Advies: Degelijke bureau-speakers <€50

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Helaas 'weigert' inmiddels mijn 2e setje 2.1 speakers, volgens mij had ik hiervoor Creative 2.1 met hetzelfde isuse.

Hoofdtelefoon-'doorgang' doet het nog gewoon, maar de subwoofer en twee losse speakertjes vaak niet. Groene lampje op de hoofdtelefoon-aansluiting (met volume) brandt 'soms'. Als het geluid het al eens doet (na prutsen met kabeltjes, aan - uit - aan uit, volume drie keer op en neer) werkt het soms tijdelikj. Maar op 1 van de twee luidsprekers maar en valt dan weer zomaar weg.

Budget ca €50 (maar als 't echt veel verschil maakt desnoods wat hoger). Ik zie dat er eerder dit soort vragen gesteld zijn in dit forum, maar die dateren uit 2017. Sommige modellen zijn net iets anders. Edifier Exclaim e10 is zo te zien niet meer leverbaar.

Voorkeur: 2.0 setje of 2.1.

Komt te staan op een al redelijk vol 'bureau', dus liefst niet al te groot.

Wensen: Voor deze prijs zoek ik niets briljants of zo, ik ben niet zo'n hele audiofiel; en vooral niet voor dit budget. Maar wel iets dat niet net als de Logitech-setjes snel kapot gaat! Dus liever niets van Logitech en Creative; en als het niet >90% plastic is, dan is dat ook fijn.

Voorbeeld van hoe het wel kan; van goedkoop 'niet briljant' maar oerdegelijk spul:

-Mijn 'receiver' is een Pioneer SX 205 uit 1999; werkt nog net zo goed als de 1e dag eigenlijk,
-Mijn voeding (van de desktop) is een Tagan U330 in een Casetek 1016.

Alle drie 'afgezeken' her en der op internet dat het allemaal niet geweldig is, maar gaat wel gewoon 13 jaar zonder problemen mee.

Bonuspunten voor wie raad in welk merk auto (18 jaar oud) ik rijd ;) Maar goed, jullie snappen hopelijk een beetje wat ik zoek!

[ Voor 7% gewijzigd door kidde op 20-10-2019 18:38 . Reden: Punctuatie, 1 zin stond op de verkeerde plek; budget-opmerking over >50 toegevoegd. ]

HK

Alle reacties

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Heel eerlijk gezegd denk ik dat "degelijk" en nieuw i.c.m. je budget moeilijk samen gaan anno 2019.
Net als jij ben ik fan van oude meuk die kwalitatief goed is. Ik denk dat wat je nu nieuw koopt voor dat bedrag, je gaat teleurstellen.

Ik zie nog 2 opties:
1. diy speakers, als je weet wat een soldeerbout en zaag is en leuk vindt om te klussen. De case kun je van hout/mdf maken en je houdt dan meer geld over voor de speakers en andere onderdelen. Denk eraan dat in pc-speakers versterking moet komen. Meeste speaker kits zijn passief (hangen immers aan een externe versterker). Ben je hier nog niet zo in thuis, dan is een kitje misschien wat om mee te beginnen. Je kunt hier een hele studie van maken, dus ik zou het simpel proberen te houden. Beetje oud topic, maar wel nuttige tips: Zelf speakers voor bij PC bouwen

2. tweedehands waarbij je plastic, logitech en creative vermijdt. Ik vind bijvoorbeeld in V&A: V&A aangeboden: Harman Kardon SoundSticks III (mijn smaak is het niet, en ik vermoed dat je voor een groot deel voor de hippe looks betaalt, maar harman kardon is natuurlijk wel een merk dat een reputatie hoog te houden heeft)

