, danwel quadrofonie, al is die laatste vrij uitzonderlijk. Rear speakers kende men iig toen nog niet.
Maar idd, meet het door en je weet het :)

Overigens zijn ze ws prima te benutten: er bestaan verlooppluggen van din naar tulp. Maar voor iets anders dan speakers zou ik ze niet gebruiken; de bekabeling is vermoedelijk ook al 40 jaar oud dus de vraag is hoe goed die nog is.

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 20-10-2019 20:09 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)