[ Voor 0% gewijzigd door cat_byte op 21-10-2019 01:03 . Reden: typo's ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:03
Ik zou voor een versterker van marktplaats met boxen gaan. Staan er genoeg te koop voor een zachte prijs, maar zou wel eerder voor een 100,- budget gaan.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bekend probleem. Draaischijfje / knopje in de logitechs wat de geest geeft, geen goed contact meer. Been there, done that. Nu zelf niet heel toevallig genoemde Soundsticks III en die dingen zijn briljant. Geven een hele goede soundstage, minimale footprint op je desktop EN ze hebben het probleem met de volumeregelaar niet; die is touch dus elektronisch en niet mechanisch :)

Die soundsticks is overigens het enige product dat ik nog van HK zou kopen, die zijn aardig afgegleden de laatste 15 jaar. Veel meer dan een Samsung met teveel marketingtermen is het niet meer. Het is een schik van wat het ooit was. De naam die ze hebben proberen ze niet hoog te houden, die gooien ze in de strijd om spul duurder te kunnen verkopen. Andere insteek ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Versterker van AliExpress kost je ong 15 euro voor een degelijke, speakers bij de kringloopwinkel halen of marktplaats voor een euro of 20. Boekenplank speakers hebben meestal wel redelijk vol geluid maar als je per se een aparte subwoofer wil zul je hooguit €20 meer kwijt zijn aan de subwoofer en de meerprijs van een 2.1 versterker. Let wel op dat de meeste versterkers van Ali zonder 12V adapter worden verkocht.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:55
Persoonlijk ben ik zeer te spreken over Edifier speakers. Goede kwaliteit voor een betaalbare prijs. Ze komen regelmatig op iBood voorbij met mooie aanbiedingen, maar vaak wel in een iets hogere prijs categorie (vanaf €100). Ik zelf gebruik de R2000DB al een jaartje of 2, maar die zitten ver boven je budget.

Als je bereid bent om bijvoorbeeld €85 uit te geven, dan is de R1280T wel een mooie optie.
pricewatch: Edifier R1280T Bruin

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:34
Hoewel ik geen Bose fanaat ben moet ik wel toegeven dat de Bose Companion 2 series III voor circa €70 erg prettig klinken. Beetje jaren 80/90 hifi achtig geluid. Best indrukwekkend wat uit die relatief kleine dingen komt qua geluid.

https://www.amazon.de/dp/...nkCode=df0&language=nl_NL

[ Voor 25% gewijzigd door Sir_Hendro op 20-10-2019 21:13 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:03
PatrickC schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:52:
Persoonlijk ben ik zeer te spreken over Edifier speakers. Goede kwaliteit voor een betaalbare prijs. Ze komen regelmatig op iBood voorbij met mooie aanbiedingen, maar vaak wel in een iets hogere prijs categorie (vanaf €100). Ik zelf gebruik de R2000DB al een jaartje of 2, maar die zitten ver boven je budget.

Als je bereid bent om bijvoorbeeld €85 uit te geven, dan is de R1280T wel een mooie optie.
pricewatch: Edifier R1280T Bruin
Ik heb hier de iets goedkopere pricewatch: Edifier R1100, echt prima geluid.

• kidde
Bedankt voor jullie reacties!
Veel meer mogelijkheden dan ik dacht.

Even een korte recap:
  1. Zelfbouwkit
  2. Losse 12V-versterker (~€ 20) van AliExpress / Marktplaats
  3. Bestaande setjes - 2e hands
    ---€ 60 (T.net V&A) Haman Kardon Soundsticks
  4. Bestaande setjes - Nieuw
    --- €85: Edifier R1280T
    --- €77: Bose® Companion 2 serie III
    --- €75: Edifier R1100
Zelfbouw lijkt me superleuk, ik heb een soldeerbout en wat gereedschap. En 't is Tweakers! Maar dat moet voor mij inderdaad wel een kitje zijn, zo handig ben ik ook weer niet en dit zelf goed doen schijnt vrij lastig te zijn ;) Natuurlijk kost het ook wel wat tijd. Ik ga deze mogelijkheid even kort bekijken denk ik; het item dat Tweakers schreef heb ik al bekeken

video: .Build speakers - Streaming audio in hifi-stereo

Een los versterkertje had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht!

De Harman Kardon Soundsticks III geven vast wel OK geluid, maar het ontwerp is toch een beetje te 'in your face' naar mijn smaak, heb al genoeg moeite mezelf te focussen ;'(

Zowel de Bose Companion 2 als Edifier R1280T / R1100 kunnen zeker mijn goedkeuring wegdragen, zoiets zocht ik inderdaad! Is wel lichtjes boven budget, maar dit ziet er toch al een stuk degelijker uit dan Logitech / Creative. En als ik er mogelijk 7 jaar mee kan doen gaat het maar om 3 euro per jaar, dat is natuurlijk totaal geen geld.

Ben nu op V&A / Marktplaats aan het struinen naar Edifier / Bose Companion, er staan er geen honderden op maar wel een paar. Mogelijk dat ik van een van die twee een 2e hands setje koop.

[ Voor 11% gewijzigd door kidde op 21-10-2019 11:50 . Reden: Lijstjes en Tweakers :( ]

HK

• Sir_Hendro
Bose vertrouw ik niet qua duurzaamheid. Te veel propriety zooi. Bijvoorbeeld die aansluitingen aan de achterkant voor de linkerspeaker. Ik zie liever standaard aansluitingen. Bij de Bose QC headphones vond ik de jack aansluiting ook erg matig aanvoelen. Het is net alsof het allemaal zo is gemaakt dat het net de garantie overleeft en dan de geest zal geven.

Mijn gevoel zegt dat de Bose Companion 2 wel 2 a 3 jaartjes mee zullen gaan. Daarna maar voor het beste hopen. Voor spullen die 5 tot 10 jaar mee moeten gaan kijk ik liever bij andere merken.

• kidde
Sir_Hendro schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:18:
Bose vertrouw ik niet qua duurzaamheid. Te veel propriety zooi.
Grappig, net bezig om een vervangend hoofdtelefoon kabeltje te zoeken voor een >10 jaar oude Sennheiser HD497. Toen o.a. gekocht vanwege 'modulair' ontwerp, al 1x eerder kabeltje / oorschelpen vervangen. Kabel is nu weer kapot (2e keer dus).

Maar is helaas is dat ook zo'n 'speciaal-kabeltje' dat inmiddels bijna nergens meer verkocht wordt.

Tja, dit is wel lastig, want op Marktplaats staan leuke vriendelijk geprijsde Bose-Companion setjes.

HK

• Sir_Hendro
Als je de verwachte levensduur wat omlaag schroeft naar 2 a 3 jaar dan kan ik ze best aanraden. Ik heb mijn setje december 2018 gekocht en doen het nog prima. Mochten ze na 2020 kapot gaan zou ik een nieuwe companion 2 best nog wel een keertje willen overwegen. Ze kosten naar mijn mening niet veel.

Ik vind trouwens de soundstage van de Bose Companion 2 wat beperkt. Mijn andere speakers geven een breed stereo beeld met detals. De Bose moet verder uit elkaar zetten om een goed stereo beeld te hebben. Dan merk je ook snel dat het properierty verbindingskabeltje tussen de linker en rechter speaker niet erg lang is. Ik denk iets van 1,8 meter.

[ Voor 36% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-10-2019 12:39 ]

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Wat zelfbouw betreft, had je deze gezien? http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=59&t=15735
En topic daarover: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=15342
Zijn vrij betaalbaar en lijken me niet al te ingewikkeld. Het betreft kleine, actieve speakers.
Deze worden ervoor gebruikt: pricewatch: Visaton FRS 8 - 4 Ohm (Zwart)
(verkeerde uitvoering, moet deze zijn:) pricewatch: Visaton FRS 8 - 8 Ohm (Zwart)

(Sorry tweakers, maar het zelfbouwaudio-forum geeft net wat meer informatie)

[ Voor 15% gewijzigd door cat_byte op 21-10-2019 20:25 . Reden: verkeerde uitvoering van speakers gelinkt ]

Pagina: 1